Ik gebruik nog gewoon me pincode.quote:Op zondag 5 februari 2006 11:01 schreef Koningin het volgende:
Wie gaat het allemaal digitaal doen met DigiD??
Ik heb vrijdag eentje aangevraagd!
Ah, op die manier. Ik heb geen idee waar ik uit kan kiezen of wat ik kan gebruiken. Merk ik wel wanneer ik groen licht krijg om de aangifte te versturen.quote:Op zondag 5 februari 2006 11:05 schreef Koningin het volgende:
[..]
Hoe bedoel je?
DigiD heeft te maken met identificatie, i.p.v. de pincode (electronische handtekening) die normaal gebruikt wordt.
Koop ook ff een cursus Nederlands. Dat kun je in ieder geval opvoeren als studiekosten..... De andere 2 dingen kun je volgens mij gewoon declareren bij je baas hoor?quote:Op zondag 5 februari 2006 21:38 schreef alex82 het volgende:
Ik heb een vraagje !
Ik heb vorig jaar een mobile telefoon aan moeten schaven en werkschoenen voor me werk!
telefoon omdat ik berijkbaar moet blijven.
en schoenen omdat dit verplicht werd.
Kan ik de gemaakte kosten terug krijgen ?
enzoja waar moet ik dit invullen bij me belastingsaangifte ?
Met vriendelijke groet Alex
Niet iedereen kan alles Weet alles. Laat mensen ook in hun waarde wil je.quote:Op zondag 5 februari 2006 21:39 schreef existenz het volgende:
[..]
Koop ook ff een cursus Nederlands. Dat kun je in ieder geval opvoeren als studiekosten..... De andere 2 dingen kun je volgens mij gewoon declareren bij je baas hoor?
Hoe het precies zit weet ik niet. Normaal gesproken zal de belastingdienst wanneer je een negatief inkomen hebt dit verrekenen met voorgaande jaren over 5 jaar, en pas daarna kun je het (als het dan nog steeds niet vereffend is) in een volgend jaar meerekenen. Ik weet echter niet hoe dit met aftrekposten zit. Het zou ook kunnen dat wanneer je aan aftrekposten geen voordeel behaalt, he niet te verrekenen is. Misschien is dat veld er toch ook wel juist voor bedoeld.quote:Op maandag 6 februari 2006 05:10 schreef Zelva het volgende:
Kan iemand mij de Restant persoonsgebonden aftrek wat beter uitleggen.
De laatste jaren heb ik geen aftrekposten die hier betrekking op hebben ingevuld, omdat ik toch alle betaalde loonheffing terugkreeg en dat dus geen zin had. Betekent dat nu dat ik die dit jaar alsnog zou kunnen aftrekken? Of had ik per se het inkomen in eerdere jaren tot nul moeten reduceren en heb ik nu mijn rechten verspeeld?
Zoals al eerder in dit topic naar voren kwam kun je alleen buitengewone uitgaven opgeven in het jaar dat jij die kosten betaald hebt. Dus dit jaar kan je dat niet meer opgeven. Wat je wel kan doen is het volgende:quote:Op maandag 6 februari 2006 05:10 schreef Zelva het volgende:
Kan iemand mij de Restant persoonsgebonden aftrek wat beter uitleggen.
De laatste jaren heb ik geen aftrekposten die hier betrekking op hebben ingevuld, omdat ik toch alle betaalde loonheffing terugkreeg en dat dus geen zin had. Betekent dat nu dat ik die dit jaar alsnog zou kunnen aftrekken? Of had ik per se het inkomen in eerdere jaren tot nul moeten reduceren en heb ik nu mijn rechten verspeeld?
Leg de restant persoonsgebonden aftrek dan eens uit, want nu begrijp ik er hélemaal niets meer van. Dat restant is van vorige jaren, maar volgens jou kan dat helemaal niet.quote:Zoals al eerder in dit topic naar voren kwam kun je alleen buitengewone uitgaven opgeven in het jaar dat jij die kosten betaald hebt. Dus dit jaar kan je dat niet meer opgeven.
Wat schiet ik daar mee op dan? Over 2003 en 2004 viel mijn inkomen toch al onder de drempel. Over die jaren heb ik toch al geen belasting hoeven te betalen, dus voor die jaren extra aftrekposten gaan invoeren, verandert echt niets.quote:Als je aangiften van 2003 en 2004 nog niet definitief zijn kun je de belastingdienst waar je onder valt een briefje sturen dat je je aangifte wilt wijzigen en waarom dat zo is.
Oké, het begint me nu een beetje te dagen. Maar als ik nu vorig jaar die persoonsgebonden aftrek helemaal niet afgetrokken heb, kan ik die nu alsnog verrekenen? Uiteraard na aftrek van het inkomen van het vorige jaren.quote:Op maandag 6 februari 2006 14:04 schreef kaputwiehund het volgende:
je restant persoonsgebonden aftrek is dat gedeelte dat je in voorgaande jaren niet kon verrekenen.
Voorbeeldje dan maar
Stel:
persoonsgebonden aftrek 2004: 10.000 euro
Inkomen werk en woning: 6.000 euro
Inkomen sparen en beleggen 2.000 euro.
Na het verrekenen met het inkomen uit werk en woning resteert dan nog 2.000 euro. Dit wordt doorgeschoven naar 2005. Waarvan je ook keurig een beschikking ontvangt van de belastingdienst. (als het allemaal goed gaat)
Zie de opmerking van kaputwiehond. Dit restant moet eerst door de belastingdienst worden vastgesteld. Dat kan alleen als je de kosten van die jaren in de aangifte van dat jaar mee laat tellen.quote:Op maandag 6 februari 2006 13:08 schreef Zelva het volgende:
Leg de restant persoonsgebonden aftrek dan eens uit, want nu begrijp ik er hélemaal niets meer van. Dat restant is van vorige jaren, maar volgens jou kan dat helemaal niet.![]()
Het eerste stuk dat ik schreef ging over de tegemoetkomingsregeling buitengewone uitgaven. Dit is juist op jou van toepassing. Omdat je over die jaren geen belasting hoefde te betalen en zelfs terug kreeg, kon je (als je die posten aangegeven had) niet meer belasting terugkrijgen dan wat er op je loon ingehouden was. Daardoor dacht jij dat het opgeven van deze kosten geen nut had. Terwijl je bij deze tegemoetregeling toch deze 'kosten' terug kan krijgen.quote:Wat schiet ik daar mee op dan? Over 2003 en 2004 viel mijn inkomen toch al onder de drempel. Over die jaren heb ik toch al geen belasting hoeven te betalen, dus voor die jaren extra aftrekposten gaan invoeren, verandert echt niets.
quote:Op maandag 6 februari 2006 17:21 schreef Mariposa het volgende:
Ik hoop dat het nu iets duidelijker voor je is.
Je telt het gewoon allemaal bij elkaar op, dus bij de rente die je hebt betaalt op jaarbasis plus dus alle eventuele andere kosten die je hebt gemaakt.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 13:12 schreef Onno_Quist het volgende:
In welk gedeelte van het aangifteprogramma geef je de bedragen op die gemoeid gaan met de aankoop van een huis? Dus taxatiekosten etc.. ? Ik kan het nergens terugvinden, het enige wat in de buurt komt is de bijleenregeling, maar die gaat er vanuit dat ik ook een huis heb verkocht, wat niet zo is.
Ok tnx, dan ga ik dat eens proberen straks. Ik had dat in eerste instantie gedaan maar was bang dat het niet het goede veld was voor dat soort zaken.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 13:28 schreef Aventura het volgende:
[..]
Je telt het gewoon allemaal bij elkaar op, dus bij de rente die je hebt betaalt op jaarbasis plus dus alle eventuele andere kosten die je hebt gemaakt.
volgend jaar. Gebruik nu nog gewoon mijn pincodequote:Op zondag 5 februari 2006 11:01 schreef Koningin het volgende:
Wie gaat het allemaal digitaal doen met DigiD??
Ik heb vrijdag eentje aangevraagd!
Waar staat die -198?quote:Op dinsdag 7 februari 2006 14:47 schreef charmed_angel het volgende:
Als er -198 euro staat.... dan moet ik zeker betalen
quote:Op dinsdag 7 februari 2006 14:48 schreef Alicey het volgende:
[..]
Waar staat die -198?
Wanneer het bij het eindbedrag te betalen belasting staat, is het nl. wat je terug krijgt.
Het is het te betalen bedrag. Als dat negatief is, is het dus het terug te ontvangen bedrag.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 14:53 schreef charmed_angel het volgende:
[..]
whoehoeeeeeee toch?![]()
Maaruh hoe weet je dat dan?
Ok ik snap het.... harstikke bedankt! Ga ik hem zo even versturenquote:Op dinsdag 7 februari 2006 14:53 schreef Alicey het volgende:
[..]
Het is het te betalen bedrag. Als dat negatief is, is het dus het terug te ontvangen bedrag.
check even je aanslag gemeentelijke belastingen. Daar staat hij ook op.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 14:56 schreef charmed_angel het volgende:
[..]
Ik weet alleen niet meer wat de woz waarde van me woning is.... 145.000 of 150.000![]()
jah ik heb het gevonden idd op de aanslag gemeentelijke belastingen. 155.000 was het dus. Krijg nu maar 185 euro terug, maar ben toch happyquote:Op dinsdag 7 februari 2006 15:02 schreef kaputwiehund het volgende:
[..]
check even je aanslag gemeentelijke belastingen. Daar staat hij ook op.
Of bel als je het niet kan vinden even met je gemeente, die kunnen het je ook vertellen.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 15:02 schreef kaputwiehund het volgende:
[..]
check even je aanslag gemeentelijke belastingen. Daar staat hij ook op.
Ja, het zijn inkomsten. Waarschijnlijk is er geen loonheffing ingehouden omdat het totale bedrag onder de belastingvrije voet blijft.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 15:42 schreef jordydriessen het volgende:
Dit jaar wil ik ook voor het eerst aangifte gaan doen. Ik heb hierover echter een vraag. Het afgelopen jaar heb ik een groot aantal inkomstenbronnen gehad, waaronder inkomsten uit een krantenwijk. Nu heb ik van de inkomsten van de kranten mijn jaaropgave gekregen, van x euro.
In de jaaropgave staat aangegeven dat loonheffing, arbeidskorting ed. 'niet van toepassing is'. Toen ik begon met dit werk heb ik volgens mij hiervoor ook geen loonsverklaring (of ik de loonheffingskorting toe wil passen) hoeven in te vullen.
Moet ik deze inkomsten nu wel vermelden op mijn aangifte? Ik meen namelijk dat dit inkomen wordt gezien als een 'vergoeding' en niet als 'loon'. Indien ik hierover aangifte dien te doen zou mijn jaarinkomen van 2005 teveel zijn en moet ik (extra) belasting gaan betalen en krijg ik niets terug.
Dat klopt, en die is geloof ik 6000 euro,quote:Op dinsdag 7 februari 2006 15:55 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ja, het zijn inkomsten. Waarschijnlijk is er geen loonheffing ingehouden omdat het totale bedrag onder de belastingvrije voet blijft.
Persoonsgebonden aftrek, ziektekosten, algemeenquote:Op dinsdag 7 februari 2006 16:48 schreef 9christensen het volgende:
vraagje:
Van mijn loon is premie ziektekostenverzekering ingehouden. Waar vul ik dat in bij het aangifteprogramma?
Je mag alle verzekeringspremies aftrekken, en alle kosten voor behandelingen die niet vergoed worden. Als je geen bijzonderheden hebt gehad, kom je inderdaad niet snel aan het drempelbedrag.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 19:17 schreef Onno_Quist het volgende:
Heeft het eigenlijk zin om ziektekosten op te voeren als je verder geen bijzondere uitgaven hebt? Volgens mij kom ik niet aan het drempelbedrag in mijn geval (ongeveer 3500 euro) en welke ziekekosten mag je dan aftrekken? Die je werkgever betaald of de premie die je zelf hebt betaald in 2005?
Dat dacht ik dus ook al toen ik snel een rekensommetje maakte. Hoe zit het eigenlijk met medicijnen die vergoed worden door het ziekenfonds? Kan je die hier ook nog bij optellen?quote:Op dinsdag 7 februari 2006 19:18 schreef Alicey het volgende:
[..]
Je mag alle verzekeringspremies aftrekken, en alle kosten voor behandelingen die niet vergoed worden. Als je geen bijzonderheden hebt gehad, kom je inderdaad niet snel aan het drempelbedrag.
Nee, want die krijg je vergoed van het ziekenfonds. Het gaat echt om de feitelijke kosten die je maakt (Die je zelf betaalt en niet vergoed krijgt).quote:Op dinsdag 7 februari 2006 19:40 schreef Onno_Quist het volgende:
[..]
Dat dacht ik dus ook al toen ik snel een rekensommetje maakte. Hoe zit het eigenlijk met medicijnen die vergoed worden door het ziekenfonds? Kan je die hier ook nog bij optellen?
Dat is omdat er geen sprake is van een arbeidsovereenkomst.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 15:55 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ja, het zijn inkomsten. Waarschijnlijk is er geen loonheffing ingehouden omdat het totale bedrag onder de belastingvrije voet blijft.
Vorig jaar heb ik 'm 31 maart om 22:00 verstuurd en had begin mei het geld op mijn rekening. Dus ik denk zo'n twee maanden als je 'm netjes voor 1 april verstuurt.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 21:28 schreef Marsmellow het volgende:
Misschien een stomme vraag maar als ik mijn opgaaf opgestuurd heb wanneer kan ik dan het geld verwachten?
Kijk eens goed in je papieren, bij mij heeft zowel de notaris als mijn hypotheker aangegeven wat ik kon aftrekken. Maar hier staat ook een overzicht http://www.hetagiohuys.nl/wistudat/hypotheek/aftrekbaar.htmquote:Op dinsdag 7 februari 2006 23:13 schreef foetre het volgende:
En dan heb ik ook nog een klein vraagje qua woningkosten.
Dat ik taxatie kosten en notariskosten in kan vullen daarbij lijkt me logisch aangezien ik dat zelf betaald heb.
Maar wat nu mijn vraag eigenlijk is: de koopsom van mijn huis is 102.000 en me hypo is 116.000
Verschil van 14.000 door allerlei kosten overdrachtskosten gemeente kosten etc
maar kan ik die bedragen dan ook als aftrekposten gebruiken .
Het lijkt me nogal veel maar ach je weet nooit
Thnx,quote:Op dinsdag 7 februari 2006 23:31 schreef Aventura het volgende:
[..]
Kijk eens goed in je papieren, bij mij heeft zowel de notaris als mijn hypotheker aangegeven wat ik kon aftrekken. Maar hier staat ook een overzicht http://www.hetagiohuys.nl/wistudat/hypotheek/aftrekbaar.htm
Alleen als de organisatie waar jij voor werkt jou officieel wel betaalt en jij dit bedrag weer als gift terugstort naar de organisatie (waarschijnlijk zonder tussenkomst) dan kan je dit bedrag onder de aftrekpost 'giften' kwijt.quote:Op woensdag 8 februari 2006 09:02 schreef Hollie het volgende:
Belastingbetalers,
Ik heb het nodige vrijwilligerswerk gedaan (onbetaald). Is er een mogelijkheid dat ik hier een aftrekpost voor kan creeren?
In principe ligt de verantwoordelijkheid bij jou. Op een VT beschikking staat duidelijk vermeld dat je eventuele fouten direct moet doorgeven om te laten corrigeren. Dat is om dit soort situaties te voorkomen.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 23:34 schreef maestro1980 het volgende:
misschien dat iemand hier ervaring mee heeft (gaat overigens over aangifte van 2004)
stel je hebt recht op 150 euro teruggave
echter de belasting berekend in de voorlopige teruggave (door een fout van hun) dat je 1300 euro terugkrijgt.
Nu krijg je over die 1300 euro ook rente van hun (+- 65 euro)
ik ga ervan uit dat ze binnenkort het teveelbetaalde terugvragen (+- 1150). maar vragen ze dan ook de teveelbetaalde rente terug? (een deel van die 65 euro)
ik zal dan toch nog even het verhaal eromheen vertellen (want die aangifte van 2004 was al een drama)quote:Op woensdag 8 februari 2006 09:24 schreef Onno_Quist het volgende:
[..]
In principe ligt de verantwoordelijkheid bij jou. Op een VT beschikking staat duidelijk vermeld dat je eventuele fouten direct moet doorgeven om te laten corrigeren. Dat is om dit soort situaties te voorkomen.
[...]
ze geven zelf de fout toe:quote:Op woensdag 8 februari 2006 10:47 schreef kaputwiehund het volgende:
Je weet zeker dat de aanslag fout is. Zit de fout niet in een eventuele keuze voor fiscaal partnerschap?
Ik zou toch maar even aan de bel trekken. De belastingdienst rekent met een rentepercentage van 5% . Dat ga je op je spaarrekening niet redden.
Niet dat het veel uitmaakt hoor, maar Is het een voorlopige of een definitieve aanslag?(aanslagnummer eindigend op H.46 of H.40/41/42)
Je zou even uit moeten zoeken wat je maximaal aan spaargelden etc. mag hebben in jouw situatie. Volgens mij ligt het bij fiscaal partnerschap op ¤34.000 en wordt het daarna pas belast.quote:Op woensdag 8 februari 2006 11:08 schreef LookingForRichard het volgende:
Is er geen [centraal] belasting-topic (meer)?
Ik heb nl een algemene vraag; mag die ook hier?
Ik wil over 2003 proberen m'n studiekosten terug te krijgen. Nu heb ik nog nooit belastingaangifte gedaan, en is de BD tot nu toe van m'n spaargelden afgebleven. Nu ben ik bang dat als ik een Teruggave-verzoek ga doen, de BD belasting zal heffen op m'n spaargelden.
Kan ik ergens vinden hoeveel (percentage) studiekosten er vergoed zullen worden, en hoeveel heffing (percentage?) ik zal moeten betalen over spaargeld?
Als deze laatste nl hoger zal zijn dan wat ik terug ga krijgen aan studiekosten, laat ik het hele verhaal maar zitten![]()
De grens van iemand die alleen is, is iets van 20.000 euro, toch? En dan 30 % over 3 %, uit m'n hoofd.quote:Op woensdag 8 februari 2006 12:31 schreef Onno_Quist het volgende:
[..]
Je zou even uit moeten zoeken wat je maximaal aan spaargelden etc. mag hebben in jouw situatie. Volgens mij ligt het bij fiscaal partnerschap op ¤34.000 en wordt het daarna pas belast.
Jaquote:Op woensdag 8 februari 2006 22:14 schreef Bioman_1 het volgende:
En verder is het uiteraard volledig terecht dat mannen meer geld krijgen
Je moet gewoon het aangifteprogramm 2003 downloaden en je studiekosten opgeven, wanneer je boven het drempelbedrag uitkomt krijg je wat terug. Dat is het makkelijkst voor je denk ik, want het terug gaan zoeken in tabellen heb je vast geen zin in.quote:Op woensdag 8 februari 2006 18:36 schreef LookingForRichard het volgende:
[..]
De grens van iemand die alleen is, is iets van 20.000 euro, toch? En dan 30 % over 3 %, uit m'n hoofd.
Maar hoe vind ik uit hoeveel ik terug krijg van m'n studiekosten, zeg dat dat ongeveer 2.500 euro was? Ik kan nergens vinden wat dat concreet zal zijn...
Sommige mensen hebben teveel loonbelasting betaald, of hebben veel aftrekbare kosten gemaakt.quote:Op donderdag 9 februari 2006 08:18 schreef _Liquid_ het volgende:
Hoe komt het nou dat als ik zeg circa 10.500 per jaar verdien. Tevens sta ik circa 1500 loonheffingsbelasting af. Waarom krijg ik dan niets terug en sommige mensen die (meer óf minder) verdienen krijgen wél geld terug.
Hoe werkt zoiets ??
![]()
Maar in heb begin van dit topic zit je nog boven de 25k..quote:Op donderdag 9 februari 2006 11:04 schreef _Liquid_ het volgende:
Ah, wat is ze lief... ze had hem al gepost voor me![]()
Hm.. okay, sgoed. thanks
Als ik dat doe, "weet" de BD wat mijn spaargelden zijn. Nu nog niet. Stel je voor dat ze meer aan spaargelden gaan belasten, dan dat ik terug zou krijgen aan studiekostenvergoeding!quote:Op woensdag 8 februari 2006 23:53 schreef Onno_Quist het volgende:
[..]
Je moet gewoon het aangifteprogramm 2003 downloaden en je studiekosten opgeven, wanneer je boven het drempelbedrag uitkomt krijg je wat terug. Dat is het makkelijkst voor je denk ik, want het terug gaan zoeken in tabellen heb je vast geen zin in.
^^ Zei je in het begin van dit topic, maar hier stel je ineens de vraag over 10500 euro.. beetje verwarrend!quote:Op woensdag 4 januari 2006 10:58 schreef _Liquid_ het volgende:
Werk het hele jaar, verdien 26.400 perjaar.. krijg niets terug
Het zal komen doordat uw vriend een hoger inkomen heeft. Hierdoor betaalt hij ook procentueel meer belasting.quote:Op woensdag 8 februari 2006 21:53 schreef Suzziieee het volgende:
Oke voor de belastingkenners onder ons....
Ik ben bezig met mijn aangifte 2005...en klopt het dat het daadwerkelijk makkelijk is met dat programmatje van de belastingdienst?We hebben niets bijzonders,alleen werk uit inkomen en een eigen woning.
Staat me altijd iets van bij dat het wel wat ingewikkelder was.Dus als het een kwestie van invullen en opsturen is..dan kan ik me weer 45 euries besparen door het zelf te doen.
en wie kan verklaren dat er 100 euro verschil tussen zit of de verdeling alleen aan mij is of alleen aan mijn vriend.Vind het een beetje vaag dat hij meer zou krijgen
Als je het programma download en je gegevens invult heeft de BD nog helemaal niks. Je krijgt gewoon op je eigen PC een overzichtje te zien van alle berekeningen. Pas als je ervoor kiest de aangifte te versturen wordt de BD wakker.quote:Op donderdag 9 februari 2006 16:26 schreef LookingForRichard het volgende:
[..]
Als ik dat doe, "weet" de BD wat mijn spaargelden zijn. Nu nog niet. Stel je voor dat ze meer aan spaargelden gaan belasten, dan dat ik terug zou krijgen aan studiekostenvergoeding!
![]()
Aaah. Ok. Dus als ik 'm electronisch invul, maakt-ie een berekening van wat het me kost, of wat het me gaat brengen?!quote:Op donderdag 9 februari 2006 21:23 schreef werty het volgende:
[..]
Als je het programma download en je gegevens invult heeft de BD nog helemaal niks. Je krijgt gewoon op je eigen PC een overzichtje te zien van alle berekeningen. Pas als je ervoor kiest de aangifte te versturen wordt de BD wakker.
quote:Op zaterdag 11 februari 2006 12:02 schreef Hollie het volgende:
Oke mensen even kijken of ik alles goed heb met mijn aftrekposten:
1. Ziekenfondspremie die ik maandelijks betaal
2. Ingehouden ziekenfondspremie (werkgeversdeel - zie jaaropgaaf)
3. Klein beetje premie voor een particuliere ziekenfonds verzekering die ik 3 maand heb gehad.
4. Vaste aftrek apotheek (23 ¤)
5. Uitgaven voor hulpmiddelen (paar steunzolen die niet zijn vergoed)
6. Kosten van chiropractie die niet zijn vergoed.
7. Normbedrag voor studiefinanciering van 2 maand dat ik nog student was
8. Computer die ik nodig had voor mijn studie (is volgens mij aftrekbaar in 3 jaar met restwaarde van 10%).
Iemand die hier nog iets aan kan toevoegen? of iemand die onvolledigheden ziet? Vergeet ik nog iets?
quote:Op zaterdag 11 februari 2006 13:03 schreef Brighteyes het volgende:
Vraagje.
Ik heb wel een 'mannetje' die onze belastingaangifte zou doen (vriend die belastingrecht studeert) maar ik wil het toch ook even zelf proberen.
Alleen loop ik al zo ongeveer bij het allereerste deel vast.
Waar laten we de woning die op dit moment te koop staat?
We zijn zelf in Oktober in ons nieuwe huis getrokken en sinds die tijd staat er dus nog een flat te koop.
Iemand enig idee waar we die moeten laten in de aangifte?
quote:En de kosten van de overdracht die je mag aftekken, die komen toch bij de 'Betaalde rente en kosten woningschuld'?
Ja, maar dan nog kom ik er niet uit.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 13:35 schreef Five_Horizons het volgende:
Die staan "gewoon" onder "Eigen woning" (bijzondere situaties van de eigen woning)
Maar ik ga er vanuit dat je digitaal aangifte doet
Volgens mij wel. Alle medische kosten die niet vergoed worden mag je volgens mij aftrekken. Maar probeer het gewoon. Specificeer bij bijzondere kosten dat het om de anticonceptiepil gaat, dan kan de inspecteur daarmee akkoord gaan of niet..quote:Op zaterdag 11 februari 2006 14:49 schreef Aventura het volgende:
Mag je eigenlijk ook de kosten voor de Pil aftrekken? Deze wordt bij mij niet meer vergoed.
quote:Op zaterdag 11 februari 2006 13:41 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Ja, maar dan nog kom ik er niet uit.
Hij heeft namelijk wel de hele jaar de VT gehad en als ik het programma goed begrijp kan je maar 1 hoofdverblijf hebben.
Als we dus in zouden vullen
01-01 tot 12-10 = flat hoofdverblijf en dan de WOZ waarde
13-10 tot 31-12 = huis hoofdverblijf en dan de WOZ waarde
dan klopt dat toch niet met de VT van de flat (die ik later toch weer ergens aan moet geven?
Er is wel een drempel he.. Waarschijnlijk blijf je daaronder en krijg je niks terug...quote:Op zaterdag 11 februari 2006 14:49 schreef Aventura het volgende:
Mag je eigenlijk ook de kosten voor de Pil aftrekken? Deze wordt bij mij niet meer vergoed.
Daar komt men vanzelf wel achter (ervaringsdeskundige is)quote:Op zaterdag 11 februari 2006 15:11 schreef gelly het volgende:
[..]
Er is wel een drempel he.. Waarschijnlijk blijf je daaronder en krijg je niks terug...
Ik heb zelf een vraagje.. Bij mijn aagifte heb ik per ongeluk een verkeerd kenteken bij m'n bedrijfsauto ingevuld. Moet ik even een belletje plegen of komen ze daar zelf wel achter ?
Met een naheffing omdat het kenteken bij een Ferrari hoortquote:Op zaterdag 11 februari 2006 15:17 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Daar komt men vanzelf wel achter (ervaringsdeskundige is)
Misschien is de situatie voor Aventura wel anders.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 15:11 schreef gelly het volgende:
[..]
Er is wel een drempel he.. Waarschijnlijk blijf je daaronder en krijg je niks terug...
Helaasch!quote:Op zaterdag 11 februari 2006 19:27 schreef frederik het volgende:
Ben je eigenlijk verplicht om aangifte te doen indien je bij zou moeten betalen wegens box 3?
Ik heb geen blauwe envelop gekregen, en ik denk "gelijke monniken gelijke kappen" (jullie niet verplicht terugbetalen, ik nu niet verplicht betalen).
Maar heb geen zin dat ik straks een boete mag betalen omdat ik een paar slapende honden wakker had moeten maken
Maar waar laat ik de 2e dan? Of geef ik dat op die manier aan?quote:Op zaterdag 11 februari 2006 15:09 schreef Five_Horizons het volgende:
Je kunt inderdaad maar 1 hoofdverblijf hebben.
De perioden van hoofdverblijf geef je onder eigen woning weer, dus inderdaadquote:Op zaterdag 11 februari 2006 20:38 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Maar waar laat ik de 2e dan? Of geef ik dat op die manier aan?
van 01-01 tot 12-10 en dan van 13-10 tot 31-12 het andere huis?
En wat dan met de te betalen lasten over het eerste huis in de laatste 3 maanden?
De volgende kosten mag u meetellen:quote:Op zaterdag 11 februari 2006 12:02 schreef Hollie het volgende:
8. Computer die ik nodig had voor mijn studie (is volgens mij aftrekbaar in 3 jaar met restwaarde van 10%).
Iemand die hier nog iets aan kan toevoegen? of iemand die onvolledigheden ziet? Vergeet ik nog iets?
Ik denk dat jebij uitgaven voor een werk- of studeerruimte meer moet denken aan bureau, bureaustoel, boekenkast, vloerbedekking, stookkosten en dergelijke. Een computer valt opzich wel af te trekken, maar dan zul je wel moeten afschrijven. Doorgaans 90% van de aanschafwaarde met een levensduur van 3 jaar. Daarbij moet je wel een splitsing maken tussen privégebruik en gebruik voor studie. Als je de computer voor 40% van de tijd gebruikt voor andere doeleinden, dan mag je dus maar 60% van de afschrijvingskosten meenemen als scholingsuitgaven.quote:Op maandag 13 februari 2006 09:17 schreef Mariposa het volgende:
[..]
De volgende kosten mag u niet meetellen:
- rente voor schulden op grond van de Wet studiefinanciering 2000;
- uitgaven voor levensonderhoud, bijvoorbeeld huisvesting, voeding en kleding;
- reis- en verblijfkosten;
- uitgaven voor studiereizen of excursies;
- uitgaven voor een werk- of studeerruimte (ook niet de inrichting daarvan). Dus ook geen computer!
Die staat op je aanslag gemeentebelastingen.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 16:23 schreef foetre het volgende:
Nog wat kleine vraagjes.
Hoe kom ik aan me WOZ waarde?Ik weet wel een executiewaarde maar dat lijkt me niet hetzelfde.
En wanneer krijg je diequote:Op dinsdag 14 februari 2006 16:31 schreef Aventura het volgende:
[..]
Die staat op je aanslag gemeentebelastingen.
Geen idee, ik had hem vorige maand (Amsterdam)quote:
Ik heb me vergist, ik dacht dat de aftrek voor de computer afgeschaft was. Maar ik heb vanmiddag nog even in de Belastingalmanak gekeken. Daar staat dat voor duurzame leermiddelen op de waarde minus een redelijke restwaarde afgeschreven mag worden en dan moet dat op de wijze zoals al eerder beschreven was, wel moet rekening gehouden worden met privé- en studiegebruik. En dat is denk ik voor de meeste mensen wel een bottleneck denk ik, omdat de computer bij de meeste studies alleen als tekstverwerker gebruikt wordt of als opzoekmachine.quote:Op maandag 13 februari 2006 09:36 schreef RubberenRobbie het volgende:
Ik denk dat jebij uitgaven voor een werk- of studeerruimte meer moet denken aan bureau, bureaustoel, boekenkast, vloerbedekking, stookkosten en dergelijke. Een computer valt opzich wel af te trekken, maar dan zul je wel moeten afschrijven. Doorgaans 90% van de aanschafwaarde met een levensduur van 3 jaar. Daarbij moet je wel een splitsing maken tussen privégebruik en gebruik voor studie. Als je de computer voor 40% van de tijd gebruikt voor andere doeleinden, dan mag je dus maar 60% van de afschrijvingskosten meenemen als scholingsuitgaven.
Als je nog beurs ontvangt, moet je overigens normbedragen aanhouden en niet de werkelijke kosten. Dan gaat het bovenstaade verhaal ook niet op. In situaties waarbij je veel meer uitgaven hebt gehad dan het normbedrag (> 2x), dan mag je de werkelijke kosten minus 1x normbedrag aftrekken (bron: aanvullende toelichting)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |