quote:
Op woensdag 8 februari 2006 09:24 schreef Onno_Quist het volgende:[..]
In principe ligt de verantwoordelijkheid bij jou. Op een VT beschikking staat duidelijk vermeld dat je eventuele fouten direct moet doorgeven om te laten corrigeren. Dat is om dit soort situaties te voorkomen.
[...]
ik zal dan toch nog even het verhaal eromheen vertellen (want die aangifte van 2004 was al een drama)
Mijn vriendin had al heel snel haar jaaropgaaf binnen (voor 10 januari geloof ik). Ze heeft toen direct het aangifteprogramma gedownload en ingevult. Echter we merkten al heel snel een bug.
daar waar het bedrag dat je terugkrijgt word berekend stond een verkeerd bedrag.
in 1 van de verlden werd een negatief getal ingevult. Wij wisten dat als je een papieren versie zou hebben dat er bij zou staan: 'komt hier een negatief getal uit, vul dan 0 (nul) in'.
echter, het programma nam dit negatieve getal gewoon mee in de berekening. Het programma kwam hierdoor uit op een teruggaven van (ongeveer) 1300 euro, terwijl ze maar (ongeveer) 150 euro belasting betaald had.
Mijn vriendin heeft toen DIRECT de belastingdienst gebelt. Dat gesprek ging ongveer zo (B = belastingdienst. A = mijn vriendin):
B: goedemorgen, Belastingdienst, waarmee kan ik u helpen?
A: ja ik heb het aangifteprogramma ingevult. Ik heb in totaal 150 euro loonbelasting betaald, en nu zegt jullie programma dat ik 1300 euro terugkrijg. Terwijl ik dus maar 150 euro moet terugkrijgen
(gegevens over ontvangen loon en betaalde loonbelasting worden uitgewisseld)
B: nee dat klopt niet mevrouw, u krijgt maar 150 euro terug
A: ja, dat vertel ik u net. Maar jullie programma geeft aan dat ik 1300 terugkrijg
B: nee, dat is niet correct. U krijgt maar 150 terug
A: ja maar jullie programma.....
etc, etc, etc.
Ze kon mevrouw B niet aan het verstand peuteren dat hun programma een fout maakte.
Na een (redelijk nutteloos) gesprek van 5 minuten heeft mijn vriendin maar opgehangen.
We hebben toen besloten om de aangifte gewoon te versturen. Wij gingen ervanuit dat het nogwel door de computer van de belastingdienst nagekeken werd en die zou de fout wel ontdekken.
afijn, 3 maand later krijgt mijn vriendin een brief: 'wij hebben uw aangifte ter controle doorgestuurd naar het regiokantoor, wij zullen u zo spoedig mogelijk op de hoogte brengen' (ja, 3 keer raden waarom dat is gebeurt).
1 maand later, niets...
2 maand later, niets...
na 3 maand maar eens gebelt waar het bleef. samenvatting: het was naar het regiokantoor gestuurd en verder wisten ze ook niets. Ze zouden 1 of ander bericht daarnaartoe sturen om ze te manen om op te schieten. Ze zou heel snel bericht krijgen
enkele weken later nog niets gehoort. Weer gebelt: 'ja we stonden gisteren op het punt de brief uit te draaien, echter toen ging de printer stuk' (???). 'we sturen het alsnog zo snel mogelijk op'.
weer enkele weken later nog niets gehoort. Weer gebelt. nu lag het 'opeens weer bij het regiokantoor'. weer zouden ze een bericht daarnaartoe sturen, en zij moesten BINNEN 3 dagen reageren. Helaas was mijn vriendin die dagen slecht berijkbaar vanwege problemen met haar mobiel (nummerportering die niet lekker verliep).
dus 4 dagen later nog neits gehoort. het is ondertussen November. Weer gebelt: ' goh ja dit duurt wel erg lang. Ow ik zie zelfs dat u het begin Januari al ingestuurd heeft...'. jah, we hadden ook al lang bericht verwacht. Maargoed, nogmaals zou het regiokantoor contact opnemen.
Weet niet meer zeker, maar volgens mij is dat toen ook gebeurt en zouden ze het asap klaarmaken (jah, waar hadden we dat eerder gehoort).
half december (dus ruim 11 maand later) eindelijk een blauwe enveloppe
![]()
de VT
onze 'vreugde' verdween al snel toen we dus het bedrag zagen wat ze terugkreeg...
1300 euro
belastingdienst:
maargoed, aangezien 'wij' al genoeg moeite hebben gedaan hebben we besloten om het teveel teruggekregen bedrag incl rente direct op een spaarrekening te zetten, en we zien wel wanneer ze het komen halen. we hebben geen zin om er NOGMAALS achteraan te bellen of ze asjeasjeblieft hun werk nou eens goed willen doen.
volgens mij zijn ze er zelf ook al/eindelijk achter:
http://www.belastingdiens(...)lopigeaanslagen.html