abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_30929708
Hoi,

Die intercity treinen van de NS, de mooie nieuwe dubbeldekkers.
Als ze optrekken hoor je zo'n zoem geluid alsof het een versnellingsbak is.

Maar wat is het nou _precies_?

tnx!
pi_30929750
Zou ik ook wel willen weten. Helaas heb ik naar Groningen altijd van die oude treinen, k wil ook een dubbeldekker, lekker relaxt bovenin zitten .
pi_30929755
Zoemend geluid? Het is meer piepend, vind ik.

Maargoed, tvp. Ik vraag me het ook al tijden af.
(__/)
(O.o )
(> < )
This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.
pi_30929818
Dat zijn spanningsregelaars die je hoort zoemen, soort van spoelen.

Je kan niet in 1 keer 10.000 volt op de motor(en) zetten, dus pulseren ze dat met spoelen en die spoelen krijgen aardig wat werk te doen en doen dat zoemend.
Wat er ook gebeurd altijd blijven lachen. :P
pi_30929891
okej weet iemand dan toevallig wanneer die dubbeldekkers richting het noorden gaan? . K heb morgen de hele dag de tijd dus
  zondag 25 september 2005 @ 22:51:20 #6
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_30930086
Wat je hoort is een deel van de vermogenselektronica die de motoren aanstuurt. In deze dubbeldekkers zitten asynchrone motoren, die op een specifieke manier worden aangestuurd (bij variabele spanning en variabele frequentie). De frequentie is gebonden aan een bepaald gebied, als de stuurfrequentie daar buiten komt kunnen er stoorstromen optreden die de beveiliging (ATB) beïnvloeden. Daarom wordt er telkens geschakeld in de frequentie en dat is wat je hoort: oplopend van laag naar hoog, vervolgens weer terug naar laag en opnieuw oplopend, enz.

Wellicht een klein beetje begrijpelijker dan mijn gebrabbel: Asynchrone Draaistroommotor op Wikipedia.

[ Bericht 4% gewijzigd door Duvel op 25-09-2005 22:59:16 ]
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zondag 25 september 2005 @ 22:51:48 #7
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_30930102
Edit! Niet quote!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_30930225
een ns-reperateur die hier ook een foto van heeft?

hehe, maar waarom kunnen ze zoiets niet op het dak zetten, zodat je het niet de hele tijd hoort?.. het is gelukkig wel een mooi geluid, maar toch..

en deze treinen.. HEERLIJK
Alkmaar-A'dam sloterdijk-A'dam centraal in 30 minuten.. sjoef! hulde
  zondag 25 september 2005 @ 23:06:53 #9
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_30930573
quote:
Op zondag 25 september 2005 22:41 schreef Sport_Life het volgende:
Zou ik ook wel willen weten. Helaas heb ik naar Groningen altijd van die oude treinen, k wil ook een dubbeldekker, lekker relaxt bovenin zitten .
Als ik jou was zou ik blij zijn met die Koplopers. Die zitten nog altijd het beste naar mijn mening.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zondag 25 september 2005 @ 23:25:24 #10
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_30931165
Hier in Limburg laatst op het lange intercity traject opeens twee dubbeldekkers gezien in plaats van de normale lange intercity treinen. Maar ik moest naar Heerlen dus had net de pech dat ik in een oud afgedankt stop treintje zit wat op dat traject meer stilstaat dan rijdt.

In de randstad zag ik laatst dat ze daarvoor 'sprinters' ofzoiets hadden, die kunnen ze tussen Sittard - Heerlen ook wel s inzetten.
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
pi_30931219
nieuw? die dingen rijden toch al jaren :S ?
pi_30931927
quote:
Op zondag 25 september 2005 22:51 schreef Duvel het volgende:
Wat je hoort is een deel van de vermogenselektronica die de motoren aanstuurt. In deze dubbeldekkers zitten asynchrone motoren, die op een specifieke manier worden aangestuurd (bij variabele spanning en variabele frequentie). De frequentie is gebonden aan een bepaald gebied, als de stuurfrequentie daar buiten komt kunnen er stoorstromen optreden die de beveiliging (ATB) beïnvloeden. Daarom wordt er telkens geschakeld in de frequentie en dat is wat je hoort: oplopend van laag naar hoog, vervolgens weer terug naar laag en opnieuw oplopend, enz.

Wellicht een klein beetje begrijpelijker dan mijn gebrabbel: Asynchrone Draaistroommotor op Wikipedia.
Is dat ook zo bij Metro's ?

Dat hoor je ook zo een steeds oplopend/aflopend geluid bij acceleren... Alsof ie steeds schakelt...
  zondag 25 september 2005 @ 23:52:27 #13
46254 MewBie
Uitstellen is een gave.
pi_30932019
quote:
Op zondag 25 september 2005 23:25 schreef Eix het volgende:
Hier in Limburg laatst op het lange intercity traject opeens twee dubbeldekkers gezien in plaats van de normale lange intercity treinen. Maar ik moest naar Heerlen dus had net de pech dat ik in een oud afgedankt stop treintje zit wat op dat traject meer stilstaat dan rijdt.

In de randstad zag ik laatst dat ze daarvoor 'sprinters' ofzoiets hadden, die kunnen ze tussen Sittard - Heerlen ook wel s inzetten.
Gemaakt voor korte afstanden, zullen dus wat sneller optrekken en een lagere topsnelheid hebben
  zondag 25 september 2005 @ 23:55:21 #14
111843 Cassius
Something's fucky
pi_30932110
IRM

Maar die komen praktisch nooit in Groningen
  Donald Duck held zondag 25 september 2005 @ 23:55:54 #15
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_30932127
De nieuwe nieuwe Dubbeldekkers (met stoffen stoelbekleding) hebben dat gezoem niet meer.
Alleen de oude nieuwe (kunstoffen stoelbekleding) zoemen nog zo irritant.
Voor de rest zijn het echt superrelaxte treinen. Ze glijden echt enorm soepel over de rails en voor de zomer hebben ze airo
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_30932457
Jammer dat de search het niet doet, want er zijn nog (minstens) 3 andere topics over dubbeldekkergeluiden
  maandag 26 september 2005 @ 00:11:18 #17
111843 Cassius
Something's fucky
pi_30932608
SM'90 dat tussen Zwolle en Emmen rijdt/reed heeft het ook. Dat waren de eerste treinstellen in Nederland die uitgerust waren met die techniek.
  maandag 26 september 2005 @ 09:44:53 #18
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_30937055
quote:
Op zondag 25 september 2005 23:49 schreef yup het volgende:

[..]

Is dat ook zo bij Metro's ?

Dat hoor je ook zo een steeds oplopend/aflopend geluid bij acceleren... Alsof ie steeds schakelt...
Ja, die hebben de zelfde techniek. De aandrijving van de metro's in Rotterdam en die dubbeldekkers komen van de zelfde fabrikant. (Geldt overigens ook voor sommige trams en metro's in Amsterdam.)
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_30947691
quote:
Op zondag 25 september 2005 23:55 schreef __Saviour__ het volgende:
De nieuwe nieuwe Dubbeldekkers (met stoffen stoelbekleding) hebben dat gezoem niet meer.
Alleen de oude nieuwe (kunstoffen stoelbekleding) zoemen nog zo irritant.
Voor de rest zijn het echt superrelaxte treinen. Ze glijden echt enorm soepel over de rails en voor de zomer hebben ze airo
Hmzz de nieuwe heb ik nog niet gespot, waar mogen die rijden dan Want zelfs de 300ste is nog met kunststoffenkleding. En wie gaat er stoffenkleding in de 2e klase doen... Lekker als je er wat op laat vallen .

Voor die gene hier is het wat duidelijker uitgelegd : http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrische_tractie , Ouwe stoptreinen werken met weerstanden.
Daarna kwamen de treinen met Choppers (hakken de stroom) (1700/1800 loc, en koplopers)
Nu is draaistroomtechnologie (omhoog transferen en dan weer naar gewenste 3 fase spanning).
  Donald Duck held maandag 26 september 2005 @ 18:28:51 #20
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_30948151
quote:
Op maandag 26 september 2005 18:11 schreef Brembo het volgende:
Hmzz de nieuwe heb ik nog niet gespot, waar mogen die rijden dan Want zelfs de 300ste is nog met kunststoffenkleding. En wie gaat er stoffenkleding in de 2e klase doen... Lekker als je er wat op laat vallen .
Waar ze precies rijden weet ik niet, maar voor het verschil tussen de 2 dubbeldekkers, zie:
http://members.home.nl/sboer/ddirm.html (oud)
http://members.home.nl/sboer/virm.html (nieuw)
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  † In Memoriam † maandag 26 september 2005 @ 18:45:08 #21
25682 2cv
Niet subtiel
pi_30948648
Zitten er eigenlijk versnellingsbakken (dus van die bakken met tandwielen, niet iets elektrieks waar ik amper verstand van heb) in een trein ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  maandag 26 september 2005 @ 18:45:48 #22
86072 thatsme
and That's you!
pi_30948672
quote:
Op maandag 26 september 2005 18:28 schreef __Saviour__ het volgende:

[..]

Waar ze precies rijden weet ik niet, maar voor het verschil tussen de 2 dubbeldekkers, zie:
http://members.home.nl/sboer/ddirm.html (oud)
http://members.home.nl/sboer/virm.html (nieuw)
volgens mij rijden ze bijna overal, ze zijn zo goed als allemaal, helemaal omgebouwd.
I never joke about my work!
1: Ik heb altijd gelijk
2: Zo niet dan treedt regel 1 vanzelf in werking.
  maandag 26 september 2005 @ 18:46:22 #23
86072 thatsme
and That's you!
pi_30948691
quote:
Op maandag 26 september 2005 18:45 schreef 2cv het volgende:
Zitten er eigenlijk versnellingsbakken (dus van die bakken met tandwielen,niet iets elektrieks waar ik amper verstand van heb) in een trein ?
I never joke about my work!
1: Ik heb altijd gelijk
2: Zo niet dan treedt regel 1 vanzelf in werking.
pi_30948833
quote:
Op maandag 26 september 2005 18:45 schreef 2cv het volgende:
Zitten er eigenlijk versnellingsbakken (dus van die bakken met tandwielen, niet iets elektrieks waar ik amper verstand van heb) in een trein ?
Volgens mij niet?
Ook wel: rooOOOOOoOooOU)( *@)(P!I@ 1U ioTJHih genoemd.
pi_30952219
Dat is wel zo'n schijt geluid hehe.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')