Is in principe niet echt tijdreizen, maar als je van die ster dus weer met 10 keer de snelheid van het licht terugreist, dan ben je na 500 jaar weer op aarde, en dan heb je dus 4500 jaar in de tijd terug gereist!quote:Op maandag 16 januari 2006 11:15 schreef MindlessWanker het volgende:
Precies. Dat is is ook de gangbare stelling.
Hoewel dat niet echt tijdreizen is natuurlijk.
Je kan nooit verder terug gaan dan *nu*, tenzij je sneller dan het licht gaat en het 'oude' licht inhaalt, maar dat kan niet zeggen zequote:Op maandag 16 januari 2006 11:19 schreef bolletje_25 het volgende:
Interessant![]()
Er zijn sterren die miljoenen lichtjaren ver weg staan, en als we een manier vinden om over die reis niet verschrikkelijk lang te doen kun je dus naar de aarde in zijn jonge jaren kijken.. Raar idee.
Dank jequote:
Inderdaad, je zou dan dus getuige kunnen zijn van het hele ontstaan van de aarde. De snelheid van het licht kan volgens Einstein alleen niet bereikt worden omdat daar een oneindige bron aan energie voor nodig is.quote:Op maandag 16 januari 2006 11:19 schreef bolletje_25 het volgende:
Interessant![]()
Er zijn sterren die miljoenen lichtjaren ver weg staan, en als we een manier vinden om over die reis niet verschrikkelijk lang te doen kun je dus naar de aarde in zijn jonge jaren kijken.. Raar idee.
quote:
Maar wat gebeurt er als je dan weer heel snel terugreist?quote:Op maandag 16 januari 2006 11:22 schreef Alicey het volgende:
[..]
Als je opeens 5000 lichtjaar verder zou kunnen staan zou je alsnog niet door de tijd reizen. Het enige wat er gebeurt is dat je dan een beeld uit het verleden ziet, maar je kunt geen invloed uitoefenen op dit verleden.
Natuurlijk niet. Als je even aanneemt dat alles wat in de moderne fysica verzonnen is, onzin is en je inderdaad met 10 keer de lichtsnelheid naar de Aardde reist, net nadat je een lichtstraal gezien hebt die er 5000 jaar over heeft gedaan om op jouw 'ster' te komen, kom je 5500 jaar na uitzending van het licht terug op aarde. Intussen kun je wel wat er in 5000 jaar aan EM dstraling jouw richting is opgestuurd, versneld waarnemen dus da's leuk. Tot Einstein c.s. roet in het eten komen gooien, natuurlijk...quote:Op maandag 16 januari 2006 11:18 schreef thefunny het volgende:
[..]
Is in principe niet echt tijdreizen, maar als je van die ster dus weer met 10 keer de snelheid van het licht terugreist, dan ben je na 500 jaar weer op aarde, en dan heb je dus 4500 jaar in de tijd terug gereist!
Dus reis je naar de toekomstquote:Op maandag 16 januari 2006 11:23 schreef Zpottr het volgende:
[..]
Natuurlijk niet. Als je even aanneemt dat alles wat in de moderne fysica verzonnen is, onzin is en je inderdaad met 10 keer de lichtsnelheid naar de Aardde reist, net nadat je een lichtstraal gezien hebt die er 5000 jaar over heeft gedaan om op jouw 'ster' te komen, kom je 5500 jaar na uitzending van het licht op terug aarde.
Dan ben je -ongeveer- zo laat terug als je vertrektijd + reistijd.quote:Op maandag 16 januari 2006 11:23 schreef thefunny het volgende:
[..]
Maar wat gebeurt er als je dan weer heel snel terugreist?
quote:Op maandag 16 januari 2006 11:27 schreef Zpottr het volgende:
[..]
Uh, ja. maar daarvoor kun je ook gewoon op je luie aars achter je PC blijven zitten Fok!ken
Dat is als je bijvoorbeeld je moeder vermoord, dan kun je zelf niet meer bestaan, dan krijg je dus een tijdsparadox.quote:Op maandag 16 januari 2006 11:38 schreef GSMboy het volgende:
Wat is een tijdsparadox?
Parallelle universums geloof ik ook niet zo in. Dat is puur een voorstelling waar geen bewijs van is.quote:Op maandag 16 januari 2006 11:51 schreef MindlessWanker het volgende:
'Echt' tijdreizen is waarschijnlijk onmogelijk, omdat dan alle deeltjes in het universum zouden moeten worden 'teruggespoeld' naar die betreffende situatie. Dus zou iedereen en de hele zooi met je meereizen. Parallelle universums e.d. zie ik persoonlijk niet zo zitten.
Heb je dan eigenlijk wel kunnen bewegen?quote:Op maandag 16 januari 2006 11:25 schreef Alicey het volgende:
[..]
Dan ben je -ongeveer- zo laat terug als je vertrektijd + reistijd.
Ze zeggen dat als je je zelf zou tegenkomen vroeger als je in de tijd terug gaat, en contact maakt met jezelf , dat er dan een soort tijdskortsluiting is, omdat jij zelf hebt aangeraakt vroeger ofzo...quote:Op maandag 16 januari 2006 11:46 schreef thefunny het volgende:
[..]
Dat is als je bijvoorbeeld je moeder vermoord, dan kun je zelf niet meer bestaan, dan krijg je dus een tijdsparadox.
Dat kan ook al gebeuren als je tegen iemand opbotst uit het verleden. Die persoon is daardoor 2 seconden later thuis, waardoor er hele andere dingen gebeuren, die persoon (laten we haar Linda noemen) is 2 seconden eerder op een kruispunt waardoor Linda bijvoorbeeld een dodelijk ongeluk zou kunnen krijgen, waardoor mensen uit deze tijd (zonen/dochters van die persoon) niet meer bestaan. Haar man, met wie ze getrouwd zou zijn als ze het ongeluk niet gehad had, is met iemand anders getrouwd waardoor er hele andere mensen geboren zijn als je teruggaat naar de toekomst.
Stel dat de bestuurder van de auto die Linda aanreedt daardoor te laat op zijn sollicitatie als bijvoorbeeld manager bij Philips komt, betekent dat dus dat de directie van Philips er in de toekomst heel anders uit ziet, omdat die persoon door dat ongeluk nooit aangenomen is.
Klinkt een beetje wazig, maar de toekomst is afhankelijk van hele kleine dingen.
Het is nogal hypothetisch omdat het uitgangspunt is dat er sneller dan het licht wordt gereisd.quote:Op maandag 16 januari 2006 12:03 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Heb je dan eigenlijk wel kunnen bewegen?
Vriendelijke groet,
Rudeonline..
Ja, daar had ik nog niet eens bij nagedachtquote:Op maandag 16 januari 2006 14:22 schreef GSMboy het volgende:
[..]
Ze zeggen dat als je je zelf zou tegenkomen vroeger als je in de tijd terug gaat, en contact maakt met jezelf , dat er dan een soort tijdskortsluiting is, omdat jij zelf hebt aangeraakt vroeger ofzo...Eh... Wat zou er dan gebeuren eigenlijk als het kon
Raak je in een loop ofzo?![]()
![]()
![]()
![]()
Volgens Einstein wordt je zo plat als een dubbeltje als je de snelheid van het licht bereiktquote:Op maandag 16 januari 2006 14:25 schreef Alicey het volgende:
[..]
Het is nogal hypothetisch omdat het uitgangspunt is dat er sneller dan het licht wordt gereisd.
Niet helemaal juist geformuleerd, maar het komt er inderdaad wel op neer dat je lengte 0 zal worden, en je massa oneindig groot.quote:Op maandag 16 januari 2006 14:29 schreef thefunny het volgende:
[..]
Volgens Einstein wordt je zo plat als een dubbeltje als je de snelheid van het licht bereikt![]()
Er is een dimensie weg omdat je de dimensie tijd inhaalt. Resultaat: een wereld met 2 dimensies, soort cartoon![]()
Rudequote:Op maandag 16 januari 2006 14:34 schreef rudeonline het volgende:
Een wereld van 2 dimensies kan niet bestaan. LxBxH waarbij de hoogte 0 is, blijft 0. Ook een cartoon is in wezen 3 dimensionaal, als de inkt waarop je schrijft een dikte heeft van 0 valt er niets te zien.
Juist, en als je het licht dus zou kunnen inhalen kijk je nog verder in het verleden. Je zou je eigen verleden kunnen zien. Je kijkt dan dus nog verder terug in de tijd terwijl je klok achteruit zou moeten gaan lopen. Als hij bij de lichtsnlehdi stil zou blijven staan, dan gaat hij vast achteruit lopen bij het overschreiden van die "snelheid"..quote:Op maandag 16 januari 2006 14:40 schreef Quarks het volgende:
[..]
Rude
Maar thefunny, in feite zie je alles in het verleden.
Als ik naar de tafel kijk, zie ik hoe die er een fractie van een seconde geleden uit zag.
Nou, daar is nog niet over nagedacht hier op Fok! de afgelopen 2 jaarquote:Op maandag 16 januari 2006 12:03 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Heb je dan eigenlijk wel kunnen bewegen?
Vriendelijke groet,
Rudeonline..
FOEI Rudeonline niet doenquote:Op maandag 16 januari 2006 14:51 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Juist, en als je het licht dus zou kunnen inhalen kijk je nog verder in het verleden. Je zou je eigen verleden kunnen zien. Je kijkt dan dus nog verder terug in de tijd terwijl je klok achteruit zou moeten gaan lopen. Als hij bij de lichtsnlehdi stil zou blijven staan, dan gaat hij vast achteruit lopen bij het overschreiden van die "snelheid"..
Gaaf, ik sta voor het raampie met mn telescoopquote:Op maandag 16 januari 2006 16:34 schreef bolletje_25 het volgende:
Je kunt niet terug in de tijd door sneller als het licht te reizen.
Stel je gaat naar die ster die miljoenen lichtjaren ver weg staat, en je ziet het licht dat de aarde miljoenen jaren uitzendde.
Als je dan vervolgens terugreist naar aarde, reis je tegen dat licht in, het steeds 'nieuwere' licht. Je komt in dezelfde tijd aan, en je hebt op de reis terug naar aarde de aarde 'oud zien worden'.
Toch?
Je hebt een punt. Bestaat zoiets als tijd dan welquote:Op maandag 16 januari 2006 14:40 schreef Quarks het volgende:
[..]
Rude
Maar thefunny, in feite zie je alles in het verleden.
Als ik naar de tafel kijk, zie ik hoe die er een fractie van een seconde geleden uit zag.
Dan denk ik eerder an Back to the Futurequote:Op maandag 16 januari 2006 17:32 schreef Mr_Brownstone het volgende:
Voor diegene die vroeg wat een tijdsparadox is, kijk voor de grap de film Lola Rennt eens. Een Duitse film die daar over gaat.
Tenminste, medefokkers, dat was die film toch?
Ik denk dat het heden niet bestaatquote:Op maandag 16 januari 2006 17:28 schreef thefunny het volgende:
[..]
Je hebt een punt. Bestaat zoiets als tijd dan wel, is het niet zomaar een verzinsel van mensen op aarde om een beetje orde in het geheel te brengen?
Gelijk heb je, ja. Back to the future, waar Marty z'n eigen moeder weet te bezwangeren. .quote:Op maandag 16 januari 2006 18:22 schreef Zpottr het volgende:
[..]
Dan denk ik eerder an Back to the Future
Lola Rennt speelde wel met tijd, maar liet de hoofdpersoon eenzelfde stukje drie keer beleven -net een tikje anders- tot de uitkomst haar beviel. De film laat wel leuk zien hoe kleine verschillen grote invloed kunnen hebben, maar een tijdparadox zit er niet in.
Bestaat ruimte? Bestaat energie? Of impuls ? Allemaal verzinselen van mensen om een beetje orde in het geheel te brengen. Tijd ook. Maar daarom bestaat het wel.quote:Op maandag 16 januari 2006 17:28 schreef thefunny het volgende:
[..]
Je hebt een punt. Bestaat zoiets als tijd dan wel, is het niet zomaar een verzinsel van mensen op aarde om een beetje orde in het geheel te brengen?
Die theorie komt ook ter sprake in het boek: "De ontdekking van de hemel" van H Mulisch. Persoonlijk denk ik niet dat tijdreizen mogeljk is, anders hadden we vast al een bezoekje vanuit de toekomst gehad.quote:Op maandag 16 januari 2006 11:12 schreef thefunny het volgende:
Ik zat me pas af te vragen: De sterren in het heelal zijn zo ver weg dat het licht wat ze uitstralen er soms duizenden jaren over doet voor het de aarde bereikt. De sterren kunnen dus allang verdwenen zijn, omdat we het beeld van duizenden jaren terug zien.
Stel dat je nou in een keer op een ster zou kunnen staan die 5000 lichtjaar ver weg is en met een grote kijker naar de aarde zou kijken, zou je de aarde dus 5000 jaar geleden zien?
Als je uitgaat van die theorie, zou je dus door de tijd reizen als je sneller als het licht gaat.
Juist, en dan moet je je dus eens afvragen... wie beweegt er eigenlijk, wij of het licht?quote:Op dinsdag 17 januari 2006 08:48 schreef Shark.Bait het volgende:
Volgens Einstein zijn relativiteits theorie is de som van al onze snelheden in alle dimensies (4 waren er toen bekend) 299.792.458 m/s
Ter vergelijking; als je met een constante snelheid (want de snelheid van licht is ook constant) rechtstreeks van Amsterdam naar Rotterdam reist je er 1 uur (bijvoorbeeld) over zou doen (rechte lijn, ongeacht hoe de weg loopt) . Echter, als je er een dimensie bij zou voegen, zou je er langer over doen bij diezelfde, constante snelheid.
Stel dat er een berg tussen A'dam en R'dam staat (hoogte dimensie erbij). Of dat je via Utrecht moet (breedte dimensie erbij). Dan doe je er ook langer over. Je snelheid word immers verdeeld over al die dimensies. En zo zou het ook met de snelheid van het licht moeten zijn; de som van alle snelheden die we bewegen in de 4 dimensies (lengte, breedte, hoogte, tijd) moet gelijk zijn aan 299.792.458 m/s
We verouderen met een constante 'snelheid' (299.792.458 m/s), dus als we in onze wereld reizen, snoepen we wat af van deze verouderings snelheid, want immers, de som van alle snelheden mag niet hoger dan 299.792.458 m/s zijn. Maar dit is meestal een bijzonder klein verschil.
Dat betekent, dat als je net zo snel als licht in onze wereld zou kunnen reizen, de tijd stil zal staan voor je!
En logischerwijs, als je sneller dan het licht zou reizen de som van alle vectoren negatief is, en dat betekent dat je terug in de tijd reist. Of dit ook werkelijk gebeuren kan, geen idee.
Interessant.quote:Op dinsdag 17 januari 2006 12:41 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Juist, en dan moet je je dus eens afvragen... wie beweegt er eigenlijk, wij of het licht?
t.o.v. van alles en iedereen blijft het licht achter in de tijd. Als je een lamp aandoet dan zie je het licht alle kanten tegelijk op "bewegen". Men vergeet echter dat de lamp zelf veroudert en verder gaat in de tijd. Het licht blijft slechts achter op het tijdstip waar het ontstond. Licht is een spoor, en een spoor is iets wat achterblijft zonder zelf te bewegen.
Oke.. misschien begrijp je nu beter wat ik bedoel. In een 3 dimensionale ruimte gaat licht alle kanten op. In de dimensie tijd gaat licht maar 1 kant op, n.l. de richting van verleden tijd. Zou je het licht immers volgen dan vertraag je in de tijd. En hoe sneller je dat doet, des te meer je vertraagd.quote:
En weer zit er een absoluut gebruik van tijd inquote:Op dinsdag 17 januari 2006 14:23 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Oke.. misschien begrijp je nu beter wat ik bedoel. In een 3 dimensionale ruimte gaat licht alle kanten op. In de dimensie tijd gaat licht maar 1 kant op, n.l. de richting van verleden tijd. Zou je het licht immers volgen dan vertraag je in de tijd. En hoe sneller je dat doet, des te meer je vertraagd.
Ik hoop dat je mijn gedachtegang nu wat serrieuser kan nemen.
Tijd is relatief, jouw snelheid bepaalt hoe snel deze voorbij gaat t.o.v. een ander. Iedere 300.000km leg je 1sec in tijd af. Maar goed ik wil niet afdwalen, ik ben benieuwt wat Haus interesant vondt wat jij misschien niet ziet.quote:Op dinsdag 17 januari 2006 14:28 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
En weer zit er een absoluut gebruik van tijd in
Ik eigenlijk vooral door interesse en fok.quote:Op dinsdag 17 januari 2006 14:37 schreef Robbiej het volgende:
Hoe komen jullie trouwens aan al die kennis over dit?
op school gehad? gave opleiding dan..
Dat gebruikte je dus niet in die quote.quote:
Af en toe eens een boek lezen wil helpen.quote:Op dinsdag 17 januari 2006 14:37 schreef Robbiej het volgende:
Wat hij zegt.quote:Op dinsdag 17 januari 2006 14:43 schreef Robbiej het volgende:
Natuurkunde is namelijk reteinteressant
Maar goed ik wil niet afdwalen, ik ben benieuwt wat Haus interesant vondt wat jij misschien niet ziet. Het ging om deze post..quote:Op dinsdag 17 januari 2006 14:39 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Dat gebruikte je dus niet in die quote.
Nee. Jouw topic wat je nu weer hebt met de bijbehorende ideeen kan weerlegd worden met de allereerste topics die we hier in WFL een jaar ofzo terug hadden en VWO kennis natuurkunde. En met zoveel volharding kan ik je dan niet serieus nemen. Jij wilt dat niet inzien, en dat is je goed rechtquote:Op dinsdag 17 januari 2006 14:23 schreef rudeonline het volgende:
Ik hoop dat je mijn gedachtegang nu wat serieuser kan nemen.
quote:Op dinsdag 17 januari 2006 15:00 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Maar goed ik wil niet afdwalen, ik ben benieuwt wat Haus interesant vondt wat jij misschien niet ziet. Het ging om deze post..
Reizen door de tijd door lichtsnelheid?
In de tijdsdimensie gaat licht geen enkele kant op, voor licht staat de tijd stil logischer wijs gezien.quote:Op dinsdag 17 januari 2006 14:23 schreef rudeonline het volgende:
Oke.. misschien begrijp je nu beter wat ik bedoel. In een 3 dimensionale ruimte gaat licht alle kanten op. In de dimensie tijd gaat licht maar 1 kant op, n.l. de richting van verleden tijd. Zou je het licht immers volgen dan vertraag je in de tijd. En hoe sneller je dat doet, des te meer je vertraagd.
Ik hoop dat je mijn gedachtegang nu wat serrieuser kan nemen.
Ik ben nu aan dat boek bezig toevallig...al is de mijne dan Nederlands en doet de kaft niet zo 70ér jaren aan.quote:Op dinsdag 17 januari 2006 14:39 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Af en toe eens een boek lezen wil helpen.
[afbeelding]
weet je dat zeker? De personen die uit de toekomst allemaal hier rond zouden kunnen lopen en dit proberen hard te maken worden voor gek verklaard en zitten misschien nu wel in een inrichting vol te houden dat ze toch echt uit de toekomst komen...quote:Op dinsdag 17 januari 2006 10:21 schreef TripleBee het volgende:
Persoonlijk denk ik niet dat tijdreizen mogeljk is, anders hadden we vast al een bezoekje vanuit de toekomst gehad.
Dus jij denkt serieus dat men er over 200 jaar nog steeds hetzelfde bij loopt? Dat we nog steeds even groot zijn? Dat we hetzelfde eten, dezelfde taal spreken? Dat niemand een chatfunctie in z'n oor heeft laten inbouwen? Dat er op geen enkele manier technologische vooruitgang aantoonbaar is?quote:Op dinsdag 17 januari 2006 17:17 schreef Funksoldier het volgende:
[..]
weet je dat zeker? De personen die uit de toekomst allemaal hier rond zouden kunnen lopen en dit proberen hard te maken worden voor gek verklaard en zitten misschien nu wel in een inrichting vol te houden dat ze toch echt uit de toekomst komen...
Zolang niemand ze "gelooft" weet je dit dus niet zeker....
Als ze over wetenschappelijke informatie beschikken die onze tijd ver vooruit is, zullen ze best serieus genomen worden.quote:Op dinsdag 17 januari 2006 17:17 schreef Funksoldier het volgende:
[..]
weet je dat zeker? De personen die uit de toekomst allemaal hier rond zouden kunnen lopen en dit proberen hard te maken worden voor gek verklaard en zitten misschien nu wel in een inrichting vol te houden dat ze toch echt uit de toekomst komen...
Zolang niemand ze "gelooft" weet je dit dus niet zeker....
wel heel erg naief om te denken dat als iemand hier zou komen dat we hem gelijk zouden geloven... ondanks een chatfunctie in zijn oor...technologische vindingen gebeurne dagelijks, dus dat ook, hoeft niet speciaal iets van over 200 jaar te zijn.....quote:Op dinsdag 17 januari 2006 17:35 schreef bolletje_25 het volgende:
[..]
Dus jij denkt serieus dat men er over 200 jaar nog steeds hetzelfde bij loopt? Dat we nog steeds even groot zijn? Dat we hetzelfde eten, dezelfde taal spreken? Dat niemand een chatfunctie in z'n oor heeft laten inbouwen? Dat er op geen enkele manier technologische vooruitgang aantoonbaaris?
Gekken zullen altijd gek blijven..![]()
quote:Op dinsdag 17 januari 2006 14:37 schreef Robbiej het volgende:
Natuurlijk wel. Stel dat je een kanon afschiet en er met een auto supersonisch voorbij rijdt. Als die kar de geluidsgolf inhaalt en die gozer uitstapt hoor je het geluid opnieuw.quote:Op dinsdag 17 januari 2006 23:56 schreef sugarnieuws het volgende:
Toch denk ik dat licht iets abstracts is wat je niet vast kan pakken.
Het zelfde is geluid.
Als je sneller dan geluid kan reizen (meer dan 300 m/s) dan ga je ook niet terug naar de tijd voordat men wat gezegd hebt.
Maar kom op, als jij nou 200 jaar terug in de tijd zou gaan, tussen alle fabrieksarbeiders en 'technologische ontwikkelingen' van de Industriėle Revolutie.quote:Op dinsdag 17 januari 2006 18:00 schreef Funksoldier het volgende:
[..]
wel heel erg naief om te denken dat als iemand hier zou komen dat we hem gelijk zouden geloven... ondanks een chatfunctie in zijn oor...technologische vindingen gebeurne dagelijks, dus dat ook, hoeft niet speciaal iets van over 200 jaar te zijn.....
"Gekken zullen altijd gek blijven.."
inderdaad, zolang jij dat denkt, zal je dus nooit iemand geloven die zegt uit de toekomst te komen..![]()
De grap is, dat doe je wel.quote:Op dinsdag 17 januari 2006 23:56 schreef sugarnieuws het volgende:
Als je sneller dan geluid kan reizen (meer dan 300 m/s) dan ga je ook niet terug naar de tijd
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |