abonnement Unibet Coolblue
pi_33930510
Goedenmorgen,

ik kreeg gisteren de jaarafrekening van Essent en schrok me dood wat warmte-gebruik.
Ik woon in een hoekhuis in Leeuwarden. Ik heb geen CV, maar dus stadsverwarming. Ter vergelijking van mezelf zou ik graag willen weten wat jullie per jaar aan GJ gebruiken.

De cijfers voor de geinteresseerden:
Een gemiddeld gezin van 4 personen gebruikt +/- 40GJ per jaar (bron: Energie.nl)
Een familielid van mij in een huishouden van 2 personen gebruikte afgelopen jaar 15GJ
Wij wonen met z'n 2-en. Mijn verbruik is geschat op 50GJ. In de afgelopen 83 dagen (vanaf 18 oktober) heb ik 20GJ verbruikt. Dit vind ik wel erg veel.

Verder heb ik nog een test gedaan die ik vanochtend herhaal:
Overdag staat (uiteraard) de verwarming uit. Het is dan zo'n 16 graden als ik thuiskom.
Als ik de verwarming dan op 20 graden zet, en 2 uur stook, heb ik 0.1GJ verbruikt.
Maal 365 kom je uit op 36.5GJ
Zelfs als je de zomer in de berekening meeneemt kan dit nog hoger uitkomen. Want ik stook ook 's ochtends het huis op. En in het weekend staat het vaker aan.
Als ik de helft van het jaar 2 keer per dag mijn huis opstook kom ik OOK aan 36.5GJ.

Dus nogmaals: graag jullie GJ-verbruik per jaar, en indien mogelijk het soort huis en gezin wat er bijhoort.
It's a bird NO It's a plane NO It's SUPER SNACKMAN!! [br] Om er maar bij te horen: Fotoboek van Super Snackman
pi_33930640
Waar is de schatting van Essent op gebaseerd? Het is, neem ik aan, geen natte vinger werk geweest?
  woensdag 11 januari 2006 @ 09:35:02 #3
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_33930690
Tja, ik heb geen idee hoe die GJ's worden berekend, maar mijn situatie:
1 persoon, 1800 KW, 1100 kuub gas, 53 kuub water. Hoek appartment met enkel glas.
Normaal 16 graden en 's avonds meestal 21 en soms 22 graden Verwarming slaat om 22 of 22:30 uit.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_33930719
EnergieNed zegt:
Eén Gigajoule komt overeen met ongeveer 45 m3 aardgas
Jij zou dus met stadsverwarming 24GJ gebruiken. (Grove schatting, maar toch nog steeds een enorm stuk lager dan wat ik gebruik)


En de schatting van Essent is inderdaad erg vreemd. Maar als ik het zelf op een aantal manieren schat kom ik toch iedere keer op een verbruik dat een stuk hoger ligt dan 40GJ.
De schatting voor stroom van Essent is trouwens ook vreemd. Ik gebruik ongeveer 10KWH per dag. En volgens de cijfers gebruik ik inderdaad iets van 3700KWH per jaar. Toch schat Essent dat ik dit jaar 1900KWH ga gebruiken :S
It's a bird NO It's a plane NO It's SUPER SNACKMAN!! [br] Om er maar bij te horen: Fotoboek van Super Snackman
pi_33930807
Een hoekhuis is al altijd kouder. Met enkel glas heb je nog meer warmteverlies. Je hebt dan inderdaad zo'n beetje het slechts mogelijke huis kwa warmte. Of je nu voor 4 personen of voor 2 personen een huis warm houdt maakt niet veel uit, wel maakt het uit hoeveel kamers je warm maakt.

Probeer enkel de woonkamer op temperatuur te houden en de werkkamer alleen als je er gebruik van maakt. Je slaapkamer kan je vrijwel permanent uithebben, doe dan een extra deken.

Of ga kijken hoe je je huis kan isoleren.
pi_33930829
Het huis is overal voorzien van dubbelglas. De enige kamer die warmgestookt wordt is de woonkamer.
It's a bird NO It's a plane NO It's SUPER SNACKMAN!! [br] Om er maar bij te horen: Fotoboek van Super Snackman
pi_33930931
Maar er worden dus geen joules metertjes uitgelezen. Geen meterstanden, helemaal niets van dat alles. Gewoon een factuur na schatting....

Pfff, dat is wel heel makkelijk geld verdienen.
pi_33931226
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 09:37 schreef Super Snackman het volgende:
EnergieNed zegt:
Eén Gigajoule komt overeen met ongeveer 45 m3 aardgas
Jij zou dus met stadsverwarming 24GJ gebruiken. (Grove schatting, maar toch nog steeds een enorm stuk lager dan wat ik gebruik)


En de schatting van Essent is inderdaad erg vreemd. Maar als ik het zelf op een aantal manieren schat kom ik toch iedere keer op een verbruik dat een stuk hoger ligt dan 40GJ.
De schatting voor stroom van Essent is trouwens ook vreemd. Ik gebruik ongeveer 10KWH per dag. En volgens de cijfers gebruik ik inderdaad iets van 3700KWH per jaar. Toch schat Essent dat ik dit jaar 1900KWH ga gebruiken :S
Ik zou Essent bellen voor een meting!
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_33931292
Ik ga ook zeker met Essent bellen, maar wilde graag meer informatie hieromtrent.

En inderdaad Essent doet een schatting. Maar ook mijn eigen schattingen (met zelf afgelezen meterstanden) komen te hoog uit. En Essent heeft wel de joule-meter-stand van mij doorgekregen...
It's a bird NO It's a plane NO It's SUPER SNACKMAN!! [br] Om er maar bij te horen: Fotoboek van Super Snackman
  woensdag 11 januari 2006 @ 10:15:54 #10
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_33931335
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 10:13 schreef Super Snackman het volgende:
Ik ga ook zeker met Essent bellen, maar wilde graag meer informatie hieromtrent.

En inderdaad Essent doet een schatting. Maar ook mijn eigen schattingen (met zelf afgelezen meterstanden) komen te hoog uit. En Essent heeft wel de joule-meter-stand van mij doorgekregen...
Snap ik

Staat Essent trouwens niet bekend om spooknota's en zo?

* Zelf ook Essent krijgt in het nieuwe huis
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_33931535
Op zich is er met de nota, en zelfs met een aantal schattingen van Essent helemaal niets mis. Er zijn tal discussies over de belachelijk hoge prijs van de stadsverwarming, maar dat gaat dan om de prijs per GJ (20 euro).
Het lijkt er bij mij op dat de meter niet lekker werkt. Maar dat schijnt bijna nooit voor te komen?
Het gaat bij mij om een Multical lIII, fabrikant is Kamstrup
It's a bird NO It's a plane NO It's SUPER SNACKMAN!! [br] Om er maar bij te horen: Fotoboek van Super Snackman
pi_33933130
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 10:25 schreef Super Snackman het volgende:
Op zich is er met de nota, en zelfs met een aantal schattingen van Essent helemaal niets mis. Er zijn tal discussies over de belachelijk hoge prijs van de stadsverwarming, maar dat gaat dan om de prijs per GJ (20 euro).
Het lijkt er bij mij op dat de meter niet lekker werkt. Maar dat schijnt bijna nooit voor te komen?
Het gaat bij mij om een Multical lIII, fabrikant is Kamstrup
In het verleden werden er door energiebedrijven altijd lijsten met meters gepubliccerd die niet meer ok waren en vervangen moesten worden.

Kijk eens of je zo'n lijst kunt vinden? (NMI of zo?)
pi_33933565
Wat ik wel vind op de NMI-site:

Watermeters, warmtemeters en dergelijke komen niet in aanmerking voor een kwestiemeter onderzoek omdat deze apparatuur niet onder de IJkwet valt.


Dit betekent dat NMI mijn warmtemeter dus niet KAN testen...
It's a bird NO It's a plane NO It's SUPER SNACKMAN!! [br] Om er maar bij te horen: Fotoboek van Super Snackman
pi_33933929
Ik heb zelf ook stadsverwarming, alleen dan dus niet via de Essent..
Ik zit nu op het lab, maar zal straks thuis even opzoeken hoeveel wij het afgelopen jaar gebruikt hebben.
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_33935983
Het 'leuke' van stadsverwarming is wel dat je erg veel waarden uit kunt lezen. Essent heeft het idee dat alles koek-en-ei is, en wil dus niets voor mij doen.
Vanavond ga ik met mijn broer (die ook stadsverwarming heeft) een uitgebreide test doen.

Wat ik me nu al wel afvraag: sinds gisteravond is er 1.5m3 water door de verwarming gestroomd. 1500 liter water dus. Dit LIJKT mij heel erg veel, maar misschien valt het wel reuze mee.
De kachel is in totaal 2 uur aangeweest voor die 1500 liter water.
It's a bird NO It's a plane NO It's SUPER SNACKMAN!! [br] Om er maar bij te horen: Fotoboek van Super Snackman
pi_33937321
It's a bird NO It's a plane NO It's SUPER SNACKMAN!! [br] Om er maar bij te horen: Fotoboek van Super Snackman
pi_33947041
Sorry voor de derde schop, maar:

Ik kom thuis, en denk, toch even bij mijn isolatie kijken.
Blijkt daar gewoon allemaal water uit te lopen!

Ik bellen met de storingsdienst van Essent. Nee dat is toch niet helemaal normaal zeggen ze. Gelukkig zijn ze bereid om het probleem direct op te lossen!! Ze komen volgende week woensdag al langs!! :-)
It's a bird NO It's a plane NO It's SUPER SNACKMAN!! [br] Om er maar bij te horen: Fotoboek van Super Snackman
  woensdag 11 januari 2006 @ 19:15:44 #18
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_33947192
Hoe lang lekt dit dan al? Nu maar hopen dat er een schappelijke oplossing komt
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_33951382
Hij lekt niet continue, maar er blijft zeker water in de isolatie staan. Er is in een uur tijd zo'n 200ml uit de isolatie gelekt. Momenteel is het opgehouden. Mogelijk ook de reden dat de buizen hier in mijn wijk zijn doorgeroest, als ze continue in het water staan (zie bericht van nu.nl)

Verder heb ik nog een test gedaan.

We hebben allebei alle kachels uitgedraaid, op 1 kleine kachel (1.5x1) na.
Toen zijn we begonnen met stoken.

Bij hem loopt er zo'n 50 liter per uur door de stadsverwarming. Bij mij 500! liter per uur.
Het verschil tussen inkomend en uitgaand is bij hem zo'n 50 graden, bij mij zo'n 20 graden.
Waar hij na een uur stoken slechts 0.002GJ (2 duizendste) gebruikt heeft, heb ik na een kwartier al 0.01GJ (1 honderste) verbruikt!

Verder nog gekeken naar het kW gebruik als ik beneden de boel opstook. Bij mij is dat dan 22.6kW. Bij hem 3kW. Het schijnt dat de gemiddelde CV-ketel 20kW levert.

Kortom: er is hier iets duidelijk niet helemaal in orde.
Morgen opnieuw met Essent bellen...
It's a bird NO It's a plane NO It's SUPER SNACKMAN!! [br] Om er maar bij te horen: Fotoboek van Super Snackman
pi_33952866
Vreemd...Wij hebben hier ook stadsverwarming (Rotterdam) en wij hebben ook de meter Multical van Kamstrup (kan alleen het nummer nergens vinden). Gister heb ik toevallig nog met Eneco gesproken over deze meter. Het viel mij namelijk op dat als ik twee verwarmingen aan heb staan er ongeveer 450 liter per uur door de meter gaat..dat leek mij erg veel

De beste man van Eneco wist mij te vertellen dat het gemiddelde verbruik ongeveer 40 GJ is van een gezin. Wij zijn maar met zijn 2en en hebben enkel de verwarming in de avond aan staan en dan weer alleen in de woonkamer tot een graad of 22...We hebben vanaf begin april tot nu ongeveer 20 GJ gebruikt...

Op een andere locatie in Rotterdam ook even gekeken en daar is de doorstroming een stuk lager (200 liter per uur)...best vreemd..ben benieuwd wat jij gaat horen van Essent!
  woensdag 11 januari 2006 @ 23:07:58 #21
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_33957357
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 20:57 schreef Super Snackman het volgende:
Hij lekt niet continue, maar er blijft zeker water in de isolatie staan. Er is in een uur tijd zo'n 200ml uit de isolatie gelekt. Momenteel is het opgehouden. Mogelijk ook de reden dat de buizen hier in mijn wijk zijn doorgeroest, als ze continue in het water staan (zie bericht van nu.nl)

Verder heb ik nog een test gedaan.

We hebben allebei alle kachels uitgedraaid, op 1 kleine kachel (1.5x1) na.
Toen zijn we begonnen met stoken.

Bij hem loopt er zo'n 50 liter per uur door de stadsverwarming. Bij mij 500! liter per uur.
Het verschil tussen inkomend en uitgaand is bij hem zo'n 50 graden, bij mij zo'n 20 graden.
Waar hij na een uur stoken slechts 0.002GJ (2 duizendste) gebruikt heeft, heb ik na een kwartier al 0.01GJ (1 honderste) verbruikt!

Verder nog gekeken naar het kW gebruik als ik beneden de boel opstook. Bij mij is dat dan 22.6kW. Bij hem 3kW. Het schijnt dat de gemiddelde CV-ketel 20kW levert.

Kortom: er is hier iets duidelijk niet helemaal in orde.
Morgen opnieuw met Essent bellen...
Goed dat je die test hebt gedaan dus. Heel vreemd. Ben benieuwd wat de uitkomst is.
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_33970629
Zeg kerel is 3700KWh niet een beetje veel? Ik heb dan wel geen stadsverwarming maar aan de Eneco betaal ik per maand 145 euro. Dit is voor 1700M3 gas volgens mij en 800Kwh piek uur en 800Kwh dal uur. Ik neem nog geen eens de helft af wat jij heb. Heb je een wietplantage staan dat je zoveel stroom verbruik?
  vrijdag 13 januari 2006 @ 19:36:52 #23
1489 Super Snackman
Is weer verliefd
pi_34023876
Ik heb 3 computers en ik kook electrisch. Dus je hoort mij echt niet klagen over 10kwh per dag...

Met Essent contact gehad. Een flow van 500l/h is volgens hun normaal.
Vandaag iemand van Essent gehad, en die heeft alle buizen in de meterkast vervangen. ZIe ook het bericht op nu.nl...

Gisteren nog een laatste test gedaan:
Alle kachels dicht, stadsverwarming aan.
Dan loopt er TOCH 500l/h door het systeem! Het verbruik is dan 2.2kw (wat nog best veel is), en ongeveer 0.01GJ per uur. Da's best veel voor helemaal niets. Wat mij daarbij opvalt is dat de buizen voor beneden koud blijven. En de buizen voor boven heet worden. Toch blijven alle kachels boven koud. Je ziet wel dat de buizen naar die kachels toe heet worden.

Vraag1: Zou iemand met stadsverwarming deze test ook kunnen doen? Blijft er bij jullie ook water rondlopen als alle kachels dichtzitten. Ter informatie: ik heb een electrische boiler.

Vraag2: Ik heb een foto gemaakt van de manier waarop de buizen aan mijn kachels bevestigd zijn. Zou iemand kunnen zeggen hoe dat stuk heet, wat je ermee kan, en wat de schroef aan de zijkant op de 2e foto is.

Bedankt!


De linkerbuis komt het warme water binnen, de rechterbuis loopt het water weer terug.
De dunnere buis aan de bovenkant loopt naar de radiatorknop, en dus uiteindelijk naar de kachel. Wat is dit?


Ik zie een schroef met een platte kop zitten, wat kan ik hiermee?
It's a bird NO It's a plane NO It's SUPER SNACKMAN!! [br] Om er maar bij te horen: Fotoboek van Super Snackman
  vrijdag 13 januari 2006 @ 19:40:10 #24
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_34023970
Volgens mij stroomt het warme water door de pijp naar de bovenkant van je radiator en via de koude buis weer terug. Verder kan ik je niet helpen met testen.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  vrijdag 13 januari 2006 @ 21:14:02 #25
1489 Super Snackman
Is weer verliefd
pi_34027641
Het schijnt een voetventiel te zijn. En door die schroef een halve slag te draaien kan ik de doorstroom beperken.

Hopelijk nog antwoord op deze vraag:
Als alle kachelsdichtzitten, is het dan normaal dat de leidingen heetworden?
De kachels zelf worden (ook na lange tijd) absoluuut niet heet.
It's a bird NO It's a plane NO It's SUPER SNACKMAN!! [br] Om er maar bij te horen: Fotoboek van Super Snackman
pi_34028156
Als alle kachels dichtzitten mag er (bijna) geen doorstroming meer zijn.

Wat jij moet doen is de flow knijpen. Zowel op de voetventielen als op de inkomende leiding (zit er ergens een afsluiter die je kunt knijpen?)

Draai van de radiatoren die je niet gebruikt de voetventielen is helemaal dicht (vooral van diegene boven die je niet gebruikt)
pi_34043830
Het nadeel is dat niet alle kachels een sluitbaar voetventiel hebben.
Door mijn buizenconstructie kan er gewoon water lopen, ook al zit de kachel dicht.

Ik heb ook het begindeel van mijn verwarming uitgevogeld.
Er zit een kraan met een motor. Deze motor draait de kraan open, als mijn thermostaat aanspringt. Hierdoor kan er water lopen.
Zodra de kraan openstaat zorgt deze ervoor dat een pomp gaat draaien.

De pomp is een WILO RS 25 (oid) die op ~230V werkt. Ondanks het knop Min/Max is de flow altijd ruim boven de 600l/h, en bij het begin zelfs rond de 800l/h!!

Kent iemand deze pomp, of heeft iemand een tip hoe ik mijn doorstroom kan beperken>?
It's a bird NO It's a plane NO It's SUPER SNACKMAN!! [br] Om er maar bij te horen: Fotoboek van Super Snackman
pi_34050370
Als ik je verhaal zo aanhoor zit er ergens in het leidingcircuit een "bypass" die ervoor zorgt dat de pomp kan blijven pompen als alle radiatoren dicht zitten. Vaak zijn deze bypass-kranen instelbaar.
Het kan ook gewoon een stuk leiding zijn tussen aanvoer en retour. Hier zou je dan een inregelafsluiter tussen kunnen zetten.

Maak anders eens een foto van je stadsverwarmingsset?
pi_34053616
quote:
Op zaterdag 14 januari 2006 16:15 schreef Wojworshebn het volgende:
Als ik je verhaal zo aanhoor zit er ergens in het leidingcircuit een "bypass" die ervoor zorgt dat de pomp kan blijven pompen als alle radiatoren dicht zitten. Vaak zijn deze bypass-kranen instelbaar.
Het kan ook gewoon een stuk leiding zijn tussen aanvoer en retour. Hier zou je dan een inregelafsluiter tussen kunnen zetten.

Maak anders eens een foto van je stadsverwarmingsset?
dat idee had ik ook al.. je zou ergens eeb bypass moeten hebben.. zodat je je pomp niet kan laten door fikken (oid?)
pi_34056018
De 1e foto van mijn foto-post laat denk ik zien waarom er water kan blijven vloeien.
Het hete water komt door de linkerbuis omhoog. Het kan niet de kachel in, en gaat door de rechterbuis weer terug.
Er zijn een aantal van die voetstukken die ik dicht kan draaien, maar het grootste gedeelte kan ik helaas niet dichtdraaien.
Als alle kachels dichtzitten kan er door die voetstukken dus toch een flow ontstaan. En blijkbaar geven alle voetstukken in huis te weinig tegendruk om dit lager dan 500l/h te laten zijn.

Ik zou wel eens willen expirimenteren met de snelheid van de pomp, het verbruik en andere waarden. Maar ik heb geen idee hoe ik mijn pomp langzamer kan laten draaien.

Het zou mij niets verbazen als ik ipv 230V 110V erheen laat gaan dat het gewoon blijft werken.
Voor de electrotechnici onder ons: stel dat deze motor werkt met een PWM-signaal. Zou dan het verlagen van het ingangsvoltage er voor zorgen dat de pomp minder snel gaat draaien?
It's a bird NO It's a plane NO It's SUPER SNACKMAN!! [br] Om er maar bij te horen: Fotoboek van Super Snackman
pi_34057705
als t een domme motor is wel ja.. maar dat zal wel niet..

post eens fotos?
pi_34075799
quote:
Op zaterdag 14 januari 2006 18:57 schreef Super Snackman het volgende:

stel dat deze motor werkt met een PWM-signaal. Zou dan het verlagen van het ingangsvoltage er voor zorgen dat de pomp minder snel gaat draaien?
Nee!!
pi_34075867
Ik heb ook stadsverwarming gehad. Wat een ellende. Ik stookte bijna nooit meer nadat ik de eerste jaarrekening ontving, maar het hielp maar bar weinig. De winter van 2003 op 2004 heb ik dan ook regelmatig binnen gezeten bij een temperatuur van 5-10 graden. Zo koud, dat m'n planten er van doodgingen en de koelkast het niet meer deed. En NOG was mijn jaarrekening torenhoog! Ik betaalde zowat 200 euro per maand. PER MAAND! In een woning waar ik in m'n eentje in woonde, en zowat niet stookte. Klagen? Zinloos. Je krijgt een of ander hersenloze doos aan de lijn die het niets interesseert, die je niet kan/wil helpen/doorverbinden/wat dan ook. Je bent gewoon machteloos en aan de goden overgeleverd.

Ook essent trouwens. Smerig k#tbedrijf.

Stadsverwarming
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
pi_34078629
quote:
Op zondag 15 januari 2006 05:54 schreef StefanP het volgende:
Ik heb ook stadsverwarming gehad. Wat een ellende. Ik stookte bijna nooit meer nadat ik de eerste jaarrekening ontving, maar het hielp maar bar weinig. De winter van 2003 op 2004 heb ik dan ook regelmatig binnen gezeten bij een temperatuur van 5-10 graden. Zo koud, dat m'n planten er van doodgingen en de koelkast het niet meer deed. En NOG was mijn jaarrekening torenhoog! Ik betaalde zowat 200 euro per maand. PER MAAND! In een woning waar ik in m'n eentje in woonde, en zowat niet stookte. Klagen? Zinloos. Je krijgt een of ander hersenloze doos aan de lijn die het niets interesseert, die je niet kan/wil helpen/doorverbinden/wat dan ook. Je bent gewoon machteloos en aan de goden overgeleverd.

Ook essent trouwens. Smerig k#tbedrijf.

Stadsverwarming
Service is bij Essent idd ver te zoeken :n

kregen hier 2 aargeleden een jaar afrekening van elektra als we even 1200¤ bij wouden betalen
wij bellen nee er was geen fout gemaakt niks t klopte echt, wij zo iets van nou t zal ($#@%$# bedrijf) jaar dr op toch weer een normale rekening,, maandelijke voorshot weer naar beneden,, wij zo van HUH?
bellen ze naar een half jaar op dat ze 2 jaar een hogere meterstand hebben opgenomen dan het jaar er op.. en er was geen fout gemaakt?

oftewel kregen we t geld mooi weer terug

maar ze hebben wel mooi dik een JAAR lang rente zitten trekken
  zondag 15 januari 2006 @ 12:11:57 #35
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_34078702
quote:
Op zondag 15 januari 2006 12:09 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

Service is bij Essent idd ver te zoeken :n

kregen hier 2 aargeleden een jaar afrekening van elektra als we even 1200¤ bij wouden betalen
wij bellen nee er was geen fout gemaakt niks t klopte echt, wij zo iets van nou t zal ($#@%$# bedrijf) jaar dr op toch weer een normale rekening,, maandelijke voorshot weer naar beneden,, wij zo van HUH?
bellen ze naar een half jaar op dat ze 2 jaar een hogere meterstand hebben opgenomen dan het jaar er op.. en er was geen fout gemaakt?

oftewel kregen we t geld mooi weer terug

maar ze hebben wel mooi dik een JAAR lang rente zitten trekken
Waarom heb je dan niet zelf de meterstanden gecontroleerd? Die staan op je jaarafrekening en op je meters in de meterkast
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_34079107
quote:
Op zondag 15 januari 2006 12:11 schreef Herkauwer het volgende:

[..]

Waarom heb je dan niet zelf de meterstanden gecontroleerd? Die staan op je jaarafrekening en op je meters in de meterkast
hadden we ook :/ maar toch beweerden die helpdesk trollen dat het klopte

mn aarz dus
  zondag 15 januari 2006 @ 13:00:48 #37
1489 Super Snackman
Is weer verliefd
pi_34080174
Ik zal vandaag een aantal foto's posten.
Maar mijn GigaJoule-meter spint vrolijk voort, hoe voorzichtig ik ook ben met de verwarming.
Het HOEFT niet altijd achterlijk duur te zijn. Een kennis van mij met een groter huis, die meer stookt, heeft een verbruik die 5 keer lager ligt dan mij.
Maar die heeft dan ook een veel lagere flow door zijn huis, en dat is eigenlijk het enige verschil wat we kunnen ontdekken...

Ik zal vandaag een aantal goede foto's maken. Deze schets heb ik gemaakt over hoe de Thermostaat, Klep en Motor samenwerken:


Uitleg bij het plaatje (plaatje en uitleg kloppen niet 100%)
Ik heb een adapter van 24V wisselspanning
Deze gaat naar de kamerthermostaat toe
Zodra deze aanspringt, loopt er stroom naar de 'klep' (in mijn geval een kraan met een motor erop)
De motor gaat dan na +/- 30seconden draaien, en draait de kraan open
Hierdoor kan heet water stromen
Zodra de kraan openstaan, maakt er een contact aan de bovenkant van de motor contact
Hier komt het tweede gedeelte kijken
DE pomp werkt op 230V wisselspanning, gewoon stopcontact dus
Omdat deze via het contact op de bovenkant van de kraan loopt, gaat deze alleen pompen als de kraan openstaat


Dit is onze Thermostaat-klep (cq motorische kraan)


Dit is onze pomp



KLeine aanvulling:
Ik heb Essent gemailed over hoe ik de flow omlaag kan zetten.
En ik heb ze gevraagd van wie de kraan+pomp zijn.

Tevens verhoogt de pomp alleen de flow, want zonder pomp heb ik nog steeds een flow van 500l/h

[ Bericht 9% gewijzigd door Super Snackman op 15-01-2006 14:07:03 ]
It's a bird NO It's a plane NO It's SUPER SNACKMAN!! [br] Om er maar bij te horen: Fotoboek van Super Snackman
pi_34083254
Ik heb nog even gekeken hoeveel wij verbruiken in een jaar..

Dati s 1066 m3 gas.
Wij wonen in een flatwoning, 3 woonlagen en dan bovenin. We hebben er nog een zolder op
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  zondag 15 januari 2006 @ 14:36:37 #39
1489 Super Snackman
Is weer verliefd
pi_34083472
Dat is omgerekend 25GJ, een heel normaal verbruik.
Alleen doe ik het dubbele :-)
En dan kook jij waarschijnlijk ook op gas, en dat doe ik inductie...
It's a bird NO It's a plane NO It's SUPER SNACKMAN!! [br] Om er maar bij te horen: Fotoboek van Super Snackman
pi_34083632
Maar er zitten toch wel kranen op je stadsverwarmingset, die je dichtdraait als je een lekkage hebt.
Draai die eens een heel stuk dicht. En helemaal dicht als je weggaat. Trouwens dit probleem hoort essent op te lossen. Ik zou het doorgeven als ernstige storing. (bellen met: het water blijft maar stromen!!)
  zondag 15 januari 2006 @ 14:44:38 #41
1489 Super Snackman
Is weer verliefd
pi_34083846
Het water stroom alleen maar als er warmte-aanvraag is. HEt is dus niet zo dat als mijn thermostaat uitstaat, er toch waterloopt. De motor-kraan doet dus prima zijn werk.

Verder heb ik 2 kranen op mijn stadsverwarming. Dit zijn echter Open/Dicht kranen, zonder tussenstand. Hiermee kan je dus helaas niet de flow beperken
It's a bird NO It's a plane NO It's SUPER SNACKMAN!! [br] Om er maar bij te horen: Fotoboek van Super Snackman
pi_34084060
Ik ken geen kraan die je niet half of kwart dicht kunt zetten. Wat voor een soort kranen zijn dat dan?
  zondag 15 januari 2006 @ 15:11:49 #43
1489 Super Snackman
Is weer verliefd
pi_34085005
Zo lijkt het in ieder geval. Het zijn van die gele gaskranen, zeg maar.



Toch nog maar eens geprobeerd. Kheb de flow nu omlaag gebracht naar 250l/h. Een kijken of dat nog effect heeft

[ Bericht 29% gewijzigd door Super Snackman op 15-01-2006 15:22:44 ]
It's a bird NO It's a plane NO It's SUPER SNACKMAN!! [br] Om er maar bij te horen: Fotoboek van Super Snackman
pi_34087651
Juist kogelafsluiters. De juiste manier om de flow te bepalen is door alle radiatoren open te zetten die je normaal open hebt staan, de thermostaat flink hoog te zetten en dan de flow zo instellen dat je verschil in aanvoer en retour temperatuur 20C is.

Aanvoer en retour temp zijn af te lezen in de multicall III. Als je verschil bv. slechts 5K is moet je de flow naar beneden brengen, dus de afsluiter verder knijpen. En vica versa.
Succes
  zondag 15 januari 2006 @ 17:07:04 #45
1489 Super Snackman
Is weer verliefd
pi_34089553
Het verschil is nu inderdaad rond de 20 graden.
Ik zal een aantal tests doen deze week om te kijken of het in gebruikte GJ's uitmaakt...

Tot zover iedereen bedankt. (BEHALVE ESSENT ALS ZE MEELEZEN )
It's a bird NO It's a plane NO It's SUPER SNACKMAN!! [br] Om er maar bij te horen: Fotoboek van Super Snackman
pi_34090745
Super Snackman, dat verbruik is alleen van de verwarming, die gaat nl. via Clorius.

Wat ik bij de Essent verbruik staat er nog niet bij, daar zit het koken en het warm water in
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  zondag 15 januari 2006 @ 21:20:54 #47
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_34100151
Bij stadsverwarming moet je de hoofdafsluiting altijd dichtklappen, de binnenkomende en uitgaande.
Het zijn 2 grote rode hendels.

zo kan je nooit genaaid worden door doorstroming
pi_34132036
Ik heb hier ook stadsverwarming maar ik heb van die kleine witte kastjes op mijn radiatoren zitten,en die komen ze dan 1 keer per jaar uitlezen.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')