DRIEKOPPIGE DEFENSIE TEGEN RODA JC
Feyenoord staat zondag allerminst een gemakkelijke wedstrijd te wachten tegen Roda JC. Erwin Koeman verwacht dat de overwinning alleen kan worden behaald als zijn ploeg er met de ‘volle honderd procent tegenaan gaat’. Het gegeven dat Roda JC niet eens in het linkerrijtje staat, doet daar volgens de coach niks aan af. ‘Met twee overwinningen staan ze weer op de plekken die recht geven op Europees voetbal, dus dat zegt me niks’, aldus Koeman, die waarschijnlijk met een driekoppige defensie aantreedt.
Feyenoord won afgelopen zondag voor het eerst in het Gelredome. Die overwinning en de geweldige laatste week van december 2005 zorgden niet voor het eerst dit seizoen voor een zeer positieve stemming rondom Feyenoord. Erwin Koeman wenste wederom niet al te ver mee te gaan in de euforie. De trainer is uiteraard te spreken over de recente resultaten, maar zijn karakter is er niet naar om te hoog van de toren te blazen. ‘Natuurlijk hebben we progressie gemaakt ten opzichte van de eerste training op 2 juli, dat is zeker positief’, zegt de trainer. ‘Maar vanuit mijn karakter ben ik niet iemand die op de tafel gaat staan als het even goed gaat. Het hoeft maar even tegen te zitten en er is geen vertrouwen meer. Drie maanden later is er weer hosanna en wordt er over de Coolsingel gesproken. Dat is ook het mooie aan de sport. Ik doe er alleen niet aan mee, want ik denk dat het ook richting de jongens het beste is om rustig te blijven en je niet te laten leiden door de waan van de dag, niet in goede en niet in slechte tijden. Bij Vitesse toonden we aan een stap vooruit te hebben gezet. Nu is het zondag zaak om er tegen Roda JC weer te staan.’
Over het bericht dat Feyenoord dertig spelers kwijt wil, was Koeman gedecideerd. ‘Ik lig er niet wakker van’, zegt hij. ‘Ik kijk niet naar het aantal, dat vind ik niet belangrijk. Het gaat er mij om dat Feyenoord een elftal gaat bezitten dat structureel mee gaat doen om de prijzen. Dat zal natuurlijk ten koste gaan van een aantal spelers. Maar hoeveel dat er zullen zijn kan ik niet zeggen. Dat zo’n getal de wereld in wordt geholpen zegt me verder weinig.’
Twee van die spelers zijn Karim Saidi en Alexander Östlund. Koeman: ‘Beiden mogen vertrekken. Het is voor Karim en voor Feyenoord vervelend dat hij niet aan de Afrika Cup kan meedoen door een blessure. Ik denk ook met zo’n jongen mee. Het WK komt eraan en hier zal hij niet zo snel aan spelen toekomen. Het is voor hem ook beter om ergens wel te spelen. Dat geldt ook voor Östlund. Hij heeft ook een WK voor de boeg en kan zomaar zijn selectie daarvoor verliezen als hij hier niet speelt. Ik heb respect voor die jongen, want hij heeft zich altijd met volle overgave ingezet. Ik heb twee keer met hem over zijn situatie gesproken. Dat soort gesprekken zijn niet altijd even leuk, maar ik ben wel altijd duidelijk. Voetbal kan hard zijn, dat zie je nu in het geval Alexander.’
Romeo Castelen keert zondag terug bij de selectie. De rechtsbuiten is hersteld van een hamstringblessure en speelde afgelopen donderdag zonder problemen een helft mee bij Jong Feyenoord. Nicky Hofs, die vorige week ook bij de selectie zat maar nog geen rentree maakte, zit wederom bij de A-selectie. ‘Ik sluit niet uit dat één van de twee in de basis start’, aldus Koeman, die er gezien het twee spitsen systeem van Roda er achterin voor kiest om met Serginho Greene, Ron Vlaar en André Bahia te spelen.
Vermoedelijke opstelling: Lodewijks; Greene, Vlaar, Bahia; Hofs, Paauwe, De Guzman, Pardo; Biseswar (Castelen), Kuyt en Kalou.