De introductie van ´iets nieuws´ en dus onbekends werpt vaak de vraag op of er naast de positieve ook negatieve gevolgen zijn. Het verleden heeft laten zien dat er door allerlei economische of sociale overwegingen de voordelen wat mooier worden afgespiegeld dan de nadelen. Voorbeelden zijn het al eerder genoemde asbest en in mindere mate kernenergie. Daar komt nog bij dat je niet altijd alle nadelen volledig kunt presenteren bij de introductie, omdat die op dat moment gewoonweg niet te overzien zijn. Het kan zelfs lange tijd duren voordat enige negatieve gevolgen zich openbaren.quote:
Voor WiFi en UMTS zou iets soorgelijks kunnen gelden, met inachtname dat de gevolgen van straling en eventueel daaraangerelateerde mechanismen reeds langer bekend zijn. Mijn inschatting is dat het risico dus miniem is en zeker niet met asbest vergeleken kan worden.quote:Als voorbeeld: bij de introductie van asbest was er hoegenaamd niets bekend over de gevaren van particles die zich kunnen innestelen in menselijk weefsel en als zodanig een startpunt vormen voor kankerontwikkeling. Asbest was industrieel gezien een succes en is dus ook als zodanig ge-exploiteerd. In het begin waren er geen gevaren bekend EN ontbrak de kennis om te begrijpen hoe de inkapseling tot kanker kan leiden. Op basis waarvan had men indertijd dus de asbestwinning en verwerking moeten limiteren of verbieden ?
Het werd anders toen na jaren zich een ziektebeeld manifesteerde dat gerelateerd leek te zijn aan het omgaan met asbest. Pas toen is de medische wetenschap het mechanisme gaan ontdekken waarmee twee zaken (blootstelling aan asbest en ziektebeeld) opeens oorzaak-gevolg werden.
Heb jij beide rapporten gelezen dan ? Ik (nog) niet, dus als je een korte omschrijving van de beide onderzoeksdoelen en hun conclusies zou willen vermelden, dan kan iedereen zelf bepalen of dat vreemd is.quote:Op zondag 11 juni 2006 01:23 schreef Skinkie het volgende:
Omdat Zwitsers zeggen dat het niet gevaarlijk is en TNO welVreemd.
Wat dat betreft ben ik het met je eens, monitoren van stralingsvermogen is goed.quote:Op zaterdag 10 juni 2006 10:45 schreef Circle het volgende:
[..]
Als er nu geen concrete bewijzen zijn dat UMTS gevaarlijk is, de tekenen er juist op wijzen dat er niets aan de hand is en er met geen mogelijkheid in de wereld er ook een oorzaak-gevolg relatie tussen straling en wat voor negatief effect kan worden geproduceerd, lijkt mij persoonlijk dat voldoende om UMTS te plaatsen en te starten met monitoren. Ik ga dus nu even voorbij aan landschapsvervuiling en dat soort argumenten.
[..]
UMTS niet schadelijk! ]
Uhmquote:Op maandag 12 juni 2006 05:31 schreef eL. het volgende:
(En komen we daar over 50 jaar achter).
Thanks. Geldt in ieder geval voor mij. Ik ben erg benieuwd en zal ze zeker van kaft tot kaft lezen.quote:Op zondag 11 juni 2006 13:36 schreef StupidByNature het volgende:
Ik post beide onderzoeksrapporten hier nog maar eens, aangezien ik het vermoeden heb dat sommigen ze in het vorige topic gemist hebben:
http://www.ehponline.org/members/2006/8934/8934.pdf (Zwitsers onderzoek)
http://www.redpoint.co.za/pdf/tno_fel_report_03148_def.pdf (TNO)
Die drogreden was wel erg voorspelbaar, eL.quote:Op maandag 12 juni 2006 05:31 schreef eL. het volgende:
En wat is je punt nu precies ? Misschien is het wel heel slecht voor je om een lange post achter een monitor te typen ? (En komen we daar over 50 jaar achter).
Dus.quote:Op vrijdag 9 juni 2006 09:08 schreef Yildiz het volgende:
Wat is er lastig aan dít regeltje? Er staat nergens dat het niet schadelijk is.
Haal er nu geen vergelijkingen bij dat mijn beeldscherm ook schadelijk is en weet ik veel wat, het gaat erom 'niet schadelijk' er niet staat.
[..]
Ik ervaar een Drew Westen. http://en.wikipedia.org/wiki/Drew_Westen
Dus eigenlijk ben ik, omdat mijn pa wel dood zou gaan aan asbest, geevolueerd zodat ik er wél tegen kan?quote:Op maandag 12 juni 2006 05:39 schreef Morwen het volgende:
[..]
UhmVoor mij en voor iedereen hier is de koek dan ook wel zo'n beetje op, hoor. En de volgende generatie is al zover ge-evolueerd dat ze dat wel aan gaan kunnen
![]()
Ik denk dat de waarde van het onderzoek nu wel duidelijker wordt, en dat het dus niet gebruikt kan worden voor beweringen over langere termijnen, nietwaar?quote:http://tweakers.net/nieuws/42872/?highlight=umts
Het cognitief functioneren en het welbevinden van 117 personen tussen de 20 en 60 jaar is steeds onderzocht, nadat ze gedurende 45 minuten mogelijk waren blootgesteld aan straling.
[..]
Ze wijzen erop dat de resultaten slechts betrekking hebben op de kortetermijneffecten van UMTS en dat hun onderzoek niet bruikbaar is voor oordelen over de lange termijn.
Een onderzoek van 45 minuten dus, de bewering van Pieter van Geel:quote:Op zaterdag 10 juni 2006 23:06 schreef Lyrebird het volgende:
De anti-UMTS lobby hier op Fok probeert ons nu al twee topics lang zonder goede argumenten te overtuigen dat UMTS straling gevaarlijk voor ons zou zijn. We hebben de afgelopen weken mogen lezen dat het allemaal wel mee valt.
Ik, en met mij vele anderen, waren de afgelopen maanden slachtoffer van een misselijkmakende angstzaai campagne tegen UMTS masten. 't is maar goed dat ik zo eigenwijs ben, anders had ik mijn huis op advies van deze angstzaaiers in aluminiumfolie gewikkeld en liep ik rond met een hoedje van aluminiumfolie.
Ik vind excuses eigenlijk wel op z'n plaats.![]()
quote:Hij zei dinsdag in RTL Nieuws dat uit het Zwitsers onderzoek ,,ondubbelzinnig blijkt dat er geen gevolgen voor de gezondheid van mensen zijn aan te tonen''.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |