![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()

![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
De OPSaab-liefhebbers weten het zeker: de kleine modellen 92 tot en met 96 zijn de echte klassiekers. Toch is Saab een relatief jong automerk, dat pas sedert 1947 op de markt is. Svenska Aeroplan Aktiebolaget, afgekort SAAB, ontstond in 1937 in Trollhättan als vliegtuigfabriek, maar reeds in 1944 werd duidelijk dat na de oorlog de bakens verzet moesten worden.
![]()
Naast vliegtuigen ging Saab zich ook richten op de ontwikkeling van een Zweedse volksauto. En omdat vliegtuigbouwers van nature veel met aerodynamica van doen hebben, kon het niet anders of uit Projekt KP92 ontstond een auto met een eigenzinnig en zeer gestroomlijnd uiterlijk, de Saab 92. De 764 cc tweecilinder tweetaktmotor voor deze wagen was ontwikkeld door een andere vliegtuigbouwer, Heinkel, in samenwerking met de Duitse tweetaktspecialist Müller-Andernach. Met de nodige wijzigingen zou de 'kleine' Saab tot 1980 in productie blijven.
Schot in de roos
Al bij de introductie in 1947 bleek dat Saab met zijn eersteling een schot in de roos had gedaan. De vakpers was enthousiast over de wegligging van dit 25 pk voorwielaangedreven tweetakt-wagentje met vrijloop en gedeeltelijk gesynchroniseerde driebak. Vooral het messcherpe bochtenwerk maakte veel indruk. In later jaren zou Saab een succesnummer in rallyes worden, zowel met de tweetakt- als met de viertaktwagens. De naam van Monte-Carlo-coureur Eric Carlsson is onlosmakelijk met Saab verbonden.
In 1953 werd de 92 iets gemodificeerd tot model 92 B. De wagen had nu een gewijzigd front, de achterruit was iets vergroot en de wagen had nu ook een kofferdeksel. Twee jaar later kwam model 93, nu met een 748 cc driecilinder tweetaktmotor die 33 pk leverde. Dit model zou in 1958 ook, exclusief voor de USA, als GT 750 worden geleverd. Met een verhoogde compressie leverde de motor dan 45 pk.
![]()
Het omslagpunt kwam tijdens de productie van het model 96. Aanvankelijk werd deze wagen aangedreven door een 38 pk tweetaktmotor, maar het tweetakt-tijdperk liep ten einde. In 1966 maakte de tweetakt plaats voor een door Ford geleverde 1500cc V 4 viertaktmotor uit de Ford P4/P6-modellen.
Sportief plastic
In het midden van de jaren vijftig ontwikkelde Saab, op basis van de Saab 93 een echte speedster die in 1956 als Sonett Super Sport werd geīntroduceerd. Als krachtbron diende het 748 cc tweetaktblok uit de 93, dat nu 57 pk leverde. Deze 500 kilo lichte sportwagen met een aluminium monocoque carrosserie werd echter geen succes. Door capaciteitsproblemen werden er niet meer dan zes van gemaakt. Tien jaar later waagde Saab een tweede poging met de Sonett II, een GT sportwagen met ditmaal een glasvezelversterkte kunststof-carrosserie. Ook hier lag een tweetakt in het vooronder, nu een 841 cc driecilinder die 60 pk bij 5200 tpm leverde. Met 660 kg was de Sonett II 160 kg zwaarder dan zijn voorganger. Met deze specificaties heb je nog geen sportwagen, zeker niet als je slechts met veel moeite en een hoop lawaai 170 km/u op de teller krijgt. De tweetakt Sonett II werd 258 keer gemaakt. Ook nadat in 1967 de tweetaktmotor was vervangen door een 1500 cc V4 viertakt van Ford, waren de problemen niet over. In 1970 viel, na 1610 exemplaren ook voor deze viertakt sport-Saab het doek.
Extra Linkje http://en.wikipedia.org/wiki/Saab_two-strokevorige deeltjes
http://ptaslowchat.tk
De code voor de op is hier te vindenChat on