abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 15 januari 2006 @ 23:13:56 #101
122762 TimT
Bye Bye Blackbird
pi_34105102
Ik snap alle voordelen en ik snap alle nadelen. Maar het feit is niemand durft zijn nek er voor uit te steken. Want het inderdaad een te duur plan om mee te beginnen.
Of my friend, I can only say this. Of all the souls I have encountered. His was the most... human." -- Captain James T. Kirk .
http://www.timt.web-log.nl/
  zondag 15 januari 2006 @ 23:31:43 #102
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_34105892
Het is overduidelijk dat het exploiteren van de kolenmijnen an sich economisch niet rendabel is. Zelfs al doen we het met uitkeringstrekkers die hier niets meer als hun uitkering voor krijgen, dan nog is zo'n bakje kolen 10x zo duur als wanneer we het vanuit een dagbouwmijn uit Australie laten komen.

Wat echter over het hoofd wordt gezien, (met name door het volk van boven de rivieren valt me op ), is de heilzame werking die van het arbeiden in zo'n kolenmijn uitgaat.

Er is in Nederland nog volop werk wat gewoonweg blijft liggen omdat de mensen te lui zijn om te doen, of omdat een uitkering zo makkelijk verstrekt wordt. Denk maar aan asperge-steken, straatvuil opruimen, werken in het slachthuis etc.
Wanneer uitkeringstrekkers weten dat, wanneer ze binnen 2 jaar geen baan hebben, op transport naar de Limburgse kolenmijnen gezet worden denk ik dat ze eerstgenoemde baantjes maar wát te graag zullen aannemen.

Bovendien zijn kolenmijnen ideaal om te bewaken en eenvoudig te managen. Je hoeft alleen maar 2 man bij de lift te zetten om te kijken of er niemand uitgaat. En wanneer er onvoldoende kolen geschept worden, dan gaat er ook onvoldoende voedsel terug naar beneden!
The End Times are wild
  zondag 15 januari 2006 @ 23:45:39 #103
57381 DeGroeneRidder
Compassionate Conservatism
pi_34106475
quote:
Op zondag 15 januari 2006 23:31 schreef LXIV het volgende:
Wat echter over het hoofd wordt gezien, (met name door het volk van boven de rivieren valt me op ), is de heilzame werking die van het arbeiden in zo'n kolenmijn uitgaat.
Schrijf mij eens een verhandeling over de "heilzame werking" van een stoflong.
-6- Gehoorzaam de wetten van de HERE, uw God. Volg Zijn weg en heb ontzag voor Hem.
pi_34107978
quote:
Het is overduidelijk dat het exploiteren van de kolenmijnen an sich economisch niet rendabel is. Zelfs al doen we het met uitkeringstrekkers die hier niets meer als hun uitkering voor krijgen, dan nog is zo'n bakje kolen 10x zo duur als wanneer we het vanuit een dagbouwmijn uit Australie laten komen.

Er is in Nederland nog volop werk wat gewoonweg blijft liggen omdat de mensen te lui zijn om te doen, of omdat een uitkering zo makkelijk verstrekt wordt. Denk maar aan asperge-steken, straatvuil opruimen, werken in het slachthuis etc.
Wanneer uitkeringstrekkers weten dat, wanneer ze binnen 2 jaar geen baan hebben, op transport naar de Limburgse kolenmijnen gezet worden denk ik dat ze eerstgenoemde baantjes maar wát te graag zullen aannemen.

Bovendien zijn kolenmijnen ideaal om te bewaken en eenvoudig te managen. Je hoeft alleen maar 2 man bij de lift te zetten om te kijken of er niemand uitgaat. En wanneer er onvoldoende kolen geschept worden, dan gaat er ook onvoldoende voedsel terug naar beneden!
Dat lijkt me inderdaad een goed plan. Vooral dat, geen resultaat, geen voedsel idee. Moeten we wel even het verdrag van de rechten van de mens opzeggen, maar ach dat wilde Geert Wilders toch ook al. Toch alleen maar onhandig.
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
  maandag 16 januari 2006 @ 02:01:03 #105
122762 TimT
Bye Bye Blackbird
pi_34110282
quote:

De kolenmijnen horen tot de geschiedenis. Heropenen zou miljoenen kost en ze rendabel maken is bijna onmogelijk. Onze kolen zullen altijd duurder zijn dan die uit Oost-Europees landen. Het opgewekte beeld dat mensen in de uitkering lui zijn, is niet alleen misselijkheid opwekkend ook minachtend. Het op transport zetten van mensen in een uitkering is niet eens mogelijk. Het zou tegen zoveel wetten ingaan en zal zoveel protest opleveren, dat het geen werkbare optie is.

Jij wilt van de kolenmijnen een modern concentratiekamp maken. Niet alleen is het tegen verdrag van de mensenrechten. Het gaat in tegen onze normen en waarden. We hebben geleerd van de fouten van onze voorgangers. Misschien jij in dit geval niet. Maar vandaar dat jij waarschijnlijk ook nooit een bevoegd minister zal worden.
Of my friend, I can only say this. Of all the souls I have encountered. His was the most... human." -- Captain James T. Kirk .
  maandag 16 januari 2006 @ 02:11:36 #106
67194 wimmel_1
Intentionally Left Blank
pi_34110437
Tsss....

Dadelijk openen ze die mijnen weer.... gaat TS weer een topic openen over het feit dat er ineens weer een enorme stikstofoxide vergiftiging komt door de stook van die zooi.
Waarom staat er in ondertitels nooit dat wat er gezegd word?
  vrijdag 20 januari 2006 @ 02:59:35 #107
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_34267339
De mijnindustrie heeft de regio veel welvaart gebracht, maar ook bitter veel ellende. Stoflongen zijn geen prettige manier om te sterven, om nog maar te zwijgen van de mijnwerkers die ondergronds zijn omgekomen door instortende gangen etc.
Daarnaast heeft de regio ruim 30 jaar nodig gehad om op milieugebied enigszins te herstellen (van zwart naar groen).

Praat voor de gein eens met mensen die in de onmiddellijke omgeving van een mijn gewoond hebben... Over op welke dagen de was wel of niet gedroogd kon worden door het mijngruis dat neerdaalde enzo...

Mijnen heropenen is imho echt geen optie, maar dat neemt niet weg dat we serieus moeten kijken naar de mogelijkheden die de regio biedt. Er start binnenkort een proef in Heerlen om stadsverwarming te realiseren door gebruik van mijnwater. Als dat inderdaad realiseerbaar is, wordt de afhankelijkheid van aardag ook minder.. Lijkt me een betere optie dan mensen bewust weer blootstellen aan gruwelijke beroepsziekten
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
  zaterdag 21 januari 2006 @ 20:01:17 #108
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_34320683
Er wordt tegenwoordig te veel geklaagd en te weinig gewerkt.

Vroeger, in de Attische zilvermijnen, daar moest nog gewerkt worden. Geen semi-vrijwilligers die ook nog een kans kregen om ander werk te verrichten, maar allemaal krijgsgevangen mannen, vrouwen en kinderen. Wanneer die eenmaal de zilvermijn ingegaan waren konden ze er zeker van zijn dat ze het daglicht nooit meer zouden aanschouwen.
In mijngangetjes van hooguit 40 cm. hoog moesten ze, kruipend met een rieten mandje en een primitieve houweel, het zilvererts van de wanden krabben. Na enkele jaren waren deze mensen dusdanig kromgegroeid dat ze niet eens meer boven de grond zouden willen komen.

Het eten bestond uit vissekoppen en zeewier, als ze al geluk hadden. In de mijn zelf was de lucht enorm bedompt door de fakkels en olielampen. Een systeem om de lucht ooit eens te verversen bestond nog niet. Aan het einde van hun carriere aldaar, wanneer hun verstijfde karkas liggend in een mijngang werd gevonden door een opzichter, restte hen niets anders om als voer te dienen voor de honden van de mijnbaas. En nooit hoorde je iemand klagen!

Dus die beroepswerkelozen uit de Randstad moeten niet zeuren wanneer ze, tegen een paar honderd euro per maand, eens enkele jaartjes Limburg aan de onderkant moeten bezoeken!

[ Bericht 5% gewijzigd door LXIV op 21-01-2006 20:25:02 ]
The End Times are wild
  zaterdag 21 januari 2006 @ 20:04:51 #109
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_34320802
-edit-
The End Times are wild
  maandag 23 januari 2006 @ 03:00:37 #110
122762 TimT
Bye Bye Blackbird
pi_34367690
quote:
Op zaterdag 21 januari 2006 20:01 schreef LXIV het volgende:
Er wordt tegenwoordig te veel geklaagd en te weinig gewerkt.

Vroeger, in de Attische zilvermijnen, daar moest nog gewerkt worden. Geen semi-vrijwilligers die ook nog een kans kregen om ander werk te verrichten, maar allemaal krijgsgevangen mannen, vrouwen en kinderen. Wanneer die eenmaal de zilvermijn ingegaan waren konden ze er zeker van zijn dat ze het daglicht nooit meer zouden aanschouwen.
In mijngangetjes van hooguit 40 cm. hoog moesten ze, kruipend met een rieten mandje en een primitieve houweel, het zilvererts van de wanden krabben. Na enkele jaren waren deze mensen dusdanig kromgegroeid dat ze niet eens meer boven de grond zouden willen komen.

Het eten bestond uit vissekoppen en zeewier, als ze al geluk hadden. In de mijn zelf was de lucht enorm bedompt door de fakkels en olielampen. Een systeem om de lucht ooit eens te verversen bestond nog niet. Aan het einde van hun carriere aldaar, wanneer hun verstijfde karkas liggend in een mijngang werd gevonden door een opzichter, restte hen niets anders om als voer te dienen voor de honden van de mijnbaas. En nooit hoorde je iemand klagen!

Dus die beroepswerkelozen uit de Randstad moeten niet zeuren wanneer ze, tegen een paar honderd euro per maand, eens enkele jaartjes Limburg aan de onderkant moeten bezoeken!
De logica van een beginnende misdadiger tegen de mensheid. Vroeger, is zo mooi. Dat was vroeger, ook wel verleden tijd genoemd. Waarom denk je dat het vroeger is, omdat we op een gegeven moment gezegd hebben, dat we het niet meer doen. En waarschijnlijk komt dat omdat we leerde dat zo met mensen omgaan, niet echt beschaaft is. Omdat jij dat niet door hebt, dat is jou probleem. Maar dat je dit soort dingen durft te posten, wat voor figuur ben jij wel niet! Heb jij geen enkel menselijk gevoel in je sodemieter. En dan durf je nog te zeggen en je hoorde niemand klagen. Misschien moet jij eens wat opzoeken, het woord menselijkheid. Solidariteit met je medemens en misschien zou je eens slavenarbeid / dwangarbeid moeten opzoeken.
pi_34367762
en dsm staat er nu...
misschien dat maar slopen dan
of wacht, daar hebben we meer aan dan aan mijnen

en mijn beide opa's hebben er gewerkt. eentje gedwongen, die had in WOII de keus tussen de mijnen of het duitse leger, maar is kort na de oorlog gestopt en leraar geworden. de ander is jonger en werkte er uit zichzelf, als opzichter ofzo, maar toen het gesloten werd en dsm werd, heeft hij extra opleiding gedaan en is scheikundige geworden. in mijn idee zijn beiden na de mijnen erop vooruit gegaan.
  maandag 23 januari 2006 @ 18:08:47 #112
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_34385167
quote:
Op maandag 23 januari 2006 03:00 schreef TimT het volgende:

[..]

De logica van een beginnende misdadiger tegen de mensheid. Vroeger, is zo mooi. Dat was vroeger, ook wel verleden tijd genoemd. Waarom denk je dat het vroeger is, omdat we op een gegeven moment gezegd hebben, dat we het niet meer doen. En waarschijnlijk komt dat omdat we leerden dat zo met mensen omgaan, niet echt beschaaftd is. OmDat jij dat niet door hebt, dat is jou probleem. Maar dat je dit soort dingen durft te posten, wat voor figuur ben jij wel niet! Heb jij geen enkel menselijk gevoel in je sodemieter. En dan durf je nog te zeggen en je hoorde niemand klagen. Misschien moet jij eens wat opzoeken, het woord menselijkheid. Solidariteit met je medemens en misschien zou je eens slavenarbeid / dwangarbeid moeten opzoeken.
Nergens beweer ik dat we weer terug moeten naar hoe het ten tijde van de Attische zilvermijnen was. Ik geef alleen aan hoe het vroeger was, en dat we misschien tegenwoordig iets te snel klagen.
Mijn doel is helemaal niet om geld te verdienen aan deze mensen, of om te bezuinigen op uitkeringen. Ik wil deze mensen slechts wat normen en waarden en arbeidsethos bijbrengen.
Van mij hoeven kinderen van uitkeringstrekkers die jonger zijn als 12 helemaal niet de mijnen in! En voor de andere kinderen moet speciaal, arbo-technisch verantwoord gereedschap gemaakt worden. En mocht er per ongeluk iemand komen te overlijden tijdens zijn werkzaamheden, dan geven we het lichaam netjes terug aan de familie.

De mensen die in de mijnen kunnen gaan werken behoren vaak tot sociale randgroepen. Veel van deze families zijn al generaties lang werkeloos. Kinderen die opgroeien in een dergelijke situatie gaan het als normaal beschouwen dat vader altijd thuis op de bank zit en 's avonds op inbrekerspad gaat. Het meest ongelukkig zijn die mensen zelf uiteindelijk met deze situatie. Een vicieuze cirkel die doorbroken moet worden.

Maar ik denk dat jij hoort bij de afdeling beroepswerkenlozen die als ze het woord "werk" alleen al hoort meteen facisme begint te roepen! Wie denk je dat jouw uitkering betaalt, of voor jouw sociale voorzieningen zorgt? Er moet gewoon gewerkt worden, daar is niks misdadigs aan hoor.

[ Bericht 0% gewijzigd door LXIV op 23-01-2006 18:18:02 ]
The End Times are wild
  maandag 23 januari 2006 @ 19:50:51 #113
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_34388666
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 19:31 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Ik heb me altijd al afgevraagd waarom de mijnen dicht moesten. De kolenmijnen staan toch borg voor stoere jongensverhalen, heroïek en noeste arrebeid. Nu komt er nog bij dat de crisis in Rusland ons erop heeft gewezen dat we ons minder afhankelijk moeten maken van andere landen. We hebben natuurlijk onze gasbel, maar die wordt gedeeltelijk verkwanselt aan andere landen, een frote voorraad steenkool achtr de hand zou wel eens goed van pas kunnen komen in tijden van crisis.

Als tweede las ik nog niet zolang geleden dat de werkeloosheid in Zuid Limburg procentueel erg hoog is. De kolenmijnen zijn traditioneel altijd een grote werkgever geweest, wat zou er niet mooier zijn dan dat deze traditionele werkgever terugkeert en vele arme Limburgers aan werk helpt. De schachten zijn nog grotendeels in tact, dus de investeringen hoeven niet eens zo groot te zijn. Wat mijnkarretjes, houwelen en zangvogeltjes voor de kolendamp en we kunnen het zwarte goud weer uit de Limburgse heuvels graven.
[afbeelding]
De schachten etc. zijn helemaal niet grotendeels intact, bijna alles is weg. Het zou vermoedelijk jaren kosten om de mijnen weer werkend te maken en los daarvan is het onmogelijk om de mijnen winstgevend te maken zeker niet als het mijnen met veel personeel betreft. Het heeft dus geen enkel doel om de mijnen te heropenen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Plato1980 op 23-01-2006 23:47:24 ]
Giallo e nero è il tuo colore,
giallo e nero Roda nel cuore.
pi_34391882
Deze zijn niet ecomisch (nu dan ' te openen.
Dus dicht laten.
We hebben betere opties, zoals gas.
pi_34396637
Nou het is dat het BHFH is anders zou ik een lang verhaal kunnen houden.

Kort:

- te duur, winst haal je er nooit meer uit
- je krijgt niemand meer naar beneden en zeker geen Limburgers
- je moet dan half Heerlen, Brunssum, Landgraaf, DSM en Kerkrade slopen
- Snowworld moet verdwijnen
- Nieuwe infrastructuur rond Parkstad Limburg
pi_34398770
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 19:31 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
De schachten zijn nog grotendeels in tact, dus de investeringen hoeven niet eens zo groot te zijn.
Bron?
pi_34416713
quote:
Op maandag 23 januari 2006 22:54 schreef Toffe_Ellende het volgende:
- je moet dan half Heerlen, Brunssum, Landgraaf, DSM en Kerkrade slopen
Kunnen die mijnen vandaag nog open?
pi_34418497
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 16:19 schreef joshus_cat het volgende:

[..]

Kunnen die mijnen vandaag nog open?
Nou, jij komt uit Den Haag, dat is ook niet veel soeps
pi_34419763
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 17:22 schreef Toffe_Ellende het volgende:

[..]

Nou, jij komt uit Den Haag, dat is ook niet veel soeps
Ja, da's een argument.

D'r zijn zat andere steden die veel hoger genoteerd staat wat betreft destructie-urgentie. Zoetermeer, Almere (strikt genomen geeneens steden maar opdrijfplaatsen van vinex-vee), Amsterdam (da's dan wel een stad, maar ja, wel gevuld met amsterdammers), Rotterdam (duitsers hadden hun werk niet afgemaakt), ...

Bovendien, je moet ergens beginnen.
pi_34419960
Ach, Parkstad is best mooi. Het wordt alleen altijd vergeleken met Maastricht en daar kan het gewoon niet tegen op.
  donderdag 23 februari 2006 @ 15:44:53 #121
136589 mailyourmom
ziet het zitten
pi_35409169
Mmm... Topic over mijn thuisomgeving is altijd leuk.
.-- .. . -.. .. - .-.. . . ... - -.- . -. - -- --- .-. ... .
pi_36977717
het word dringend tijd dat er 1 of 2 van onze mijnen in limburg terug open gaat de stook olie blijft maar stijgen en ze kunnen niet meer zeggen nu dat de mijnen niet meer rendabbel zouden zijn duitsland heeft er ook 1 terug open gedaan de helft van mijn vakantie geld gaat alleen al naar mazout kwil terug op kolen gaan stoken zou zelf als ik de kans krijg in de mijn gaan werken.
pi_36978726
In tegenstelling tot bijvoorbeeld Duitsland en de mijnen in Belgie is in Zuid-Limburg alles opgeruimd. Het enige wat je nog ziet van het mijnverleden is de liftschachttoren van de Oranje Nassau en ergens in de buurt van het Pinkpopterrein een oude kolenwagon
  zaterdag 15 april 2006 @ 13:19:24 #124
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_36978894
quote:
Op zaterdag 15 april 2006 13:12 schreef Toffe_Ellende het volgende:
In tegenstelling tot bijvoorbeeld Duitsland en de mijnen in Belgie is in Zuid-Limburg alles opgeruimd. Het enige wat je nog ziet van het mijnverleden is de liftschachttoren van de Oranje Nassau en ergens in de buurt van het Pinkpopterrein een oude kolenwagon
Je vergeet nog haast schacht Nulland:

Maar hoe dan ook, al zou het spul er nog staan dan was het toch verouderd geweest. In die zin is het weg-zijn ervan niet zo'n sterk argument., het scheelt juist opruimwerk. Maar "eventjes opengooien" is idd niet het geval.
Vampire Romance O+
pi_36978916
Hey, dat ding ken ik helemaal niet. Maar ik kom dan ook nooit in Nulland
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')