gebruik daar google voor, als je toch het internet wilt raadplegen.quote:Op donderdag 5 januari 2006 21:38 schreef Schonedal het volgende:
Om diverse redenen ben ik zeer geinteresseerd in het verschijnsel bolbliksem.
Bolbliksem vindt plaats op het moment van blikseminslag.
Het ziet er uit als een vurige, altans lichgevende bol soms zo groot als een voetbal die al huppelend over de grond voortrolt en soms metalen hekken of draden volgt en woningen binnen kan dringen.
Het verschijnsel dooft langzaam uit of met een daverende knal.
Ik ben op zoek naar getuigenverklaringen en foto`s en probeer een verklaring voor het verschijnsel te vinden.
dat dat TS hier meer aan heeft:quote:Op donderdag 5 januari 2006 21:49 schreef ChOas het volgende:
Is dit iets ? : http://en.wikipedia.org/wiki/Ball_lightning
Het zijn ook dezelfde foto's alleen gespiegeld...quote:Op vrijdag 6 januari 2006 21:29 schreef spy-eye het volgende:
* spy-eye mompelt iets over photoshop
die foto van wikipedia en die Quarks net poste zijn dezelfde bliksem in een andere achtergrond geplakt... Ik vind het allemaal maar nep, want plasma heeft behoorlijk wat energie nodig om op temperratuur te blijven, ik zie niet in waar het bij een bol secondenlang vandaan moet komen. Je hebt er nooit duidelijke foto's van, bla bla
Dat zijn Sprites, als je daarmee op Google zoekt vind je het wel...quote:Op vrijdag 6 januari 2006 22:12 schreef STORMSEEKER het volgende:
Mijn vader heeft er een keer 1 achter zijn auto aan gehad. Bolbliksems zijn zeker wel echt!
Ik hoop er ooit een keer 1 te zien.
Weet iemand ''by the way'' hoe dat speciale bliksemeffect heet dat piloten soms boven de wolken kunnen zien?
Heb ooit iets over gezien op Discovery. Het was vrij zeldzaam en nog onverklaard. Dat waren ook iets van bollen of flitsen omhoog uit de wolk oid.
Zeer interessante verschijnselen allemaal!
Men denkt dat het plasma is, waardoor het wel eens kernfusie zou kunnen zijn. Maar da's nooit bewezen.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 21:01 schreef Schonedal het volgende:
Ik denk niet dat het een mogelijke energiebron is.
Ook microgolven komen er niet aan te pas.
Ik denk wel dat het een electrisch geladen bol waterstofgas en zuurstofgas is die zijn eigen electrische lading opwekt.
De energie inhoud en de energie per deeltje is wat aan de lage kant om kernfusie te krijgen.quote:Op woensdag 11 januari 2006 05:31 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Men denkt dat het plasma is, waardoor het wel eens kernfusie zou kunnen zijn. Maar da's nooit bewezen.
Er kan heel goed een wat hogere druk zijn dan de omgeving, maw hoog in de lucht zul je ze niet vinden.quote:Op woensdag 11 januari 2006 22:46 schreef Schonedal het volgende:
Omdat een bolbliksem meestal laag bij de grond blijft en soms naar beneden valt denk ik dat de gasmassa onder behoorlijke druk staat, bovendien is het heet.
Bij een blikseminslag is met onweer bijna altijd water aanwezig. Water wordt door de electrische stroom gesplitst in waterstof en zuurstof, beide gassen zijn ook geioniseerd en worden door het electrische veld gescheiden.
Mijn idee is dat het in de bol net zo toegaat als in een brandstofcel, in de bol is een grenslaag waar de twee gassen met elkaar reageren. Er wordt een electrisch spanningsverschil opgebouwd met als gevolg dat de bol zijn eigen lading opwekt.
In de bol wordt stoom gevormd wat er in de vorm van jets uitgestoten wordt.
Botst de bol ergens tegen aan dan zal daar het proces verhevigen waardoor de bol zich zal afstoten.
Ik heb iemand horen vertellen dat een bolbliksem een metalen draad volgde in neerwaartse richting,
dit moet wel te verklaren zijn.
Ook verschillende gedragingen, zijn te verklaren als de buitenkant soms positief of negatief geladen is.
Ik ben er mee bezig.
quote:
quote:Op woensdag 11 januari 2006 23:38 schreef Yosomite het volgende:
[..]
Er kan heel goed een wat hogere druk zijn dan de omgeving, maw hoog in de lucht zul je ze niet vinden.
Of het gas in een bolbliksem bestaat grotendeels uit geïoniseerde stikstof, want dat is relatief zwaar.
Zo gauw een hoeveelheid gas geïoniseerd wordt en de vrije ladingen gaan min of meer een collectief gedrag vertonen ontstaan roterende electronen stromen. Die wekken weer magneetvelden op, waardoor de plasmabol zijn vorm krijgt.
Het mechanisme om (spontaan?) collectief gedrag te krijgen is nog niet bekend.
Verder,
Magneetlijnen zijn gesloten.;
magneetlijnen snijden elkaar nooit.
Toch heb je magneetlijnen nodig die als parallelle cirkels verdeeld zijn met variërende straal en er is ook een serie nodig die daar weer loodrecht op staan.
Anders zie ik de bolstructuur nog niet ontstaan.
Maar hoe de uiteindelijke magnetische velden noodzakelijkerwijs gevormd moeten zijn, is niet bekend, evenmin als het dynamische proces om dat magnetische veld in die vorm te krijgen.
Maw ik ben reuze benieuwd.
Ik denk niet dat er magneetlijnen aan te pas hoeven te komen, het gaat hier om een electrostatisch veld van een bolcondensator.
In deze condensator vindt een proces plaats dat de lading op niveau houdt, een soort brandstofcel dus.
De condensator (bolbliksem) kan dan wel op twee manieren geladen zijn, positief binnen en negatief aan de buitenkant of andersom.
Dit zou dus ook de verschillende gedragingen kunnen verklaren.
De weerlichten bedoel je. Ja ik vind het ook prachtig om te zien, als je het in de verte ziet aankomen. Al die weerlichten, kunst...quote:Op donderdag 12 januari 2006 23:27 schreef STORMSEEKER het volgende:
Onweer is cool. En al de bij-effecten ook. Ik heb al vele uren bij mijn raam staan kijken, zelfs midden in de nacht. Het is zo gaaf.
In een bolbliksem heb je vrije lading, dus stromen dus magnetische velden.quote:Op donderdag 12 januari 2006 22:19 schreef Schonedal het volgende:
[..]
Ik denk niet dat er magneetlijnen aan te pas hoeven te komen, het gaat hier om een electrostatisch veld van een bolcondensator.
In deze condensator vindt een proces plaats dat de lading op niveau houdt, een soort brandstofcel dus.
De condensator (bolbliksem) kan dan wel op twee manieren geladen zijn, positief binnen en negatief aan de buitenkant of andersom.
Dit zou dus ook de verschillende gedragingen kunnen verklaren.
Vooral als je aan zee woont en er komt een dikke onweersbui op je afquote:Op donderdag 12 januari 2006 23:42 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
De weerlichten bedoel je. Ja ik vind het ook prachtig om te zien, als je het in de verte ziet aankomen. Al die weerlichten, kunst...![]()
Ik zal het je nog sterker vertellen, er zijn verhalen die zeggen dat bolbliksem dwars door een ruit heen gaat zonder dat deze breektquote:Op vrijdag 13 januari 2006 21:49 schreef Bensel het volgende:
Ik heb trouwens ook een andere theorie gehoord: nl dat gewone bliksem zo'n sterke lading heeft, dat het z'n eigen micro golven creeerd. Als er erg heftig onweer is, kan het zijn dat er 'hotspots' komen, plekken waar die energie zich concentreert, en de lucht ioniseert. alhoewel dit ook maar een theorie is, zou het wel kunnen verklaren dat bolbliksem zich door vaste objecten kan bewegen, en zelfs door glas (bij het hete plasma zou je dan een gat in het raam krijgen.. )
dat zeg ik dusquote:Op zaterdag 14 januari 2006 02:08 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ik zal het je nog sterker vertellen, er zijn verhalen die zeggen dat bolbliksem dwars door een ruit heen gaat zonder dat deze breekt![]()
Lees meer: http://noorderlicht.vpro.nl/noorderlog/ D'r staan nog interessante links bij.quote:Braziliaanse bolbliksem
Wat is een bolbliksem en hoe maak je er één? Vorig jaar kwamen Duitsers met een recept en nu zijn Braziliaanse onderzoekers erin geslaagd andersoortige vuurbolletjes te produceren.
Gloeiend hete lichtballetjes dansen secondenlang over de vloer in het filmpje dat Antonio Pavao en Gerson Paiva hebben gemaakt van hun onderzoek aan de universiteit van Pernambuco. Rakelings langs elektriciteitskabels én de in teenslippers gehulde voeten van een van de onderzoekers. Dat ze echt heel heet zijn, mag blijken uit brandgaten in Paiva's spijkerbroek. Ze ontstonden in een apparaat waarmee de twee knutselaars flinterdunne plakjes silicium zware elektrische schokken toedienen.
Daarmee wilden ze een theorie testen over het ontstaan van bolbliksems, natuurverschijnselen die soms in onweersbuien worden gezien. Volgens die theorie ontstaan de sinaasappelgrote vuurballen doordat bliksem de aarde treft. Daarbij zou silicium uit zand verdampen en vervolgens verbranden. Dat idee lijkt dus hout te snijden. De Braziliaanse vuurballen worden binnenkort beschreven in het prestigieuze vakblad Physical Review Letters. Pavao en Paiva experimenteren intussen lustig door met andere materialen, hopelijk nu met veiligheidsschoenen aan.
ik dnek eerlijk gezegd niet dat dat bolbliksem is.. het isquote:Op dinsdag 16 januari 2007 18:03 schreef -CRASH- het volgende:
Zal dit een vuurbal (bol bliksem) zijn![]()
[[url=http://album.zoom.nl/user/14110/images/388/2557737/4QH19t.jpg]afbeelding][/url]
Idd overbelichtingquote:Op dinsdag 16 januari 2007 22:41 schreef Bensel het volgende:
[..]
ik dnek eerlijk gezegd niet dat dat bolbliksem is.. het is
A: erg groot voor een bolbliksem
B: meer waarschijnlijk dat het een overbelichting is van de CCD/film..
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |