abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 10 januari 2006 @ 22:26:42 #1
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_33920945
Zoals de TT zegt. Kan iemand het nut uitleggen? Ik snap die regels voor geen meter maar blijkbaar is dit ook niet nodig om een beetje te communiceren. Waarom moeilijk doen dan? En waarom dan ook nog de regels van tijd tot tijd veranderen als ik er net een paar weet
Op zaterdag 7 oktober 2006 14:56 schreef Friek_ het volgende:
Nu kon ik het niet laten om even snel op je Fotoboek te kijken en ik zag wat ik al dacht: een onzeker beta-studentje.
pi_33921022
In feite worden de regels veranderd om de taal logischer en duidelijker te maken. Echter, aangezien de niet-logische regels in de loop van de tijd logisch zijn geworden zie ik hier het voordeel ook niet van in.
  dinsdag 10 januari 2006 @ 22:32:16 #3
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_33921191
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 22:27 schreef Tobbes het volgende:
In feite worden de regels veranderd om de taal logischer en duidelijker te maken. Echter, aangezien de niet-logische regels in de loop van de tijd logisch zijn geworden zie ik hier het voordeel ook niet van in.
Nou ik heb de logica nog niet kunnen ontdekken maar ik hou me er ook niet echt mee bezig. Wel heb ik het idee dat de organisatie die de veranderingen bedenkt gewoon van zichzelf wil laten horen om bestaansrecht te verdedigen.
Nu kon ik het niet laten om even snel op je Fotoboek te kijken en ik zag wat ik al dacht: een onzeker beta-studentje.
pi_33921292
Ik denk trouwens dat het feit dat er ooit iemand bedacht heeft zowel de 't' als de 'd', welke hetzelfde klinken, een prominente functie te geven wanneer het om verschillende vormen van werkwoorden gaat, erg heeft bijgedragen aan het aantal taalfouten wat vandaag de dag gemaakt wordt
pi_33921315
me neither, door de regels zie ik het bos niet meer.
  dinsdag 10 januari 2006 @ 22:36:30 #6
17275 Mr_Brownstone
Believe it... or not.
pi_33921385
Het gaat toch lekker zo. Tenminste, je teksten zitten redelijk in elkaar. Who needs rules? Fuck the rules
Yes, that sequence of words I just said made perfect sense.
I've got my propaganda, I've got revisionism. I've got my violence in hi-def ultra-realism. All a part of this great nation. I've got my fist, I've got my plan, I've got survivalism.
  dinsdag 10 januari 2006 @ 22:38:57 #7
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_33921483
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 22:36 schreef Mr_Brownstone het volgende:
Het gaat toch lekker zo. Tenminste, je teksten zitten redelijk in elkaar. Who needs rules? Fuck the rules
Ik wil de onderste steen boven hebben. De bedenker is nog niet jarig!
pi_33921738
Spaans is pas moeilijk. Helemaal kut dat ik daar morgen een tentamen voor heb.
Ik haat signatures!
pi_33921846
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 22:44 schreef ladurance het volgende:
Spaans is pas moeilijk. Helemaal kut dat ik daar morgen een tentamen voor heb.
Ik ook.

Maarre.. Als je Spaans moeilijk vindt, dan kom je echt nog maar pas kijken Ik durf te wedden dat de Nederlandse grammatica voor een Spanjaard veel en veel moeilijker is. Overigens, voor de echt moeilijke grammatica moet je bij een taal als Fins zijn
pi_33921925
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 22:34 schreef Tobbes het volgende:
Ik denk trouwens dat het feit dat er ooit iemand bedacht heeft zowel de 't' als de 'd', welke hetzelfde klinken, een prominente functie te geven wanneer het om verschillende vormen van werkwoorden gaat, erg heeft bijgedragen aan het aantal taalfouten wat vandaag de dag gemaakt wordt
Hoe kom je daar nou bij?Spreek maar eens bestand uit of bestant!Hoor je toch verschil.
Als we nou alle geloven afschaffen is het eindelijk vrede op aarde!
pi_33922037
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 22:48 schreef LowJoe het volgende:

[..]

Hoe kom je daar nou bij?Spreek maar eens bestand uit of bestant!Hoor je toch verschil.
Hmm inderdaad. Maar wel minimaal.
pi_33922076
quote:

[..]

Op de basisschool ja of als je flink gaat articuleren .
I'm sick of all this pooping stuff i'm getting my buttcheeks pierced together .
pi_33922115
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 22:47 schreef Black_Tulip het volgende:

[..]

Ik ook.

Maarre.. Als je Spaans moeilijk vindt, dan kom je echt nog maar pas kijken Ik durf te wedden dat de Nederlandse grammatica voor een Spanjaard veel en veel moeilijker is. Overigens, voor de echt moeilijke grammatica moet je bij een taal als Fins zijn
Het ging dr ook meer om dat ik veels te weinig geleerd heb.
Ik haat signatures!
pi_33922128
quote:

[..]

Je begrijpt best wat ik bedoel
pi_33922143
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 22:51 schreef Steve-O het volgende:

[..]

Op de basisschool ja of als je flink gaat articuleren .
Ok!Spreek dan uit tand of dand.....
pi_33922274
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 22:52 schreef LowJoe het volgende:

[..]

Ok!Spreek dan uit tand of dand.....
Bij tand/dand spreek je de d toch ook meer als t uit?
Ik haat signatures!
  dinsdag 10 januari 2006 @ 22:56:32 #17
121825 -beyond-
Mensen gaan naar de klote!!
pi_33922311
Die formele taal regeltjes zijn allemaal maar mooie schijn....

Waarom wordt taal verbonden aan een intelligentie status? Omdat je niet opgelet hebt bij nederlands en niet pcies weet wat die regeltjes zijn ben je ineens dommer.

Het doel van taal was toch om te kunnen communiceren, om te begrijpen wat een ander bedoelt?
Sinds wanneer heeft taal tot doel om intelligentie te testen? Om te testen of jij de regeltjes van vroeger hebt onthouden.....Pfff totaal nutteloos.....
Het begin van het begin begint.....
Waar het einde van het einde eindigt....
pi_33922385
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 22:56 schreef -beyond- het volgende:
Die formele taal regeltjes zijn allemaal maar mooie schijn....

Waarom wordt taal verbonden aan een intelligentie status? Omdat je niet opgelet hebt bij nederlands en niet pcies weet wat die regeltjes zijn ben je ineens dommer.

Het doel van taal was toch om te kunnen communiceren, om te begrijpen wat een ander bedoelt?
Sinds wanneer heeft taal tot doel om intelligentie te testen? Om te testen of jij de regeltjes van vroeger hebt onthouden.....Pfff totaal nutteloos.....
Als iedereen zijn eigen regels gaat hanteren en dat verder doorzet krijg je natuurlijk wel de onvermijdelijke miscommunicaties
pi_33922441
De taal is zo lastig als je haar zelf maakt.
I'm celebrating my love for you, with a pint of beer and a new tattoo
pi_33922549
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 22:52 schreef ladurance het volgende:

[..]

Het ging dr ook meer om dat ik veels te weinig geleerd heb.
Om diezelfde reden ben ik ook zeer zenuwachtig voor mijn tentamens hoor Ik heb gewoon het afgelopen semester me niet veel bezig gehouden met Spaans omdat ik ook andere vakken heb en ik daar de prioriteit bij heb gesteld.

Ik heb morgen een mondeling en ik kan zo hard leren als ik wil, maar vroeg of laat ontdekken ze toch wel dat mijn vermogen spontaan Spaanse zinnen te genereren miniem is
pi_33922655
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 22:55 schreef ladurance het volgende:

[..]

Bij tand/dand spreek je de d toch ook meer als t uit?
Nee hoor. Let op de plek waar je tong de bovenkant van je mond raakt.
pi_33922736
Maar bij Tant en Tand spreek ik het toch echt hetzelfde uit

En aangezien ik op persoonsvormen/voltooid deelwoord doelde is dat meer ter spraake.

Als jij zegt "bidt" en "bid" dan spreek je dat toch niet anders uit

Of ik heb spraakgebrek natuurlijk
  dinsdag 10 januari 2006 @ 23:07:06 #23
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_33922820
Simpel: degenen die elk jaar weer dat groene boekje moeten aanpassen, hebben er een dagtaak aan, en verdienen hun brood er mee...
censuur :O
pi_33922926
Taal wordt gevormd door de gebruikers van die taal dus fuck iedereen die denkt regeltjes te moeten opstellen
You ask me the time
But I sense something more
And I would like to give
What I think you're asking for
pi_33922934
fran-krijk...logisch toch?
  dinsdag 10 januari 2006 @ 23:17:35 #26
133747 Lippie85
Maar ik rook niet
pi_33923261
quote:

[..]

Ik ook.

Fins.... ik ga vanaf februari 3 maanden naar Finland en hoop dat zoveel mogelijk in het Engels te communiceren.
Weet jij bijvoorbeeld wat:
Hetkinen, minun täytyy etsiä se
betekent?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Of: Minun täytyy mennä houmenna kotiin?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Leuke taal dat Fins.

Simpele vraag: Tuntuuko tämä hyvältä?
SPOILER
Ps: ook in de eerste spoiler staat de betekenis...
Nou maar die keepert van Brazilië, die Cantharel, die kon d'r in weze geen kloten van. Dat zag je ook bij die penalties, hij lag de hele tijd in de verkeerde hoek. Maar dan moeje ze daar niet schieten natuurlijk!!
  dinsdag 10 januari 2006 @ 23:21:11 #27
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_33923378
De d t regels vind ik kinderlijk eenvoudig, maar de logica achter de en het
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_33923410
de = mannelijk/vrouwelijk

het = onzijdig

Dat vind ik dan weer kinderlijk eenvoudig

d en t ook wel eigenlijk. Alleen het gaat gewoon vaak fout.
  dinsdag 10 januari 2006 @ 23:25:00 #29
138593 Volte-Face
't is geen gezicht
pi_33923496
Zo lastig is de Nederlandse taal niet hoor. Als het goed is leer je het een en ander op de basisschool
Newb <0_0>
  dinsdag 10 januari 2006 @ 23:45:06 #30
24533 ACT-F
pi_33924147
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 23:22 schreef Tobbes het volgende:

het = onzijdig
Da's duidelijk, maar wat is er zo mannelijk of vrouwelijk aan 'de opdracht' en wat maakt 'het verzoek' onzijdig?
pi_33924251
Op school ben ik best goed in Nederlands. In Engels ben ik echter weer heel slecht .
pi_33924382
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 23:45 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Da's duidelijk, maar wat is er zo mannelijk of vrouwelijk aan 'de opdracht' en wat maakt 'het verzoek' onzijdig?
Dat is nou eenmaal bepaald.
  woensdag 11 januari 2006 @ 00:00:05 #33
24533 ACT-F
pi_33924608
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 23:52 schreef Tobbes het volgende:
Dat is nou eenmaal bepaald.
Geen logica dus
pi_33924705
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 00:00 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Geen logica dus
Jawel hoor. Zelfs. naamwoorden met lidwoord 'de' zijn niet-onzijdig, naamwoorden met als lidwoord 'het' zijn dat wel.

En ga me niet vragen waarom sommige woorden 2 lidwoorden kunnen hebben, 'idee' is denk ik hermafrodiet
pi_33924804
De regels van de taal zijn eigenlijk ook zo iets als de verkeersregels.....
Je MOET gewoon dingen afspreken met elkaar hoe je het doet,anders wordt het een chaos....
Maar ik geef toe dat die nieuwe regels erg onlogisch zijn en ik me heel goed kan voorstellen dat die journalisten denken van,bekijk het maar,dit is te gek!.
  woensdag 11 januari 2006 @ 00:09:47 #36
24533 ACT-F
pi_33924880
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 00:03 schreef Tobbes het volgende:

[..]

Jawel hoor. Zelfs. naamwoorden met lidwoord 'de' zijn niet-onzijdig, naamwoorden met als lidwoord 'het' zijn dat wel.

En ga me niet vragen waarom sommige woorden 2 lidwoorden kunnen hebben, 'idee' is denk ik hermafrodiet
De vraag is WAAROM een woord onzijdig is of niet. Bij personen kan ik me er iets bij voorstellen, maar in mijn genoemde voorbeeld niet.
pi_33926042
Heeft het niet te maken met naamvallen? Net als in het Duits 'das'.
sig verwijderd door FA
  woensdag 11 januari 2006 @ 01:06:54 #38
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_33926463
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 23:22 schreef Tobbes het volgende:

het = onzijdig

Dat vind ik dan weer kinderlijk eenvoudig

d en t ook wel eigenlijk. Alleen het gaat gewoon vaak fout.
Het grappige is dat in de 16de eeuw er al Neerlandici meenden dat geslachten in Germaanse talen totaal krankzinnig zijn, want het heeft geen functie. Alleen: toen wilde men graag de volkstaal nog koppelen aan het latijn en daar komt het dus ook vandaan. Net zo goed als de naamvallen. Ooit had het Nederlands er 7! Maar uiteindelijk een stuk minder. Soms vind ik het wel jammer, want je kunt er soms veel kortere zinnen mee maken.

De d en t. Tja, ik vind het totaal niet moeilijk. Heel simpel juist. In ons kleine neefje op taalgebied, het Afrikaans, hebben zij, net als in het Zweeds overigens, het vervoegen van werkwoorden algeheel afgeschaft. Maar is dat altijd zo handig?

Waarom het Nederlands nu zo inconsequent is, is voor een groot deel te wijten aan het feit dat men met de jaren steeds meer regeltjes af is gaan schaffen er tussen uit, maar niet geheel. Ok, we hebben dus geen naamvallen meer, maar zeggen nog wel: "wiens boek is dat?".

Tja.
Mijn band: Conorach || MySpace || Twitter || Lastfm
"The band makes it rock. The crew makes it roll" - Dave Mustaine
There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
pi_33926611
edit, iemand heeft al een langere, betere en goede uitleg
pi_33926639
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 22:27 schreef Tobbes het volgende:
Ik snap niet waarom pannenkoek logischer is dan pannekoek. Om 1 zo'n ding te maken gebruik ik echt maar 1 pan, ergo pannekoek Maar misschien is de bedenker van pannenkoek wel heel handig in de keuken
pi_33926687
quote:

Overigens, voor de echt moeilijke grammatica moet je bij een taal als Fins zijn
Een voordeel van het Fins is dan wel weer dat ze er geen voorzetsels kennen
  woensdag 11 januari 2006 @ 01:21:15 #42
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_33926789
Nederlands heeft relatief veel beeldspraak, en daar hebben buitenlanders ook vaak moeite mee. Je moet nogal wat uitdrukkingen leren. Zo groen als gras kan 2 dingen betekenen (kleur en naiviteit) maar is nog enigszins beredeneerbaar. "Nog nat achter de oren" is een stuk moeilijker.

Ik heb eens aan een afghaan die dat perse wilde weten proberen uit te leggen wat "een robbertje bridge" betekende. Geen standaardtaalgebruik maar wel bijna onmogelijk
Vampire Romance O+
  woensdag 11 januari 2006 @ 01:28:07 #43
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_33926956
Ik lees dat d's en t's boeien om de uitspraak. Ik denk direct aan bv Tukkers en Limburgers en de conclusie is dat uitspraak een relatief begrip blijkt. Geslacht van woorden zie ik het nut al helemaal niet van behalve basisschoolstof kweken. En waar het vandaan komt is geen excuus om het roer nu niet om te gooien naar iets simpels.

Kijk regels moet je hebben maar zoveel en zo onlogisch dat het gros, waaronder ik, het totaal niet snapt (of nog boeiend vindtdtdttt) lijkt me wat overdreven.
pi_33927519
Waar maak je je druk om?,als je een nederlander bent ken je de taal goed genoeg om een frikandel te bestellen,als je een vlamink bent,lachen ze je uit in NL,zo simpel is het.Fok de regels.
  woensdag 11 januari 2006 @ 07:11:29 #45
1129 buzzer
Jeu de buzzer
pi_33929599
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 22:34 schreef Tobbes het volgende:
de d/t regel is toch niet bijzonder ingewikkeld hoor. HEt is gewoon een kwestie van even nadenken en het Kofschip konsekwent toepassen.
Toch vreemd hoor.. Dat men het over een boek heeft en daarbij de vraag stelt of het ook offline te bekijken is
pi_33929940
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 01:28 schreef livEliveD het volgende:
Ik lees dat d's en t's boeien om de uitspraak. Ik denk direct aan bv Tukkers en Limburgers en de conclusie is dat uitspraak een relatief begrip blijkt. Geslacht van woorden zie ik het nut al helemaal niet van behalve basisschoolstof kweken. En waar het vandaan komt is geen excuus om het roer nu niet om te gooien naar iets simpels.

Kijk regels moet je hebben maar zoveel en zo onlogisch dat het gros, waaronder ik, het totaal niet snapt (of nog boeiend vindtdtdttt) lijkt me wat overdreven.
Nederlands (en ook Engels) is dan ook in het geheel niet logisch En dat is heel jammer, maar je zult ermee moeten leven. Of leer een andere taal en emigreer
pi_33929965
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 23:17 schreef Lippie85 het volgende:

[..]

Fins.... ik ga vanaf februari 3 maanden naar Finland en hoop dat zoveel mogelijk in het Engels te communiceren.
Weet jij bijvoorbeeld wat:
Hetkinen, minun täytyy etsiä se
betekent?
SPOILER
Of: Minun täytyy mennä houmenna kotiin?
SPOILER
Leuke taal dat Fins.

Simpele vraag: Tuntuuko tämä hyvältä?
SPOILER
Ps: ook in de eerste spoiler staat de betekenis...
Uh ja. Dat weet ik. Ik studeer namelijk al een half jaar Fins Voordat we teveel offtopic gaan, je kan wel hier reageren, kan je dat topic gelijk nieuw leven inblazen

Het is overigens huomenna, niet houmenna. Je spreekt het ook heel anders uit. Dat is wel het makkelijke van spelfouten in Fins; je weet door het uit te spreken gelijk dat je fout zit. Ik denk dat vele mensen zouden willen dat het in Nederlands zo eenvoudig was...

Oh, en het is tunnutko en niet tuntuuko. Tuntuu is de derde persoon, tunnut de tweede (en bij tunnut wordt de t dus een n).
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 01:16 schreef Light het volgende:

[..]

Een voordeel van het Fins is dan wel weer dat ze er geen voorzetsels kennen
Whehehe. Die hebben ze dus wel. Niet veel, omdat de meeste vervangen worden door de naamvallen, maar toch wel enkele, zoals 'dichtbij' (lähellä). Datzelfde woord kan je ook als postpositie gebruiken (... achterzetsel ) en die komt nog veel vaker voor.
pi_33929969
Omdat Belgen een vinger in de pap hebben...
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_33930016
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 01:06 schreef Witchfynder het volgende:
Soms vind ik het wel jammer, want je kunt er soms veel kortere zinnen mee maken.
Dat is waar. Toch vind ik een analytische taal (een taal waarbij je veel woorden nodig hebt door voorzetsels etc.) makkelijker in gebruiksgemak dan een synthetische taal waarbij de woorden soms zo idioot lang zijn omdat je alles achter de kern van het woord plakt
pi_33930220
Boeka!!
  woensdag 11 januari 2006 @ 09:45:54 #51
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_33930851
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 23:45 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Dat is gewoon historisch zo gekomen... Net als het Duitse die, der en das! Ook niks van te begrijpen, behalve stom onthouden.... Het Engels heeft dat niet, dat scheelt

"De" en "het" zijn dan ook de dingen die buitenlanders het langst fout blijven doen...
Nederlanders snappen het vaak niet meer zodra er "die" en "dat" van gemaakt wordt: "die jongen" gaat nog goed, maar zodra het wordt: "het meisje dat daar zit" maken veel mensen er "die" van. Wat fout is.
censuur :O
pi_33942143
Voor dat soort dingen kan je dus gewoon even die of dat proberen. Hetgeen het 'mooiste' klinkt, is meestal het juiste.
Het meisje die daar zit, het idee alleen al...

Maar ik ben wel best goed in taal, altijd al geweest.
Dan is het makkelijk om zulke dingen te roepen...
pi_33942328
Om er voor te zorgen dat allochtonen er moeite mee hebben om te integreren, 1 groot complot
Veiligheid voor je vrijheid, vrijheid voor veiligheid.
pi_33963452
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 16:40 schreef Iksje het volgende:
Voor dat soort dingen kan je dus gewoon even die of dat proberen. Hetgeen het 'mooiste' klinkt, is meestal het juiste.

Maar ik ben wel best goed in taal, altijd al geweest.
Dan is het makkelijk om zulke dingen te roepen...
Zo moeilijk is het toch niet?
De -> die
Het -> dat
"The sunshine bores the daylights outta me!"
pi_33965037
Blijkbaar kennen niet alle Nederlanders/Belgen die simpele regels.
Onze grammatica valt best mee... alleen zijn sommige spelregels die we kennen niet eenduidig, zeker voor degenen die dit jaar in zullen gaan.
pi_33965154
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 22:32 schreef livEliveD het volgende:

[..]
Nou ik heb de logica nog niet kunnen ontdekken maar ik hou me er ook niet echt mee bezig.
Ja, zo is wiskunde of welke wetenschap dan ook moeilijk natuurlijk...
pi_33965225
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 16:45 schreef Pr0-n00b het volgende:
Om er voor te zorgen dat allochtonen er moeite mee hebben om te integreren, 1 groot complot
.
  vrijdag 13 januari 2006 @ 08:41:27 #58
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_34003843
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 02:26 schreef W1ZZ het volgende:
Zo moeilijk is het toch niet?
De -> die
Het -> dat
Nee maar is het een nuttige regel?
  vrijdag 13 januari 2006 @ 08:42:07 #59
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_34003850
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 08:36 schreef zatoichi het volgende:
Ja, zo is wiskunde of welke wetenschap dan ook moeilijk natuurlijk...
Taal is een wetenschap? Geen algemene kennis die iedereen makkelijk zou moeten kunnen begrijpen?
pi_34004363
Taal heeft regels die je gewoon moet aannemen, zoals zoveel dingen in 't leven die hun nut ook niet moeten aantonen...

En taal kan een wetenschap zijn, maar niet in de zin van 'ik snap de logica er niet van dus ik ben verloren'
Toch?
pi_34005043
Natuurlijk is taal een wetenschap! Je hebt de wetenschappelijke kant van 't plaatje niet nodig om taal te kunnen gebruiken, maar je hebt ook de wetenschappelijke kant niet nodig om een broodrooster te gebruiken, toch?
  vrijdag 13 januari 2006 @ 10:12:36 #62
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_34005401
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 16:40 schreef Iksje het volgende:

(...)
Dit is helemaal niet zo gruwelijk fout. Het is een constructio ad sensum: dat wil zeggen dat er voor 'die' wordt gekozen omdat het gaat om het meisje (en een meisje is vrouwelijk) in plaats van dat er voor 'dat' wordt gekozen omdat 'meisje' onzijdig is in woordgeslacht.

Ga maar na, je zegt ook 'het meisje pakte haar boek' en niet 'het meisje pakte zijn boek', terwijl grammaticaal gezien het laatste zou moeten gezien het woordgeslacht.
The love you take is equal to the love you make.
pi_34006166
quote:
Op vrijdag 13 januari 2006 08:42 schreef livEliveD het volgende:

[..]

Taal is een wetenschap? Geen algemene kennis die iedereen makkelijk zou moeten kunnen begrijpen?
Taal is enerzijds algemene kennis zoals in principe alle basiskennis van wiskunde, natuurkunde, verkeersregels en computergebruik algemene kennis zouden moeten zijn, maar daarnaast is taal een wetenschap zoals de hogere wiskunde, natuurkunde en computergebruik (gaat voor verkeersregels wat minder op ) dat is. Onze complete beschaving is ontstaan met behulp van taal. Doorberedenerend zijn wiskunde en informatica ook talen.
pi_34012876
quote:
Op vrijdag 13 januari 2006 10:46 schreef zatoichi het volgende:

[..]

Taal is enerzijds algemene kennis zoals in principe alle basiskennis van wiskunde, natuurkunde, verkeersregels en computergebruik algemene kennis zouden moeten zijn, maar daarnaast is taal een wetenschap zoals de hogere wiskunde, natuurkunde en computergebruik (gaat voor verkeersregels wat minder op ) dat is. Onze complete beschaving is ontstaan met behulp van taal. Doorberedenerend zijn wiskunde en informatica ook talen.
Eens, echter worden de regels die gelden in de natuur- en wiskunde e.d. niet elke 10 jaar veranderd. Nederlands is ook, voor zover ik weet, de enige taal die onderhevig is aan zo veel veranderingen. Ik doe ook geen moeite meer om nieuwe regels te leren, simpelweg omdat ik het nut er niet van inzie. Over 10 jaar zijn ze immers toch weer veranderd.
I am so clever that sometimes I don't understand a single word of what I am saying.
  vrijdag 13 januari 2006 @ 14:17:51 #65
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_34013050
quote:
Op vrijdag 13 januari 2006 14:12 schreef Misstique het volgende:

[..]

Eens, echter worden de regels die gelden in de natuur- en wiskunde e.d. niet elke 10 jaar veranderd. Nederlands is ook, voor zover ik weet, de enige taal die onderhevig is aan zo veel veranderingen. Ik doe ook geen moeite meer om nieuwe regels te leren, simpelweg omdat ik het nut er niet van inzie. Over 10 jaar zijn ze immers toch weer veranderd.
Precies, voor zover jij weet. In Duitsland kunnen ze er ook wat van. En da's dan een voorbeeld van een nabije buur.
pi_34013828
Alleen is de Nederlandse taal absoluut niet cool...
Buy it, use it, break it, fix it,
Trash it, change it, mail - upgrade it,
Charge it, point it, zoom it, press it,
Snap it, work it, quick - erase it,
pi_34013927
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 07:11 schreef buzzer het volgende:

[..]

de d/t regel is toch niet bijzonder ingewikkeld hoor. HEt is gewoon een kwestie van even nadenken en het Kofschip konsekwent toepassen.
Wij gebruikten altijd het Fuckschaap
Op woensdag 20 april 2011 23:38 schreef luckass het volgende:
bazen zijn alleen vindbaar voor de chicks.
pi_34014318
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 07:11 schreef buzzer het volgende:

[..]

Daarmee los je overigens dingen als "hij loopd" niet op.
pi_34014350
Nou mocht er bewezen worden dat de theorieën bij wis- en natuurkunde niet kloppen, dan zullen deze meteen veranderd worden. Bij een taal wordt dit ook toegepast; zodra een woord buiten gebruik raakt, zal deze uit het woordenboek geschrapt woorden. En bij bijvoorbeel de literatuurwetenschap zal verandering net zo vaak plaats vinden als bij wiskunde.
pi_34019265
quote:
Op vrijdag 13 januari 2006 14:44 schreef yosander het volgende:

[..]

Wij gebruikten altijd het Fuckschaap
Zonder c he!
pi_34020214
quote:
Op vrijdag 13 januari 2006 14:55 schreef Light het volgende:

[..]

Daarmee los je overigens dingen als "hij loopd" niet op.
het kofschip is dan ook alleen van toepassing op het voltooid deelwoord
En degene die "hij loopd" schrijft verdient echt een goede electroshock.
pi_34020882
quote:
Op vrijdag 13 januari 2006 10:12 schreef Lienekien het volgende:

Ga maar na, je zegt ook 'het meisje pakte haar boek' en niet 'het meisje pakte zijn boek', terwijl grammaticaal gezien het laatste zou moeten gezien het woordgeslacht.
waarom is het dan zijn?

En mensen die loopd, bepaald, egt en dergelijke schrijven verdienen inderdaad een goeie serie electroshocks...
  vrijdag 13 januari 2006 @ 18:05:42 #73
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_34021042
quote:
Op vrijdag 13 januari 2006 17:59 schreef Iksje het volgende:

[..]

waarom is het dan zijn?

(...)
Om dezelfde reden dat het dat is: omdat 'meisje' onzijdig is.
pi_34021642
Hah, je hebt gelijk. Nooit over nagedacht! Maar het klinkt toch voor geen meter
pi_34022068
hoe zit het dan met bezittelijke voornaamwoorden? haar boek is toch een geval van bezittelijk voornaamwoord, dat los staat van het woordgeslacht van het boek?

ben een nieuwsgierig aagje
pi_34022192
Dat zegt Lienekien juist. Het bezittelijk voornaamwoord wordt gekozen op basis van het geslacht van de bezitter. Daar meisje onzijdig is moet hier zijn gekozen worden.
pi_34022614
Ow, okee, heb het door
  vrijdag 13 januari 2006 @ 19:01:40 #78
120647 BadKeukenTegel
Heer ende Meester
pi_34022680
Verkapt kijk-mij-dyslectisch-zijn-en-heb-medelijde-topique.
Al sterven er miljoenen kleine Afrikaantjes van de dorst, ik loop tenminste rond met een puik merk op m'n borst.
  vrijdag 13 januari 2006 @ 20:38:25 #79
138456 Meeg
Pattamatties!
pi_34026276
Wat iig heel makkelijk is, en wat sommige mensen nog steeds niet begrijpen (voor de 4n1t4's en Sj0nNii3js onder ons ), is dat er bijvoorbeeld bij de hij-vorm een -t achter het werkwoord komt.. en die dingen als "HUN zijn", "zij is beter ALS MIJ".. echt te lomp..
pi_34026735
Wel "zij is beter als MIJ" dan, want officieel is als bij de vergrotende trap niet fout, slechts vreselijk lelijk!
  vrijdag 13 januari 2006 @ 20:51:48 #81
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_34026775
quote:
Op vrijdag 13 januari 2006 20:50 schreef W1ZZ het volgende:
Wel "zij is beter als MIJ" dan, want officieel is als bij de vergrotende trap niet fout, slechts vreselijk lelijk!
Als je zegt dat het officieel niet fout is, van welke officiële regels ga jij dan uit?

pi_34027033
De Algemene Nederlandse Spraakkunst, een gezaghebbende nederlandse grammatica uit '97
  vrijdag 13 januari 2006 @ 20:59:53 #83
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_34027105
quote:
Op vrijdag 13 januari 2006 20:57 schreef W1ZZ het volgende:
De Algemene Nederlandse Spraakkunst, een gezaghebbende nederlandse grammatica uit '97
Die vermeldt keurig dat 'het voegwoord als (...) in deze functie niet voor alle taalgebruikers aanvaardbaar (is).'

(p. 572)

De ANS onthoudt zich in het algemeen van waardeoordelen, dus dat de ANS dit opneemt geeft wel aan dat het zeker niet algemeen geaccepteerd is, laat staan 'officieel'.

Ook Van Dale vermeldt 'niet algemeen'. Dus er is nog hoop.
pi_34027238
Ik bedoel alleen maar te zeggen dat het technisch gezien niet gewoon fout is, zoals hij loopd. Voor mij is jij kan ook fout maar dat is tegenwoordig ook algemeen geaccepteerd.
  vrijdag 13 januari 2006 @ 21:04:43 #85
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_34027298
quote:
Op vrijdag 13 januari 2006 21:03 schreef W1ZZ het volgende:
Ik bedoel alleen maar te zeggen dat het technisch gezien niet gewoon fout is, zoals hij loopd. Voor mij is jij kan ook fout maar dat is tegenwoordig ook algemeen geaccepteerd.
Daar heb je ook gelijk in. Maar (officieel) niet fout betekent dus niet automatisch (officieel) goed. Er is een grijs gebied.
pi_34027444
"Gelukkig" maar, want anders zou taal een rigide computersysteem worden. Wel handig trouwens, dan kunnen er eindelijk eens fatsoenlijke vertaalprogramma's geschreven worden!
  vrijdag 13 januari 2006 @ 21:11:52 #87
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_34027553
quote:
Op vrijdag 13 januari 2006 21:08 schreef W1ZZ het volgende:
"Gelukkig" maar, want anders zou taal een rigide computersysteem worden. Wel handig trouwens, dan kunnen er eindelijk eens fatsoenlijke vertaalprogramma's geschreven worden!
Goed vertalen blijft volgens mij mensenwerk.
pi_34028331
Mooi vertalen blijft volgens mij mensenwerk. Ik denk dat er ooit wel een fatsoenlijk vertaalsysteem wordt uitgevonden dat iig de boodschap goed overbrengt.
  vrijdag 13 januari 2006 @ 21:35:43 #89
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_34028462
quote:
Op vrijdag 13 januari 2006 21:32 schreef W1ZZ het volgende:
Mooi vertalen blijft volgens mij mensenwerk. Ik denk dat er ooit wel een fatsoenlijk vertaalsysteem wordt uitgevonden dat iig de boodschap goed overbrengt.
Veel taal is indirect. En dat laat zich alleen goed vertalen als je ook de boodschap snapt. Volgens mij zijn ze er tot nu toe nog in de verste verten niet in geslaagd om een computer ('mensen')taal te laten begrijpen.

pi_34028983
Ik bedoel ook niet tussen nu en 10 jaar
  zaterdag 14 januari 2006 @ 10:45:02 #91
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_34041500
quote:
Op vrijdag 13 januari 2006 10:46 schreef zatoichi het volgende:
Verschil is dat wiskunde universeel zou moeten zijn en het nagenoeg ook is. Verschil is dat wiskunde per definitie logisch is. Maar distinctie maken tussen vrouwelijke en mannelijke woorden is onnodig moeilijk doen imho.

Maar eigenlijk weet niemand echt waarom we het onszelf zo moeilijk maken, of wel?
pi_34042231
Taal is ook universeel. Enerzijds omdat wetenschappers het er nu toch wel over eens zijn dat er een universele grammatica is. Dit is de reden dat een kind elke mogelijke taal kan leren. Daarnaast stammen talen over de hele wereld af van een oertaal, het Proto-Indo-Europees. Daarom zien we dezelfde woorden en soms grammaticale constructies terug in bijvoorbeeld het Italiaans en het Sanskriet.
  zaterdag 14 januari 2006 @ 11:43:34 #93
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_34042478
quote:
Op zaterdag 14 januari 2006 11:33 schreef W1ZZ het volgende:
Taal is ook universeel. Enerzijds omdat wetenschappers het er nu toch wel over eens zijn dat er een universele grammatica is. Dit is de reden dat een kind elke mogelijke taal kan leren. Daarnaast stammen talen over de hele wereld af van een oertaal, het Proto-Indo-Europees. Daarom zien we dezelfde woorden en soms grammaticale constructies terug in bijvoorbeeld het Italiaans en het Sanskriet.
Universele grammatica? Je hebt het toch wel over de planeet Aarde heh? En waar het vandaan komt is geen geen excuus om het moeilijker te houden dan nodig is, me dunkt.
pi_34043367
Tuurlijk!Toen de mensen uit afrika op weg gingen naar Europa en Azie heel lang geleden,moeten ze al een soort taal hebben gehad.En alle talen zijn daar van af geleid.
pi_34044310
quote:
Op zaterdag 14 januari 2006 11:43 schreef livEliveD het volgende:

[..]

Universele grammatica? Je hebt het toch wel over de planeet Aarde heh? En waar het vandaan komt is geen geen excuus om het moeilijker te houden dan nodig is, me dunkt.
Anders ga je een keer iets over Chomsky lezen ofzo! Beetje algemene ontwikkeling!
  zaterdag 14 januari 2006 @ 12:58:41 #96
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_34044617
quote:
Op zaterdag 14 januari 2006 12:48 schreef W1ZZ het volgende:

[..]

Anders ga je een keer iets over Chomsky lezen ofzo! Beetje algemene ontwikkeling!
Nou, algemeen. Ik vind het vrij specifiek.
pi_34045063
quote:
Op zaterdag 14 januari 2006 12:58 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Nou, algemeen. Ik vind het vrij specifiek.
Dat je niet precies weet hoe de universele grammatica in elkaar steekt, tuurlijk! Maar toen ik nederlands had op de middelbare school vertelde mijn leraar al over Chomsky hoor!
  zaterdag 14 januari 2006 @ 13:16:36 #98
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_34045171
quote:
Op zaterdag 14 januari 2006 13:12 schreef W1ZZ het volgende:

[..]

Dat je niet precies weet hoe de universele grammatica in elkaar steekt, tuurlijk! Maar toen ik nederlands had op de middelbare school vertelde mijn leraar al over Chomsky hoor!
Zo! Nou, in mijn tijd zeker niet. Dat waren leraren van d'oude stempel. De 'schade' heb ik evenwel later ruimschoots ingehaald.
pi_34045291
zolang als er geen boetes op staan, schrijf ik alles met fouten
pies on joe toe
pi_34045999
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 01:21 schreef MouseOver het volgende:
Nederlands heeft relatief veel beeldspraak, en daar hebben buitenlanders ook vaak moeite mee. Je moet nogal wat uitdrukkingen leren. Zo groen als gras kan 2 dingen betekenen (kleur en naiviteit) maar is nog enigszins beredeneerbaar. "Nog nat achter de oren" is een stuk moeilijker.
En toch is die ook heel makkelijk uit te leggen, denk ik...Volgens mij slaat 'nog nat achter de oren' op kinderen die net geboren zijn. Die hebben nog nergens ervaring mee.
I don't like your jerk-off name. I don't like your jerk-off face. I don't like your jerk-off behavior, and I don't like you, jerk-off. Do I make myself clear?
  zaterdag 14 januari 2006 @ 13:50:07 #101
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_34046119
quote:
Op zaterdag 14 januari 2006 13:45 schreef Serendips het volgende:

[..]

En toch is die ook heel makkelijk uit te leggen, denk ik...Volgens mij slaat 'nog nat achter de oren' op kinderen die net geboren zijn. Die hebben nog nergens ervaring mee.
In 't Engels kun je het gewoon letterlijk vertalen. En 't betekent dan hetzelfde.
  zaterdag 14 januari 2006 @ 14:23:15 #102
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_34047056
quote:
Op zaterdag 14 januari 2006 12:48 schreef W1ZZ het volgende:
Dat veel talen in een universeel model te stoppen zijn is prachtig hoor maar geeft totaal geen argument om het daarom maar moeilijk te maken. Sowieso kun je tig dingen in een model proppen als je maar creatief genoeg bent. Ik vind overigens dat ie op een verkeerd niveau naar taal kijkt en meer naar het algemene brein plaatje moet kijken. Iets dat de wetenschap gelukkig ook steeds meer doet.
pi_34049065
Een taal wordt niet onnodig moeilijk gemaakt, een taal leeft en evolueert. En over tijd winnen de crybabies (even voor de duidelijkheid: that means you) het toch wel van de mensen die houden van een rijke taal omdat individuele talen van nature nu eenmaal verarmen. Het klassiek Latijn (overigens een taal die alleen geschreven werd, nooit gesproken) was ook véél moeilijker dan het huidige Italiaans of het Nederlands.
pi_34052265
quote:
Op zaterdag 14 januari 2006 13:12 schreef W1ZZ het volgende:

[..]

Vertelde die ook over de conflicten tussen de universalistische en de relativistische vertaalstroming en het feit dat het helemaal niet zo duidelijk is hoe veel of hoe weinig talen van elkaar verschillen?
pi_34053058
Nee, want dat ging te ver Bovendien, waarom zou je bij les Nederlands vertalen willen bespreken? Chomsky werd ook maar zijdelings genoemd hoor, maar ik gaf alleen maar aan dat het niet zo vreemd is ("heb je het wel over planeet Aarde" vreemd dus) om van Chomsky gehoord te hebben.
pi_34084698
quote:
Op zaterdag 14 januari 2006 17:41 schreef W1ZZ het volgende:
Nee, want dat ging te ver Bovendien, waarom zou je bij les Nederlands vertalen willen bespreken? Chomsky werd ook maar zijdelings genoemd hoor, maar ik gaf alleen maar aan dat het niet zo vreemd is ("heb je het wel over planeet Aarde" vreemd dus) om van Chomsky gehoord te hebben.
Ik hoorde pas over hem bij mijn minor vertaalwetenschap.

Dat jij wel van hem gehoord hebt op de middelbare school maakt het niet 'gewoon'.
pi_34090371
Krijg jij dan geen Syntaxis ook ofzo?
pi_34090811
quote:
Op zondag 15 januari 2006 17:30 schreef W1ZZ het volgende:
Krijg jij dan geen Syntaxis ook ofzo?
Vertaalwetenschap, niet taalwetenschap En nee.
pi_34091696
Bij mijn Taal/Cultuur-studie krijg ik ook taalkunde/syntaxis, had verwacht dat je bij American Studies ook taal/grammatica enzo kreeg?
pi_34093422
Edit.

Zinloos

[ Bericht 97% gewijzigd door nikky op 15-01-2006 19:09:50 ]
Webicons maximaal 100kb groot, deze was 240kb
  zondag 15 januari 2006 @ 19:00:31 #111
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_34093475
quote:
Op zondag 15 januari 2006 18:59 schreef Sjoerdmg het volgende:
(heleboel foto's)
En wat voegen deze foto's toe aan het onderwerp?
pi_34093566
quote:
Op zondag 15 januari 2006 18:01 schreef W1ZZ het volgende:
Bij mijn Taal/Cultuur-studie krijg ik ook taalkunde/syntaxis, had verwacht dat je bij American Studies ook taal/grammatica enzo kreeg?
Dat valt vrij tegen. Het vak Engels is bij ons helaas het ondergeschoven kindje, hoewel het niveau van sommigen echt niet zo denderend is Wat taalkunde betreft moet je volgens mij echt bij de studie Engels zijn.

Bij Spaans heb je inderdaad van dat soort vakken die wat dieper in gaan op de taal, en bij Fins ook geloof ik, maar die volg ik niet. Zowel bij Spaans als Fins niet dus.
  maandag 16 januari 2006 @ 06:07:17 #113
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_34111733
quote:
Op zondag 15 januari 2006 18:59 schreef Sjoerdmg het volgende:
Edit.

Zinloos
Zie hier een prima voorbeeld van goed communiceren. Slechts 2 woorden en haske duidelijk. Hebben we heel die Chomsky niet voor nodig.
pi_34112783
Dan heb ik er hier nog eentje voor je: barbaar.
  dinsdag 17 januari 2006 @ 05:39:09 #115
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_34149000
quote:
Op maandag 16 januari 2006 09:29 schreef W1ZZ het volgende:
Dan heb ik er hier nog eentje voor je: barbaar.
Heb je het nu over mij Wat is je probleem, schat?
pi_34173643
Waar zal ik beginnen? Laat ik volstaan met dat je blijkbaar geen liefde voor historie, traditie en verbale schoonheid hebt.
pi_34173828
Nederlandsch is niet moelijk
  woensdag 18 januari 2006 @ 08:24:57 #118
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_34190156
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 20:32 schreef W1ZZ het volgende:
Waar zal ik beginnen? Laat ik volstaan met dat je blijkbaar geen liefde voor historie, traditie en verbale schoonheid hebt.
Is er geen tussenweg? Een makkelijke mooie taal? En vroeg of laat is alles historie dus dat scheelt
pi_34208783
Mensen spreken helaas geen C++ al zou je dat wel willen geloof ik.
  donderdag 19 januari 2006 @ 01:32:08 #120
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_34228085
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 17:51 schreef W1ZZ het volgende:
Mensen spreken helaas geen C++ al zou je dat wel willen geloof ik.
if (bZinInKoffie == TRUE)
{
GetKoffie();
}
pi_34233131
Dan kun je alleen commando's geven
  donderdag 19 januari 2006 @ 16:03:43 #122
8352 zaiga
The Keenest
pi_34244056
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 01:14 schreef Light het volgende:

[..]

Ik snap niet waarom pannenkoek logischer is dan pannekoek. Om 1 zo'n ding te maken gebruik ik echt maar 1 pan, ergo pannekoek Maar misschien is de bedenker van pannenkoek wel heel handig in de keuken
Daar gaat het niet om. Pannekoek is zo'n 10 jaar geleden veranderd in pannenkoek? Waarom? Omdat er bij sommige woorden wel een tussen-n kwam en bij andere niet, en dat daar vage regeltjes voor nodig waren als "ja, maar als het om een meervoud gaat, dan is het met tussen-n, anders zonder tussen-n" en meer van dat soort ambigue regels, waar ook nog weer eens uitzonderingen op waren.

Tien jaar geleden was men daar flauw van en is afgesproken dat bij twijfel er altijd een tussen-n komt. Helaasch zijn daar weer tal van uitzonderingen op ( hoe moeilijk is het nou, neerlandici??? ). Zie: http://www.taalthuis.com/nl/nspelling3.htm

In ieder geval kun je het meervoudregeltje vergeten, maar kennelijk is dat inmiddels al in ons collectieve geheugen verankerd gezien de hoeveelheid mensen die daaraan blijven refereren.
May the road rise to meet your feet
  donderdag 19 januari 2006 @ 21:02:35 #123
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_34254561
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 10:38 schreef 14.gif het volgende:
Dan kun je alleen commando's geven
Tuuwk niet
pi_34255173
Oke dan niet, ik kan zelf geen C++ spreken
pi_34265458
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 21:02 schreef livEliveD het volgende:

[..]

Tuuwk niet
Oh, geef dan 'ns een voorbeeld van hoe je een mening weergeeft in C++?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')