Ik had graag gezien dat de rest ook even z'n harses uit het zand haalt.quote:Op maandag 9 januari 2006 00:41 schreef Skinkie het volgende:
http://withchrist.org/archives.htm
'The facts'
quote:Op maandag 9 januari 2006 00:46 schreef soulsurvivor het volgende:
wat bedoel je eigenlijk?
Ik weet dat in 325 NC afgesproken is wat de heilige boeken zijn waaruit de huidige bijbel bestaat.
Ik neem niet aan dat die boeken toen al direct uitgegeven zijn in een verzamelband [ de bijbel ]
ze waren toen nog los verkrijgbaar.
Inhoudelijk zal de eerste verzamelband niet veel verschillen van onze huidige. Op enkele schijf en vertaalfouten na.
Veel intressanter zijn de versies en boeken van voor 325 NC te vergelijken. En de boeken die niet zo gelukkig waren uitverkoren te worden.
Ik denk dat als je welk boek uit die tijd dan ook, incluis de heilige, een lachertje zijn voor de hedendaagse wetenschap. Dat het volkomen onzin is wat geschreven staat.quote:Op maandag 9 januari 2006 00:46 schreef soulsurvivor het volgende:
wat bedoel je eigenlijk?
Ik weet dat in 325 NC afgesproken is wat de heilige boeken zijn waaruit de huidige bijbel bestaat.
Ik neem niet aan dat die boeken toen al direct uitgegeven zijn in een verzamelband [ de bijbel ]
ze waren toen nog los verkrijgbaar.
Inhoudelijk zal de eerste verzamelband niet veel verschillen van onze huidige. Op enkele schijf en vertaalfouten na.
Veel intressanter zijn de versies en boeken van voor 325 NC te vergelijken. En de boeken die niet zo gelukkig waren uitverkoren te worden.
Zo zit het gewoon. Grootste zeepbel van de mensheid is het.quote:Op maandag 9 januari 2006 00:54 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
m aw. Ik open een topic om de onzinnigheid van de bijbel aan te tonen, maar nu nog ff een onderwerp verzinnen.
weet je wat laat ik de eerste bijbel pakken.![]()
Door wie is het samengesteld en "geschreven" volgens het Vaticaan?quote:Op maandag 9 januari 2006 00:57 schreef Skinkie het volgende:
Aangezien het door mensen is samengesteld zul je ook bar weinig aan de eerste boeken hebben. Liever onderzoek naar het originele materiaal.
Nope, reuzen blijven reuzen, engelen blijven engelen enz. Waarom zou het ook aangepast worden, als je erin gelooft? Wat jij nu zegt is dat mensen (de kerkleiding) dus zelf niet gelooft in wat ze preken en bewust alles aan gaat passenquote:Op maandag 9 januari 2006 00:51 schreef Johnny_Footballhero het volgende:
[..]
Ik denk dat als je welk boek uit die tijd dan ook, incluis de heilige, een lachertje zijn voor de hedendaagse wetenschap. Dat het volkomen onzin is wat geschreven staat.
Plat gezegd de conclusie. Onzinverhaal wat eens in de zoveel tijd weer eens een upgrade krijgt om maar uit de handen van die vervelende wetenschap te kunnen blijven.
Lees is een bijbel dan punt.quote:Op maandag 9 januari 2006 00:59 schreef Johnny_Footballhero het volgende:
[..]
Door wie is het samengesteld en "geschreven" volgens het Vaticaan?
Door het Vaticaan, ik dacht dat je dat nu wel wist. Zie eerste link.quote:Op maandag 9 januari 2006 00:59 schreef Johnny_Footballhero het volgende:
Jij succes met je reuzen en engeltjes.quote:Op maandag 9 januari 2006 01:09 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
stom van me toch nog gereageerd te hebben![]()
nou ja bijdeze nog maar een keer dan.
Succes met je zinloze topic
![]()
Over een paar jaar is de Codex Sinaiticus online te bekijken, die stamt uit 330-350.quote:Op maandag 9 januari 2006 01:06 schreef Johnny_Footballhero het volgende:
Is er dan wel ergens een autenthieke Bijbel van voor de 1450 ter inzage? Er is zoveel uit die tijd bewaard gebleven, waarom dan geen Bijbel?
Waarom begin je dan, dit topic ???quote:Op maandag 9 januari 2006 01:07 schreef Johnny_Footballhero het volgende:
[..]
Fictie is niet mijn genre.
Ik denk dat de topic starter niet beseft dat het een optekening (hoeft niet waarheidsgetrouw te zijn) van non-fictionele elementen.quote:Op maandag 9 januari 2006 01:09 schreef soulsurvivor het volgende:
stom van me toch nog gereageerd te hebben![]()
nou ja bijdeze nog maar een keer dan.
Succes met je zinloze topic
![]()
Dat is niet autenthiek.quote:Op maandag 9 januari 2006 01:16 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Over een paar jaar is de Codex Sinaiticus online te bekijken, die stamt uit 330-350.
De paus heeft als persoonlijke bijbel een kopie van de Codex Amitianus uit de 9e eeuw.
En zo zijn er nog talloze versies (vertalingen) te vinden.
Hoe authentiek wil je het hebben als 330 na christus niet authentiek genoeg is.quote:Op maandag 9 januari 2006 01:19 schreef Johnny_Footballhero het volgende:
[..]
Dat is niet autenthiek.
Authentiek zegt niets over oudheid, maar over echtheid. Als er zoveel kunst uit die tijd te bewonderen is, waarom dan nergens een Bijbel? Lijkt me dat een heilig stuk ook goed geconserveerd wordt.quote:Op maandag 9 januari 2006 01:23 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Hoe authentiek wil je het hebben als 330 na christus niet authentiek genoeg is.
Waar heb ik 't over de Paus dan?quote:Op maandag 9 januari 2006 01:22 schreef newsman het volgende:
Wat loop je nou te lullen over de paus, het nieuwe testament is geschreven door 12 apostels.
Er zijn wel de apocratieve, boeken die door de eerste broeders zijn geschreven en nooit erkent.
Omdat een boek lang niet zo houdbaar is als een stuk hout. Voor de rest is er weinig bewaard gebleven uit bijvoorbeeld de vroege middeleeuwen, vandaar dat schilderijen over die tijd altijd zo kaal zijn.quote:Op maandag 9 januari 2006 01:26 schreef Johnny_Footballhero het volgende:
[..]
Authentiek zegt niets over oudheid, maar over echtheid. Als er zoveel kunst uit die tijd te bewonderen is, waarom dan nergens een Bijbel? Lijkt me dat een heilig stuk ook goed geconserveerd wordt.
Wie is de leider van het Vaticaan, we hebben het wel over Jesus ja, Jesus was geen paus.quote:Op maandag 9 januari 2006 00:59 schreef Johnny_Footballhero het volgende:
[..]
Ik wens je echter veel succes met het lezen van handgeschreven middeleeuws latijn.quote:Op maandag 9 januari 2006 01:29 schreef Dagonet het volgende:
moderne versies ervan zijn echter wel te vinden hoor. loop maar een goede bijbelzaak binnen
Het was hoogstwaarschijnlijk op een robuuster en houdbaarder materiaal geschreven dan de boeken die wij kennen. Er zijn toch ook naar zeer grote waarschijnlijkheid wel andere documenten gevonden uit die tijdsperiode.quote:Op maandag 9 januari 2006 01:29 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Omdat een boek lang niet zo houdbaar is als een stuk hout. Voor de rest is er weinig bewaard gebleven uit bijvoorbeeld de vroege middeleeuwen, vandaar dat schilderijen over die tijd altijd zo kaal zijn.
Hij mag het ook proberen in het Koptisch.quote:Op maandag 9 januari 2006 01:33 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Ik wens je echter veel succes met het lezen van handgeschreven middeleeuws latijn.
Dat vertelde ik dus net. De in egyptische broeders, stopten de papieren in kruiken. Daaruit zijn de apocratieve boeken onstaan.quote:Op maandag 9 januari 2006 01:34 schreef Johnny_Footballhero het volgende:
[..]
Het was hoogstwaarschijnlijk op een robuuster en houdbaarder materiaal geschreven dan de boeken die wij kennen. Er zijn toch ook naar zeer grote waarschijnlijkheid wel andere documenten gevonden uit die tijdsperiode.
Zijn vakkundig opgespoord en vernietigd lijkt me de meest voor de hand liggende verklaring.
Ah, jij denkt dus dat die verborgen liggen. Ze bestaan dus wel.quote:Op maandag 9 januari 2006 01:29 schreef Dagonet het volgende:
[..]
En daarbij, er zijn dus wél bijbels uit die tijd, maar die liggen diep weggeborgen in musea omdat ze gigantische kapitalen waard zijn nu, en veel te kwetsbaar. Wat denk je dat er gebeurt als jan en alleman daarin gaat lopen neuzen?
moderne versies ervan zijn echter wel te vinden hoor. loop maar een goede bijbelzaak binnen
Echt niet, ja er zijn natuurlijk wel andere documenten, brieven en boeken en dingen zat, ouder ook wel, maar het blijft allemaal geschreven op oud papier en schapenhuiden enzo, niet veel anders dan de rest. Maar het is niet zo dat iedereen stapels boeken thuis had. Zeker niet als je bedenkt dat de Katholieken amper een bijbel gebruikten, en al helemaal niet thuis.quote:Op maandag 9 januari 2006 01:34 schreef Johnny_Footballhero het volgende:
[..]
Het was hoogstwaarschijnlijk op een robuuster en houdbaarder materiaal geschreven dan de boeken die wij kennen. Er zijn toch ook naar zeer grote waarschijnlijkheid wel andere documenten gevonden uit die tijdsperiode.
Tuuk joh, droom lekker verder van een geheim genootschap dat tot doel heeft oude bijbels op te sporen en te vernietigen. Vooral als de vertalingen van nu goed overeenkomen met de oudst bekende bijbels.quote:Zijn vakkundig opgespoord en vernietigd lijkt me de meest voor de hand liggende verklaring.
Je hebt nog nooit een bijbel gelezen, jij praat over de bijbel alsof je hem kent, je weet er niks van.quote:Op maandag 9 januari 2006 01:37 schreef Johnny_Footballhero het volgende:
[..]
Ah, jij denkt dus dat die verborgen liggen. Ze bestaan dus wel.
Je zou in een afgesloten ruimte een deel van de pagina's kunnen tonen bijvoorbeeld, zoals dat vaker met oude documenten het geval is.
Dat het te waardevol is om getoond te worden is natuurlijk je reinste onzin. Een museum dient er juist voor iets ouds en waardevols te tonen.
Moderne versies ben ik niet in geintresseerd, dat is juist het punt.
Topic gaat niet over de inhoud.quote:Op maandag 9 januari 2006 01:40 schreef newsman het volgende:
[..]
Je hebt nog nooit een bijbel gelezen, jij praat over de bijbel alsof je hem kent, je weet er niks van.
Dus waar gaat dit topic over.
Letterlijke kopieën, gewoon voorzichtig gefotografeerd en gereproduceerd...quote:Op maandag 9 januari 2006 01:37 schreef Johnny_Footballhero het volgende:
[..]
Ah, jij denkt dus dat die verborgen liggen. Ze bestaan dus wel.
Je zou in een afgesloten ruimte een deel van de pagina's kunnen tonen bijvoorbeeld, zoals dat vaker met oude documenten het geval is.
Dat het te waardevol is om getoond te worden is natuurlijk je reinste onzin. Een museum dient er juist voor iets ouds en waardevols te tonen.
Moderne versies ben ik niet in geintresseerd, dat is juist het punt.
Suggereer ik ook nergens. Waar zijn ze. Inhoud is reuze actueel en interessant.quote:Op maandag 9 januari 2006 01:39 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Echt niet, ja er zijn natuurlijk wel andere documenten, brieven en boeken en dingen zat, ouder ook wel, maar het blijft allemaal geschreven op oud papier en schapenhuiden enzo, niet veel anders dan de rest. Maar het is niet zo dat iedereen stapels boeken thuis had. Zeker niet als je bedenkt dat de Katholieken amper een bijbel gebruikten, en al helemaal niet thuis.
[..]
Naar verluidt ja. Valt niet aan te tonen. Ik wil die praatjes wel eens bewezen zien.quote:Tuuk joh, droom lekker verder van een geheim genootschap dat tot doel heeft oude bijbels op te sporen en te vernietigen. Vooral als de vertalingen van nu goed overeenkomen met de oudst bekende bijbels.
http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Bible_versions_and_translationsquote:Op maandag 9 januari 2006 01:43 schreef Johnny_Footballhero het volgende:
[..]
Suggereer ik ook nergens. Waar zijn ze. Inhoud is reuze actueel en interessant.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |