Ik weet dat de oudere loc-types(1000,1100,1200 en 1300 series) opgeschakeld werden.
Als ik me goed herinner(kan het boek waar het instaat niet zo snel vinden) ging dat als volgt.
De weerstanden werden in serie gezet,dan werd er in 16 stappen afgeschakeld(zoals dat heet),vervolgens ging de schakelaar in serie-parallel,en dan werden er weer 16 trappen afgeschakeld en dan vervolgens de stand parallel en dan weer afschakelen.En dan was er nog een hendel voor veldverzwakking die er voor zorgde dat de trein wat economischer ging rijden.
De 1600-serie kreeg chopper-besturing(werkt met pulsen i.p.v. met schakelweerstanden,als ik het goed heb),maar kon ook met de hand geschakeld worden.
Ik denk dat de moderne treinstellen allemaal chopper besturing hebben en dat opschakelend geluid zou misschien die chopperbesturing kunnen zijn.
Maarreh,is er misschien een machinist of een onderhoudsmonteur van Nedtrain die het e.e.a. kan uitleggen,verduidelijken??(en mijn verhaal waarschijnlijk totaal van tafel gaat vegen?)