![]()
![]()
Er werden vragen gesteld over het volgend bovenstaand boorbeeld.
Hoe heb je dat effect gemaakt? Met die nullen en eentjes over het gezicht en zo dat het lijkt alsof een soort in 3d programma is gemaakt. Het doet me een beetje denken aan The Matrix.Eerlijk gezegd is het voor mij simpel, en ik was er dan ook snel mee klaar. Alleen een tutorial daar over schrijven is niet zo simpel, in die zin dat ik dacht dat he ook zo snel zou gaan.
Door mijn enthousiasme vergat ik effe dat wanneer je een Tutorial schrijft, dat je het ook goed moet doen en anders maar niet doen.
Omdat er toch iets meer bij komt kijken dan een simpel glas of rook effect, zal ik het in delen opsplitsen.
Voordat ik begin neem ik aan dat je basis van photoshop wel kent, zodat ik niet hoef uit te leggen hoe je een document ( je foto ) opent of hoe je een filter toepast.
First gaan we een layer maken, layers zijn 1 van je belangrijke sleutels om professioneel ogende bewerkingen te krijgen. Sterker nog, je zult er niet aan ontkomen, zodra je al koppie pasta (copy / paste) uitvoert is je gekopieërd onderdeel al in een layer geplaatst.
* Je hebt je document geopend en de volgende stap is dat je CTRL + A toetsen indrukt. Dit zorgt er voor dat je alles selecteert.
* Nu komt de "'bekende koppie pasta" en je drukt dus op de toetsen CTRl + C vervolgens op CTRL + V en je layer is al een feit.
* Nu je een klein beetje ervaring hebt met een layer, maken we eens een nieuwe layer door CTRL + SHIFT + N in te toetsen.
Mocht je geen layers zien, ram even op F7* Deze layer gaan we vullen met zwart. Dit doen we door op toets D te drukken en vervolgens SHIFT + G, zorg dat je het emmertje hebt, heb je deze niet nog eens op SHIFT + G rammen.
* Klik nu je lege layer aan, herkenbaar aan het schaakbord (aanduiding voor transparant), zie je geen Layers? Dan heb je niet opgelet en niet op de toets F7 gedrukt.
Vervolgens klik je met je linkermuistoets in je document en je layer is nu gevuld met de kleur zwart.
Mocht deze nu wit zijn, dan zie je in je Tool-Menu een zwart en een wit vierkant elkaar overlappen, dit zijn je kleuren waar je mee werkt op het moment. rechtsdaarboven zie je in het klein 2 wisselpijltjes, als je daar op klikt dan... dat hoef ik toch niet uit te leggen, toch?
En herhaal de voorgaande stap nogmaals, is ie nu wel zwart?
* Kijk nu eens in je layer menu, daar zie je 3 layers;
1 je achtergrond (je origineel document)
2 je copy van je achtergrond
3 je zwart gevulde layer
In je document is het gewoon zwart. De werkmethode is omslachtig, maar dit heb ik bewust gedaan. Om zo, je dan een beetje met layers te laten spelen, vandaar nu het volgende.
De 2e layer daar klik je met je linker-muistoets op. Houd de linkermuistoets vast en sleep de 2e layer naar boven en laat dan de linkermuistoets los.
Wat eerst zwart was, zie je nu weer je foto.
*Eerst gaan we de achtergrond verwijderen, zodat deze zwart wordt. Dit kan ook op verschillende manieren, het liefst met masking maar daar kom ik later even in het kort op terug.
Nu gaan we de achtergrond op een simpele manier verwijderen, namelijk met de Eraser-Tool (SHIFT + E ) Afhankeljk van de versie van Photoshop heb je in de CS 2 versie een background eraser-tool, daar zou je ook eens mee kunnen spelen.
In ieder geval gaan we verder met de Eraser-tool.
![]()
*Zorg voor een soft-round-brush met airbrush, bovenstaand plaatje verschaft de enige verduidelijking.
een wat?
Je eraser-tool beschikt ook over zogenaamde kwasten (brushes), door een zachte ronde kwast te kiezen met het effet van airbrush zorgt er voor dat je makkelijk grootte oppervlakte kan verwijderen maar dat randjes toch een zachte overgang krijgen.
Geduld is net als met veel dingen een schone zaak, dus neem de tijd, speel met de grootte van kwasten en kijk wat het doet. Wanneer je achtergrond verwijderd is, is het tijd voor de volgende stap.
*Selecteer in je tool-menu de lasso-tool. (SHIFT + L)
In ons voorbeeld heeft het model niet alleen kleren aan zijn body maar ook om zijn hoofd een een band om zijn hoofd. Waarom ik dit zo benoem heeft een reden en namelijk de volgende.
Als een model een hoofddeksel opheeft of een sjaal om zijn/haar nek is dit een dimensie.
Een dimensie in de zin van dat er een dimensie gecreëerd kan worden. Denk bijvoorbeeld aan 3D verjaardagskaarten. Die zijn ook opgedeeld in lagen (layers). Een taart als voorbeeld zou je kunnen opdelen in elementen. 1e element met de taart zelf en het 2e element de kaarsje op de taart. De kaarsjes op de taart geef je meer lagen (layers) dan de taart, om zo de illusie te wekken, dat het om 3D-model gaat. (terwijl het gewoon een laag (layer)hoger ligt dan een ander laag (layer)
* De volgende stap ga ik voorbereiden met plaatjes en dan neem ik ook de Displace-filter onderhanden want dat is juist de sleutel van de hele tutorial.
Heb je inmiddels al een engelse tutorial gevonden of zelf ontdekt hoe de Displace-filter werkt, dan zou ik zeggen. Stoei dan eens met plaatjes van dieren, en geef een Olifant de huid van een Zebra of iets dergelijks, dat is echt lachen geblazen.
![]()
Goed, ik ga deel 2 van deze tutorial voorbereiden
Alle dingen zijn uitingen van onze gedachten. Als je gedachten verward zijn, raak je jezelf kwijt.