abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33976647
Wat ik me nou al een tijd afvraag...

HOE weten we zeker of we allemaal ook daadwerkelijk dezelfde kleur zien wanneer we iets 'rood' of 'blauw' noemen....
pi_33977111
Zolang je niet kleurenblind of een andere afwijking aan je ogen hebt zie je volgens mij hetzelfde als iemand anders. Elk oog is toch hetzelfde opgebouwd. En vooral met zo'n duidelijk verschil als rood en blauw kan je dat wel zeker weten volgens mij. Maar als iets bijvoorbeeld licht-rood is kan ik het wel oranje noemen en jij gewoon rood.
"A lot of Christians wear crosses around their necks. Do you think when Jesus comes back he ever wants to see a fuckin' cross? It's kind of like going up to Jackie Onassis with a rifle pendant on."
pi_33977406
Maar het kan nooit zo zijn dat zwart voor jou wit is en voor mij gewoon zwart?

En het heeft denk ik maar met je hersenen te maken dan met het oog zelf.
  donderdag 12 januari 2006 @ 16:11:37 #4
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_33977487
het oog kan zoveel zien maar de hersennen beslissen , vandaar zijn hallicunaties ook mogelijk omdat de hersennen deze maken , al ziet het oog in werkerlijk heid reuzen lopen , als de hersennen dat niet accepteren zie je ze niet , je kijkt met de ogen , en ziet met de hersennen
alles wat je nu ziet , zie je dus met je hersennen.
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
pi_33977512
Ze zou wit zwart kunnen gaan noemen. En rood blauw.
pi_33977689
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 16:09 schreef Tobbes het volgende:
Maar het kan nooit zo zijn dat zwart voor jou wit is en voor mij gewoon zwart?

En het heeft denk ik maar met je hersenen te maken dan met het oog zelf.
Nou, ik denk het niet hoor. Je kan er volgens mij vanuit gaan dat als er twee gezonde mensen naar een zwart vel kijken er niet een zal zeggen dat ie een wit vel ziet. Je ogen geven het aan je hersenen door, van biologie weet ik nog iets van kegeltjes ofzo.
"A lot of Christians wear crosses around their necks. Do you think when Jesus comes back he ever wants to see a fuckin' cross? It's kind of like going up to Jackie Onassis with a rifle pendant on."
pi_33977803
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 16:18 schreef Freethinker het volgende:

[..]

Nou, ik denk het niet hoor. Je kan er volgens mij vanuit gaan dat als er twee gezonde mensen naar een zwart vel kijken er niet een zal zeggen dat ie een wit vel ziet. Je ogen geven het aan je hersenen door, van biologie weet ik nog iets van kegeltjes ofzo.
Je zegt uiteraard niet dat je een wit vel ziet. Want jij bent een bepaald kleurenbeeld een naam gaan geven. Daarom zul je er m.i. nooit zo in de praktijk achter kunnen nemen. Deze letters zijn voor ons allebei zwart, maar of we ook daadwerkelijk dezelfde kleur zien?
pi_33977841
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 16:11 schreef BaajGuardian het volgende:
het oog kan zoveel zien maar de hersennen beslissen , vandaar zijn hallicunaties ook mogelijk omdat de hersennen deze maken , al ziet het oog in werkerlijk heid reuzen lopen , als de hersennen dat niet accepteren zie je ze niet , je kijkt met de ogen , en ziet met de hersennen
alles wat je nu ziet , zie je dus met je hersennen.
Ja, hallucinaties of wat dan ook is weer een verhaal apart. Maar in normale gevallen zal niet de ene persoon zo'n compleet andere kleur zien dan de andere.
pi_33978271
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 16:21 schreef Tobbes het volgende:

[..]

Je zegt uiteraard niet dat je een wit vel ziet. Want jij bent een bepaald kleurenbeeld een naam gaan geven. Daarom zul je er m.i. nooit zo in de praktijk achter kunnen nemen. Deze letters zijn voor ons allebei zwart, maar of we ook daadwerkelijk dezelfde kleur zien?
Dan zou je dus bijvoorbeeld honderd mensen een aantal kleuren kunnen laten beschrijven. Volgens mijn redenering komen ze allemaal op dezelfde kleuren uit. Mits ze natuurlijk niet kleurenblind ofzo zijn. In jouw voorbeeld met deze letters zou iedereen onafhankelijk ook zwart opschrijven. Als ze inderdaad dan bijv. rode letters zouden zien zouden ze ook rood opschrijven, dus dan ondervang je de naamsgeving ook.
pi_33978372
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 16:36 schreef Freethinker het volgende:

[..]

Dan zou je dus bijvoorbeeld honderd mensen een aantal kleuren kunnen laten beschrijven. Volgens mijn redenering komen ze allemaal op dezelfde kleuren uit. Mits ze natuurlijk niet kleurenblind ofzo zijn. In jouw voorbeeld met deze letters zou iedereen onafhankelijk ook zwart opschrijven. Als ze inderdaad dan bijv. rode letters zouden zien zouden ze ook rood opschrijven, dus dan ondervang je de naamsgeving ook.
NEE!

Als jouw van jongs af aan verteld wordt dat de lucht blauw is en de wolken wit, maar eigenlijk zie jij hele andere kleuren dan je moeder die je dit verteld. Dan gaat jouw verhaal niet op.

Zelfs ´wit´ is lichter dan ´zwart´ gaat dan niet op. Want je bent gewend dat wat een ander licht noemt licht is terwijl die ander het eigenlijk donker vind wat jij daadwerkelijk ziet.
pi_33979179
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 16:39 schreef Tobbes het volgende:

[..]

NEE!

Als jouw van jongs af aan verteld wordt dat de lucht blauw is en de wolken wit, maar eigenlijk zie jij hele andere kleuren dan je moeder die je dit verteld. Dan gaat jouw verhaal niet op.

Zelfs ´wit´ is lichter dan ´zwart´ gaat dan niet op. Want je bent gewend dat wat een ander licht noemt licht is terwijl die ander het eigenlijk donker vind wat jij daadwerkelijk ziet.
Dat kind gaat dan toch ook vergelijken? Dan zegt ie tegen z'n moeder dat zij wel kan zeggen dat de lucht blauw is maar dat dat water ook blauw is maar dat noemen ze rood. Beetje raar uitgelegd, maar ergens zou het dan toch spaak lopen volgens mij.
pi_33979361
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 16:58 schreef Freethinker het volgende:

[..]

Dat kind gaat dan toch ook vergelijken? Dan zegt ie tegen z'n moeder dat zij wel kan zeggen dat de lucht blauw is maar dat dat water ook blauw is maar dat noemen ze rood. Beetje raar uitgelegd, maar ergens zou het dan toch spaak lopen volgens mij.
Als jij vanaf kleins af aan geleerd hebt dat wat jij als blauw ziet rood heet, dan is voor jou blauw rood.
En zo voor andere kleuren ook zo. Het is maar net welke naam je aan iets geeft, als je maar weet welke kleuren een ander bedoelt.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  donderdag 12 januari 2006 @ 17:16:11 #13
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_33979807
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 16:58 schreef Freethinker het volgende:

[..]

Je komt niet echt helder over hoor. Als het kind rood ziet in plaats van blauw, en hij is gewend dit blauw te noemen, dan al het andere wat voor 'ons' blauw is, voor hem rood. Ik heb er ook weleens aan zitten denken maar ik denk dat iedereen wel dezelfde kleuren zien. Maar zeker weten doe je het nooit.
Ten percent faster with a sturdier frame
pi_33979853
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 16:12 schreef skiczukie het volgende:
Ze zou wit zwart kunnen gaan noemen. En rood blauw.
dat is om het makelijker te maken zkr alles een beetje omdraaien zullen we gelijk alfabet ook helemaal gaan omgooien ?
pi_33981944
Licht is een natuurkundig fenomeen.

licht heeft een golflengte. de golflengte bepaalt welke kleur je ziet. Aan bepaalde ranges golflengtes hebben we een naam gegeven. De (range) golflengte voor rood is anders dan die voor blauw. Dit is dus universeel vastgelegd.

Je leert dus van jongs af aan dat je voor licht met bepaalde golflengtes "rood" kunt zeggen en voor andere "geel" en "blauw". Mensen met kleurblindheid hebben problemen om kleuren te onderscheiden. Het verschil tussen de golflengtes is voor hun minder duidelijk zichtbaar. Daarom noemen ze blauw soms groen of andersom.
now get busy! am i paranoid? YES you're paranoid!
pi_33983066
Maar dat betekent nog steeds niet dat iedereen ook daadwerkelijk dezelfde kleur ziet.
  donderdag 12 januari 2006 @ 18:50:17 #17
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_33983142
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 18:15 schreef MrWilliams het volgende:
Licht is een natuurkundig fenomeen.

licht heeft een golflengte. de golflengte bepaalt welke kleur je ziet. Aan bepaalde ranges golflengtes hebben we een naam gegeven. De (range) golflengte voor rood is anders dan die voor blauw. Dit is dus universeel vastgelegd.

Je leert dus van jongs af aan dat je voor licht met bepaalde golflengtes "rood" kunt zeggen en voor andere "geel" en "blauw". Mensen met kleurblindheid hebben problemen om kleuren te onderscheiden. Het verschil tussen de golflengtes is voor hun minder duidelijk zichtbaar. Daarom noemen ze blauw soms groen of andersom.
Ik weet hoe dat zit met die golflengtes, maar wat voor kleur iets heeft, dat wordt toch echt in onze hersens bepaald. Misschien vindt iemand licht met een 'rode' golflengte er wel blauw uitzien. Daar gaat het hier om.
Ten percent faster with a sturdier frame
  donderdag 12 januari 2006 @ 18:52:51 #18
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_33983239
Goed topic. Vraag me dit ook altijd af .
2000 light years from home
pi_33983925
We komen er dus waarschijnlijk nooit achter, tenzij een bepaald deel van de hersens over een bepaalde kleur gaat. Als je dan mensen naar een blauw vlak laat kijken en er wordt telkens exact hetzelfde deel van de hersenen gebruikt dan weet je het.

Maar dan moet je wel zeker weten dat alle hersenen hetzelfde in elkaar zitten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')