Barney wellicht naar concurrerende bond
Arnout Verzijl
Darts -
Er wordt druk gespeculeerd over de toekomst van Raymond van Barneveld. Hardnekkige geruchten willen dat de viervoudig kampioen in Frimley Green, die gisteren in de eerste ronde van het officieuze WK-darts eenvoudig met 3-0 won van Brian Sorensen, na dit BDO-toernooi bekend maakt over te stappen naar die andere mondiale dartsbond, de PDC.
,,Ik concentreer me op deze week en daarna zien we wel verder'', houdt Barney de boot af. De televisieoorlog tussen SBS6 en RTL geeft voeding aan de geruchtenmachine. Het is geen geheim dat beide stations zich via het darts, ten koste van elkaar, willen promoten. SBS6 lijkt de beste papieren te hebben. November vorig jaar sloot de televisiezender een exclusiviteitscontract met Van Barneveld voor vijf jaar. Een klap in het gezicht van RTL, dat geen Barney meer kan uitzenden. Zoals bij de prestigieuze Masters of Darts in Hengelo. Op dat evenement ontmoeten topspelers van de BDO en de PDC elkaar.Van Barneveld: ,,Ik weet heus wel dat de PDC mij graag wil hebben. Er moet toch iemand zijn die Phil Taylor van repliek dient? Hij heeft al dertien maal hun wereldkampioenschap gewonnen. Dat gaat nergens meer over. Maar, ik heb geen aanbieding van hen ontvangen.''
Het lijkt een abc'tje, maar zo eenvoudig ligt het niet. Als Barney inderdaad overstapt, kan hij nooit meer op Lakeside spelen. Uit sportief oogpunt is dat jammer. Wint hij dit jaar, dan evenaart de Hagenaar het record van vijf zeges van de legendarische Eric Bristow. Daarnaast is de sfeer bij de PDC harder en agressiever. Het is maar de vraag of de gevoelsmens Van Barneveld zich daar thuis voelt. De personen in zijn naaste omgeving denken van niet.
Ook zal hij eventueel niet meer op de twee Nederlandse Grand Slams kunnen spelen, de International Darts League en de Bavaria World Darts Trophy. Om het nog complexer te maken: dat laatste is niet in het belang van SBS6, dat deze toernooien zeker tot en met 2008 uitgebreid op de buis brengt.
Na afloop van zijn zege op de Deen Sørensen keek Barney niet verder vooruit dan deze week. Met name op zijn dubbels dient hij zich te verbeteren: ,,Ik was erg zenuwachtig. De eerste ronde is altijd lastig. 's Middags had ik de punten van mijn pijlen verwisseld. Op zich niet erg, ware het niet dat ik daarna vergat ermee op mijn dubbels te oefenen. Daardoor kreeg ik de darts tijdens de partij niet lekker uit mijn vingers. Dat is niet iets om me zorgen over te maken, komt wel goed. Ik ben gebrand op die vijfde titel.''
bron dagblad de limburger