In plaats van een tripreport in UVT, een trip report van mijn liftavontuur naar Amsterdam , afgelopen weekend. Na de positieve ervaringen gelezen te hebben van Frank_NL, en op zoek naar eens wat afwisseling van het op zaterdag tot 2 uur in mijn bed liggen, hebben ik en een vriend donderdag bedacht zaterdag te gaan liften.
Ik vertelde hem donderdag dat we zaterdag een avontuur gingen beleven (o ja?) dat we ver weg moesten reizen.
Waarheen, wat nodig, wanneer? We wilden eerst naar Groningen (Maastricht – Groningen, veel verder kon ik niet bedenken
) maar Amsterdam was eigenlijk toch iets leuker. Amsterdam it is! Wat hebben we hiervoor nodig? Niet veel! Een camera zou wel leuk zijn, dus heb ik een camera geleend en bandje gekocht. Daarna naar Gall&Gall voor fles Bacardi Razz (vocht, belangrijk als vervanging voor mij, als niet smoker) Verder nog een zakmes opgescharreld, McGyver en ik kunnen niet zonder!. Wanneer? Zaterdag om 8 uur bij mijn vriend zou een mooie afspraak zijn.
De reis die ons voor de ogen stond bevatte slechts nog 3 niet ingevulde details: Vervoer, Eten, Slaapplek…
Ik vertelde mijn kameraad over de positieve liftervaringen en probleem 1 was opgelost. Probleem 2 en 3 zouden nog ter sprake komen.. (nodige pienten zorgde die avond voor enige vertraging hiervan..
)
Ondanks het feit dat ik vrijdag dus eigenlijk vroeg naar bed moest, lag ik er pas om 5 uur in (op bezoek bij de ex… ) en kon ik na een schoonheidsslaapje van 2 uur er weer uit om boterhammetje te smeren en op de fiets te stappen naar mijn maatje.
Aangekomen daar bleken we nog een probleem te hebben, het ontbreken van een dikke zwarte marker voor het bordje ‘A’Dam’. Ondanks dit euvel toch van Sint Pieter naar geuselt gelopen (+- 3 kwartier), waar we onderweg een tankstation hebben aangedaan en hier alle markers hebben opgebruikt (rood, blauw en zwarte letters , een groot feest! ).
Staande op de liftplek, inmiddels kwart voor 10, duurde het maar 10 minuten toen we een lift kregen. De bestuurder ging naar Den Haag en kon ons afzetten in Utrecht. Nou, dat is iig flink in de richting, dus hebben wij na ons korte verblijf de liftplek verwisseld voor de luxe zetel van de Laguna. Onze chauffeur woonde pas sinds kort in Maastricht en werkte bij de DSM, op relations-ship niveau, waardoor hij veel kilometers maakte(Stockholm, Barcelona.. etc)
Ook hij had veel gelift en hij had het idee dat in Den Haag (wara hij heen ging om een Porsche te kopen
)misschien beter een lift konden krijgen, dus werden wij hier afgezet.
Helaas hebben we hier een uur oid staan wachten, totdat een vriendelijke local on kwam vertellen dat we op de verkeerde weg stonden. Na verplaatsing werder we binnen 20 minuten opgepikt door een zeer intelligente kerel, die in het centrum van Amsterdam woonde en ons hier dus perfect kon afzetten. 1e keer liftend naar Amsterdam, en in 2 liften om 14:00 uur daar aangekomen, is niet onaardig!
Het verloop van de rest van de dag en nacht was zeer vreemd. In Amsterdam 2 vrienden ontmoet, zodat we met 4 man zijn gaan eten in de Mc. Op het rembrandtsplein (klopt dat, daar bij de kalvertoren?). Mijn vrienden rookten hun groentes, en ik werd steeds beter bevriend met de Razz. Zo rond een uur of 12 ben ik gaan poolen met een Amsterdamse kerel ( vanwege de ontnuchtering zwaar kut gespeeld
) maar na ons 2e probleem te hebben voorgelegd (slaapplek, we hadden maar bedacht om de hele nacht wakker te blijven, mbv Golden Power) en verteld te hebben dat 19 euro dokken voor ‘the shelter’ iets teveel van het goede was, bood hij aan dat we bij hem in het kraakpand konden pitten.
Dit goede nieuws gevierd met meer Budels (? Kende het niet, was in ‘The Mind’, Spuistraat) en een quickbezoek aan de Frankrijk (mochten daar niet filmen, en het tl – licht was niet súper aangenaam
).
Rond een uur of 2 naar huis gelopen met die gasten (was inmiddels een groep geworden
) , nog een auto vernield (?? Stond daar blijkbaar al een tijdje, een van onze gastheren verwelkomde het mobiel met een winkelwagen door de voorruit). Ze woonden in een kraakpand, een oud kantorencomplex van een dakbannen fabriek, vet groot en vet veel krakers volgens mij. Had het nog nooit gezien (heb je niet hier in Maastricht
) en was echt heel vet om mee te maken. Daar hebben we nog even gekeuveld, en om 6 uur op een matras geploft. Helaas hadden we geen deken en stonden allebei de ramen open, en hadden we het dus ijskoud. We zijn dan ook om 11 uur weer vertrokken (zagen toen die auto en kregen opeens de herinnering
)en zijn gaan eten bij van Daele, vet relax cafe. Zo’n honger dat ieder een broodje en een tosti van het huis heeft gehad, en nog een BLTC broodje, en een kop koffie. Daarna uiteraard 4 Jupiler (van de tap in Amsterdam, daar ga je dan voor liften
), en toen vanwege de zondag(weinig mensen), het weer(stond op regen), brakheid, en het aanwezig zijn van een vrijkaartje voor de trein (helaas was ik het verloren, 26.50 moeten dokken
) met de trein gegaan.
Toen ik thuiskwam moest ik wel even beloven dat ik de volgende keer zou melden dat ik wegging, en niet een post-it plakken met ‘Ben naar Amsterdam. Liftend. Groet A’.
Al met al echt een hele ruige ervaring, zeker voor herhaling vatbaar. Niet alleen het liften, maar ook de nacht in A’dam.
Heb jij nog ergens een platypus liggen? Stuur hem op naar mij en ontvang een aardige vergoeding!