Omdat het bij een wasmachine vooral gaat om het schoon krijgen van wasgoed en dat 'ie zuinig moet zijn worden lagere wattages aantrekkelijker gevonden.quote:Op woensdag 11 januari 2006 16:12 schreef Nihil het volgende:
Op sommige huishoudelijke artikelen vermeld een fabrikant heel trots een hoog wattage, zoals een stofzuiger (1600 watt) of een magnetron (1200 watt) een electrisch kacheltje (2400 watt). Nu vraag ik me af of dit het verbruik van het apparaat is of een soort (symbolische) eenheid van kracht/snelheid/warmte?
Als het echt om het verbruik gaat, waarom proberen ze bij bv wasmachines of drogers juist een lager wattage te promoten.
Klinkt misschien wat warrig, maar ik hoop dat de vraag toch duidelijk is.
En het energie verbruik is lager dan bij een apparaat met minder Watts?quote:Op woensdag 11 januari 2006 16:18 schreef MPG het volgende:
Watt is de eenheid van elektrisch vermogen. Bij gelijk rendement (percentage vermogen dat nuttig gebruikt wordt) zal een apparaat met een hoger vermogen hogere prestaties leveren (magnetron warmt sneller op, stofzuiger zuigt krachtiger, etc)
Alleen als deze apparaten even lang hebben aangestaan.quote:En het energie verbruik is lager dan bij een apparaat met minder Watts?
meer dusquote:Op woensdag 11 januari 2006 16:20 schreef Nihil het volgende:
[..]
En het energie verbruik is lager dan bij een apparaat met minder Watts?
Bijnaquote:Op woensdag 11 januari 2006 16:13 schreef -chefke- het volgende:
1200 watt is 1,2 KwH dus als dat ding 1 uur aanstaat heeft hij 1,2 KwH verbruikt.
Met alleen 2300 watt niet hoor. (16A*230V=3680 W)quote:Op woensdag 11 januari 2006 17:20 schreef kanovinnie het volgende:
je krijgt 2300 watt, maar als je het doet schiet waarschijnlijk de stop er wel uit ja.
In je huis is het toch echt 16Aquote:Op woensdag 11 januari 2006 18:00 schreef Robin__ het volgende:
10 ampere vrind
Grappige bij stofzuigers is bovendien dat in het algemeen een wattage boven de 1000 niet zo heel veel zin heeft, want dan zuigt 'ie zichzelf vast. Daarom wordt de zuigkracht regelbaar gemaakt dan, en heb je 'm 't grootste deel van de tijd op 75% of minder staan.quote:Op woensdag 11 januari 2006 16:30 schreef blieblie het volgende:
Bij een stofzuiger zegt het iig weinig. Een stofzuiger van 1500w van een fatsoenlijk merk zuigt stukken beter dan een stofzuiger van 2000w van een mukmerk. In het algemeen worden die aanduidingen alleen maar gebruikt om mensen te laten denken dat iets beter of slechter is.
1) Hij had 't over de camping.quote:Op woensdag 11 januari 2006 18:08 schreef Five_Horizons het volgende:
In je huis is het toch echt 16A
P = I x U (vermogen = stroom x spanning, Watt = Ampere x Voltage)quote:Op woensdag 11 januari 2006 17:18 schreef Robin__ het volgende:
ah.. ja daar moet je wel rekening mee houden.. ik snap niet dat ze dat altijd in ampere's geven, gezien het voltage toch constand is kunnen ze net zogoed het maximum aantal watt's geven
Volgens mij was het iets met U = I/R (of andersommaar iets met die letters) anyway.. 230 volt, 10 ampere.. enige logische uitkomst is idd iets van 2300 watt. dus volgens mij heb je het wel goed ja
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |