quote:Wat is Transport Tycoon
Transport Tycoon is gemaakt door Chris Sawyer die redelijk bekend is geworden door Rollercoaster Tycoon. Dat was een erg goed spel. De basis van dat spel komt eigenlijk bij dit spel vandaan. Daaruit zou je kunnen concluderen dat dit spel ook een erg goed spel is en dat is ook zo.
Transport Tycoon is een Tycoon spel waarin jij de baas van een vervoersbedrijf bent. Je begint in 1930 en eindigt in 2030. Het is de bedoeling om zoveel mogelijk geld te verdienen en de concurrentie voor te blijven. In het begin kun je wat ouderwetse vrachtwagens, boten, treinen en een vliegtuig kopen. In de loop van de tijd komen daar steeds nieuwere vervoersmiddelen bij. Eerst kun je bijvoorbeeld alleen een klein vliegveld bouwen maar later ook een grote. De treinen zijn eerst stoomtreinen, daarna diesels en daarna elektrische treinen. In 2000 krijg je de beschikking over Monorail. Dan kan je al je spoor gaan vervangen en met Monorail treinen gaan rijden. Bij de boten krijg je later de beschikking over hovercrafts en bij de vliegtuigen nog een vliegtuig dat veel lijkt op de Concorde.
verder lezen...
Waar kan ik dat downloaden?
Een lijst van download locaties van verschillende veries kan je op volgende pagina terugvinden: topic 3407 op tt-forums.net
Verder heb je ofwel TTDPatch, ofwel OpenTTD nodig. Het verschil wordt verder in deze OP uitgelegd.
TTDPatch
TTDPatch is geschreven door Josef Dexler en bevat vele nieuwe functies tenopzichte van de originele versie. TTDPatch bouwd verder op de oorspronkelijkse versie en breidt deze uit.
Handige functies van TTDPatch zijn:
* Path Based Signaling (PBS)
* Newgrf ondersteuning
* ...
OpenTTD
OpenTTD is een herschreven versie van Transport Tycoon en bevat net zoals TTDPatch veel nieuwe functies.
Handige functies van OpenTTD zijn:
* bigmaps (tot 64 keer zo groot als originele map)
* multiplayer tot 10 spelers per server
* multistop
* ...
Maar welke moet ik nu kiezen?
Die keuze is aan jou, probeer ze eens allebei voor een tijdje en zie welke jou het tofst lijkt. Of gebruik ze beide
quote:Eén richtingsverkeer of tweerichtingsverkeer
Op een druk netwerk is het aangeraden om te werken met 1 richtingsverkeer op je sporen. Zo voorkom je dat treinen zichzelf vastrijden en grote omwegen gaan maken.
Op een enkel spoor dat enkel tussen 2 stations loopt en maar 1 trein bevat is het nutteloos om een dubbel spoor te leggen met één-richtingssignalen.
Meer uitleg over signalen
Er bestaan 3 soorten signalen: twee-richtings, één-richtings en pre-signalen. (In TTDPatch bestaat er ook nog PBS signalen). Meer uitleg over die signalen vind je op de volgende website: http://www-user.tu-chemnitz.de/~dou/ttdx/. Deze is gericht naar TTDPatch maar is ook perfect voor OpenTTD.
Info over signalen in OpenTTD: http://wiki.openttd.org/index.php/Signals
Stations
Een station aansluiten op een netwerk kan je op 3 methoden doen. Welke te gebruiken hangt af van de omgeving en het gebruik ervan.
Terminus:
Deze methode is handig voor een station waar slechts enkele treinen stoppen. Eenmaal je zo een station aansluit met enkele sporen die druk bezet zijn heb je al snel een hoopje treinen die staan te wachten.
In-line:
Een in-line station is handig voor passagierstreinen. Deze treinen stoppen meestal dan in elk station dat ze tegenkomen om passagiers op te pikken/af te zetten. Deze methode is ook niet aangeraden voor drukke netwerken.
Ro-Ro:
Voor een station dat snelle doorgang moet hebben, gebruik je best een Ro-Ro station. Ro-Ro staat voor 'Roll On-Roll Off' Met deze methode hinderen inrijdende treinen de uitgaande niet, en omgekeerd. Een trein kan dus op spoor 1 inrijden terwijl een andere trein op spoor 2 het station verlaat. Achter het station staan wel nog één-richtingssignalen.
Knooppunten
Knooppunten zijn meestal de 'bottle-neck' op grote netwerken. Een simpel kruispunt kan 1 trein tegelijkertijd aan, wat snel voor opstroppingen zorgt. Een groter en iets uitgebreider knoppunt kan al snel meerdere treinen aan, indien effecient gebouwd. Wat opzich dan weer voor een snelle doorstroming van de treinen zorgt.
Simpel kruispunt
Dit kruispunt kan 1 trein per keer aan en zorgt dus voor de nodige opstroppingen.
T-splitsing
Wanneer je een station iets naast een hoofdlijn liggen hebt moet de trein er ook geraken. De handigste methode is een T-splitsing.
Hier kan de trein die van de 'branch line' (zijspoor) komt slechts 1 richting uit.
Indien de trein 2 richtingen uitmoet kan je bijvoorbeeld volgende opstelling gebruiken:
Een handig overzicht van allerhande soorten knooppunten, stationsopstellingen, enzovoort kan je vinden op http://www.transporttycoon.net/junctions
Deze OP kan teruggevonden worden op: http://fok.internix.be/OP/transport%20tycoon.txtquote:OpenTTD
* Officële website: http://www.openttd.org
* SourceForge pagine: http://sourceforge.net/projects/openttd/
* Nightles: http://nightlies.openttd.org
*Server browser: http://servers.openttd.org
TTDPatch
* Offciële website: http://www.ttdpatch.net
* Development versie (alpha's): http://www.ttdpatch.net/src/
Informatie
go* Forums voor OpenTTD, TTDPatch, Locomotion en andere: http://www.tt-forums.net * TIP *
* Stations, voertuiglijsten, tips en kruispunten: http://www.transporttycoon.net/
Heb ik nu ookquote:Op maandag 9 januari 2006 18:45 schreef RvdLinden het volgende:
hey mensen, het lukt met niet om het te installeren, ik krijg melding over registry? hoe kan ik dat verhelpen of hoe moet ik het anders doen?
kweenie als TTD al officieel te downloaden is..quote:Op maandag 9 januari 2006 19:56 schreef Et-Cetera het volgende:
Belachelijk dat hier geen links mogen staan van spellen die je bewust gratis mag downen..
In andere topics zag ik links van GTA en GTA2 voorbij komen die wel mochten blijven staan?
ja irc.fok.nlquote:Op maandag 9 januari 2006 20:40 schreef Et-Cetera het volgende:
irc?
#dig meestal?quote:Op maandag 9 januari 2006 20:43 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
ja irc.fok.nl![]()
moet je alleen ff zoeken waar ik at that point uithang
maar dit is veel leukerquote:Op maandag 9 januari 2006 21:46 schreef RvdLinden het volgende:
ik vind het een waardeloos programma.. sorry, maar ik krijg ten eerste geen geluid en het is niet fullscreen. en roller coaster tycoon is beter speelbaar
Deze spellen zijn vrijgegeven door de makers, Rockstarquote:Op maandag 9 januari 2006 19:56 schreef Et-Cetera het volgende:
In andere topics zag ik links van GTA en GTA2 voorbij komen die wel mochten blijven staan?
1. www.openttd.orgquote:Op maandag 9 januari 2006 21:46 schreef RvdLinden het volgende:
ik vind het een waardeloos programma.. sorry, maar ik krijg ten eerste geen geluid en het is niet fullscreen. en roller coaster tycoon is beter speelbaar
Laat je jetvliegtuigen (die 952km p/u gaan) landen op de kleine vliegvelden misschien? Ik las ergens dat het percentage crashkans dan iets van 20% is..quote:Op dinsdag 10 januari 2006 14:13 schreef Nevermind het volgende:
Ik zag dit topic en ik heb het direct weer geïnstalleerd. Een van de leukste spellen die ik vroegah heb gespeeld
Vraagje; de gemiddelde leeftijd van mijn vliegtuigen is ongeveer een jaar. Ze crashen aan een stuk door. Helikopters doen het prima, en voor de rest ook niks raars. Veel verschillende types vliegtuigen geprobeerd, maar dat maakt geen verschil. Ik zit ergens in 1972 geloof ik. Wat gaat er mis?
Die zijn al (in ieder geval deel 1) vrijgegeven als freeware.quote:Op maandag 9 januari 2006 19:56 schreef Et-Cetera het volgende:Bla In andere topics zag ik links van GTA en GTA2 voorbij komen die wel mochten blijven staan?
quote:Ooit schreef Gamer_V het volgende:Spelen jullie ngo ergens op een vaste server, en met openttd of met ttdpatch?
Ow, inderdaad! Bedankt voor de tipquote:Op dinsdag 10 januari 2006 14:32 schreef MaxMark het volgende:
[..]
Laat je jetvliegtuigen (die 952km p/u gaan) landen op de kleine vliegvelden misschien? Ik las ergens dat het percentage crashkans dan iets van 20% is..
Het isook handig om wat grond rond je vliegveld op te kopen. Kun je later makkelijker uitbreidenquote:Op dinsdag 10 januari 2006 14:13 schreef Nevermind het volgende:
Ik zag dit topic en ik heb het direct weer geïnstalleerd. Een van de leukste spellen die ik vroegah heb gespeeld
Vraagje; de gemiddelde leeftijd van mijn vliegtuigen is ongeveer een jaar. Ze crashen aan een stuk door. Helikopters doen het prima, en voor de rest ook niks raars. Veel verschillende types vliegtuigen geprobeerd, maar dat maakt geen verschil. Ik zit ergens in 1972 geloof ik. Wat gaat er mis?
Err.. ik heb TTDPatch fullscreen en met geluid (onder Linux met Wine 0.9.5)quote:Op maandag 9 januari 2006 21:46 schreef RvdLinden het volgende:
ik vind het een waardeloos programma.. sorry, maar ik krijg ten eerste geen geluid en het is niet fullscreen. en roller coaster tycoon is beter speelbaar
Dit is al meer dan een jaar achterhaald (PBS)quote:Dit kruispunt kan 1 trein per keer aan en zorgt dus voor de nodige opstroppingen
Ik zou de OP eens moeten uitbreiden naar de nieuwe functies van TTDPatch en OpenTTD. Eens tijd moeten voor maken dit weekendquote:Op dinsdag 10 januari 2006 17:28 schreef klnvntrbyt het volgende:
uit de OP:
[..]
Dit is al meer dan een jaar achterhaald (PBS)
Misschien kun je er bij zetten dat zulke kruisingen PBS gebruikt kan worden en dat je dus geen fly-overs en tunnels nodig hebt voor relatief rustige kruisingen.
De 'snelweg'knooppunten met klaverbladen etc. (die je IRL bij spoorwegen nooit ziet!) hoeven dus niet per se gebruikt te worden. En een linkje naar www.sporenplan.nl voor hoe aansluitingen er 'in het echt' uitzien is ook wel leuk (ter inspiratie)
vind ik een goed ideequote:Op dinsdag 10 januari 2006 17:32 schreef Jump het volgende:
[..]
Ik zou de OP eens moeten uitbreiden naar de nieuwe functies van TTDPatch en OpenTTD. Eens tijd moeten voor maken dit weekend
quote:Op dinsdag 10 januari 2006 17:32 schreef Jump het volgende:
Ik zou de OP eens moeten uitbreiden naar de nieuwe functies van TTDPatch en OpenTTD. Eens tijd moeten voor maken dit weekend
quote:Op dinsdag 10 januari 2006 00:51 schreef MaxMark het volgende:
Misschien leuk om de OP te vernieuwen met bijvoorbeeld wat leuke plaatjes uit het vorige topic? Plaatjes waarin je de verschillen tussen TTD/X en OpenTTD/TTDPatch kunt zien
Ik ben zo rijk dat ik mijn tegenstanders opkoop als ze in de weg zitten.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 17:13 schreef BrickTop het volgende:
[..]
Het isook handig om wat grond rond je vliegveld op te kopen. Kun je later makkelijker uitbreiden
naar een groter vliegveld.
Ik koop altijd 75% van de aandelen, waarna mijn tegenstanders in feite 'dochterbedrijven' worden die je zelf kunt managen (TTDPatch). En als grootaandeelhouder is mijn wil de wet.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 18:50 schreef Nevermind het volgende:
[..]
Ik ben zo rijk dat ik mijn tegenstanders opkoop als ze in de weg zitten.
Maar bedankt voor de tips, ze crashen iig niet meer
Ik had het inderdaad al gezien, maar kun je ze dan vertellen wat ze moeten doen? In hoeverre heb je invloed in hun beslissingen?quote:Op dinsdag 10 januari 2006 18:59 schreef klnvntrbyt het volgende:
[..]
Ik koop altijd 75% van de aandelen, waarna mijn tegenstanders in feite 'dochterbedrijven' worden die je zelf kunt managen (TTDPatch). En als grootaandeelhouder is mijn wil de wet.
nadat je 75% van de aandelen hebt, verandert de 'Show HQ' knop in 'Manage'.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 19:05 schreef Nevermind het volgende:
[..]
Ik had het inderdaad al gezien, maar kun je ze dan vertellen wat ze moeten doen? In hoeverre heb je invloed in hun beslissingen?
Het probleem is juist dat als je later een groter vliegveld wilt bouwen op de plek van de oude, er geen plek meer is door alle gebouwen eromheen. Dit kun je natuurlijk wel verhelpen door de gemeenteraad om te kopen en gebouwen te slopen, maar als je die ruimte van tevoren afbakent, krijg je dat probleem later niet. (OpenTTD, maar met TTDPatch moet je het ook doen)quote:Op dinsdag 10 januari 2006 18:50 schreef Nevermind het volgende:
[..]
Ik ben zo rijk dat ik mijn tegenstanders opkoop als ze in de weg zitten.
Ja, als je 75% van de aandelen hebt komt er op het HQ-scherm van die andere speler een knopje "Manage", oid. Als je die indrukt, dan wordt alles wat je doet onder de naam (en kleur, en geld, enz) van dat andere bedrijf gedaan. Je bestuurt dus dat bedrijf, totdat je weer terugschakelt naar je eigen (originele) bedrijf.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 19:05 schreef Nevermind het volgende:
[..]
Ik had het inderdaad al gezien, maar kun je ze dan vertellen wat ze moeten doen? In hoeverre heb je invloed in hun beslissingen?
Nee, zie Google Groups linkje die ik net heb toegevoegd boven jouw postquote:Op dinsdag 10 januari 2006 19:25 schreef Jump het volgende:
Kan je ook sporen op elkaar aansluiten en treinen over elkaars netwerk doen rijden daarmee? Want dat is vooral handig als je aan het maximum aantal treinen/busjes enzo zit
Met TTDPatch kan je instellen dat jij banen bouwt voor de stad. Dan hou je dat stuk vrij. Maar in TTDPatch heb je de internationale luchthaven met 2 landings/opstijgbanen niet. Zit je rap met een hoop vliegtuigen die er rond blijven vliegen.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 19:25 schreef MaxMark het volgende:
[..]
Het probleem is juist dat als je later een groter vliegveld wilt bouwen op de plek van de oude, er geen plek meer is door alle gebouwen eromheen. Dit kun je natuurlijk wel verhelpen door de gemeenteraad om te kopen en gebouwen te slopen, maar als je die ruimte van tevoren afbakent, krijg je dat probleem later niet. (OpenTTD, maar met TTDPatch moet je het ook doen)
[..]
Ja, als je 75% van de aandelen hebt komt er op het HQ-scherm van die andere speler een knopje "Manage", oid. Als je die indrukt, dan wordt alles wat je doet onder de naam (en kleur, en geld, enz) van dat andere bedrijf gedaan. Je bestuurt dus dat bedrijf, totdat je weer terugschakelt naar je eigen (originele) bedrijf.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |