ff wat nodeloze achtergrond informatie
highpass is eigenlijk het tegenovergestelde van een low pass filter, aleen in photoshop heet het low-pass filter om een of andere vage reden anders, nl gausian-blur
in gimp bijvorbeeld heeft men zowel een gausian blur als een lowpass filter....sja.....beats meblurren of het wegfilteren van detailinformatie kun je ook uitleggen als het wegfilteren van hoogfrequente informatie en highpass dus als het wegfilteren van laagfrequente informatie
(zie ook low en highpass filters inj de fotografie of in signaal processing)
voorbeelden van hoogfrequente informatie zijn, pixelruis, fine oppervlakte structuren, lijnen....
voorbeelden van laagfrequente informatie : schaduwen, grote egale vlakken, de groeninformatie van een grasveld...
als we het over passes hebben spreken we meestal over frequenties, en nu is het ook mogenlijk om deze filters in frequentiedomein in photoshop toe te passen aleen vergt dit een aantal zeer specialistische plugins. (bijvoorbeeld de iptk set en of de fovea set van reindeergrapics)
maar de highpass en de gausian blur filter in photoshop werken spatieell gebaseerd, dat wil zeggen, in een matrix met x en y coordinaten zoals een bitmap.
spacieel gebaseerd houd in dat high/low pass een pixel evalueerd ten opzicht van de omliggende pixels van de afbeelding in een radius (kernel) die door de gebruiker word aangeven.
wat heb je aan deze info????
helemaal niets
![]()
maar het is leuk om wat achtergrond info te weten
goed,
in de praktijk betekend dit het volgende
als blur en highpass eigenlijk dezelfe handelingen zijn.....kun je ze voor elkaar inwisselen
1:
maak een afbeelding en dupliceer de afbeelding naar 2 extra lagen
![]()
2:
GAUSIAN blur de middelse laag met 5 pixels
![]()
3:
highpass de bovenste laag met 5 pixels
zie je dat wat je nu krijgt met de highpasse in feite de informatie is die gausiaanse blur heeft verwijderd in de geblurde foto?
![]()
4:
om dit te bewijzen gaan wij de blur afbeelding combineren met de highpass foto
-zet de highpass layer in de laagmodus LINEAR LIGHT en op een opacity van 50 %
![]()
en je hebt je oorspronkelijke afbeelding weer terug
-------------------------
een tweede voorbeeldje
als gaus en highpass hetzelfde zijn kan ik dus een highpass layer maken met aleen gausian blur
1:
origineel:
![]()
dupliceer je achtergrond naar een nieuwe laag
2:
zet de top layer in 50% opacity en maak hem negatief (ctrl-i)
je telt nu een positief en een negatief beeld bij elkaar op voor 50%,
die twee beelden heffen elkaar op dus krijg je een grijs vlak te zien.
![]()
maar wat nou de afbeeldingen zouden verschillen, dan zou die afwijking een verstoring in het grijs geven, laten wij dit eens proberen
3:
als je het verschil bijvoorbeeld creeerd door een blur filter
![]()
(wat ik al eerdre zei, een blur filter verwijderd alle hoog frequente informatie uit een afbeelding, meestal is dit de detail in formatie uit de afbeelding, maar dat zijn dus ook de lijntjes uit de afbeelding
![]()
en zie hier, wij hebben nu hetzelfde beeld als wat he zouden hebben gehad als wij een highpass filters zouden hebben gebruikt met dezelfde radius.............
als wij deze lagen zouden samenviegen en met overlay modus over de afbeelding zouden heenleggen zou dit masker de lijnen in de al bestaande afbeelding versterken....
maar zeg eens.....hey, dat lijkt wel alsof de afbeelding SCHERPER word......
het lijkt haast wel alsof wij de afbeelding verscherpen door aleen te spelen met lagen en een Geblurt masker...........of beeter gezegt.... een onscherp masker
![]()
je kan highpass dus gebruiken als een verscherpinmgsfilter.... maar dan wel een filter waar je veel controle over hebt want je kan bijvoorbeeld eerst het masker op ruis filteren zodat je niet je ruis mee verscherpt
foto's verscherpen met een blurfilter.......sja........
-------
useless trivia
-------(onscherp masker is eigenlijk een analoge doka techniek waarbij de fotograaf een contactafdruk maakt van zijn zw-negatief op een negatief. maar door tusen de gecontacte films een dunne glasplaat te leggen word de contact onscherp waardoor de randen van de contact lichtelijk afweken van het origineel, de fotograaf gebruikte dan dit onscherpe negatief als een masker om tijdens het vergroten van de foto een contrastrijkere aanzet van de randen van de afbeelding te krijgen.als je zo masochistisch bent dat je deze lap tekst toto zoverre hebt doorgelezen dan volgt nu je beloning.
want waarom (alzo vroeg eastwood) kan ik niet zonder highpass.
als je met highpass selectief kan verscherpen, hoogfrequente informatie kan toevoegen, dan kun je dus datzelfcde ook doen maar dan omgekleerd, en ik denk daarbij bijvoorbeeld aan selectief smoothen van laten we zeggen een portret, en met selectief bedoel ik dat ik kan huid kan smoothen zonder dat ik bijvoorbeeld de informatie die ik wel hebben wil verstoor (huidstructuur, porien)
1:
het originele beeld zoals je ziet zit er onder de huid een lichte vlekkerige structuur
![]()
2:
dupliceer de laag en gooi highpass eroverheen
proefondervindelijk en met een beetje ervaring blijkt dat de onderhuidse structuur het te isoleren is met een radius van 10 pixels
![]()
3:
zet de highpas layer in LINEARLIGHT MODUS
deze modus voegt de highpass informatie aan de foto toe, nu versterkt het dus in feite de vlekkerige structuur van de huid,
![]()
.
4:
wij willen juist het tegenovergestelde effect berijken dus wij maken de highpass layer negatief (ctrl-i) zodat het effect negatief bij de foto word opgetelt..... oftewel, de vlekkerige stuctuur word uit de huid verwijderd... aleen, potjandori.... de foto is nu helemaal naar de klote, de huid is wel mooi, maar de lijnen zijn helemaal groezelig geworden
logisch ook, want in feite hebben wij een blur filtyer toegepast die alle features met een radius van 10 pixels aantast
![]()
5:
wij willen juist dat de lijnen behouden blijven en dat de huid wel geegaliseerd word, dus we kunnen maar een ding doen, MASKEREN.
jeeeezz, maskeren lijkt wel zowwat het toverwoord vandaagwe voegen aan dehighpas layer een laagmasker toe (menu>layer>layermask>hide all)
en met een witte brush tekenen we voorzichtig de huid mooi in, wel uitkijken dat je niet per ongelijk te dicht in de buurt van features komt die je juist wilt behouden zoals de neuslijen, lippen,ogen, en kaaklijn.
omdat je nu aan de randen van je brushstreken toch wat vervoriming ziet gooien we over de higthpass layer een gausian blur ter groote van 1/3e van de oorspronkelijke radius dus in dit geval 3
pas wel op dat je de hioghpas layer blurt en niet het masker van die layer
deze blurr pass is noodzakelijk omdat je anders de overgang door het masker niet mooi krijgt.
het gehele effect kun je nuu naar je eigen smaak terugnemen in sterkte door de opacity van de highpasslayer terug te nemen, ikzelf vind in dit geval 50% wat mooier
![]()
6:
het verschil tussen origineel en de gesmoothe versie
![]()
meestal is het nodig meerdre van deze lagen over een portret te leggenom eht een perfecte huid te krijgen, je zou ook een highpasslayer met een radius van 3 kunnen grbuiken extra om de porien van de huid wat minder intensief te maken, ect ga zo maar door
mijn grote dank aan diegenen die zich hioerdoorheen hebben kunnne worstelen, let niet teveel op mijn waardeloze spelling
![]()
mochten er vragen zijn stel ze hier, zodra ik tijd heb probeer ik antwoord te geven.
success
[ Bericht 1% gewijzigd door shi op 08-04-2006 09:29:30 ]