Ik denk dat dat rechtstreeks gerelateerd is aan de mate waarin de ouders willen accepteren of hun kind een psychische of sociale dysfunctie heeft of niet.quote:Zijn autistische kinderen ook gevoeliger voor het paranormale?
Het is natuurlijk een kwestie van levensvisie of je waarde hecht aan de huidige 'reguliere' kennis van de menselijke psyche en het (dys)functioneren daarvan. Heb je een 'alternatieve' levensbeschouwing dan leg je dat wellicht naast je neer.quote:Noem je een kind nieuwetijdskind, dan leg je je neer bij een situatie en laat je het kind maar aanhobbelen.
Yep. Maar zo zijn er zoveel invalshoeken hoe je mensen kunt rangschikken. En misschien is er geen enkele die de juiste is. Ik twijfel zelfs aan de manier waarop de psychiatrie te werk gaat vaker. Maar die labellen uit gemakszucht, omdat ze anders teveel werk krijgen en misschien hebben ze niet eens de tijd om ieder mens afzonderlijk te behandelen. Dan is het daar eerder van. " Volgende patient, volgende patient, volgende patient" Een soort van massa-productie dusquote:Op dinsdag 17 januari 2006 15:31 schreef Prst_ het volgende:
[..]
Het is natuurlijk een kwestie van levensvisie of je waarde hecht aan de huidige 'reguliere' kennis van de menselijke psyche en het (dys)functioneren daarvan. Heb je een 'alternatieve' levensbeschouwing dan leg je dat wellicht naast je neer.
Of dat verstandig is laat ik in het midden.
Elk nadeel heb ze voordeel. Een label (een diagnose) kan ook helpen bij het grip krijgen op de 'klachten' of problemen die iemand heeft. Het beestje heeft een naam en dan kun je gestructureerd zoeken naar een oplossing of acceptatie. Maar zoals in alle aspecten in het leven bestaan er grijsgebieden, zodat je niet per definitie gebaat bent bij zo'n label.quote:Labellen. Doet meer slecht dan goed. Mensen rangschikken in groepen Tis maar waar je voorkeur voor uitgaat natuurlijk. En misschien zoeken mensen wel elkaar op zodat ze samen speciaal zijn. Herkenning zoeken ook wel.
Klopt, maar het is natuurlijk ook zo dat als iemand voor iets een naam verzint, of de naam nou passend is of niet, het makkelijk is om die naam doro te gebruiken als jij het over dat bepaalde iets wilt hebben zodat de andere partij weet waar je het over hebt.quote:Op dinsdag 17 januari 2006 15:37 schreef Sight_key het volgende:
[..]
heel lang en interessant verhaal
Maar bij nieuwetijdskinderen is er nog altijd een persoon die gekomen is met die term. Vervolgens komt de rest vrijwillig in aanmerking ermee en labellen ze zichzelf of de ouders doen dat bij hun kinderen.
Dat denk ik ook.... het hebben van een label is niet altijd prettig, maar kan heel verlichtend werken als je ergens "last" van hebt en het opeens gedefineerd kan worden.quote:Op dinsdag 17 januari 2006 15:41 schreef Prst_ het volgende:
[..]
Elk nadeel heb ze voordeel. Een label (een diagnose) kan ook helpen bij het grip krijgen op de 'klachten' of problemen die iemand heeft. Het beestje heeft een naam en dan kun je gestructureerd zoeken naar een oplossing of acceptatie. Maar zoals in alle aspecten in het leven bestaan er grijsgebieden, zodat je niet per definitie gebaat bent bij zo'n label.
Door het probleem samen te vatten is het duidelijker inderdaad, maar dan nog is het maar een naam. Het probleem samen vatten is nodig om bepaalde structuur aan te brengen in het probleem. Maar wil je het volledige probleem oplossen, dan zul je toch echt het probleem bij de wortel moeten aanpakken.quote:Op dinsdag 17 januari 2006 15:41 schreef Prst_ het volgende:
[..]
Elk nadeel heb ze voordeel. Een label (een diagnose) kan ook helpen bij het grip krijgen op de 'klachten' of problemen die iemand heeft. Het beestje heeft een naam en dan kun je gestructureerd zoeken naar een oplossing of acceptatie. Maar zoals in alle aspecten in het leven bestaan er grijsgebieden, zodat je niet per definitie gebaat bent bij zo'n label.
Dan is het eerder dus zo dat je mensen sneller duidelijk kunt maken waar het over gaat. Dan is het dus in geval van de psychiatrie zo dat psychiaters onderling beter kunnen praten over oplossingen en dergelijke. Dat je het probleem of de problemen meer samenvat als het ware.quote:Op dinsdag 17 januari 2006 15:50 schreef Mirage het volgende:
[..]
Klopt, maar het is natuurlijk ook zo dat als iemand voor iets een naam verzint, of de naam nou passend is of niet, het makkelijk is om die naam doro te gebruiken als jij het over dat bepaalde iets wilt hebben zodat de andere partij weet waar je het over hebt.
Mja, maar de dingen die jij noemt (ADHD, autisme, etc) zijn allemaal dingen waar mensen last van kunnen hebben.quote:Op dinsdag 17 januari 2006 16:33 schreef Quarks het volgende:
Ik krijg bij dit soort dingen altijd een beeld van ouders die kinderen, wegens het ontbreken van ADHD, autisme of een andere trendy ziekte kinderen dingen aanpraten, zodat ze nu toch hun recht verkrijgen uitzonderlijk, speciaal en gezegend te zijn.
Vertel dat de ouders maar die op moeten boksen tegen een maatschappij waarin iedereen bijzonder moet zijn. Ik sta dagelijks in een klaslokaal met ouders die hun kind vreselijk bijzonder vinden (nee, ik ben geen leerkracht, gewoon een mamma). Er zijn er maar enkele die hun kind GEWOON op komen halen, meestal is het een hoop gezever over wat hun kindje al dan niet heeft gedaan of gelaten die dag.quote:Op donderdag 2 februari 2006 04:07 schreef paladin het volgende:
Kom op zeg, iedereen is anders. Elk kind is ook anders, in gedrag, persoonlijkheid en aanleg.
En als je kind dan afwijkt van de 'normaal' zoek je als ouder al heel gauw naar de verklaring daarvoor. De een zoekt het in ADHD en autisme, de ander zoekt het in begaafdheid en 'indigo' zijn.
Kinderen zijn gewoon personen en zouden, als ze het zich konden realiseren, het vast niet fijn vinden allemaal onder een paar labeltjes geschoven te worden.
Sorrie hoor, maar wat kom ik veel ..............op zijn zachtst gezegd...................!@^&%&@^%#^@% kinderen tegen. Veeeeeeeeeeeeeellllll rottigheid, klieren en dingen die we vroeger noooooooooooooooooooooooooiiiiiiiiittttttttttt in ons hoofd zouden halen, zijn nu heel gewoon.quote:Op donderdag 2 februari 2006 04:21 schreef Morwen het volgende:
[..]
Vertel dat de ouders maar die op moeten boksen tegen een maatschappij waarin iedereen bijzonder moet zijn. Ik sta dagelijks in een klaslokaal met ouders die hun kind vreselijk bijzonder vinden (nee, ik ben geen leerkracht, gewoon een mamma). Er zijn er maar enkele die hun kind GEWOON op komen halen, meestal is het een hoop gezever over wat hun kindje al dan niet heeft gedaan of gelaten die dag.
Jezus, elk kind is bijzonder net zoals elk mens maar deze maatschappij heeft gewoon geen ruimte meer voor die aandacht en daarom laden we die verantwoordelijkhied maar op de leerkrachten, opvangmoeders, opa's/oma's.
Nee, ik beschuldig niemand, we naaien onszelf op. Tot grote hoogtes zelfs, meer.....meer.......meer en de kids zitten in de opvang zonder persoonlijke aandacht.
Het is een mallemolen van doorgedraaide mensen en dus ook kinderen. STOP!!!!! zou ik zo dikwijls willen schreeuwen, het is genoeg. Nederland is klaar, we zijn klaar...........terug naar de rust voor iedereen![]()
Zow, ik ben het kwijt![]()
De maatschappij gaat inderdaad steeds sneller lijkt het wel soms. En misschien komt daardoor wel het drukke gedrag vandaan bij ADHD, dat kinderen geen moment tot rust komen in de maatschappij. Dat ze overal impulsen zien en dat er overal wat te doen is. Dat er altijd beweging valt waar te nemen. Dat de hersens nooit tot rust komen ook.quote:Op donderdag 2 februari 2006 04:21 schreef Morwen het volgende:
[..]
Vertel dat de ouders maar die op moeten boksen tegen een maatschappij waarin iedereen bijzonder moet zijn. Ik sta dagelijks in een klaslokaal met ouders die hun kind vreselijk bijzonder vinden (nee, ik ben geen leerkracht, gewoon een mamma). Er zijn er maar enkele die hun kind GEWOON op komen halen, meestal is het een hoop gezever over wat hun kindje al dan niet heeft gedaan of gelaten die dag.
Jezus, elk kind is bijzonder net zoals elk mens maar deze maatschappij heeft gewoon geen ruimte meer voor die aandacht en daarom laden we die verantwoordelijkhied maar op de leerkrachten, opvangmoeders, opa's/oma's.
Nee, ik beschuldig niemand, we naaien onszelf op. Tot grote hoogtes zelfs, meer.....meer.......meer en de kids zitten in de opvang zonder persoonlijke aandacht.
Het is een mallemolen van doorgedraaide mensen en dus ook kinderen. STOP!!!!! zou ik zo dikwijls willen schreeuwen, het is genoeg. Nederland is klaar, we zijn klaar...........terug naar de rust voor iedereen![]()
Zow, ik ben het kwijt![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |