abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33744588
Om diverse redenen ben ik zeer geinteresseerd in het verschijnsel bolbliksem.
Bolbliksem vindt plaats op het moment van blikseminslag.
Het ziet er uit als een vurige, altans lichgevende bol soms zo groot als een voetbal die al huppelend over de grond voortrolt en soms metalen hekken of draden volgt en woningen binnen kan dringen.
Het verschijnsel dooft langzaam uit of met een daverende knal.
Ik ben op zoek naar getuigenverklaringen en foto`s en probeer een verklaring voor het verschijnsel te vinden.
pi_33744605
-alicey: Of je blijft gewoon in ONZ-

[ Bericht 92% gewijzigd door Alicey op 15-01-2007 11:15:42 ]
pi_33744793
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 21:38 schreef Schonedal het volgende:
Om diverse redenen ben ik zeer geinteresseerd in het verschijnsel bolbliksem.
Bolbliksem vindt plaats op het moment van blikseminslag.
Het ziet er uit als een vurige, altans lichgevende bol soms zo groot als een voetbal die al huppelend over de grond voortrolt en soms metalen hekken of draden volgt en woningen binnen kan dringen.
Het verschijnsel dooft langzaam uit of met een daverende knal.
Ik ben op zoek naar getuigenverklaringen en foto`s en probeer een verklaring voor het verschijnsel te vinden.
gebruik daar google voor, als je toch het internet wilt raadplegen.
Je kan ook naar een bieb ofzo gaan.
kan dit dicht
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
pi_33744965
Er is er ooit eens eentje over het huis van mijn broer gegaan, al zijn stoppen stuk. hij explodeerde 400 meter verder.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
  donderdag 5 januari 2006 @ 21:49:38 #5
693 ChOas
** Warning: Choking hazard **
pi_33745086
"I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do.
When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."

[Stephen Roberts]
pi_33745097
Where all think alike, no one thinks very much - Walter Lippmann
Sodemieter toch in die pedofielenkelder van je joh, achterlijke kutbelg - Bombardier
Je weet niet waar je over praat, amechtige zeug. Rot een eind op - Verbal
  donderdag 5 januari 2006 @ 21:51:18 #7
102698 rotterdamse
De enige echte..
pi_33745151
Heb er hier jaren geleden ooit eens eentje door de straat zien rollen. Nam (door zijn kracht neem ik aan) een putdeksel 'mee'. Indrukwekkend gezicht, maar ik zou niet weten wat ik er nog meer over zou moeten vertellen.
pi_33746000
Where all think alike, no one thinks very much - Walter Lippmann
Sodemieter toch in die pedofielenkelder van je joh, achterlijke kutbelg - Bombardier
Je weet niet waar je over praat, amechtige zeug. Rot een eind op - Verbal
  donderdag 5 januari 2006 @ 22:38:12 #9
100054 Quarks
little Eiffel! little Eiffel!
pi_33747204

* 11:15, restate my assumptions: 1. Mathematics is the language of nature. 2. Everything around us can be represented and understood through numbers. 3. If you graph these numbers, patterns emerge. Therefore: There are patterns everywhere in nature.*
pi_33747251
Ik post om het posten.
pi_33747537

Work mode_ [ ] on
__________ [x] off
relax mode_ [x] on
__________ [ ] off
pi_33751506
quote:
dat dat TS hier meer aan heeft:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bolbliksem
Een begrip dat iedereen anders interpreteerd, en waar ieder een eigen draai aan kan geven.
pi_33758976
Mijn vader heeft een keer een brand staan blussen in de kelder van een flat. Ja, hij is brandweerman. Hierbij kwam er water in de centrale elektriciteitsaansluiting. Volgens de aanwezige brandweerlui ontstond er toen een bolbliksem die zeker 5 seconden door de ruimte heen vloog.

Maar het zou kunnen zijn dat dit verhaal onder invloed van alcohol flink is aangedikt, daar zou ik niet van staan kijken. ;o)
pi_33779133
Hartelijk dank voor alle reacties tot dus ver.
Natuurlijk heb ik Google geraadpleegd, maar ik wilde het uit de eerste hand hebben en heb er zo al heel wat verzameld, inclusief foto`s.
Ik heb een theorie over het bestaan van bolbliksems en wil die toetsen aan de hand van getuigenverklaringen.
Ook probeer ik het verschijnsel op te wekken, dit heeft al aardig wat knallen en verbrande apparatuur opgeleverd.
Ik denk niet dat het een mogelijke energiebron is.
Ook microgolven komen er niet aan te pas.
Ik denk wel dat het een electrisch geladen bol waterstofgas en zuurstofgas is die zijn eigen electrische lading opwekt.
Heb ik de theorie rond dan zal ik het op forum melden.
  vrijdag 6 januari 2006 @ 21:29:50 #15
27666 spy-eye
Kutless - Sea of faces
pi_33780088
* spy-eye mompelt iets over photoshop

die foto van wikipedia en die Quarks net poste zijn dezelfde bliksem in een andere achtergrond geplakt... Ik vind het allemaal maar nep, want plasma heeft behoorlijk wat energie nodig om op temperratuur te blijven, ik zie niet in waar het bij een bol secondenlang vandaan moet komen. Je hebt er nooit duidelijke foto's van, bla bla
  vrijdag 6 januari 2006 @ 21:44:18 #16
135389 AtraBilis
Met stille trom vertrokken.
pi_33780532
quote:
Op vrijdag 6 januari 2006 21:29 schreef spy-eye het volgende:
* spy-eye mompelt iets over photoshop

die foto van wikipedia en die Quarks net poste zijn dezelfde bliksem in een andere achtergrond geplakt... Ik vind het allemaal maar nep, want plasma heeft behoorlijk wat energie nodig om op temperratuur te blijven, ik zie niet in waar het bij een bol secondenlang vandaan moet komen. Je hebt er nooit duidelijke foto's van, bla bla
Het zijn ook dezelfde foto's alleen gespiegeld...
Het is tijd voor wat anders.
  vrijdag 6 januari 2006 @ 22:12:41 #17
53191 STORMSEEKER
Waakt Voortdurend..
pi_33781461
Mijn vader heeft er een keer 1 achter zijn auto aan gehad. Bolbliksems zijn zeker wel echt!
Ik hoop er ooit een keer 1 te zien.

Weet iemand ''by the way'' hoe dat speciale bliksemeffect heet dat piloten soms boven de wolken kunnen zien?
Heb ooit iets over gezien op Discovery. Het was vrij zeldzaam en nog onverklaard. Dat waren ook iets van bollen of flitsen omhoog uit de wolk oid.
Zeer interessante verschijnselen allemaal!
-|-|- Peace Through Power -|-|-
  vrijdag 6 januari 2006 @ 22:17:09 #18
693 ChOas
** Warning: Choking hazard **
pi_33781624
quote:
Op vrijdag 6 januari 2006 22:12 schreef STORMSEEKER het volgende:
Mijn vader heeft er een keer 1 achter zijn auto aan gehad. Bolbliksems zijn zeker wel echt!
Ik hoop er ooit een keer 1 te zien.

Weet iemand ''by the way'' hoe dat speciale bliksemeffect heet dat piloten soms boven de wolken kunnen zien?
Heb ooit iets over gezien op Discovery. Het was vrij zeldzaam en nog onverklaard. Dat waren ook iets van bollen of flitsen omhoog uit de wolk oid.
Zeer interessante verschijnselen allemaal!
Dat zijn Sprites, als je daarmee op Google zoekt vind je het wel...

"I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do.
When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."

[Stephen Roberts]
  vrijdag 6 januari 2006 @ 22:22:53 #19
53191 STORMSEEKER
Waakt Voortdurend..
pi_33781843
Cool! Bedankt!
-|-|- Peace Through Power -|-|-
  zaterdag 7 januari 2006 @ 12:58:55 #20
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_33795441
M'n tante heeft er eens eentje gezien. Ik was er niet bij, maar ze vertelde dat de vuurbal via het raam haar huis binnen kwam en even later in de keuken 'ontplofte'.
Lijkt me al met al best vreemd (en ook best eng) om te zien.

Zal haar er eens uitgebreider naar vragen als ik haar weer eens zie.
(Un)masking for the greater good.
  woensdag 11 januari 2006 @ 05:31:03 #21
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_33929340
quote:
Op vrijdag 6 januari 2006 21:01 schreef Schonedal het volgende:
Ik denk niet dat het een mogelijke energiebron is.
Ook microgolven komen er niet aan te pas.
Ik denk wel dat het een electrisch geladen bol waterstofgas en zuurstofgas is die zijn eigen electrische lading opwekt.
Men denkt dat het plasma is, waardoor het wel eens kernfusie zou kunnen zijn. Maar da's nooit bewezen.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  woensdag 11 januari 2006 @ 05:36:02 #22
133228 Clourhide
el desaparecido
pi_33929353
Goh, wat een TRU-gehalte hier!

Bolbliksems zijn een heel normaal natuurlijk fenomeen hoor, wat kernfusie en al die shit er bij komt doen snap ik helemaal niet.

Bij mijn grootvader en mijn grootmoeder zaliger ( ) is er trouwens tijdens een hevig onweer eens een bolbliksem dwars door het huis gegaan.

En weer verdwenen toen, gelukkig genoeg. Ik veronderstel dat zo'n ding gewoon de aarde opzoekt.
---verdwijnt---
pi_33930911
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 05:31 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Men denkt dat het plasma is, waardoor het wel eens kernfusie zou kunnen zijn. Maar da's nooit bewezen.
De energie inhoud en de energie per deeltje is wat aan de lage kant om kernfusie te krijgen.
Maar dat het een plasma is, een geļoniseerd gas, is voor mij evident.
Maar wat voor soort gas, O3 misschien?
En als de rand (dichtheid, temperatuur, relatieve ionisatiegraad, molekuulsoort verdeling) goed beschreven kan worden, kan een bolbliksem denk ik wel gemaakt worden.
pi_33956238
Omdat een bolbliksem meestal laag bij de grond blijft en soms naar beneden valt denk ik dat de gasmassa onder behoorlijke druk staat, bovendien is het heet.
Bij een blikseminslag is met onweer bijna altijd water aanwezig. Water wordt door de electrische stroom gesplitst in waterstof en zuurstof, beide gassen zijn ook geioniseerd en worden door het electrische veld gescheiden.
Mijn idee is dat het in de bol net zo toegaat als in een brandstofcel, in de bol is een grenslaag waar de twee gassen met elkaar reageren. Er wordt een electrisch spanningsverschil opgebouwd met als gevolg dat de bol zijn eigen lading opwekt.
In de bol wordt stoom gevormd wat er in de vorm van jets uitgestoten wordt.
Botst de bol ergens tegen aan dan zal daar het proces verhevigen waardoor de bol zich zal afstoten.
Ik heb iemand horen vertellen dat een bolbliksem een metalen draad volgde in neerwaartse richting,
dit moet wel te verklaren zijn.
Ook verschillende gedragingen, zijn te verklaren als de buitenkant soms positief of negatief geladen is.
Ik ben er mee bezig.
pi_33959029
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 22:46 schreef Schonedal het volgende:
Omdat een bolbliksem meestal laag bij de grond blijft en soms naar beneden valt denk ik dat de gasmassa onder behoorlijke druk staat, bovendien is het heet.
Bij een blikseminslag is met onweer bijna altijd water aanwezig. Water wordt door de electrische stroom gesplitst in waterstof en zuurstof, beide gassen zijn ook geioniseerd en worden door het electrische veld gescheiden.
Mijn idee is dat het in de bol net zo toegaat als in een brandstofcel, in de bol is een grenslaag waar de twee gassen met elkaar reageren. Er wordt een electrisch spanningsverschil opgebouwd met als gevolg dat de bol zijn eigen lading opwekt.
In de bol wordt stoom gevormd wat er in de vorm van jets uitgestoten wordt.
Botst de bol ergens tegen aan dan zal daar het proces verhevigen waardoor de bol zich zal afstoten.
Ik heb iemand horen vertellen dat een bolbliksem een metalen draad volgde in neerwaartse richting,
dit moet wel te verklaren zijn.
Ook verschillende gedragingen, zijn te verklaren als de buitenkant soms positief of negatief geladen is.
Ik ben er mee bezig.
Er kan heel goed een wat hogere druk zijn dan de omgeving, maw hoog in de lucht zul je ze niet vinden.
Of het gas in een bolbliksem bestaat grotendeels uit geļoniseerde stikstof, want dat is relatief zwaar.
Zo gauw een hoeveelheid gas geļoniseerd wordt en de vrije ladingen gaan min of meer een collectief gedrag vertonen ontstaan roterende electronen stromen. Die wekken weer magneetvelden op, waardoor de plasmabol zijn vorm krijgt.
Het mechanisme om (spontaan?) collectief gedrag te krijgen is nog niet bekend.

Verder,
Magneetlijnen zijn gesloten.;
magneetlijnen snijden elkaar nooit.
Toch heb je magneetlijnen nodig die als parallelle cirkels verdeeld zijn met variėrende straal en er is ook een serie nodig die daar weer loodrecht op staan.
Anders zie ik de bolstructuur nog niet ontstaan.
Maar hoe de uiteindelijke magnetische velden noodzakelijkerwijs gevormd moeten zijn, is niet bekend, evenmin als het dynamische proces om dat magnetische veld in die vorm te krijgen.

Maw ik ben reuze benieuwd.

[ Bericht 0% gewijzigd door Yosomite op 11-01-2006 23:44:30 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')