Iemand die terecht in de gevangenis wordt opgesloten heeft al een strafbar feit gepleegd, waar deze sanctie nu eenmaal het gevolg van isquote:Op zaterdag 21 januari 2006 14:42 schreef Diederik_Duck het volgende:
Kijk, ik snap je argument wel, maar het is toch niet geheel correct. Immers, als je iemand onder dwang opsluit in de gevangenis, zal dat ook tegen de wil van die persoon zijn waarschijnlijk. Daarmee is echter nog niet gegeven dat dit een "slechte" handeling is.
Ik geloof niet zozeer in het hebben van een moraal van dierenquote:Het argument is weldegelijk deugdelijk. Er ís namelijk helemaal geen objectieve allesbeheersende moraal.
Man besef je niet dat dit soort pogingen om mijn stelling onderuit te halen simpelweg te eenvoudig zijn om te weerleggen? Dit is GEEN argument!quote:Op zaterdag 21 januari 2006 14:40 schreef AlphaOmega het volgende:
Dat een achterlijke vraag als door TS gesteld tot zo'n discussie kan leiden...
Stel, TS wordt wakker, omdat hij flink van achter wordt genomen. Hij merkt dat er nog 9 man op hun beurt staan te wachten. Goh, zou TS, als dat allemaal achter de rug is, nog steeds twijfel kunnen hebben of verkrachting al dan niet fout is?
Grow up...
maar de vis vindt het nog steeds goed klote om opgegeten te worden door een haai.. of niet dan?quote:Op zaterdag 21 januari 2006 14:24 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Dat is geen argument. Het is ook niet de wil van een vis om opgegeten te worden door een haai.
[..]
Maar helaas zijn er toch mensen die er heel anders over denken en daar kunnen wij niet veel aandoen, maar zoals ik al eerder zij/poste is dat meiden/dames zich minder hoerig kunnen kleden en gedragen, dit maakt de kans op verkrachting toch een heel stuk kleiner !quote:Op zaterdag 21 januari 2006 14:44 schreef HenkieVdV het volgende:
[..]
Het maakt niet uit hoe je jezelf kleed.Ook al zou je naakt over straat lopen dan zou nog niemand de gedachte moeten krijgen om je te verkrachten.
Mensen die andere mensen/dieren verkrachten hebben gewoon een psychisch probleem. Van mij mogen ze verkrachters ook wel hun geslachtsdeel weghalen maar dan krijg je waarschijnlijk moordenaars. Er is iets in de ontwikkeling van de mens verkeerd gegaan, wil hij of zij een verkrachter worden.
We moeten deze problemen dan ook opsporen en deze mensen uit onze maatschappij verwijderen.![]()
en wat is nu je punt? de impliciete stelling dat als wij verkrachting slecht vinden, we die samenlevingsvormen slecht moeten vinden? dat we moeten zeggen dat dat een 'achterlijke' cultuur is? of, dat als we dat niet willen zeggen, we ook moeten toelaten dat we mensen in onze samenleving die andere opvattingen hebben op dezelfde wijze moeten behandelen?quote:Op zaterdag 21 januari 2006 14:45 schreef FuifDuif het volgende:
Zou ik het leuk vinden? Nee, natuurlijk niet! Zou ik er een trauma aan overhouden? Ja, waarschijnlijk wel! Is het slecht? In MIJN ogen, maar niet in de ogen van die mannen. Het is een waarde-oordeel en die is subjectief. De we verkrachting afkeuren is het gevolg van een sociale evolutie zoals onze samenleving die heeft doorgemaakt. Het is heel goed denkbaar dat verkrachting wel wordt geaccepteerd in een samenleving... sterker nog, die samenlevingsvormen bestaan gewoon!
Mijn nichtje was 17 toen ze verkracht werd, de dader dacht dat ze 12 was. Verkrachting heeft niet met kleding te maken, al staat er iemand naakt voor me Nee is Nee, als ik bezig ben met mij partner en ze heeft geen zin en zegt nee, dan hoor ik dat te respecteren.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 14:47 schreef Sander170 het volgende:
[..]
Maar helaas zijn er toch mensen die er heel anders over denken en daar kunnen wij niet veel aandoen, maar zoals ik al eerder zij/poste is dat meiden/dames zich minder hoerig kunnen kleden en gedragen, dit maakt de kans op verkrachting toch een heel stuk kleiner !![]()
Dat is helemaal niet waar! De wetenschap houdt zich helemaal niet bezig met ethiek! En sterker nog, de wetenschap bevestigt juist volledig mijn visie: moraal is subjectief en een product van plaats en tijd. Verkrachting is een bepaalde gedragsvorm welke 'toevallig' niet gewenst is binnen onze samenleving. Dat is een wetenschappelijke constatering inderdaad (zie alleen al de reacties in deze topic), maar dat zegt NIETS over de absolute waarde ervan.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 14:44 schreef CrazyTaxi het volgende:
[..]
Maar is dit nou misschien het probleem waar je zelf mee zit? Het enige wat je doet is zoeken naar antwoorden die er niet zijn. Je verondersteld, poneert en probeert het uiteindelijk vast te blijven houden op alle mogelijke manieren. Met de antwoorden en wetenschap die we nu hebben, ofwel de huidige paradigma verondersteld dat verkrachting fout is, en met die overtuiging is alles verklaart. Het geeft geen 100% uitsluiting of het goed of slecht is, maar met de HUIDIGE paradigma en gegeven resultaten kunnen wij concluderen dat verkrachting fout is.
Misschien blijkt het achteraf wel een drogreden. Maar alleen de tijd zal het leren en geen oeverloze discussies. Het brengt toch niets. Vandaar dat ik mijn vorige bericht om slotje vroeg.
![]()
Verkrachting is echter veel meer een machts- dan een seksuele geweldsvorm...quote:Op zaterdag 21 januari 2006 14:48 schreef Sander170 het volgende:
Het heeft dus niet alleen maar met kleding te maken, want sommige meiden gedragen zich ook alsof ze een echte hoer zijn !
Is er dan nog een reden waarom je verkrachting hierbij gebruikt? Dit kun je je natuurlijk bij heel veel dingen afvragen. Verkrachting niet per definitie als 'slecht' benoemen is nogal controversieel, of maakt dat het leuker? Je punt komt niet beter over, namelijk.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 14:45 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Zou ik het leuk vinden? Nee, natuurlijk niet! Zou ik er een trauma aan overhouden? Ja, waarschijnlijk wel! Is het slecht? In MIJN ogen, maar niet in de ogen van die mannen. Het is een waarde-oordeel en die is subjectief. De we verkrachting afkeuren is het gevolg van een sociale evolutie zoals onze samenleving die heeft doorgemaakt. Het is heel goed denkbaar dat verkrachting wel wordt geaccepteerd in een samenleving... sterker nog, die samenlevingsvormen bestaan gewoon!
Het probleem is dat het een glijdende schaal is, geen absolute waarheid. Waar leg jij de grens? Een meisje dronken voeren en er de koffer mee induiken is verkrachting?quote:Op zaterdag 21 januari 2006 14:46 schreef NeoGenic1982 het volgende:
(...)
Ik denk dat iedereen het voor zich zelf moet uitmaken. Vind jij het normaal om een kind/vrouw totaal tegen haar wil in zwaar geestelijk en lichamelijk te mishandelen? Want verkrachting tegen je wil in is een traumatische ervaring. En in mijn eigen ogen is een traumatische ervaring altijd slecht.
Voorzover ik weet verkracht 90% van de verkrachters om het machtsgevoel en níet voor de sex. Het m.i. meer een psychisch als een sexueel probleem.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 14:44 schreef HenkieVdV het volgende:
[..]
Het maakt niet uit hoe je jezelf kleed.Ook al zou je naakt over straat lopen dan zou nog niemand de gedachte moeten krijgen om je te verkrachten.
Mensen die andere mensen/dieren verkrachten hebben gewoon een psychisch probleem. Van mij mogen ze verkrachters ook wel hun geslachtsdeel weghalen maar dan krijg je waarschijnlijk moordenaars. Er is iets in de ontwikkeling van de mens verkeerd gegaan, wil hij of zij een verkrachter worden.
We moeten deze problemen dan ook opsporen en deze mensen uit onze maatschappij verwijderen.![]()
spijker, kop, etc.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 14:24 schreef soylent het volgende:
Over moraal is al veel geschreven. Immanuel Kant draagt in zijn "Kritik der Praktischen Vernunft" (1788) een aantal heuristieken aan om de vraag aangaande ethiek te beantwoorden. Stel dat je van plan bent om iemand te verkrachten. Je wilt dit om je eigen welzijn te verhogen. Dan is de vraag. Zou je kunnen willen dat deze denkwijze een wet was die voor iedereen geldt? Het lijkt er niet op dat dit het geval is; wanneer tegen de zin van iemand zomaar iedereen elkaar mocht verkrachten, zou dit zichzelf tegenspreken: het doel waarvoor men het doet (welzijn verhogen) zou niet bereikt worden. De kans is aannemelijk dat het welzijn sterk zou dalen als verkrachtingen een regel waren. Kortom, de handeling is niet ethisch. Daarnaast, zegt Kant, moet je mensen als doel beschouwen en niet slechts als middel. Dus ook de mening van het slachtoffer doet er toe, en kan niet weggerelativeerd worden.
Dan moet je nog altijd je regel uitbreiden. Dwang is slecht, tenzij...quote:Op zaterdag 21 januari 2006 14:45 schreef Copycat het volgende:
[..]
Iemand die terecht in de gevangenis wordt opgesloten heeft al een strafbar feit gepleegd, waar deze sanctie nu eenmaal het gevolg van is
Ik ook niet. Maar een - objectieve, onveranderbare - moraal bij mensen is er ook niet.quote:[..]
Ik geloof niet zozeer in het hebben van een moraal van dieren.
Dan verkracht je je partner ook niet nee logisch, maar dat is namelijk zo dat verkrachters vaak geen vriendin hebben of kunnen krijgen en dan gaan ze vaak ook zo te werk,quote:Op zaterdag 21 januari 2006 14:50 schreef NeoGenic1982 het volgende:
[..]
Mijn nichtje was 17 toen ze verkracht werd, de dader dacht dat ze 12 was. Verkrachting heeft niet met kleding te maken, al staat er iemand naakt voor me Nee is Nee, als ik bezig ben met mij partner en ze heeft geen zin en zegt nee, dan hoor ik dat te respecteren.
Ja, hier heb je gelijk in. Deze vorm is omstreden en zet direct al kwaad bloed, zonder dat mensen de moeite nemen om te lezen en proberen te begrijpen. Maar nee, mensen maken mij liever voor rotte vis uitquote:Op zaterdag 21 januari 2006 14:45 schreef egoipse het volgende:
eigenlijk is dit een zinloze discussie, omdat ze direct uitkomt op de vraag 'wat is goed en slecht', is dit absoluut of niet? de vorm waarin ze nu gegoten is zal echter alleen maar onnodige wrevel en beschuldigingen in de hand werken. dus, probeer het nog een keer.
Oh nee, bepaalde apensoorten hebben anders behoorlijk complexe sociale systemen waarin bepaalde rituelen een belangrijke rol spelen.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 14:45 schreef Copycat het volgende:
Ik geloof niet zozeer in het hebben van een moraal van dieren.
De verkrachter van mijn nichtje was getrouwd en had 2 kinderen.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 14:52 schreef Sander170 het volgende:
[..]
Dan verkracht je je partner ook niet nee logisch, maar dat is namelijk zo dat verkrachters vaak geen vriendin hebben of kunnen krijgen en dan gaan ze vaak ook zo te werk,
Vaak heeft kleding er juist veel mee te maken, het maakt het in ieder geval een stuk verleiderlijker![]()
als je het nou bij die eerste zin zou houden. dan zou er misschien een zinnige discussie uit voortkomen. maar voor jouw plezier: eenden verkrachten ook veel. er zijn zelfs berichten van homoseksuele necrofilie bij eenden. ik weet niet of necrofilie ook verkrachting is, en eigenlijk boeit me die categorisatie ook niet. maar misschien jou wel: 'is necrofilie slecht in absolute zin?' daar heb je nieteens de nadelen! alleen het voordeel van de dader, het slachtoffer merkt er toch niets van!quote:Op zaterdag 21 januari 2006 14:50 schreef FuifDuif het volgende:
En sterker nog, de wetenschap bevestigt juist volledig mijn visie: moraal is subjectief en een product van plaats en tijd. Verkrachting is een bepaalde gedragsvorm welke 'toevallig' niet gewenst is binnen onze samenleving. Dat is een wetenschappelijke constatering inderdaad (zie alleen al de reacties in deze topic), maar dat zegt NIETS over de absolute waarde ervan.
Okay. Dwang is slecht, tenzij de gedwongen persoon zelf iets slechts heeft gedaan waarvan hij/zij kan weten dat daar vanuit de gerechtelijke macht sancties op komen.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 14:51 schreef Diederik_Duck het volgende:
Dan moet je nog altijd je regel uitbreiden. Dwang is slecht, tenzij...
Nee klopt, maar dan moet ts er geen visjes en haaien bij slepenquote:Ik ook niet. Maar een - objectieve, onveranderbare - moraal bij mensen is er ook niet.
Ach, kom. Je poneert de stelling dat "verkrachting wellicht niet helemaal verwereplijk is" en je verwacht dat íedereen hier normaal reageert? Stel je niet zo aan man. Als je zo`n discussie voert, lees dan gewoon tussen het gebash door.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 14:52 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Ja, hier heb je gelijk in. Deze vorm is omstreden en zet direct al kwaad bloed, zonder dat mensen de moeite nemen om te lezen en proberen te begrijpen. Maar nee, mensen maken mij liever voor rotte vis uit. Ongelofelijk wat een achterlijkheid.
Normaal vind ik een relatief begrip, maar ik vind het inderdaad niet wenselijk nee. Wat mij betreft is het een goed iets dat verkrachting strafbaar is.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 14:46 schreef NeoGenic1982 het volgende:
Vind jij het normaal om een kind/vrouw totaal tegen haar wil in zwaar geestelijk en lichamelijk te mishandelen?
Je lokt het zelf dan ook aardig uit he?quote:Op zaterdag 21 januari 2006 14:52 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Ja, hier heb je gelijk in. Deze vorm is omstreden en zet direct al kwaad bloed, zonder dat mensen de moeite nemen om te lezen en proberen te begrijpen. Maar nee, mensen maken mij liever voor rotte vis uit. Ongelofelijk wat een achterlijkheid.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |