Volgens mij spreken de examinatoren 's ochtends gewoon van te voren met elkaar af hoeveel mensen ze die dag laten slagen. Normaliter moet je toch echt je examen wel kunnen halen als je ongeveer 25 tot 30 lessen hebt gehad. Ik had het al na m'n 13de les, maar moet toegeven dat ik al wat ervaring had. Dus dan moet 25 of 30 toch zeker lukken! Ik hoor daarentegen steeds meer mensen die het na hun 40ste les nog niet hebben. Dan heb ik dus echt m'n vraagtekens bij de instructeurs en examinatoren.quote:Bron: NU.NL
Uitgegeven: 20 januari 2006 08:21
AMSTERDAM - Rijschoolhouders denken dat het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) slagingspercentages in bepaalde regio's kunstmatig laag houdt om zich van inkomen te verzekeren. Zo zouden leerlingen in Amsterdam gemiddeld tot twintig uur meer les volgen dan leerlingen in Noord-Nederland. De rijschoolhouders willen opheldering van het CBR. Dat meldt de Telegraaf vrijdag.
Uit onderzoek van Bovag en TrafficTest zou volgens de Federatie Autorijschool Management (FAM) en VekaBest, maker van verkeersleermiddelen, blijken dat slagingspercentages per regio al jarenlang tot dertig procent uiteen lopen. "De verschillen zijn te groot om te denken dat het komt doordat het verkeersbeeld per regio anders is", zegt FAM-voorzitter Rob Kant in het dagblad.
Het CBR zou vooral aan zijn begroting denken. "De jongere die examen moet doen, is de melkkoe", stelt VekaBest-directeur Peter Kantelberg. Het vertrouwen in de objectiviteit van het CBR-examen is volgens de twee organisaties geschaad.
Volgens het CBR ontstaan de verschillen niet door de beoordeling van de examinator. De verklaring zou zijn dat leerlingen in de grote stad door geldgebrek te weinig lessen volgen en te snel op examen willen met als gevolg dat ze eerder zakken. "De beoordeling van examinatoren is boven alle twijfel verheven", zegt CBR-woordvoerder Hans Fontijn in het dagblad.
ik denk dat dat gewon onmogelijk is, dat is een behoorlijke fraude, waar dan veel personen bewust bij betrokken zijn, dat het al veel eerder had moeten uitkomen ...quote:Op vrijdag 20 januari 2006 08:44 schreef J.K. het volgende:
Volgens mij spreken de examinatoren 's ochtends gewoon van te voren met elkaar af hoeveel mensen ze die dag laten slagen.
Hebben ze wegen in Tiel? Ik dacht dat je daar moet afrijden op zo'n kermis bots auto?quote:Op vrijdag 20 januari 2006 09:24 schreef IJzercookie het volgende:
Op zich niet zo raar dat mensen die in de grote stad moeten afrijden meer tijd nodig hebben dan mensen die bijvoorbeeld in Tiel mogen afrijden.![]()
leg eens uit? het rijbewijs dat ze krijgen is precies hetzelfde, een amsterdammer mag dus ook in Drenthe rijden en een Drent in Amsterdam ....quote:Op vrijdag 20 januari 2006 09:24 schreef IJzercookie het volgende:
Op zich niet zo raar dat mensen die in de grote stad moeten afrijden meer tijd nodig hebben dan mensen die bijvoorbeeld in Tiel mogen afrijden.![]()
Ik ben het helemaal met je eens, maar het is nou eenmaal een feit dat het moeilijker is om te slagen in bijv. Amsterdam of Rotterdam, dan in een boerengehucht waar het verkeer rustiger en minder aggressief is.quote:Op vrijdag 20 januari 2006 09:47 schreef RM-rf het volgende:
[..]
leg eens uit? het rijbewijs dat ze krijgen is precies hetzelfde, een amsterdammer mag dus ook in Drenthe rijden en een Drent in Amsterdam ....
Een persoon in een grote stad heeft misschien wel meer te leren (bv het rekening houden met trams in het stadsverkeer), en moet tijdens het lessen zich meer inspannen, maar dat zou eigenlijk voor het slagingspercentage zeker geen 30% verschil mogen uitmaken.
nee, 30% verschil is ietjes te veel van het goede. Het CBR valt nu lekker door de mand!quote:Op vrijdag 20 januari 2006 09:47 schreef RM-rf het volgende:
[..]
leg eens uit? het rijbewijs dat ze krijgen is precies hetzelfde, een amsterdammer mag dus ook in Drenthe rijden en een Drent in Amsterdam ....
Een persoon in een grote stad heeft misschien wel meer te leren (bv het rekening houden met trams in het stadsverkeer), en moet tijdens het lessen zich meer inspannen, maar dat zou eigenlijk voor het slagingspercentage zeker geen 30% verschil mogen uitmaken.
Wat mij tegenstaat is dat de belangenvereniging die dit roept, simpelweg zegt: "30 % kan niet"! Zonder enige vorm van onderzoek, plukken ze dat uit de lucht...quote:Op vrijdag 20 januari 2006 09:55 schreef Evel-in het volgende:
[..]
nee, 30% verschil is ietjes te veel van het goede. Het CBR valt nu lekker door de mand!
ik zou niet weten of er onderzoek naar is gedaan, dat zal ik dan weer even gaan na trekken... maar in principe sta ik er niet raar van te kijken als het wel 30% is... misschien komt dat ook wel door mijn ervaringquote:Op vrijdag 20 januari 2006 10:00 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Wat mij tegenstaat is dat de belangenvereniging die dit roept, simpelweg zegt: "30 % kan niet"! Zonder enige vorm van onderzoek, plukken ze dat uit de lucht...
Dat is goed beschouwd toch een vaag verhaal.quote:Op vrijdag 20 januari 2006 09:50 schreef wendytje het volgende:
Mijn instructeur zei dat ze (examinators) maar een bepaald percentage mogen laten slagen. Dus bijvoorbeeld 6 v/d 10. Dus als ze die dag alleen maar hele goede hebben, zullen ze er moeten laten zakken die "hele kleine foutjes" maken.
Had er zelf ook last van. Geen fouten, maar ik reed nog wat onzeker (ik NAM geen voorrang toen een auto van links op me afstormde).
bij mij was het gewoon heel vaag, mijn rij-instructeur zei zelf ook dat ik wel had moeten slagen, het is gewoon achterlijk dat hij mij heeft laten zakken, hij zei zelfs nog dat hij van mijn rijstijl had genoten, komop zeg dan laat je toch niet iemand zakken.quote:Op vrijdag 20 januari 2006 10:15 schreef mgerben het volgende:
[..]
Dat is goed beschouwd toch een vaag verhaal.
Het betekent dat de examinator 's ochtends niet weet of hij iemand moet laten slagen (omdat hij nog 9 kneuzen krijgt) of moet laten zakken, maar dat 's middags dus vrijwel vastligt of je slaagt of zakt.
Ik kan me wel voorstellen dat examinatoren erop worden aangesproken als hun slagingspercentage structureel afwijkt van dat van hun collega's.
Overigens: Als jij voorrang hebt en er komt een auto van links 'aangestormd' is het inderdaad verkeerd om te aarzelen. Hij denkt misschien dat je hem voorrang gaat geven, en als jij denkt dat hij toch nog wel stopt... boem.
Monopolisme leidt bedrijfseconomisch gezien tot corruptie idd. Aan de andere kant is het wel weer te verdedigen dat dit (overigens volgens mij 1 van de oudste geprivatiseerde overheidsdiensten) bij een monopolist terecht kwam. Je kunt in de beoordeling of iemand rijvaardig is natuurlijk niet een beetje gaan lopen stunten tov je concurrent. Wat niet wegneemt dat het vrij moeilijk is om een vaardigheid te meten. Je kunt meten of iemand de verkeersregels kent en die kan toepassen, je kunt zelfs meten of iemand over voldoende voertuigbeheersing beschikt, maar of iemand kan autorijden??? Ook opgehangen aan bepaalde voorafbepaalde criteria blijft het oordeel van een examinator redelijk arbitrair... en dus bestaat er ruimte om vanwege bedrijfseconomisch belang te sjoemelen.quote:Op vrijdag 20 januari 2006 10:33 schreef mgerben het volgende:
Natuurlijk geldt dat voor elke instantie waar geen controle op is, dit soort ellende onvermijdbaar gebeurt.
En waarschijnlijk wordt het CBR alleen maar ... door zichzelf gecontroleerd.
Lekker.
'de slager van Breda'. Leuk hoor.
Mee eens..quote:Op vrijdag 20 januari 2006 10:20 schreef benxx het volgende:
Nou, ik heb 10 jaar een eigen rijschool gehad en ik heb nogal wat gezien.
Veel examinatoren van de 'oude garde' die er alleen nog maar zaten om hun pensioen te halen.
Verder was er een hoog gehalte 'oude jongens krentenbrood'
Wat oudere rijschoolhouders waren overduidelijk goede bekenden van de heren examinatoren en gingen erg joviaal met elkaar om, hetgeen resulteerde in een extra goed begin van zo'n examen.
Kleine quote
Exam "He Peter, is die van jou (kandidaat dus) weer zo'n goeie?"
Instructeur ,met knipoog " Tuurlijk jongen, btw kom je nog een keer barbecuen?"
Ik heb ook wel eens gesolliciteerd voor een baan als examinator, maar de heren examinatoren kiezen zelf uit de, liefst meegaande, instructeurs hun toekomstige collega's.
Gelukkig waren er ook gemotiveerde examinatoren, degenen bij wie iemand dan zakte en nog met een smile naar huis kon.
Wat een bullshit zeg, het gaat mij erom dat mensen zakken doordat ze de ene keer te gehaast reden en de volgende keer doen ze het rustiger aan en dan rijden ze weer te voorzichtig. Dat is toch de grootst mogelijke kulkoek, iedereen weet dat je in 20 minuten niet ziet hoe iemand 40 lessen heeft gereden.quote:Op vrijdag 20 januari 2006 11:19 schreef Lucille het volgende:
Iedereen denkt dat hij goed kan rijden, maar 1 blik op de weg laat het tegendeel zien. Dus de opmerking dat men goed reed tijdens een examen en dat men toch gezakt is heeft weinig relevantie.
Klopt idd. Autorijden lijkt zo vanzelfsprekend, de praktijk is het overtuigende bewijs van het tegendeel. Beleid tav deelname aan het verkeer en sancties bij overtreding of wangedrag zou verder aangescherpt kunnen worden wmb. (En dan heb ik het niet over meer steekproefgewijs controleren op snelheidsovertredingen oid, dat is een wassen neus. Ik ben zelfs van mening dat max. snelheid op bepaalde strekken en tijden omhoog kan.) Ik heb het bijv. over verkeersonderwijs op middelbare scholen, het in de strafwet opnemen van 'vehical manslaughter', het invoeren van een tijdelijk rijbewijs voor jongeren (tot 25 jaar) en misschien na 10 jaar een verplichte hercursus (al is het maar theoretisch) voor iedere automobilist. Dit alles inclusief de wetenschap dat afname verkeersslachtoffers vooral gelegen is in verbeteren van verkeerssituaties en innovatie autotechniek. Maar niets is zo zinloos dan omkomen in het verkeer...quote:Op vrijdag 20 januari 2006 11:19 schreef Lucille het volgende:
Iedereen denkt dat hij goed kan rijden, maar 1 blik op de weg laat het tegendeel zien. Dus de opmerking dat men goed reed tijdens een examen en dat men toch gezakt is heeft weinig relevantie.
Ik ben geslaagd zonder 1 fout, zowel theorie als praktijk. maar ik vind het CBR gewoon gore geldwolven. niet normaal wat de prijzen zijn en daarnaast kunnen weinig nederlanders goed rijden ...quote:Op vrijdag 20 januari 2006 11:19 schreef Lucille het volgende:
Iedereen denkt dat hij goed kan rijden, maar 1 blik op de weg laat het tegendeel zien. Dus de opmerking dat men goed reed tijdens een examen en dat men toch gezakt is heeft weinig relevantie.
Het is ook niet van belang hoe iemand 40 lessen heeft gereden, iemand moet in 20 minuten laten zien dat hij/zij voldoende kennis heeft van de verkeersregels en van de beheersing van de auto. En als dat niet voldoende is dan slaag je niet.quote:Op vrijdag 20 januari 2006 11:27 schreef danos het volgende:
iedereen weet dat je in 20 minuten niet ziet hoe iemand 40 lessen heeft gereden.
Herkenbaar, vriendin reed te "voorzichtig" op rotonde, zakte, ze zou het overige verkeer onzeker maken. Nieuwe aanvraag en een paar lessen later, gezakt, ze reed te snel op rotondes en zou het overige verkeer in gevaar brengen.quote:Op vrijdag 20 januari 2006 09:50 schreef wendytje het volgende:
Mijn instructeur zei dat ze (examinators) maar een bepaald percentage mogen laten slagen. Dus bijvoorbeeld 6 v/d 10. Dus als ze die dag alleen maar hele goede hebben, zullen ze er moeten laten zakken die "hele kleine foutjes" maken.
Had er zelf ook last van. Geen fouten, maar ik reed nog wat onzeker (ik NAM geen voorrang toen een auto van links op me afstormde).
Het 0-promillage is een utopie voor verkeersorganisaties.quote:Op vrijdag 20 januari 2006 11:36 schreef danos het volgende:
Zelfde als met die belachelijke drankregels, ik ken meer mensen van boven de 40 die denken na 5 biertjes nog wel te kunnen rijden dan jongeren. Dus mijn voorstel is om gewoon een 0 promillage aan te houden voor iedereen en niet weer alleen voor de jeugd.
otooquote:Op vrijdag 20 januari 2006 12:06 schreef Hyperdude het volgende:
Gaat het in de OP alleen over het praktijk-examen of over het totaal van theorie- en praktijk-examens?
-In Amsterdam is het gem. opleidingsniveau vast lager dan in Amersfoort. (in grote delen van A'dam iig.)
-In Amsterdam maak je sneller een fout tijdens een examen dan in Amersfoort, daarom betaal je ook meer voor je otoo-verzekering als je in Amsterdam woont.
CBR doet vast veel fout , maar ik heb otoo-,motor-, en vaarbewijsin 1 keer gehaald, in Amsterdam. De meestse mensen die zakken doen ook wel iets fout, dan ben je afhankelijk van een examinator of ie kleine foutjes laat gaan of dat ie een matennaaier is.
idd als je nu leest dat je nog maar 1 kersenbonbon mag eten vraag ik mij af of ze niet te ver zijn doorgeslagenquote:Op vrijdag 20 januari 2006 12:05 schreef SuperBosch het volgende:
[..]
Het 0-promillage is een utopie voor verkeersorganisaties.
Alleen willen ze soms vergeten dat het lichaam zelf alcohol aanmaakt.
Dudequote:Op vrijdag 20 januari 2006 12:42 schreef Almere-Dude het volgende:
[..]
otoois dat leuk bedoeld of denk je echt dat je het zo schrijft?
Ja ok maar zo bedoel ik dat ook niet, ik doel meer op een zelfde regeling als met doping dus binnen een bepaalde marge. Ik weet ook wel dat het lichaam zelf alcohol aanmaakt. Waar het mij om gaat is dat ik een groot voorstander ben om alcohol in het verkeer uit te sluiten, dus een promillage van 0,2 vind ik prima maar dan wel voor alle automobilisten en niet alleen voor de jongerenquote:Op vrijdag 20 januari 2006 12:05 schreef SuperBosch het volgende:
[..]
Het 0-promillage is een utopie voor verkeersorganisaties.
Alleen willen ze soms vergeten dat het lichaam zelf alcohol aanmaakt.
Niet zo negatief. In Tiel hebben ze wél Jomanda!quote:Op vrijdag 20 januari 2006 09:26 schreef Wuder het volgende:
[..]
Hebben ze wegen in Tiel? Ik dacht dat je daar moet afrijden op zo'n kermis bots auto?
Dat is niet zo moeilijk hoor. Je hebt natuurlijk gewoon rijscholen die beter zijn. Die hebben dan ook meer kans te slagen. Echter zou het zo moeten zijn dat iedereen bij voldoende niveau slaagt, en gezien het feit dat je er bij het CBR op wordt afgerekend als je teveel mensen laat slagen is dat niet mogelijk. Zie daar het probleem.quote:Op vrijdag 20 januari 2006 13:24 schreef Lucille het volgende:
Ik denk dat de grootste verschillen in slagen vooral te wijten zijn aan de rijopleiding zelf. Vandaar ook dat er enorme verschillen zijn in slagingspercentages per rijschool, zelfs als ze in dezelfde regio zitten en dus vallen onder dezelfde CBR afdeling. Als de willekeur van het CBR zo groot zou zijn dat er maar 6 van de 10 mogen slagen dan kan je nooit verkaren dat bepaalde rijscholen elk jaar netjes een slagingspercentage halen van 70% a 80%.
Die slagingspercentages komen wel vaak vanuit de rijschool zelf dus ik betwijfel of dat allemaal klopt. Er zijn echt weinig verschillen tussen rijscholen van gelijke omvang, en dan bedoel ik niet de minirijschooltjes maar gewoon die met een wagenpark van 15 of meer.quote:Op vrijdag 20 januari 2006 13:24 schreef Lucille het volgende:
Ik denk dat de grootste verschillen in slagen vooral te wijten zijn aan de rijopleiding zelf. Vandaar ook dat er enorme verschillen zijn in slagingspercentages per rijschool, zelfs als ze in dezelfde regio zitten en dus vallen onder dezelfde CBR afdeling. Als de willekeur van het CBR zo groot zou zijn dat er maar 6 van de 10 mogen slagen dan kan je nooit verkaren dat bepaalde rijscholen elk jaar netjes een slagingspercentage halen van 70% a 80%.
Ben ik niet helemaal met je eens. Ik ben 4 keer gezakt voor het examen, waarvan ik 2 keer ook gewoon terecht vond achteraf.quote:Op vrijdag 20 januari 2006 11:19 schreef Lucille het volgende:
Iedereen denkt dat hij goed kan rijden, maar 1 blik op de weg laat het tegendeel zien. Dus de opmerking dat men goed reed tijdens een examen en dat men toch gezakt is heeft weinig relevantie.
Sturen op percentages is wel nodig natuurlijk. Anders krijg je dat 2 examinatoren die naast elkaar zitten aan de tafeltjes heel anders beoordelen, de 1 80 % laat slagen en de ander 20%. De criteria zijn hetzelfde, en door de percentages te middelen en daar enigzins op te sturen zul je een generiekere beoordeling krijgen.quote:Op vrijdag 20 januari 2006 08:59 schreef RM-rf het volgende:
[..]
ik denk dat dat gewon onmogelijk is, dat is een behoorlijke fraude, waar dan veel personen bewust bij betrokken zijn, dat het al veel eerder had moeten uitkomen ...
Ik denk eerder dat het een dels onbewuste vorm van 'fraude' is, bv doordat vanuit de directie van de lokale CBR's erg duidelijk gelet wordt op de slagingspercentage's van instructeuren, en men gewoon aanstuurt op een bepaald streefcijfer per examinator... iemand die daar duidelijk boven zit, waar veel mensen slagen, wordt dan al snel 'scheef' aangekeken ...
Op die manier zullen examinatoren onbewust al 'neigen' naar strenger gedrag ... hoe sterker het beleid op zulk een gewenst slagingspercentage is, hoe lager dat komt te liggen ...
Natuurlijk wordt een lokaal CBR direkt 'beloond' voor een laag slagingspercentage, doordat ze ook meer aanvragen krijgen ....
De oplossing zou kunnen zijn door de opbrengsten van de examen-aanvareg niet meer direct door de CBR's te laten behouden, maar direkt naar een centraal orgaan te laten gaan, welke dan een vast budget opsteld per CBR ... in zulke gevallen zijn de voorwaarden eigenlijk overal gelijk, en hebben de CBR niet direkt meer zelf een voordeel bij, mensen te laten zakken.
ik weet niet hoeveel %....quote:Op vrijdag 20 januari 2006 13:24 schreef Lucille het volgende:
Als de willekeur van het CBR zo groot zou zijn dat er maar 6 van de 10 mogen slagen .............
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |