Als jij zin hebt in een feestje, en je volgt je zin, dan is dat gehoorzaam zijn aan jezelf (en dus aan God), my point exactly.quote:
En als iemand zin heeft om een kind te verkrachten en in stukjes te hakken en dat ook echt doet, dan volgt hij zijn zin, is hij gehoorzaam aan zichzelf en dus ook aan god?quote:Op zaterdag 2 augustus 2008 16:12 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Als jij zin hebt in een feestje, en je volgt je zin, dan is dat gehoorzaam zijn aan jezelf (en dus aan God), my point exactly.
Mocht je na 500 feestjes geen zin meer hebben in nog een feestje, en je volgt je zin, dan ben je andermaal gehoorzaam aan jezelf.
Zo breng je tevens denken en voelen op een lijn, en dat is de formule voor de opperste levenskwaliteit, en waarachtig geluk en vrede.
En als je zin hebt om jezelf voor een trein te gooien? Hoe verhoogt dat je levenskwaliteit?quote:Op zaterdag 2 augustus 2008 16:12 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Als jij zin hebt in een feestje, en je volgt je zin, dan is dat gehoorzaam zijn aan jezelf (en dus aan God), my point exactly.
Mocht je na 500 feestjes geen zin meer hebben in nog een feestje, en je volgt je zin, dan ben je andermaal gehoorzaam aan jezelf.
Zo breng je tevens denken en voelen op een lijn, en dat is de formule voor de opperste levenskwaliteit, en waarachtig geluk en vrede.
Inderdaad! God doet alles. Als God het wil, roepen ze ook vaak.quote:Op zaterdag 2 augustus 2008 21:45 schreef Metallinos het volgende:
En als iemand zin heeft om een kind te verkrachten en in stukjes te hakken en dat ook echt doet, dan volgt hij zijn zin, is hij gehoorzaam aan zichzelf en dus ook aan god?
In die zin dat je het voor wat deze incarnatie betreft voor gezien houdt, en een volgende uitdaging tegemoet gaat in een nieuw leven. Cyclus op cyclus volgt op die wijze. Totale groei en evolutie, over levens zoals wij die kennen heen. Dat is het verhaal achter alle verhalen.quote:Op zaterdag 2 augustus 2008 22:34 schreef Ali_Kannibali het volgende:
En als je zin hebt om jezelf voor een trein te gooien? Hoe verhoogt dat je levenskwaliteit?
En op basis waarvan geloof je in reincarnatie?quote:Op zaterdag 2 augustus 2008 23:19 schreef Hallulama het volgende:
[..]
In die zin dat je het voor wat deze incarnatie betreft voor gezien houdt, en een volgende uitdaging tegemoet gaat in een nieuw leven. Cyclus op cyclus volgt op die wijze. Totale groei en evolutie, over levens zoals wij die kennen heen. Dat is het verhaal achter alle verhalen.
Ik kan daar niet zo 1, 2, 3 iets voor aanwijzen, dat is in de loop der jaren zo gegroeid, na veel lezen, luisteren en nadenken. Het lijkt zeer aannemelijk. Alles verloopt in cycli. Kijk naar je eigen leven, kijk naar de natuur, naar het zonnestelsel, het universum. Het is cyclus na cyclus, en het is cyclus binnen cyclus, etc.quote:Op zaterdag 2 augustus 2008 23:28 schreef Ali_Kannibali het volgende:
En op basis waarvan geloof je in reincarnatie?
Ja volgens mij representeert dat de eeuwigheid van God, en ook van de mens in zijn originele staat. Maar dan snap ik je redenatie.quote:Op zaterdag 2 augustus 2008 23:37 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Ik kan daar niet zo 1, 2, 3 iets voor aanwijzen, dat is in de loop der jaren zo gegroeid, na veel lezen, luisteren en nadenken. Het lijkt zeer aannemelijk. Alles verloopt in cycli. Kijk naar je eigen leven, kijk naar de natuur, naar het zonnestelsel, het universum. Het is cyclus na cyclus, en het is cyclus binnen cyclus, etc.
zodra je mensen in mootjes hakt heb je altijd groot onrecht aangedaan en ben je ziek , wat heeft dat met wel of geen bestaan of doen waar je zin in hebt of met reincarnatie te maken ?quote:Op zondag 3 augustus 2008 00:06 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Hoe zit het met de mensen die niet in reincarnatie geloven? Als jij dat wel doet en je hebt zin om dat kind in stukken te hakken etc., hoe zullen de ouders van dat kind zich dan voelen? Stel nou dat reincarnatie nou toch niet waar is, dan heb je toch groot onrecht aangedaan? Kunnen we het risico nemen om te doen waar we zin in hebben?
En als je daar goede antwoorden op weet te vinden, zou dat de daad dan kunnen rechtvaardigen? Maw, verkrachten en in stukken hakken is dan niet meer fout?quote:Op zondag 3 augustus 2008 01:00 schreef Hallulama het volgende:
Sowieso zijn er veel vragen die dan opkomen, bij mij althans...
- Wie is de dader die het kind in stukken hakt, waar komt de dader vandaan, hoe is de dader gevormd sinds de geboorte?
- Wat heeft de dader aan de ervaring?
- Wat heeft het slachtoffer aan de ervaring?
- Wat hebben de nabestaanden en andere betrokkenen aan de ervaring?
- Etc.
Ik krijg hier een beetje de indruk dat de emotionele impact van dergelijke gebeurtenissen je volledig ontgaat. We leven niet in een tekenfilm of computerspel, je hebt met menselijke wezens met emoties te maken, die over het algemeen nogal wat schade oplopen van dergelijke klappen, het kan hun hele leven vergallen, en dan druk ik me denk ik nog zacht uit. Daar wals je nu overheen alsof we stratego spelen. Waarom zou mijn geluk het geluk van een ander in de weg mogen zitten? Dat is immers wel het geval als je credo is 'doe waar je zin in hebt'.quote:Let wel dat dit niet betekent dat je alles zomaar over je heen hoeft laten komen, je bent net zo vrij om je als slachtoffer, nabestaande of betrokkende te verzetten als dat de dader is om zijn daad uit te voeren. Iedereen zal daarbij de consequenties van zijn handelen moeten aanvaarden. Dit is andermaal het spel.
Ik snap hem niet.quote:Verder vind ik de opmerking van Summers heel treffend: "De doden komen van de kant die een god buiten zichzelf zien."
In de mystiek zijn termen als goed en fout volgens mij betekenisloos, dat ten eerste. Men heeft het daar ook niet over rechtvaardiging, dat woord is al even betekenisloos. Er wordt niet geoordeeld, het is actie en reactie, verschijning en verdwijning van manifestaties, dingen komen en dingen gaan.quote:Op zondag 3 augustus 2008 01:31 schreef Ali_Kannibali het volgende:
En als je daar goede antwoorden op weet te vinden, zou dat de daad dan kunnen rechtvaardigen? Maw, verkrachten en in stukken hakken is dan niet meer fout?
Mystiek vervangt de romantiek in de wereld door verwondering, dat is zeker. Emoties zijn externe uitingen van gevoelens diep van binnen die worden opgewekt door de betekenissen die we geven aan zaken die via onze zintuigen binnenkomen. De emotie zal bij mensen die God buiten zich ervaren (en zichzelf dus als geisoleerde entiteit zien) sterker zijn dan bij mensen die God binnen zich ervaren, of wellicht zal de emotie sneller geaccepteerd worden door die laatste groep, waardoor deze ook weer sneller verdwijnt.quote:Ik krijg hier een beetje de indruk dat de emotionele impact van dergelijke gebeurtenissen je volledig ontgaat. We leven niet in een tekenfilm of computerspel, je hebt met menselijke wezens met emoties te maken, die over het algemeen nogal wat schade oplopen van dergelijke klappen, het kan hun hele leven vergallen, en dan druk ik me denk ik nog zacht uit. Daar wals je nu overheen alsof we stratego spelen. Waarom zou mijn geluk het geluk van een ander in de weg mogen zitten? Dat is immers wel het geval als je credo is 'doe waar je zin in hebt'.
Dat de daad zelf waarschijnlijk nooit door iemand zou zijn gepleegd die God binnen in hem of haar voelt (ook niet door iemand die God buiten hem of haar voelt overigens, maar wel door iemand die krankzinnig is geworden doordat hij of zij God nooit binnen hem of haar heeft gevoeld), hence de hele discussie is niet relevant, of het is geen goed voorbeeld.quote:Ik snap hem niet.
Het maakt dus niets uit als je andermans kind in stukken hakt?quote:Op zondag 3 augustus 2008 02:02 schreef Hallulama het volgende:
[..]
In de mystiek zijn termen als goed en fout volgens mij betekenisloos, dat ten eerste. Men heeft het daar ook niet over rechtvaardiging, dat woord is al even betekenisloos. Er wordt niet geoordeeld, het is actie en reactie, verschijning en verdwijning van manifestaties, dingen komen en dingen gaan.
Dat zullen we helaas nooit weten. Het had ook een nieuwe Martin Luther King kunnen worden. Maar zolang geen van beide het geval is, kunnen we daar helemaal niets over zeggen. Wat je nu doet is met een drogreden je schouders ophalen om een verschrikkelijke daad.quote:En verder, wie zegt dat het slachtoffer geen nieuwe Adolf Hitler had kunnen worden? Wie zegt dat de dader als hij het slachtoffer niet in stukken had gehakt en was gepakt wellicht met een auto op een markt in was gereden en zo nog meer slachtoffers had gemaakt, wie zegt dat de nabestaanden tijdens hun rouwproces geen ervaringen of ontmoetingen met anderen zouden beleven welke hun leven en die van anderen enorm in kwaliteit zouden hebben verbeterd? Etc.
Pijn en leed dienen zeker een functie om mensen te volmaken, dat is volgens het christelijke geloof ook zo. Het verschil is echter dat het nooit de bedoeling is geweest dat we ooit zulke verschrikkelijke dingen zouden doen. Het doen omdat je er gewoon zin in hebt of omdat je denkt dat je er gelukkig van wordt, lijkt mij dus helemaal weerzinwekkend.quote:De dood van de moeder van een vriend van mij verandert die vriend, as we speak, in positieve zin. Er zijn genoeg verhalen bekend over nabestaanden van slachtoffers die een stichting oprichten en met het verhaal omtrent het slachtoffer en wat hem of haar overkwam de wereld ingaan met de bedoeling om deze wereld beter te maken (en hier ook op zijn tijd in slagen). Ik kan verder het nieuwsitem over de moord zien en vervolgens kan er iets in mij gebeuren wat op zichzelf ook weer tot nieuwe, positieve zaken leidt, maal oneindig, zo zie je hoe alles met elkaar verbonden is, het zijn ware kettingreacties die volgen op het handelen van ons allen.
Dus het is een goede zaak als we minder van onze eigen kinderen kunnen houden? Als we gemakkelijker onze schouders op kunnen halen wanneer ons eigen vlees en bloed in stukken wordt gehakt? Wat betekent een dergelijke afvlakking voor de kwaliteit van het leven? Waar haal je je vreugde nog uit als het hoogste goed geen emoties meer voelen is?quote:Mystiek vervangt de romantiek in de wereld door verwondering, dat is zeker. Emoties zijn externe uitingen van gevoelens diep van binnen die worden opgewekt door de betekenissen die we geven aan zaken die via onze zintuigen binnenkomen. De emotie zal bij mensen die God buiten zich ervaren (en zichzelf dus als geisoleerde entiteit zien) sterker zijn dan bij mensen die God binnen zich ervaren, of wellicht zal de emotie sneller geaccepteerd worden door die laatste groep, waardoor deze ook weer sneller verdwijnt.
Dat is niet waar. Jij zegt: doe waar je zin in hebt, alles is geoorloofd, dat is de manier van gelukkig worden. Waarom zou er volgens jou zoiets als een 'zieke geest' bestaan? Als er geen goed, fout of onrecht bestaat, en alles is dus neutraal, hoe kun je dan iets wel als 'ziek' bestempelen?quote:Dat de daad zelf waarschijnlijk nooit door iemand zou zijn gepleegd die God binnen in hem of haar voelt (ook niet door iemand die God buiten hem of haar voelt overigens, maar wel door iemand die krankzinnig is geworden doordat hij of zij God nooit binnen hem of haar heeft gevoeld), hence de hele discussie is niet relevant, of het is geen goed voorbeeld.
Hoewel ik totaal niet iemand ben die gelooft in een god met absolute morele macht waaraan we moeten houden, vind ik het bij jou ook wel erg ver gaan. Natuurlijk doet niet iedereen waar die zin in heeft en maakt zijn eigen keuzes. Dan zou het best een grote puinzooi worden in de samenleving. We hebben talloze regels, wetten en sociale normen waarvan er verwacht wordt dat je je er aan houdt. Dat zorgt voor een stabiele en gezonde samenleving. Een heel dynamisch iets wat constant veranderd, maar niet zo vrij is dat we individueel bepalen wat goed en slecht is over de meeste zaken. Wees blij dat ´we´ (als samenleving) bepalen dat dit goed is en dat fout. Hoe moet anders bijvoorbeeld het strafrecht functioneren?quote:Op zondag 3 augustus 2008 13:42 schreef Summers het volgende:
iedereen doet toch waar die zin in heeft en maakt zijn eigen keuzes ? Je eigen geloof zegt iets over je EIGEN keuze die je maakt in je EIGEN leven , het zegt niks over de keuze of soort mens die een ander wilt of moet zijn , Jij denkt dat jouw keuze geld voor de rest van de wereld , andere mensen niet , die vinden dat hun eigen keuze iets is waar ze zelf mee moeten leven en de ander moet gewoon leven met haar of zijn eigen keuze , leef en laat leven .
Maar zodra mijn keuzes een ander in de weg gaan zitten, wat dan? Geldt dan het recht van de sterkste? Volgens mijn geloof heb ik bepaalde grondrechten waar niet aan getoornd mag worden door een ander die exact dezelfde grondrechten heeft, omdat we allemaal als gelijkwaardig worden beschouwd. Omgekeerd mag ik dus ook die rechten bij een ander niet overschrijden. In jouw versie bestaat zoiets niet, degene met de sterkste wil krijgt zijn zin en dient daarbij ongestraft te blijven, zoals de poster hierboven me al aanhaalt. Dat is toch niet eerlijk?quote:Op zondag 3 augustus 2008 13:42 schreef Summers het volgende:
iedereen doet toch waar die zin in heeft en maakt zijn eigen keuzes ? Je eigen geloof zegt iets over je EIGEN keuze die je maakt in je EIGEN leven , het zegt niks over de keuze of soort mens die een ander wilt of moet zijn , Jij denkt dat jouw keuze geld voor de rest van de wereld , andere mensen niet , die vinden dat hun eigen keuze iets is waar ze zelf mee moeten leven en de ander moet gewoon leven met haar of zijn eigen keuze , leef en laat leven .
maar waar heeft iemand gezegt dat je je niet aan de wet moet houden of aan de regels ? het is ook je keuze om wat iemand anders zegt negatief op te vatten of positief .quote:Op zondag 3 augustus 2008 15:41 schreef Metallinos het volgende:
[..]
Hoewel ik totaal niet iemand ben die gelooft in een god met absolute morele macht waaraan we moeten houden, vind ik het bij jou ook wel erg ver gaan. Natuurlijk doet niet iedereen waar die zin in heeft en maakt zijn eigen keuzes. Dan zou het best een grote puinzooi worden in de samenleving. We hebben talloze regels, wetten en sociale normen waarvan er verwacht wordt dat je je er aan houdt. Dat zorgt voor een stabiele en gezonde samenleving. Een heel dynamisch iets wat constant veranderd, maar niet zo vrij is dat we individueel bepalen wat goed en slecht is over de meeste zaken. Wees blij dat ´we´ (als samenleving) bepalen dat dit goed is en dat fout. Hoe moet anders bijvoorbeeld het strafrecht functioneren?
maar waar heeft iemand gezegt dat je je niet aan de wet moet houden of aan de regels ? het is ook je keuze om wat iemand anders zegt negatief op te vatten of positief .quote:Op zondag 3 augustus 2008 15:41 schreef Metallinos het volgende:
[..]
Hoewel ik totaal niet iemand ben die gelooft in een god met absolute morele macht waaraan we moeten houden, vind ik het bij jou ook wel erg ver gaan. Natuurlijk doet niet iedereen waar die zin in heeft en maakt zijn eigen keuzes. Dan zou het best een grote puinzooi worden in de samenleving. We hebben talloze regels, wetten en sociale normen waarvan er verwacht wordt dat je je er aan houdt. Dat zorgt voor een stabiele en gezonde samenleving. Een heel dynamisch iets wat constant veranderd, maar niet zo vrij is dat we individueel bepalen wat goed en slecht is over de meeste zaken. Wees blij dat ´we´ (als samenleving) bepalen dat dit goed is en dat fout. Hoe moet anders bijvoorbeeld het strafrecht functioneren?
zelf verantwoordelijkheid nemen voor je leven kan iemand anders niet in de weg zitten , heb je alleen maar doemscenario's in je hoofd of is er nog positiviteit buiten wat jij toevallig gelooft .quote:Op zondag 3 augustus 2008 16:02 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Maar zodra mijn keuzes een ander in de weg gaan zitten, wat dan? Geldt dan het recht van de sterkste? Volgens mijn geloof heb ik bepaalde grondrechten waar niet aan getoornd mag worden door een ander die exact dezelfde grondrechten heeft, omdat we allemaal als gelijkwaardig worden beschouwd. Omgekeerd mag ik dus ook die rechten bij een ander niet overschrijden. In jouw versie bestaat zoiets niet, degene met de sterkste wil krijgt zijn zin en dient daarbij ongestraft te blijven, zoals de poster hierboven me al aanhaalt. Dat is toch niet eerlijk?
Om jouw eerste vraag te beantwoorden, die conclusie trek ik aan de hand van die logica. Als ieder voor zich bepaalt wat goed en wat slecht is, hoe is dan in hemelsnaam strafrecht te verantwoorden? Dan zou elke veroordeling onrechtvaardig kunnen zijn, omdat de dader nou eenmaal misschien deed waar hij zin in had of zijn actie als iets positiefs zag. Er is naar mijn mening wel degelijk een moraal besef dat boven het individualisme uitsteekt. Voor ali is dit waarschijnlijk die van God, voor mij is het meer een collectieve sociale gedachte. Juist omdat we wetten hebben die bepalen wat wel en wat niet mag bevestigt dit voor mij. O.a. hieraan toetsen we wat goed en wat slecht is en het heeft meer waarde dan wat iemand individueel erover denkt.quote:Op zondag 3 augustus 2008 16:29 schreef Summers het volgende:
[..]
maar waar heeft iemand gezegt dat je je niet aan de wet moet houden of aan de regels ? het is ook je keuze om wat iemand anders zegt negatief op te vatten of positief .
Je maakt toch de hele dag keuzes ? waar je woont , welke studie volg je , met wie je omgaat , wat je gelooft enz , je maakt wel een individuele keuze wat goed is en wat slecht , De 1 vind het slecht om niet in jezus te geloven en een ander vind het slecht als je daar juist wel in gelooft , niemand maakt die keuze voor je .
Doen waar je zin in hebt werd in verband gebracht met 500 feestjes en mystieke stromingen waarin je zelf centraal staat , dat andere mensen daar meteen negatieve gedachten bij krijgen zoals voor de trein springen, mensen in mootjes hakken en een samenleving met chaos waar er geen wetten meer heersen of een satan die je in je klauwen heeft gegrepen is ook een keuze .
Zover zal het niet komen voor de verlichte mens. De gelatenheid die dan optreedt zal zorgen voor het loslaten van zichzelf om andere mensen, situaties en omstandigheden tot gelding te laten komen. Deze kwaliteit ontstaat naarmate de fixatie op de eigen ik-structuur vermindert. Logisch he, want je ziet jezelf als God en alles om je heen ook, en God hoeft geen strijd met zichzelf te voeren.quote:Op zondag 3 augustus 2008 16:02 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Maar zodra mijn keuzes een ander in de weg gaan zitten, wat dan? Geldt dan het recht van de sterkste? Volgens mijn geloof heb ik bepaalde grondrechten waar niet aan getoornd mag worden door een ander die exact dezelfde grondrechten heeft, omdat we allemaal als gelijkwaardig worden beschouwd. Omgekeerd mag ik dus ook die rechten bij een ander niet overschrijden. In jouw versie bestaat zoiets niet, degene met de sterkste wil krijgt zijn zin en dient daarbij ongestraft te blijven, zoals de poster hierboven me al aanhaalt. Dat is toch niet eerlijk?
Ik zeg niet dat het niets uitmaakt als een kind in stukken wordt gehakt. Als ik het zou zien aankomen zou ik het proberen te voorkomen. Als ik het zou zien gebeuren zou ik het proberen te stoppen. Als ik het niet zou kunnen stoppen zou ik het uitschreeuwen van ellende of misschien eenvoudigweg accepteren dat ik het niet kan stoppen. Hoe dan ook, dit handelen zou berust zijn op pure, vrij stromende spontaniteit, en niet op conditioneringen of leefregels.quote:Op zondag 3 augustus 2008 02:31 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Het maakt dus niets uit als je andermans kind in stukken hakt?
Ik haal mijn schouders niet op. Ik wil met de voorbeelden enkel aangeven dat niemand ooit kan bepalen of iets goed of fout is. Op basis waarvan bepaal je dat immers? Wat weet je van de situatie? Weet je alles? Of weet je slechts dat wat voortkomt uit jouw interpretatie van de situatie? En wie ben jij om te oordelen? Wat staat er in de Bijbel? Gij zult niet oordelen? Hoe is dat bedoeld denk je? Als gebod, of gewoon als hint? Als hint dus. Namelijk, gij zult niet oordelen niet omdat het niet mag, maar omdat het zinloos is. Dat de dingen zus of zo lijken wil niet zeggen dat de dingen zus of zo zijn, toch? Echter, je bent vrij om te reageren hoe je wenst te reageren, op basis van jouw interpretatie van de situatie.quote:Dat zullen we helaas nooit weten. Het had ook een nieuwe Martin Luther King kunnen worden. Maar zolang geen van beide het geval is, kunnen we daar helemaal niets over zeggen. Wat je nu doet is met een drogreden je schouders ophalen om een verschrikkelijke daad.
Als het niet de bedoeling zou zijn dat we ooit zulke verschrikkelijke dingen zouden doen dan zouden deze verschrikkelijke dingen niet gebeuren. Verder zijn Gods wegen ondoorgrondelijk. Je kan het weerzinwekkend vinden of niet, toch zal het zo geschieden, omdat het blijkbaar nut heeft, anders geschiedde het niet zo. Geen atoom in het universum trilt zonder nut.quote:Pijn en leed dienen zeker een functie om mensen te volmaken, dat is volgens het christelijke geloof ook zo. Het verschil is echter dat het nooit de bedoeling is geweest dat we ooit zulke verschrikkelijke dingen zouden doen. Het doen omdat je er gewoon zin in hebt of omdat je denkt dat je er gelukkig van wordt, lijkt mij dus helemaal weerzinwekkend.
Mij hoor je niet zeggen dat het een goede zaak is als we minder van onze eigen kinderen (of van wie dan ook) kunnen houden. Afvlakking zie ik niet, wel kalmering. Vreugde is voor mij net zoveel waard als verdriet of boosheid. Het zijn dwalingen, het is blindheid, het is oud speelgoed.quote:Dus het is een goede zaak als we minder van onze eigen kinderen kunnen houden? Als we gemakkelijker onze schouders op kunnen halen wanneer ons eigen vlees en bloed in stukken wordt gehakt? Wat betekent een dergelijke afvlakking voor de kwaliteit van het leven? Waar haal je je vreugde nog uit als het hoogste goed geen emoties meer voelen is?
Ik kan niets als ziek bestempelen, maar in dit geval gebruikte ik de term krankzinnigheid om een punt te maken. Krankzinnigheid is wat mij betreft in the eye of the beholder. Misschien was het beter om in plaats van krankzinnigheid de term "leed berokkenend" te gebruiken? Dat is overigens ook weer in the eye of the beholder.quote:Dat is niet waar. Jij zegt: doe waar je zin in hebt, alles is geoorloofd, dat is de manier van gelukkig worden. Waarom zou er volgens jou zoiets als een 'zieke geest' bestaan? Als er geen goed, fout of onrecht bestaat, en alles is dus neutraal, hoe kun je dan iets wel als 'ziek' bestempelen?
Het is niet te verantwoorden, dat is juist de hele grap. We hebben met elkaar de afspraak gemaakt dat we regels volgen die acceptabel zijn voor de meerderheid. Maar uiteindelijk zijn die regels maar heel moeilijk te verantwoorden en moet er van alles worden ingedekt om het geheel houdbaar te houden.quote:Op zondag 3 augustus 2008 18:52 schreef Metallinos het volgende:
Als ieder voor zich bepaalt wat goed en wat slecht is, hoe is dan in hemelsnaam strafrecht te verantwoorden?
Wellicht. Maar brengt het ons ook echt verder? Of houdt het verlies aan verantwoordelijkheid ons juist tegen?quote:Op zondag 3 augustus 2008 18:52 schreef Metallinos het volgende:Juist het feit dat we eigenlijk in toom gehouden worden en een deel keuzevrijheid inleveren zorgt voor een prettige en stabiele samenleving.
Ik denk dat dat nog best tegenvalt. Je kan jezelf namelijk niet loszien van die omgeving. Een groot deel van die keuze is al ingekaderd door de samenleving, die ook weer beïnvloed is door de wetten en dergelijke. Waarom denk je dat gladiatorengevechten in de Romeinse tijd wel acceptabel was en nu niet? Omdat men allemaal individueel bedacht 'ow, eigenlijk vind ik het slecht'? Nee, een groot deel van dat moreel besef is opgelegd door de samenleving. In dat opzicht is die keuze ook deels maar een illusie.quote:Op maandag 4 augustus 2008 00:41 schreef Boswachtertje het volgende:
Echter kun je er niet omheen dat mensen de keuze hebben om zelf te bepalen wat goed en slecht is, voorbij (of eigenlijk voorafgaand) aan wetten/justitie/het collectief.
Dit volg ik niet helemaal. Welke verantwoordelijkheid? Wie bepaalt dat? Vergeet niet dat mensen instinctief vooral uit eigenbelang handelen en zoeken naar behoeftebevrediging. Zonder een rem daarop, doormiddel van bijvoorbeeld strafrecht, maar ook religie, dan uit die behoeftebevrediging ten nadele van andere mensen. Dan geldt inderdaad het recht van de sterkste, zoals Ali_Kannibali al zei. Als je kosten en baten analyses gaat maken, dan blijkt vaak dat zonder enige vorm van controle en beperking het slechte doen juist loont. Dan kan je mooi je verantwoordelijkheid nemen en bijvoorbeeld met hardwerken en zorg een groentetuintje aanleggen om aan je voedselvoorziening te voldoen. De ander hoeft alleen maar 's nachts alles te jatten. Hoppa, instant behoeftebevrediging zonder er veel voor te doen. Hebben de meeste mensen daar niet zin in?quote:Zou iedereen zijn/haar verantwoordelijkheid nemen, dan is er geen noodzaak meer voor de huidige vorm van strafrecht.
Ik denk dat het voor mensen juist goed is om zichzelf tot op zekere hoogte te ontkennen. Met name als dit voorkomt dat men zichzelf of andere mensen kwaad aandoet. Ik heb liever een pedofiel die zichzelf beperkt dan dat ie zich vergrijpt aan kinderen. Of om een minder extreem voorbeeld te geven, ik heb liever een persoon die bij een provocatie zich inhoudt dan dat hij er gelijk op los ramt.quote:Ik ben het er opzich mee eens dat het prettig en stabiel is, maar jezelf beperken is m.i. nooit de beste oplossing. Jezelf beperken is jezelf ontkennen..
Goed om te horen.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 02:25 schreef MaJo het volgende:
Even een kick.
ik ben vanavond begonnen in the power of now en ik vind het al behoorlijk inspirerend
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |