Ik ben net naar hun optreden in de Oosterpoort in Groningen geweest. Echt geweldig dat een van mijn favoriete bands op kruipafstand van mijn huis optreed. Zo vaak maak ik dat niet mee in Groningen
![]()
Het was een goed concert, alleen vond ik het wel erg rommelig. Voor het optreden speelden ze een sample uit "The Matrix", de stem van Neo in de telfooncel op het eind van de film. Toen kwamen ze, onder luid gejuich, het podium op.Ze gaven de fans vooraan een paar handjes en toen viel er een grote stilte. Ze hadden veels te lang nodig om die hele effectenbak op gang te brengen. Dat was dan ook het enige minpuntje van het concert: ze gebruiken zoveel effecten en die bedienen ze allemaal zelf. In mijn ogen zijn ze daar soms te druk mee bezig. Vernon had zelfs een Apple-laptopje bij zich staan.
De setlist was prima in orde. Ze begonnen direct met een knaller: Type. Daarna kwamen songs als Ignorance is Bliss, Open Letter (To a Landlord), Glamour Boys, Go Away, Time's Up, Love Rears It's Ugly Head (met Doug op elektrische contrabas), Flying (prachtig nieuw nummer), Memories Can't Wait en natuurlijk Cult of Personality. Minpunt was Doug's totaal overbodige pleidooi tegen George Bush (f*ck Bush, motherf*cker enz.), met een bijbehorend, saai, nummer (Terrorism). Ik vind dit altijd een beetje goedkoop (al hadden ze wel gelijk
![]()
) Zelf had ik ook nog graag Nothingness, Elvis is Dead en Auslander gehoord, maar die speelden ze helaas niet.
De muzikale kwaliteiten van ieder bandlid kwamen zeer goed uit de verf. Corey zong prachtig, met veel variatie. Dan weer agressief en dan weer heel gevoelig en hoog. Hij was volgens mij ook in een prima stemming, want hij zat constant te glimlachen. Will drumde er stevig op los en had ook een paar vette solo's tijdens het optreden. Vernon doet niet anders als soleren, dus dat was ook prima in orde.
Als bassist hield ik natuurlijk Doug in de gaten. Wat een wereldbassist. En zo te zien kost het het helemaal geen moeite, al dat ge-tap en ge-slap. En wat een monster-sound tovert 'ie uit de basgitaar.
Aan het eind van het concert gaven ze wederom de fans vooraan het podium weer uitgebreid handjes. Ook kwam Corey met de mededeling dat het concert in Paradiso morgen opgenomen zal worden voor een nog uit te brengen DVD. Dat is natuurlijk altijd leuk. En toen was het helaas alweer afgelopen.
Tot slot nog een paar fotootjes die ik geschoten heb met mijn mobiel. Helaas een nogal belabberde kwaliteit, maar ik zat dan ook achteraan op het balkon. Heel goed zicht, maar helaas minder geschikt om met je mobiel foto's te nemen.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()