abonnement Unibet Coolblue
pi_34052227
Hoi, weet iemand waar die irritante pieptoon (hij verandert af en toe ook van frequentie)
in de trein vandaan komt (volgens mij alleen maar in die treinen met paarse stoelen)?
  zaterdag 14 januari 2006 @ 17:17:09 #2
71610 Black-Hole
Deep in my soul
pi_34052261
Die je hoort in een dubbeldekkers als de trein wegrijdt? Wil ik ook wel eens weten

Wel iets voor PTA denk ik
pi_34052459
Heeft al in PTA gestaan, had iets te maken met het versnellen en bepaalde electrionische onderdelen.
pi_34052512
Ja , dat heb je idd in die dubbeldekkers. Zo irritant. Ik heb het me ook al vaak afgevraagd...
I don't like your jerk-off name. I don't like your jerk-off face. I don't like your jerk-off behavior, and I don't like you, jerk-off. Do I make myself clear?
pi_34052716
schopje naar PTA

>>>
pi_34052969
Een trein met paarse stoelen?
pi_34052988
Uit dat topic:
quote:
Op zondag 25 september 2005 22:43 schreef Sportguy het volgende:
Dat zijn spanningsregelaars die je hoort zoemen, soort van spoelen.

Je kan niet in 1 keer 10.000 volt op de motor(en) zetten, dus pulseren ze dat met spoelen en die spoelen krijgen aardig wat werk te doen en doen dat zoemend.
pi_34053019
moter aansturing etc :p
  zaterdag 14 januari 2006 @ 17:47:14 #10
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_34053283
Bij de NS staat dit bekend als de man met de doedelzak.
Het verhaal gaat dat toen de NS deze treinen ging bestellen, dachten, kom we kopen de aandelen van die club, want dan verdienen we terug.
Nu was er zo veel mis met die treinen dat de NS eigenlijk een schadeclaim moesten indienen, maar ja, de schadeclaim betalen ze dan zelf...
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_34053303
quote:
Op zaterdag 14 januari 2006 17:38 schreef MrDrako het volgende:
Uit dat topic:
[..]
10KV kan niet eens dr staat hooguit 1500V op de bovenleiding
  zaterdag 14 januari 2006 @ 17:50:54 #12
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_34053411
quote:
Op zaterdag 14 januari 2006 17:47 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

10KV kan niet eens dr staat hooguit 1500V op de bovenleiding
Bovendien is het gelijkstroom,
Het voltage heeft bovendien niets met de zoem toon te maken, het zou de frequentie moeten zijn (In Herz)
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 14 januari 2006 @ 17:51:37 #13
118447 Tique3
deze avater kreeg aandacht :7
pi_34053439
Ou-Tannu, als je het amperage omlaag zou brengen dan krijg je toch een hoger voltage..
P = I * U ofwel Vermogen = Stroom * Spanning ofwel Watt = Ampère * Volt
Volgens mij is het het schakelen van de elektromotor naar een ander voltage

edit: Pietverdriet, als het het toerental zou zijn dan zou de piep gelijkmatig oplopen maar het klinkt alsof er geschakeld wordt..
Als je mij serieus neemt, dan doe ik dat ook :7
  zaterdag 14 januari 2006 @ 17:54:35 #14
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_34053540
quote:
Op zaterdag 14 januari 2006 17:51 schreef Tique3 het volgende:
edit: Pietverdriet, als het het toerental zou zijn dan zou de piep gelijkmatig oplopen maar het klinkt alsof er geschakeld wordt..
Ik ken het geluid, en ik heb niets over toerental gezegt.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 14 januari 2006 @ 17:56:11 #15
118447 Tique3
deze avater kreeg aandacht :7
pi_34053594
sorry, ik lees verkeerd
Wat je hoort is volgens mij het veranderen van de frequentie van de zoemtoon van het voltage
Als je mij serieus neemt, dan doe ik dat ook :7
pi_34053785
quote:
Op zaterdag 14 januari 2006 17:51 schreef Tique3 het volgende:
Ou-Tannu, als je het amperage omlaag zou brengen dan krijg je toch een hoger voltage..
P = I * U ofwel Vermogen = Stroom * Spanning ofwel Watt = Ampère * Volt
Volgens mij is het het schakelen van de elektromotor naar een ander voltage

edit: Pietverdriet, als het het toerental zou zijn dan zou de piep gelijkmatig oplopen maar het klinkt alsof er geschakeld wordt..
zou idd andere spanning kunnen zijn over diverse componenten van de moter..

maar een frequentie? hmm dan wordt die pas gemaakt in de trein. want er komt _GEEN_ wisselstroom binnen via de pantograaf dus tja
  zaterdag 14 januari 2006 @ 18:06:06 #17
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_34053966
quote:
Op zaterdag 14 januari 2006 17:56 schreef Tique3 het volgende:
sorry, ik lees verkeerd
Wat je hoort is volgens mij het veranderen van de frequentie van de zoemtoon van het voltage
Voltjes zoemen niet
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 14 januari 2006 @ 18:06:30 #18
118447 Tique3
deze avater kreeg aandacht :7
pi_34053980
Maar een transformator zou dat wel kunnen doen..en een spoel volgens mij ook..
Als je mij serieus neemt, dan doe ik dat ook :7
pi_34065684
Ik weet dat de oudere loc-types(1000,1100,1200 en 1300 series) opgeschakeld werden.
Als ik me goed herinner(kan het boek waar het instaat niet zo snel vinden) ging dat als volgt.
De weerstanden werden in serie gezet,dan werd er in 16 stappen afgeschakeld(zoals dat heet),vervolgens ging de schakelaar in serie-parallel,en dan werden er weer 16 trappen afgeschakeld en dan vervolgens de stand parallel en dan weer afschakelen.En dan was er nog een hendel voor veldverzwakking die er voor zorgde dat de trein wat economischer ging rijden.
De 1600-serie kreeg chopper-besturing(werkt met pulsen i.p.v. met schakelweerstanden,als ik het goed heb),maar kon ook met de hand geschakeld worden.
Ik denk dat de moderne treinstellen allemaal chopper besturing hebben en dat opschakelend geluid zou misschien die chopperbesturing kunnen zijn.

Maarreh,is er misschien een machinist of een onderhoudsmonteur van Nedtrain die het e.e.a. kan uitleggen,verduidelijken??(en mijn verhaal waarschijnlijk totaal van tafel gaat vegen?)
pi_34066363
Uit de gouden korenaren schiep God de Twentenaren,
en uit het kaf en de resten de mensen uit het Westen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')