quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 13:12 schreef American_Nightmare het volgende:[..]
Nee, met een dergelijk voorbeeld zou ik kunnen aantonen dat het niet mogelijk is om de staatsloterij 3x achter elkaar te winnen.
Ik geloof best dat het (bijv door een defect) mogelijk is dat een klok stil blijft staan op het moment van overlijden van de eigenaar en dat dit op toeval berust. Als dit echter veelvuldig voorkomt, dan weiger ik te geloven dat toeval hier een rol speelt.
Als het veelvuldig voorkomt is het idd geen toeval meer. Je kent nu alleen nog maar een paar gevallen, en weet verder niets van de omstandigheden en de kansen dat de klok stil komt te staan. Om dan nu al de conclusie te trekken dat het dus geen toeval is, is voorbarig. Daarvoor heb je meer onderzoek nodig.
Zowel jij als ik speculeren maar wat over de kansen dat een klok stil komt te staan.
Als basisinfo moet je eerst weten wat de kans is dat een klok stil komt te staan.
Vervolgens de kans dat iemand komt te overlijden bepalen.
Dan bepalen wat de kans is dat het tegelijkertijd voorkomt.
Dan kijken hoeveel mensen er komen te overlijden in Nederland (wereld) op jaarbasis.
En dan kun je de verwachtingswaarde bepalen (wederom op jaarbasis).
Als je werkelijke resultaat dan enorm afwijkt van de verwachtingswaarde, kun je nog de kans bepalen dat dat voorkomt, en pas als dat afwijkt kun je toeval redelijkerwijs uitsluiten.
Daarbi geldt overigens nog steeds dat als de kans er is, hoe klein ook, die kans kan voorkomen.
Als bv. blijkt dat je verwactingswaarde in NL 10 is, en dat langjarig het 100 keer op jaarbasis gebeurt, dan kun je toeval pas redelijkerwijs uitsluiten.
Om toeval werkelijk uit te sluiten heb je heel wat meer onderzoek nodig dan wat jij of ik hier even in een paar minuutjes kunnen doen.