quote:
Op woensdag 11 januari 2006 22:46 schreef Schonedal het volgende:Omdat een bolbliksem meestal laag bij de grond blijft en soms naar beneden valt denk ik dat de gasmassa onder behoorlijke druk staat, bovendien is het heet.
Bij een blikseminslag is met onweer bijna altijd water aanwezig. Water wordt door de electrische stroom gesplitst in waterstof en zuurstof, beide gassen zijn ook geioniseerd en worden door het electrische veld gescheiden.
Mijn idee is dat het in de bol net zo toegaat als in een brandstofcel, in de bol is een grenslaag waar de twee gassen met elkaar reageren. Er wordt een electrisch spanningsverschil opgebouwd met als gevolg dat de bol zijn eigen lading opwekt.
In de bol wordt stoom gevormd wat er in de vorm van jets uitgestoten wordt.
Botst de bol ergens tegen aan dan zal daar het proces verhevigen waardoor de bol zich zal afstoten.
Ik heb iemand horen vertellen dat een bolbliksem een metalen draad volgde in neerwaartse richting,
dit moet wel te verklaren zijn.
Ook verschillende gedragingen, zijn te verklaren als de buitenkant soms positief of negatief geladen is.
Ik ben er mee bezig.
Er kan heel goed een wat hogere druk zijn dan de omgeving, maw hoog in de lucht zul je ze niet vinden.
Of het gas in een bolbliksem bestaat grotendeels uit geļoniseerde stikstof, want dat is relatief zwaar.
Zo gauw een hoeveelheid gas geļoniseerd wordt en de vrije ladingen gaan min of meer een collectief gedrag vertonen ontstaan roterende electronen stromen. Die wekken weer magneetvelden op, waardoor de plasmabol zijn vorm krijgt.
Het mechanisme om (spontaan?) collectief gedrag te krijgen is nog niet bekend.
Verder,
Magneetlijnen zijn gesloten.;
magneetlijnen snijden elkaar nooit.
Toch heb je magneetlijnen nodig die als parallelle cirkels verdeeld zijn met variėrende straal en er is ook een serie nodig die daar weer loodrecht op staan.
Anders zie ik de bolstructuur nog niet ontstaan.
Maar hoe de uiteindelijke magnetische velden noodzakelijkerwijs gevormd moeten zijn, is niet bekend, evenmin als het dynamische proces om dat magnetische veld in die vorm te krijgen.
Maw ik ben reuze benieuwd.
[ Bericht 0% gewijzigd door Yosomite op 11-01-2006 23:44:30 ]