abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33904585
Bush heeft helemaal niet gezegd dat hij Irak aan moest vallen omdat hij een "message from God" kreeg.
  dinsdag 10 januari 2006 @ 15:24:42 #153
100054 Quarks
little Eiffel! little Eiffel!
pi_33904751
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 15:18 schreef WAT het volgende:
Bush heeft helemaal niet gezegd dat hij Irak aan moest vallen omdat hij een "message from God" kreeg.
Zou je het iets uitgebreider kunnen formuleren.
Wie heeft gezegd dat Bush dat gezegd heeft en wat is de bron waaruit blijkt dat het niet waar is?
* 11:15, restate my assumptions: 1. Mathematics is the language of nature. 2. Everything around us can be represented and understood through numbers. 3. If you graph these numbers, patterns emerge. Therefore: There are patterns everywhere in nature.*
  dinsdag 10 januari 2006 @ 16:57:14 #154
130456 CrookedEye
Keizer der Plebs
pi_33908078
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 15:24 schreef Quarks het volgende:

[..]

Zou je het iets uitgebreider kunnen formuleren.
Wie heeft gezegd dat Bush dat gezegd heeft en wat is de bron waaruit blijkt dat het niet waar is?
Een of andere palastijnse vage overheids functionares.
"Veni, vidi, vici."
pi_33908561
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 16:57 schreef CrookedEye het volgende:

[..]

Een of andere palastijnse vage overheids functionares.
Dat is al een stuk duidelijker.
pi_33911574
Sorry ik had geen tijd toen ik dat typte.

Bush heeft helemaal niet gezegd dat hij Irak aan moest vallen omdat hij een "message from God" kreeg

Bush zou het volgende gezegd hebben volgens de Palestijnse minister Nabil Shaath:
quote:
"President Bush said to all of us: 'I'm driven with a mission from God. God would tell me, 'George, go and fight those terrorists in Afghanistan.' And I did. And then God would tell me, 'George, go and end the tyranny in Iraq.' And I did,'"
Derden, waaronder de Palestijnse leider Mahmoud Abbas, hebben gezegd dat dit niet gezegd was.

http://www.smh.com.au/new(...)8/1128563027485.html
pi_33911659
Een spinnende kat betekent niet automatisch dat hij het prettig heeft

Doorgaans wordt het spinnen van een kat ervaren als een uiting van tevredenheid en vriendschap. Deze aanneming is gebaseerd op de ondervinding dat katten spinnen wanneer ze geaaid worden, en dat mensen het aaien als een uiting van affectie beschouwen.

Toch is het niet helemaal duidelijk of katten wel degelijk om die reden spinnen. Katten spinnen namelijk ook wanneer ze zenuwachtig zijn, zich ongemakkelijk voelen of in pijn verkeren, en bijgevolg misschien spinnen om leed te verzachten of om een uiting te geven van onderwerping.
  dinsdag 10 januari 2006 @ 18:46:20 #158
64326 beestjuh
stupid little dreamer
pi_33911742
Al die tvp's... Ik bookmark dit topic gewoon, ok?
power to the people
pi_33915250
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 18:43 schreef WAT het volgende:
Een spinnende kat betekent niet automatisch dat hij het prettig heeft

Doorgaans wordt het spinnen van een kat ervaren als een uiting van tevredenheid en vriendschap. Deze aanneming is gebaseerd op de ondervinding dat katten spinnen wanneer ze geaaid worden, en dat mensen het aaien als een uiting van affectie beschouwen.

Toch is het niet helemaal duidelijk of katten wel degelijk om die reden spinnen. Katten spinnen namelijk ook wanneer ze zenuwachtig zijn, zich ongemakkelijk voelen of in pijn verkeren, en bijgevolg misschien spinnen om leed te verzachten of om een uiting te geven van onderwerping.
Ik dacht altijd dat het was omdat kittens spinnen omdat ze hun moeder zo zoeken, dit wordt oa bevestigd door deze link
Nog een leuke link voor het raadsel waarom katten spinnen is deze
ijs_beer fan!
pi_33915456
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 18:46 schreef beestjuh het volgende:
Al die tvp's... Ik bookmark dit topic gewoon, ok?
Wat een geniale manier om een tvp te plaatsen.
  dinsdag 10 januari 2006 @ 20:25:30 #161
100054 Quarks
pi_33915655
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 20:15 schreef NanKing het volgende:

[..]

Ik dacht altijd dat het was omdat kittens spinnen omdat ze hun moeder zo zoeken, dit wordt oa bevestigd door deze link
Nog een leuke link voor het raadsel waarom katten spinnen is deze
Klopt ja.
Katten spinnen ook als ze bang zijn of pijn hebben.
Spinnen betekent gewoon: hier zit een kat!
Pasgeboren, nog blind katjes laten hun moeder zo bijvoorbeeld weten waar ze zitten als ze van het nest zijn afgedwaald.
* 11:15, restate my assumptions: 1. Mathematics is the language of nature. 2. Everything around us can be represented and understood through numbers. 3. If you graph these numbers, patterns emerge. Therefore: There are patterns everywhere in nature.*
pi_33938506
Hee Quarks waar haal je je info vandaan? Toevallig uit het boekje "Encyclopedie van Misvattingen" van Hans van Maanen (goede leestip trouwens)?

Zie ook de site www.misvattingen.nl

[ Bericht 1% gewijzigd door aivlys op 11-01-2006 16:12:49 ]
"Schrijven is schrappen, zeg ik altijd. Soms schrijf ik het ook, al schrap ik het meestal" - Herman Brusselmans
  woensdag 11 januari 2006 @ 14:54:39 #163
100054 Quarks
pi_33938844
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 14:45 schreef aivlys het volgende:
Hee Quarks waar haal je je info vandaan? Toevallig uit het boekje "Encyclopedia van Misvattingen" van Hans van Maanen (goede leestip trouwens)?

Nee, maar dit zijn bekende misvattingen, dus de kans op gelijkenis is groot.
Mijn bronnen staan er meestal wel onder.

Laatste woorden:

De meeste zogenaamd laatste woorden die de groten deze aarde aan ons hebben nagelaten, zijn zelden zo uitgesproken als de overlevering wil.
Een paar voorbeelden:

”Meer licht”

Misschien bedoelde Goethe, zoals bepaalde grappenmakers beweerden, iets anders met deze woorden dan een verzoek om meer licht, en probeerde hij met zijn Frankfurtse accent te zeggen: “Mer leicht hier so slecht…” (“Ik lig hier zo slecht”), waarna de man met de zeis tussenbeide kwam.
Hoe het zij, zijn korte afscheidswoorden zijn de grote dichter later in de mond gelegd, vermoedelijk omdat ze zo goed bij het imago van de grote Olympiër passen.
Goethes zoektocht naar het licht schijnt in werkelijkheid letterlijk te moeten worden genomen.
“Doe toch eens het vensterluik open om wat meer licht binnen te laten,” moet hij kort voor zijn einde hebben gevraagd.

”Ook jij, Brutus, mijn zoon!”

Dat klinkt niet slecht als laatste woorden, maar dit is vermoedelijk verzonnen.
Volgens ooggetuigen heeft Julius Caesar tijdens de moordaanslag op hem helemaal niets gezegd (wat ook niet makkelijk was geweest, met al die messen in zijn lijf.)

”Wat een verlies voor de schone kunsten, als ik er niet meer ben”

Met deze woorden moet keizer Nero aan zijn einde zijn gekomen.
Hij beschouwde zichzelf inderdaad als een groot kunstenaar en vermoedelijk heeft de Romeinse kroniekschrijver Suetonius hem daarom dit afscheid in de mond gelegd.
In werkelijkheid heeft Nero allerlei onzin uitgekraamd toen de afgezanten van de Romeinse senaat eindelijk de afgezette, voor de vogelvrij verklaarde en door een zelfmoordpoging verzwakte keizer gevangen hadden genomen.
Volgens een biograaf overleed hij uiteindelijk met de woorden: “Dat noem ik pas trouw!” of: “Jij bent anders wel trouw!”, wat hij tegen de leider van het politiecommando zei toen deze persoonlijk de dolk uit de door Nero zelf veroorzaakte wond trok en zijn mantel op de verwonding drukte om het bloed te stelpen.
Nero wist niet dat de centurion de opdracht had de keizer als het even kon levend voor het gerecht te brengen.

”Mijn God, heb medelijden met mijn ziel en dit arme volk.”

Indien Willen van Oranje deze laatste woorden al heeft uitgesproken, zal dat in ieder geval in het Frans of Duits zijn geweest (in het Frans zijn ze het bekendst geworden: “Mon Dieu, aie pitié de mon âme, et de ce pauvre peuple.”)
Willem van Oranje sprak namelijk geen woord Nederlands.
Officieel waren dit inderdaad zijn laatste woorden, zoals beschreven door Pierre Loyseleur de Villier in het Verhael vande moort.
Helaas is deze hofprediker en raadsman van Willem van Oranje geen al te betrouwbare historicus: al eerder had hij zijn beschermheer vrome woorden in de mond gelegd waarvan te bewijzen was dat Willem ze nooit had uitgesproken.

”O, mijn vaderland! Dat ik nu mijn vaderland verlaat!”

Met deze woorden moet William Pitt de Jongere zijn gestorven, diepbedroefd als hij was na de voor Engeland zo rampzalige Slag bij Austerlitz (2 december 1805).
In werkelijkheid waren zijn laatste woorden iets anders.
Hij zei namelijk net tegen een oude dienaar die voor Pitts lichamelijk welbehagen moest zorgen: “Ik geloof dat ik nog wel één van Bellamy’s pasteitjes op kan…”

”Van al mijn leerlingen heeft er maar één me begrepen – en die begreep me verkeerd.”

Deze woorden staan geboekstaafd als de laatste uitspraak van de Teutoonse opperfilosoof Georg Wilhelm Friedrich Hegel.
Met meent dat ze sloegen op Georg Andreas Gabler (1786 - 1853), een nu vrijwel vergeten filosoof en leerling van Hegel.
De woorden passen wat al te goed bij het beeld van de diepe Duitse denken zijn vermoedelijk dan ook later verzonnen door zijn leerlingen.
Hegels echtgenote, die aanwezig was bij zijn overlijden en in een brief aan de zus van Hegel beschrijft hoe hij overleed, vermeldt ze in elk geval niet.

”Ik heb achttien glazen pure whisky gedronken. Dat lijkt me wel een record.”

Met deze woorden met de grote dichter Dylan Thomas het tijdelijke voor het eeuwige hebben verwisseld.
En hij heeft dit ook werkelijk beweerd, alleen niet op de dag van zijn dood, maar toen hij na een laatste drinkgelag doodziek was teruggekeerd in het Chelsea Hotel te New York, waar hij in die tijd resideerde.
Voor hij werkelijk aan de gevolgen van zijn dranklust overleed, had hij nog een paar dagen te gaan.

Bronnen: William Lewis Hertslet, ‘Der Treppenwitz der Weltgeschichte’, 1965; Bill Read, ‘Dylan Thomas’, 1968; Phillip Vandenberg, ‘Nero’, 1981; Georg Büchmann, ‘Geflügelte worten’, 1991.
pi_33939490
De eerste (poging tot) gasboring van de NAM was niet in Slochteren

In 1955 heeft de NAM de eerste gasput geslagen in Thesinge (het dorp van WAT). Daar de put instabiel werd is hij afgedicht met cement. De put die vier jaar later in Slochteren geslagen werd bleek niet instabiel en Slochteren heeft dus op die manier eeuwige roem kunnen vergaren, in tegenstelling tot Thesinge.
pi_33941823
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 14:45 schreef aivlys het volgende:
Hee Quarks waar haal je je info vandaan? Toevallig uit het boekje "Encyclopedie van Misvattingen" van Hans van Maanen (goede leestip trouwens)?

Ik heb dat boek overigens wel
Power perceived is power achieved.
pi_33942972
Ook een site waar enkele misverstanden te vinden zijn: http://www.broodjeaap.nl/
pi_33943114
Misverstanden staan aangegeven met een *

*We stammen af van apen
-> we hebben dezelfde voorvader
*Evolutie leidt naar een einddoel
-> evolutie is aanpassing aan levensomstandigheden, er is geen "ideaal"
*Er zijn 3 oceanen: de grote (pacific), de atlantische & de indische
-> er worden 5 oceanen onderscheidden; de twee andere oceanen zijn de zuidelijke oceaan (omringt antarctica) en de arctische oceaan (ook wel de noordelijke ijszee)
* in spinazie zit veel ijzer
-> niet veel meer of minder dan in andere groente, er zit bijvoorbeeld al meer in 100 gram sla (4 mlg) dan in spinazie (3 mlg)

deze vond ik nog op de misvattingen site

SOS betekent 'Save Our Souls'
Een schip in nood zond vroeger het bekende noodsignaal in morse uit: driemaal kort, driemaal lang, driemaal kort. Dat is wel ‘SOS’ in morse, maar het betekent niet ‘Save Our Souls’. Het zijn zelfs eigenlijk geen letters: het signaal wordt achter elkaar door getikt, zonder pauzes (letters worden gescheiden door een tel rust).
Toen de Titanic op 14 april 1912 op een ijsberg liep, zond de telegrafist, Jack Phillips, direct het toen traditionele noodsignaal CQD in morse uit: CQ werd al sinds het begin van de telegrafie gebruikt voorafgaand aan een algemene oproep, en de D was er in 1905 op aandringen van de grote man achter de draadloze telegrafie, Guglielmo Marconi, bij gezet voor ‘distress’.
Toch was al op de tweede internationale radiotelegrafieconferentie in Berlijn in 1906 besloten het het alarmsignaal, naar Duits voorbeeld, SOS te maken. Het Marconi Yearbook of wireless telegraphy and telephony uit 1918 schrijft erover: ‘Dit signaal werd aangenomen omdat het gemakkelijk te gebruiken en onmiskenbaar is. De letters zelf betekenen niets, en het is volstrekt onjuist om er rusten tussen te gebruiken.’

Does the name Dr Pavlov ring a bell?
pi_33943674
quote:
*We stammen af van apen
-> we hebben dezelfde voorvader
En was diezelfde voorvader een aap of een mens? Of een heel andere soort?
pi_33946032
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 17:27 schreef WAT het volgende:

[..]

Het was een aapmens.
  woensdag 11 januari 2006 @ 19:07:03 #170
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_33946818
OOK EEN TVP
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_33947443
Goed topic.
Op vrijdag 12 augustus 2005 01:46 schreef ElisaB het volgende:
Wat is SHERMAN leuk he Bloes O+
  woensdag 11 januari 2006 @ 19:24:09 #172
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_33947600
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 17:27 schreef WAT het volgende:

[..]

Nouja, je hebt dus een soort aap. Uit deze aap zijn de huidige mens en de huidige apen onstaan. Een soort mensaap ja.
Ten percent faster with a sturdier frame
  woensdag 11 januari 2006 @ 19:25:34 #173
53267 TC03
pi_33947656
Oh ja, het voorvoegsel van een achternaam wordt niet altijd zonder hoofdletter geschreven.

Het is "Ruud van Nistelrooij", maar ook: "Het is Van Nistelrooij die gescoord heeft". Doen zeer veel mensen fout hè.
  woensdag 11 januari 2006 @ 20:14:18 #174
108862 a-child-in-chains
weight of the world is a bitch
pi_33949841
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 20:06 schreef Quarks het volgende:
Om Dingen die je pas jaaaaaaren later begrepen hebt 21 niet te vervuilen hier maar verder.

Tsjernobyl was niet de grootste kernramp tot dan toe:

Ongeveer 30 jaar voor de ramp in Tsjernobyl, op 20 september 1957, is in het zuiden van de Oeral een tank met 80 ton radioactief afval geëxplodeerd; daarbij kwam radioactiviteit vrij met een waarde van 20 miljoen curie, een veelvoud van de hoeveelheid in Tsjernobyl.
Zie je wel, daarom droom ik laatst zoveel over zombies enzo
Het is een waarschuwing ofzo.
Alleen mensen met liefde in hun leven groeien voorspoedig en worden sterker.
No room for the unlucky.
pi_33953050
Best. TVP. Ever. (voor mij)
Hornblower 4 life, y'all!
pi_33998468
Bij zwangerschapshypertentie (pre-eclampsie) mag absoluut geen zoutarm dieet gevolgd worden.

Een dokter, vroedvrouw of verloskundige zal hiervan wel op de hoogte zijn, maar in oudere tekstboeken, en op fora wordt soms het tegendeel beweerd, hier bijvoorbeeld: Zwangerschapvergiftiging
Pre-eclampsie is één van de voornaamste oorzaken van sterfte (moeder of kind) bij zwangerschappen. De voornaamste kenmerken zijn hoge bloeddruk en proteïne in de urine. Vroeger werden deze patiënten op een zout-vrij dieet gezet. Bij pre-eclampsie lekken de bloedvaten zout in de omringende weefsels. Het zout is dus niet waar het zou moeten zijn, en de inname van zout beperken kan de situatie nog verergeren.

Bron
pi_34003557
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 19:24 schreef TC03 het volgende:

[..]

Nouja, je hebt dus een soort aap. Uit deze aap zijn de huidige mens en de huidige apen onstaan. Een soort mensaap ja.
Nou ja, ik zou dus eerder aapmens zeggen om verwarring te vermijden. De mensaap is een soort aap, eentje die nu in dierentuinen rondwandelt.. Maar dat is echt een aap..
  vrijdag 13 januari 2006 @ 14:10:18 #178
79435 matjas
pi_34012792
quote:
Op zondag 8 januari 2006 16:44 schreef cheukert het volgende:

[..]

Gedeeltelijk waar.

Een vliegtuig wat ondersteboven vliegt zakt zonder motorvermogen op een gegevenmoment gewoon als een baksteen. Bij een beginnende rugvlucht heb je nog energie in de vorm van snelheid, maar die energie heb je dus ook nog nodig om boven te blijven. Zonder een energie-input (motorvermogen) kan je dus niet lang ondersteboven vliegen.

De onderdruk aan de bovenkant van de vleugels is wel degelijk van belang. Bij invalshoek van 0 graden, kan je door het vleugelprofiel alsnog lift opwekken. en vaak ook nog zelfs tot een bepaalde negatieve invalshoek. Bij een plank als vleugelprofiel zou je bij een invalshoek van 0 graden dus geen lift opwekken.
Zie de liftformule: Fl=Cl x ρ x (v2/2) x A
Fl= Liftkracht
Cl= Liftcoëfficiënt (naar het vleugelprofiel)
ρ= Luchtdichtheid
v= Luchtsnelheid
A= Oppervlakte
Cl wordt dus bepaald door het vleugelprofiel, waar de bolling dus wel degelijk een rol speelt.
Overigens bestaat er ook nog een kritieke invalshoek. De kritieke invalshoek is de hoek waarbij de luchtstroming rond de vleugels gaat loslaten, en waardoor je dus zakt als een baksteen.
Als ik me het goed herinner lag de verhouding ongeveer op 30:70 30% door de onderdruk en 70& door de hellingshoek...
pi_34018416
quote:
Op vrijdag 13 januari 2006 14:10 schreef matjas het volgende:

[..]

Als ik me het goed herinner lag de verhouding ongeveer op 30:70 30% door de onderdruk en 70& door de hellingshoek...
Ze zijn afhankelijk van elkaar, je kan niet echt zeggen hoeveel die voor zn rekening neemt.
Ligt ook dus aan de andere factoren zoals snelheid. Bij een strijkplank heb je niks aan een invalshoek van 0 graden, terwijl je met een vleugel dan normaal kan vliegen
Ik steek je moeder in de fik!
pi_34041085
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 19:24 schreef TC03 het volgende:

[..]

Dus we stammen wel af van de apen!

maar niet van de gorilla's en de chimpansees
  zondag 15 januari 2006 @ 14:11:39 #181
100054 Quarks
pi_34082487
Uit een ander topic waar ik dit heb gepost.

Een hoge overheidsschuld is niet automatisch slecht voor de economie:

Van schulden wordt vaak geheel ten onrechte gedacht dan ze niet goed zijn voor de economie.
Maar als niemand schulden maakte, zou ook niemand een batig saldo kunnen hebben – ondernemers niet, particulieren niet, en de overheid niet.
Een tekort aan de ene kant komt immers altijd overeen met een teveel aan de andere zijde, en als er niemand is die meer geld uitgeeft dan hij verdient, kan er ook niemand meer geld verdienen dan hij uitgeeft.
Het spaartegoed van particulieren is in 2004 uitgekomen op bijna 200 miljard euro.
Daar is menigeen trots op, want zoveel is het inkomensniveau van de Nederlanders hoger dan hun consumptieniveau.
Wat velen daarbij over het hoofd zien, zijn de gevolgen van al dat sparen.
Want met wat er meer wordt verdiend dan uitgegeven, moet op de een of andere manier weer iets worden gedaan.
Daartoe gaat men op zoek naar particulieren, bedrijven, het buitenland, of de staat zelf, die bereid zijn dat geld te lenen (om het natuurlijk na een tijdje terug te geven).

Natuurlijk bestaan er goede gronden om de overheid als debiteur met de nodige scepsis te bezien, bijvoorbeeld vanwege de notoire inefficiëntie en spilzucht van het ambtelijk apparaat, die we misschien met onze spaarcentjes alleen maar verder aanmoedigen.
Anderzijds zouden velen die nu nog over de hoge staatsschuld klagen, erg op hun neus kijken als de overheid plotseling geen schulden meer maakte.
pi_34084197
quote:
Op zondag 8 januari 2006 13:37 schreef Quarks het volgende:
De vleugels van een vliegtuig zorgen door hun gewelfde bovenkant niet voor de nodige stijgkracht:

In schoolboeken lezen we vaak de volgende uitleg: de lucht die zich aan de voorkant van de vliegtuigvleugels deelt, komt aan de achterkant weer samen.
Vanwege de bolling in de vleugel stroomt de luncht aan de bovenzijde sneller, waardoor de stijgkracht wordt opgewekt die het vliegtuig verhindert gehoor te geven aan de zwaartekracht, “De stijgkracht wordt met name veroorzaakt door de zuigkracht van boven,” heet het dan.
Er is reden te twijfelen aan deze uitleg, want hoe zit het bijvoorbeeld met al die vliegtuigen die op de kop kunnen vliegen?
Als bovenstaande uitleg zou kloppen, zou een dergelijk kunststukje niet mogelijk zijn.
De “zuigkracht van boven” is bij het vliegen niet van belang, vliegtuigen blijven in de lucht vanwege de helling, de hoek die hun vleugels maken, en niet vanwege de welving van de vleugels.
De in een hoek geplaatste vleugels drukken de lucht afhankelijk van de snelheid van het vliegtuig meer of minder sterk naar beneden en daarmee het vliegtuig naar boven.
als ik er ook nog wat over mag zeggen...
het is idd gedeeltelijk waar.. de bolling van de vleugel zorgt wel degelijk voor luchtdrukverschillen boven en onder de vleugel. dit is echter sterk afhankelijk van de invalshoek en de plaats van het stuwpunt*. Door de vorm/invalshoek wordt een deel van de luchtstroom naar beneden afgebogen, dit zorgt voor de rest van de lift.

Steeds meer (acrobatic-)vliegtuigen hebben tegenwoordig een symmetrisch vleugelprofiel (onder en bovenkant hebben de zelfde vorm). Toch spelen hierbij allebij de bovengenoemde effecten mee. Door verandering van de invalshoek verandert de plaats van het stuwpunt, waardoor de lucht over de bovenzijde van de vleugel toch sneller gaat stromen.

*luchtstroom boven het stuwpunt gaat over de vleugel heen, luchtstroom eronder gaat onder de vleugel door, het stuwpunt ligt precies op de scheiding.

wat wél een duidelijk misverstand is, is de "langere weg" uitleg. In schoolboeken wordt vaak verteld dat omdat de vleugel aan de bovenzijde rond is, en de luchtmoleculen die bovenlangs gaan aan het einde weer naast dezelfde moleculen willen zitten als aan het begin, zij zich sneller moeten verplaatsen. dit slaat nergens op. De hogere snelheid komt door de wet van bernoulli. Als je een vleugelprofiel bekijkt in een controlevolume (stel jezelf voor: een windtunnel), zie je dat de opening boven de vleugel nauwer wordt. om toch evenveel lucht te verplaatsen gaat de lucht daar sneller stromen. en daardoor wordt de druk lager.
dat die luchtmoleculen aan het einde weer naast elkaar zitten, is bullshit. Dat zou puur toeval zijn en is zelden het geval.
pi_34098037
@: Quarks,
Weet jij heel toevallig een boek met 150 algemene weetje, weet niet hoe het precies heet. Maar het is boek met 150 algemene vragen/weetjes/feiten (bijv. de wereld wonderen en dat soort zaken, niet heel erg specifiek dus, maar toch wel leuk)
Ik steek je moeder in de fik!
  dinsdag 17 januari 2006 @ 11:57:24 #184
100054 Quarks
pi_34154317
quote:
Op zondag 15 januari 2006 20:43 schreef cheukert het volgende:
@: Quarks,
Weet jij heel toevallig een boek met 150 algemene weetje, weet niet hoe het precies heet. Maar het is boek met 150 algemene vragen/weetjes/feiten (bijv. de wereld wonderen en dat soort zaken, niet heel erg specifiek dus, maar toch wel leuk)
Nee ken ik niet.

Kamelen slaan geen water op in hun bulten:

Kamelen slaan vet op in hun bulten, geen water.
Ze kunnen lang zonder water overleven – ongeveer een week als ze actief zijn en zo’n twee weken als ze rusten.
Maar dat komt vooral doordat kamelen zo weinig zweten: hun lichaamstemperatuur kan tot 40 graden Celsius stijgen voor ze vocht beginnen af te scheiden.
Bovendien winnen ze uit de lucht die ze uitademen vocht terug: ’s nachts, als de kamelen slapen, absorberen ze met hun neusholten water uit de lucht die ze uitademen.
Ook hebben kamelen een slim koelsysteem: dicht haar op de rug, dat bescherming biedt tegen de zon, en dun haar op de buik, waardoor de lichaamswarmte naar onder in de schaduw uitstraalt.

De kameleon past zijn kleur niet aan aan de omgeving:

De kameleon kan inderdaad van kleur veranderen.
Maar als hij dat doet, is dat vanwege hitte, kou, honger of angst – en niet om zijn kleur bij de omgeving aan te passen.
’s Nachts wordt de kleur van de kameleon bijvoorbeeld lichter.

Ketchup is geen Amerikaanse uitvinding:

Deze tomatensaus kwam als ‘Ke-tsiap’ met de Chinese emigranten mee naar Amerika.
Daar werd het in 1869 ontdekt door een 25-jarige nakomeling van een Duitse immigrant opt de Pfalz, genaamd Henry John Heinz.
Die maakte er toen, met uitgekiende reclamecampagne en industriële massaproductie, het karakteristieke Amerikaanse product van zoals het ook nu nog algemeen bekend is.

Eerste kerstdag is niet de geboortedag van Jezus Christus:

De 25ste december werd volstrekt willekeurig uitgeroepen tot de geboortedag van Christus - men had net zo goed 1 mei of 17 juli kunnen nemen.
In de begintijd van het christendom schijnt men de geboorte van de Heiland ook werkelijk op andere dagen dan 25 december te hebben gevierd: op 6 januari, 28 maart, 20 april, 20 mei of 18 november.
De 25ste december werd voor het eerst halverwege de vierde eeuw genoemd, en wel om de volgende reden: de ontvangenis vond plaats op Nieuwjaar, en dat viel toentertijd op 25 maart.
Tel daar negen maanden bij op, en je komt uit op 25 december.
Zo sloeg de kerk twee vliegen in één klap: 25 december was een oude heidense feestdag ('dies solis invincti natalis') en het gehakketak over de ware geboortedag van de Heer was ook voorbij.
Maar waarom de ontvangenis nou juist op Nieuwjaar zou hebben plaatsgevonden, kon eigenlijk niemand uitleggen.
Tegen 25 december pleit overigens niet alleen deze willekeur, maar ook het weer.
Op de geboortedag van Jezus, zo meldt de evangelist Lucas, "bevonden zich herders in het open veld die gedurende de nacht hun kudde bewaakten".
In december is het ijskoud in Palestina en blijft het vee in de stal.

Bron: J. Finnegan, 'Handbook of Biblical Chronology', 1964; Konradin Ferrari d'Occhieppo, 'Der Stern von Bethelhem in astronomischer Sicht', 1994
pi_34156386
Geweldig topic dit
"Kijk hem daar nu harken op z'n buitenblad met z'n mijnwerkersgezicht"
  dinsdag 17 januari 2006 @ 14:35:54 #186
16848 bankrupcy
Bot omdat het mot
pi_34159529
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 11:57 schreef Quarks het volgende:
[...]
Ketchup is geen Amerikaanse uitvinding:

Deze tomatensaus kwam als ‘Ke-tsiap’ met de Chinese emigranten mee naar Amerika.
Daar werd het in 1869 ontdekt door een 25-jarige nakomeling van een Duitse immigrant opt de Pfalz, genaamd Henry John Heinz.
Die maakte er toen, met uitgekiende reclamecampagne en industriële massaproductie, het karakteristieke Amerikaanse product van zoals het ook nu nog algemeen bekend is.
[...]
Bijna helemaal fout.

Wikipedia: Tomaten zijn afkomstig uit de Andes, waar ze reeds geruime tijd door Inca's werden gekweekt toen de Spanjaarden er rond 1500 arriveerden. Toen waren ze niet veel groter dan geel gekleurde besjes.

De chinezen hebben er dus niets mee te maken. Wel vermoed ik dat ‘Ke-tsiap’ hetzelfde is als Ketjap, maar dat is Conimex ipv Heinz. Voor de volledigheid: Ketjap bevat geen tomaten-derivaten.

Dat de traditionele Italiaanse keuken zoveel met tomaten doet is dus eigenlijk ook vrij recent
  dinsdag 17 januari 2006 @ 14:47:19 #187
100054 Quarks
pi_34159985
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 14:35 schreef bankrupcy het volgende:

[..]

Bijna helemaal fout.

Wikipedia: Tomaten zijn afkomstig uit de Andes, waar ze reeds geruime tijd door Inca's werden gekweekt toen de Spanjaarden er rond 1500 arriveerden. Toen waren ze niet veel groter dan geel gekleurde besjes.

De chinezen hebben er dus niets mee te maken. Wel vermoed ik dat ‘Ke-tsiap’ hetzelfde is als Ketjap, maar dat is Conimex ipv Heinz. Voor de volledigheid: Ketjap bevat geen tomaten-derivaten.

Dat de traditionele Italiaanse keuken zoveel met tomaten doet is dus eigenlijk ook vrij recent
Het gaat niet over de tomaat, maar over de tomatensaus die bij ons bekend is onder de naam '(tomaten) Ketchup'.

Hier is te lezen waar het woord vandaan komt.

Feit is wel dat het oorspronkelijk Chinees is, en ontdekt door 17e eeuwse Engelse zeelieden.
  dinsdag 17 januari 2006 @ 15:03:48 #188
16848 bankrupcy
Bot omdat het mot
pi_34160677
Zonder tomaat geen tomatensaus.

Het woord ‘Ke-tsiap’ komt inderdaad oorspronkelijk uit het Chinees. Het is overgenomen door de Engelsen, who quickly appropriated them for their own pickled condiments of anchovies or oysters. Ene Heinz gebruikt het woord in zijn variant van geconserveerde gekruide tomaten: Tomaten ketchup.

Conclusie: Chinezen hebben geen verstand van Ketchup (als in geconserveerde gekruide tomatensaus), maar hebben wel het woord ‘Ke-tsiap’ uitgevonden om een kruidenmengsel aan te duiden.
  dinsdag 17 januari 2006 @ 15:17:34 #189
16848 bankrupcy
Bot omdat het mot
pi_34161278
Over de kameleon:

De engelse wikipedia is wat nauwkeuriger over het gebruik van kleur door de kameleon.
quote:
Contrary to popular belief, this change of colour is not only an adaptation to the surroundings but also an expression of the physical and physiological condition of the lizard. The skin colour is changed under influence of mood, light and temperature. The skin colour also plays an important part in communication and rivalry fights.
  dinsdag 17 januari 2006 @ 15:21:51 #190
16848 bankrupcy
Bot omdat het mot
pi_34161419
Kan je hiervoor:
quote:
Bovendien winnen ze uit de lucht die ze uitademen vocht terug: ’s nachts, als de kamelen slapen, absorberen ze met hun neusholten water uit de lucht die ze uitademen.
De bron aangeven? Het lijkt me thermodynamisch nogal onmogelijk.

[ Bericht 15% gewijzigd door bankrupcy op 18-01-2006 14:33:54 ]
  vrijdag 21 juli 2006 @ 20:05:41 #191
14142 Daffodil31LE
Pienter Pookje
pi_40056835
Een heel ongegeneerde rotschop...
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
  vrijdag 21 juli 2006 @ 20:14:48 #192
38229 kanaiken
Een lieve gezeisde kanaiken
pi_40056986
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 20:05 schreef Daffodil31LE het volgende:
Een heel ongegeneerde rotschop...
Je had mijn linkje gevonden?
Stel dat er geen hypothetische veronderstellingen bestaan.
Is dit een schijnvraag waarin het antwoord al besloten ligt?
>>> Geen referrertje in sigs <<<
  vrijdag 21 juli 2006 @ 20:26:41 #193
14142 Daffodil31LE
Pienter Pookje
pi_40057222
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 20:14 schreef kanaiken het volgende:

[..]

Je had mijn linkje gevonden?
Een linkje, ja. Weet niet of die van jou was...
pi_40057903
tvp
“ That was pretty fucking trippy... ”
Pulp Fiction
pi_40064439
Hele vette TVP
pi_40065640
quote:
Op zaterdag 22 juli 2006 01:04 schreef kevin85 het volgende:
Hele vette TVP
Op zondag 18 februari 2007 08:03 schreef ondeugend het volgende:
Ik ben een modje met ochtendhumeur.... so watch your back.
  zaterdag 22 juli 2006 @ 02:14:32 #197
53267 TC03
pi_40065680
TVPen in een topic van een half jaar oud.
  zaterdag 22 juli 2006 @ 02:31:24 #198
14142 Daffodil31LE
Pienter Pookje
pi_40065944
quote:
Op zaterdag 22 juli 2006 02:14 schreef TC03 het volgende:
Doe jij toch ook?
  zaterdag 22 juli 2006 @ 10:12:39 #199
38229 kanaiken
Een lieve gezeisde kanaiken
pi_40068592
quote:
Op zaterdag 22 juli 2006 02:14 schreef TC03 het volgende:
Het is dan ook een héél vet topic.
Zou Quarks nog leven?
Stel dat er geen hypothetische veronderstellingen bestaan.
Is dit een schijnvraag waarin het antwoord al besloten ligt?
>>> Geen referrertje in sigs <<<
pi_40071387
tvp
pi_40071395
tvp
  zaterdag 22 juli 2006 @ 13:18:03 #202
53267 TC03
pi_40072628
quote:
Op zaterdag 22 juli 2006 02:31 schreef Daffodil31LE het volgende:

[..]

Doe jij toch ook?
Nee. Deze stond al in MyAT.
  zondag 23 juli 2006 @ 10:38:30 #203
131668 welkominspace
verleden tijd
pi_40097564
quote:
Op zondag 8 januari 2006 19:00 schreef STORMSEEKER het volgende:

[..]

Wow wow wow, wacht even. Hoe zo’n grote meerderheid van welke bijbel’’specialisten’’ ?
Die ene bron van die gast die een leuk verhaal denkt te hebben is niet echt een erg betrouwbare bron.
[..]

Lukas 2
2 In die dagen nu ging er een verordening uit van Caesar Augustus, dat de gehele bewoonde aarde zich moest laten inschrijven 2 (deze eerste inschrijving vond plaats toen Quirinius stadhouder van Syrië was); 3 en alle mensen gingen op reis om zich te laten inschrijven, een ieder naar zijn eigen stad.

Dit is interessant. Er wordt een hele duidelijke reden genoemd waarom Jozef naar Bethlehem ging (zoals dus inderdaad ook al was voorzegd) en nu wordt er beweerd dat dat geen geldige reden is en dat er verder geen redenen waren en dat dus de reis wel onzin moet zijn (?!) beetje vreemd, niet?
[..]

En ook volgens Mattheüs overigens.

Er worden geen buitenbijbelse bronnen aangehaald ter verificatie, dus op basis van de bijbel is alleen maar te concluderen dat Jezus wel degelijk en geheel in lijn met de rest van de bijbel, is geboren in Bethlehem.
Dat 1 of andere hansworst onsterfelijk wil worden met wilde theorieën is leuk, maar een beetje logisch redeneren is dan toch wel gewenst.

Ten overvloede: Voor zover enig mens kan nagaan is Jezus gewoon geboren in Bethlehem.
ik vind het zeer spijtig te zeggen maar ik volg al 2 jaar lang 3 keer per week geschiedenis cursussen waarin er ook heel vaak godsdiensten worden behandeld en ik kan je zeggen dat jezus niet in bethlehem is geboren
niet meer
  zondag 23 juli 2006 @ 12:33:16 #204
47399 nodisch18
Kutje! *)
pi_40100202
  zondag 23 juli 2006 @ 16:29:55 #205
143373 Belsezar
Zonnekoning
pi_40106216
Al geweest
R.E.B.E.L. - Reaching Everybody By Exposing Lies
There is no point in arguing with an idiot, they will just drag you down to their level and beat you with experience.
Remember, Jesus died for our sins. So if you don't sin, he died for nothing.
  zondag 23 juli 2006 @ 16:32:44 #206
143373 Belsezar
Zonnekoning
pi_40106288
quote:
Eerste kerstdag is niet de geboortedag van Jezus Christus:

De 25ste december werd volstrekt willekeurig uitgeroepen tot de geboortedag van Christus - men had net zo goed 1 mei of 17 juli kunnen nemen.
In de begintijd van het christendom schijnt men de geboorte van de Heiland ook werkelijk op andere dagen dan 25 december te hebben gevierd: op 6 januari, 28 maart, 20 april, 20 mei of 18 november.
De 25ste december werd voor het eerst halverwege de vierde eeuw genoemd, en wel om de volgende reden: de ontvangenis vond plaats op Nieuwjaar, en dat viel toentertijd op 25 maart.
Tel daar negen maanden bij op, en je komt uit op 25 december.
Zo sloeg de kerk twee vliegen in één klap: 25 december was een oude heidense feestdag ('dies solis invincti natalis') en het gehakketak over de ware geboortedag van de Heer was ook voorbij.
Maar waarom de ontvangenis nou juist op Nieuwjaar zou hebben plaatsgevonden, kon eigenlijk niemand uitleggen.
Tegen 25 december pleit overigens niet alleen deze willekeur, maar ook het weer.
Op de geboortedag van Jezus, zo meldt de evangelist Lucas, "bevonden zich herders in het open veld die gedurende de nacht hun kudde bewaakten".
In december is het ijskoud in Palestina en blijft het vee in de stal.

Bron: J. Finnegan, 'Handbook of Biblical Chronology', 1964; Konradin Ferrari d'Occhieppo, 'Der Stern von Bethelhem in astronomischer Sicht', 1994
Wij lopen 5 jaar achter

Volgens astrologen heeft de ster(ren) die de Drie Wijzen dirigeerde richting de kribbe van Jezus alleen boven Bethlehem gestaan in 5 en 6 voor Christus. Een ander feit die dit ondersteund is de Bijbel zelf. In Mattheus staat dat Jezus Christus geboren werd aan het einde van de heerschappij van Herod, deze overleed in 4 voor Christus. Ook is de geboorte dage van Jezus incorrect, de 25ste december is gekozen als dag maar is niet de werkelijke verjaardag van Jezus, deze is 14/15 december in 5 voor Christus.

Het was ook niet een enkele ster die hun leidde. In de Bijbel wordt aangegeven dat de ster verdween en weer trg kwam in volgende nacht(en). Dit kwam doordat er drie verschillende sterren boven Bethlehem kwamen, door het draaien van de aarde kwam er die periode een nieuwe (vissen) constellatie boven aan in de sterren hemel te staan.

Bronnen:

http://www.usbible.com/Astrology/when_was_jesus_born.htm
http://users.aristotle.net/~bhuie/birthday.htm

Ik had hier van de week iets over gezien op Discovery, erg interessant
R.E.B.E.L. - Reaching Everybody By Exposing Lies
There is no point in arguing with an idiot, they will just drag you down to their level and beat you with experience.
Remember, Jesus died for our sins. So if you don't sin, he died for nothing.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')