abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_34491740
Zo'n ring heb ik van mijn tante i/h buitenland gehad
Had ze er ook één voor haarzelf, symbolisch ofzo. Ze had er ook nog een verhaaltje bij en op internet besteld. Maar volgens mij was die echt geen 275 euro hoor . Damn.
  vrijdag 27 januari 2006 @ 09:14:10 #52
29347 RickySway
Make your life Sway
pi_34508307
quote:
Op donderdag 26 januari 2006 19:43 schreef sweetgirly het volgende:
Zo'n ring heb ik van mijn tante i/h buitenland gehad
Had ze er ook één voor haarzelf, symbolisch ofzo. Ze had er ook nog een verhaaltje bij en op internet besteld. Maar volgens mij was die echt geen 275 euro hoor . Damn.
275 euro........
ja ik weet dat er ENKELE sites zijn die de ring in puur goud met diamanten verkoopt, maar de normale sterling zilveren versie kost toch echt gewoon 3 tientjes hoor.
¡ Experience Everything !
pi_42156421
Koop in ieder geval een door een vakman (=edelsmid) vervaardigd exemplaar (b.v. Dick Winters in Dalfsen; http://www.edelsmederijdickwinters.nl). Dan krijg je in ieder geval een kwalitatief uitstekend product voor een realistische prijs.
O ja: ervaringen. Ik kocht een witgouden exemplaar. Ik doe hem nooit meer af.
  woensdag 27 september 2006 @ 09:53:53 #54
158096 Ashavan
Ordo Discipli ars Vitae
pi_42162385
Bij winkels zoals Mystique kun je zelfsoortige ringen voor een paar euro's kopen. Dit zijn overigens wel na-maak sieraden, maar dat is op zich niet zo van belang. Een ring is een ring.

Het enige wat de Atlantis ring zo bijzonder maakt is het materiaal waaruit het vervaardigd is. Dit zou mogelijk op moleculair niveau kunnen resoneren met iets waar de Egyptenaren zich mee bezig hielden. Verscheidene goden of andere zaken. Daarnaast hebben Atlantis ringen ook geometrische vormen die een symbolieke boodschap/betekenis met zich meedragen.

Verder heeft de ring zelf geen enkele "magische" eigenschap behalve dat wat mensen zich inbeelden, of als een bekwaam individu de ring "energetisch" bewerkt heeft. Kort gezegd maakt het op energetisch gebied niet uit of je nu een Atlantis ring van een paar 100 euro koopt bij een juweelsmid of voor een tientje bij Mystique. Een mooi sieraad voor degene die het aanspreekt. Maar zelf koop ik toch liever een witgouden ring welk daarna zelf energetisch bewerkt worden.
Nietzsche: 'Because I am wise there are many things that I do not wish to know'
Mijn muziek lijstje - Wishlist
  woensdag 27 september 2006 @ 09:58:22 #55
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_42162498
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 09:14 schreef RickySway het volgende:

[..]

275 euro........
ja ik weet dat er ENKELE sites zijn die de ring in puur goud met diamanten verkoopt, maar de normale sterling zilveren versie kost toch echt gewoon 3 tientjes hoor.
hehe ... ik heb mijn relatie ring een keer gewogen en de prijs van zilver opgezocht en toen kwam ik alleen al aan de 3 tientjes aan zilver.
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
pi_42172535
quote:
Op donderdag 26 januari 2006 15:29 schreef RickySway het volgende:

[..]

Op deze website staat denk ik zo ongeveer elk feitje rondom de atlantisring.
zeer informatief en met veel plaatjes
Ik ga niet in op de (al dan niet aanwezige) werking van de ring, maar op de door jou geposte site vallen me een aantal dingen op, vooral over de oorsprong. Het wordt echter wel een wat langer verhaal, maar als je wat wilt weten over de achtergrond, lees vooral mee. Het staat in ieder geval vol met plaatjes

Allereerst wil ik het hebben over de armband die te zien is op de site.

Volgens de site heeft Petrie deze armband gevonden buiten een tombe in Abydos en ligt deze in het Egyptisch museum in Caïro. Deze informatie vond ik wat karig en ik ben op zoek gegaan naar meer, beginnend met de site en vooral de foto.
Het begint al goed, de foto staat op zijn kop op de site, hierdoor wordt neit meteen duidelijk wat de betekenis is van de symbolen.

Op de site:

Juiste versie:

Lijkt niet zo belangrijk, maar is voor een juiste interpretatie mogelijk wel van belang.

Aangezien er zo'n groot verband wordt gelegd tussen de armband en de ring, moest ik meer weten over deze armband. Echter de combinatie "bracelet, (hor)aha, petrie" of combinaties ervan, gaven geen resultaat, afgezien van het steeds terugkomend verhaal van de atlantis ring (je verbaast je over de hoeveelheid sites die precies hetzelfde verhaal vertellen, tot op de letter)
Toen heb ik het enige plaatje van de armband die ik voor handen had, die van de door jou genoemde site, eens beter bekeken (nadat ik 'm dus omgekeerd had).

Uitvergroot ziet het er zo uit:

Wat stelt de armband eigenlijk voor?

Na het wat beter bekijken, begon me iets te dagen. Ik had deze vorm al eerder gezien. "Jouw" site noemt dit een "atlantis motief".
Mij is nog niet echt duidelijk wat een "atlantis motief" precies zou moeten zijn, maar zo hier en daar kan ik lezen dat het atlantis motief kanalen, met daartussen een soort van dijken (verhoogd land) voor moet stellen, naar de beschrijving van atlantis door Plato. (drie wallen die het stadscentrum omringen)
Echter wat de heersende opvatting is van het symbool, is dat het de facade van een paleis voorstelt. Het hele symbool heeft zelfs een naam, namelijk een serekh.
Een serekh is onderdeel van de namen van een farao. Het was een gebruik dat farao's vijf namen hadden, en de eerste naam was de zogenaamde hor(us)-naam. Dit werd "geschreven" als een valk (horus) op een serekh met daarin eventueel hieroglyphen die de naam aangaven.

Op deze site kun je de serketh namen van de farao's zien. Hieronder een plaatje van de eerste dynastie, let op de serekh van Djer.

Het viel mij op dat de serekh van Djer nogal lijkt op de armband. Ik ben dus gaan zoeken op "bracelet, Djer" en zowaar, een stortvloed aan links, waaronder deze site, met deze foto:

met ondermeer de volgende tekst:
quote:
From his tomb we find an arm which wore the earliest surviving royal jewelry, four gold and turquoise bracelets.
Wat weten we nu over de armband?

De armband is dus niet buiten een tombe gevonden, maar in de tombe van Djer, niet van (Hor-)Aha en stelt niet atlantis voor, maar de voorkant van een paleis.
Het object ligt wel in het eerder genoemde museum, is inderdaad door Petrie in 1901 gevonden en er zijn ook meerdere foto's te vinden.

Waarom is dit zo belangrijk?

De site zegt (ondermeer) over deze armband:
quote:
Zonder overdrijving kunnen we hier gewag maken van een spectaculaire "Aha-Erlebnis". Deze 5000 jaar oude armband zou wel eens de ontbrekende schakel kunnen zijn tussen het oeroude Atlantische Tijdperk in het Neolithicum-Tijdperk (9.500-3000 vr Christus) en de ons bekende Egyptische beschaving. Een van de juwelen is een hals- of armband, samengesteld uit een rij van ronde gouden kralen met een Horus-afbeelding, waarin duidelijk telkens het Atlantis-motief is afgebeeld!
Er wordt duidelijk een groot belang aan deze armband gehecht, echter de site staat dus vol fouten over deze armband, zelfs in de quote gaat men de fout in. Aan de vindplaats (een vergane arm) is al te zien dat het geen ketting is en het overduidelijke atlantis motief is dus een (veelgebruikt) symbool voor de naamgeving van de beste farao. (paleisfacade)

De site gaat verder:
quote:
Tot dusver hebben de archeologen en amulet-deskundigen geen enkele afbeelding kunnen vinden die enige verwantschap vertoont met het Atlantis-motief.
Dit is de grootste vorm van onzin, zelfs ik met mijn gelimiteerde kennis van de Egyptische geschiedenis, herkende het motief, laat staan een (goede) egyptoloog. Deze armband past prima in de overige vondsten die gedaan zijn, er is geen enkele reden voor twijfel.
quote:
Als U goed kijkt dan merkt U ongetwijfeld ook de frappante overeenkomst tussen de raadselachtige decoratieve vormen op de Atlantisring en die op het hier vertoonde snoer.
Hier komt de link met de ring. Ze zien overeenkomsten tussen de patronen op de ring en de armband.

Nogmaals de armband:

en de ring ("platgeslagen") ( ik hoop dat het een origineel is, ik kan geen originele foto verder vinden):

De site zegt over het uiterlijk van de ring:
quote:
-In het middengedeelte lopen drie lange parallelle rechthoeken, niet plat, maar in de vorm van een halve cilinder. Bij nader toekijken steekt de middelste iets boven de 2 andere uit.
-In het verlengde van de lange rechthoeken zijn aan beide zijden drie, in totaal dus 6 kleine rechthoeken, gegraveerd.
-Aan beide uiteinden is een gelijkbenige driehoek (piramidevorm), waarvan de punt is afgeplat. In het midden van die driehoeken is een klein, nauwelijks zichtbaar, putje. De groef langs de beide driehoeken loopt nog wat door, tot voorbij een geperforeerd gaatje.
Met mijn allerbeste fantasie zie ik, en ik neem aan dat je het daarmee eens bent, weinig echte overeenkomsten.
Ik zie:
-zowel de armband als de ring beginnen en eindigen met een driehoek, maar die van de ring is veel spitser en is even hoog als de overige figuren.
-na de driehoek op de ring drie figuren bestaande uit drie streepjes horizontaal, waarvan de middelste drie streepjes een stuk langer zijn dan de buitenste twee. De armband heeft echter een groter aantal figuren, die bestaan uit de horus valk, met daaronder een figuur bestaande uit een rechthoek met daarin 6 of 8 "putjes" (afhankelijk van de gouden of turquoise schakel), met daar weer onder vier of drie streepjes (wederom afhankelijk van de schakel), vertikaal. Op de armband is er geen sprake van verhoogde streepjes, wat wel het geval is bij de ring, en zijn de gaatjes in de punten van de driehoek ook niet te zien.

Al met al zou ik dit geen frappante overeenkomst durven noemen. Ik durf daarmee ook te zeggen dat er hoogst waarschijnlijk geen enkel verband is tussen de armband en de ring, er is in ieder geval geen dwingend bewijs daarvoor.

Wat is er bekend over de ring zelf?

De site zegt:
quote:
De oorspronkelijke ring werd in 1860 ontdekt door de befaamde Egyptoloog, de Franse Markies d'Angrain, in een graftombe van een Egyptische hogepriester.
Ik nam aan dat er toch wel informatie over de Franse egyptoloog te vinden zou zijn, zo befaamd als hij is/was. Ik wam echter van een koude kermis thuis, er is niets te vinden wat met hem te maken heeft, afgezien van de al eerder genoemde, precies gelijke, paginas over de atlantis ring.
Ook een overzicht van Franse archeologen of Franse egyptologen is de naam niet te vinden. Ook is er verder niets bekend over de vindplaats van de ring, afgezien dat het in een tombe van een hoogpriester gevonden zou zijn, door de befaamde, maar onbekende Franse archeoloog.

Al met al is er, buiten de atlantisring site zelf, geen enkele referentie naar de vinder, de ring of de huidige verblijfsplek van de ring.
Ik wil niet zover gaan om de originele ring als onzin te beschouwen, maar ik plaats grote vraagtekens bij het verhaal, wat vol zit met vaagheden en onverifieerbare "feiten"

Het verband tussen de ring en H. Carter
Er staat nog een verhaaltje over het feit dat de ontdekker van de tombe van Toetanchamon, H Carter, ondanks de "vloek van de farao's" toch oud geworden is. Dit wordt geweten aan een ring die hij bij zich zou hebben gedragen. Het is een zijstapje van het verhaal zelf over de ring, maar het toont aan dat de hele site zeer dubieus overkomt.

Allereerst wat over de vloek zelf
Er wordt op de site gezegd dat Lord Canarvon dood ging aan een muggebult. Dat is echter bewezen onjuist. Hij stierf (waarschijnlijk) aan een infectie, nadat hij de muggebult opengesneden had tijdens het scheren. Ook n nog, worden inentingen (wat ze rond die tijd niet hadden) aanbevolen, en een ieder kan zich voorstellen, of heeft persoonlijk meegemaakt, dat een open wond (opengesneden muggebult), zeker in Egypte best tot infectie kan leiden.
Verder is het zo dat van alle aanwezigen het grootste gedeelte flink wat jaren geleefd heeft, na de ontdekking.
Lijst met aanwezigen en hun sterven

Dat Carter het heeft overleefd is dus niet bijzonder en of het dus aan die ring gelegen heeft? Verder is ook van deze ring niet echt bekend waar hij vandaan komt, Carter zelf zou hem in een tombe gevonden hebben. Het is dus niet de atlantis ring zelf, deze is immers door die heel bekende Franse egyptoloog gevonden. Je weet wel, diegene die niet bekend is

Al met al een lang verhaal, maar wat is nu mijn conclusie?
In geheel komt het verhaal me zeer gekunsteld en verzonnen over. Het lijkt erop dat men met een leuk mysterieus verhaal de werking van de ring wil aantonen, aangezien deze niet op wetenschappelijk aantoonbare feiten berust. Ook is er slechts 1 versie van het verhaal te vinden, en deze versie is letterlijk ge-copy-pasted op tientallen, zo nit honderden websites, soms slechts letterlijk vertaald naar een andere taal.
Hoe het ook zei, de vindplaats, de vinder, de leeftijd, de afkomst en de huidige verblijfsplaats van de atlantisring zijn allemaal onbekend, de link met de armband is op zijn minst dubieus (en waarschijnlijk afwezig) en alle voorbeelden van de uitwerkingen van de ring zijn feitelijk onjuist, uit hun verband getrokken of onverifieerbaar.

over de werking zeg ik niets, maar het feit dat de achtergrond al zo vaag is, zet me wel aan het denken
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  donderdag 28 september 2006 @ 10:52:03 #57
150152 Queen_Bee
See ya in another life, brotha
pi_42193485
Nu het toch over Atlantis gaat, m'n vader zag laatst wat op Discovery geloof ik over n kerel die nu ergens in Zuid Amerika meen ik Atlantis denkt gevonden te hebben.

Weet iemand de naam of vindplaats?

En over het verhaal van the_stranger,
Het is vast wel zo dat een groot gedeelte gelul is, maar ook al zijn er nog geen harde feiten, ik schrijf het toch niet compleet af
I'm super sonic man
Do you wanna buy a rocket
  donderdag 28 september 2006 @ 11:08:42 #58
158096 Ashavan
Ordo Discipli ars Vitae
pi_42193920
Er zijn verscheidene mensen die in het verleden Atlantis gevonden dachten te hebben. Verscheidene onderzoekers die hints uit de werken van Plato hanteerden en uiteindelijk niets vonden. Maar dit is waarschijnlijk het nieuwsbericht dat je zocht. Diezelfde archeologen zijn nu nog bezig.
Nietzsche: 'Because I am wise there are many things that I do not wish to know'
Mijn muziek lijstje - Wishlist
pi_42194320
quote:
Op donderdag 28 september 2006 10:52 schreef Queen_Bee het volgende:
En over het verhaal van the_stranger,
Het is vast wel zo dat een groot gedeelte gelul is, maar ook al zijn er nog geen harde feiten, ik schrijf het toch niet compleet af
Ik wil verder niemand overtuigen, maar vast staat is dat de herkomst van de ring niet bewezen kan worden. Tot nu toe kan zelfs niet bewezen worden dat deze ring niet totaal aan de fantasie is ontsproten va de eerste commercieel ingestelde persoon die de ring ging verkopen.

Als je de ring koopt omdat je hem leuk vind, of omdat je denkt dat er een kracht vanuit gaat, wie ben ik omdat af te keuren.
Maar als je de ring koopt omdat er zo'n mooie historie aan hangt (en die historie wordt door die site aangevoerd als bewijs van zijn kracht), dan vertel ik je dat die historie uiterst vaag is, waarschijnlijk onbestaand. (en dan heb ik het alleen nog maar over de werkelijke historie van de ring, niet de link met een mythisch, nu niet meer bestaand eiland)
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  donderdag 28 september 2006 @ 11:33:48 #60
150152 Queen_Bee
pi_42194681
quote:
Op donderdag 28 september 2006 11:08 schreef Ashavan het volgende:
Er zijn verscheidene mensen die in het verleden Atlantis gevonden dachten te hebben. Verscheidene onderzoekers die hints uit de werken van Plato hanteerden en uiteindelijk niets vonden. Maar dit is waarschijnlijk het nieuwsbericht dat je zocht. Diezelfde archeologen zijn nu nog bezig.
Nee die bedoel ik niet.

Tussen Zuid Amerika en Afrika, was in 2005 en ze zijn nu in Zuid Amerika bezig
'n Franse professor, geograaf ofzo

En ik weet dat er 1001 mensen zijn die claimen Atlantis te hebben gevonden. Maar deze schijnt toch wel erg goed te zitten medunkt
I'm super sonic man
  donderdag 28 september 2006 @ 11:34:55 #61
150152 Queen_Bee
pi_42194710
quote:
Op donderdag 28 september 2006 11:21 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Ik wil verder niemand overtuigen, maar vast staat is dat de herkomst van de ring niet bewezen kan worden. Tot nu toe kan zelfs niet bewezen worden dat deze ring niet totaal aan de fantasie is ontsproten va de eerste commercieel ingestelde persoon die de ring ging verkopen.

Als je de ring koopt omdat je hem leuk vind, of omdat je denkt dat er een kracht vanuit gaat, wie ben ik omdat af te keuren.
Maar als je de ring koopt omdat er zo'n mooie historie aan hangt (en die historie wordt door die site aangevoerd als bewijs van zijn kracht), dan vertel ik je dat die historie uiterst vaag is, waarschijnlijk onbestaand. (en dan heb ik het alleen nog maar over de werkelijke historie van de ring, niet de link met een mythisch, nu niet meer bestaand eiland)
Ik zeg ook dat ook niet. Zeg alleen hoe ik er nu tegen aan kijk. Ik wilde al wel langer zo een ring, maar echt niet voor 200 euro Of 't nou echt waar is of niet.
I'm super sonic man
  zondag 1 oktober 2006 @ 02:27:35 #62
77699 Neurotica
Nunc aut Nunquam
pi_42273107
tvp
...stamp mijn Bass nog ff aan, wil je?..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')