abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_34938356
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 21:23 schreef werty het volgende:

[..]

Als je het programma download en je gegevens invult heeft de BD nog helemaal niks. Je krijgt gewoon op je eigen PC een overzichtje te zien van alle berekeningen. Pas als je ervoor kiest de aangifte te versturen wordt de BD wakker.
Aaah. Ok. Dus als ik 'm electronisch invul, maakt-ie een berekening van wat het me kost, of wat het me gaat brengen?!
Ga ik dan maar even doen.
Bedankt voor de hulp.
I'll have her, but I will not keep her long
  zaterdag 11 februari 2006 @ 12:02:06 #177
32188 Hollie
Ze klemmen je helemaal lul!
pi_34963862
Oke mensen even kijken of ik alles goed heb met mijn aftrekposten:

1. Ziekenfondspremie die ik maandelijks betaal
2. Ingehouden ziekenfondspremie (werkgeversdeel - zie jaaropgaaf)
3. Klein beetje premie voor een particuliere ziekenfonds verzekering die ik 3 maand heb gehad.
4. Vaste aftrek apotheek (23 ¤)
5. Uitgaven voor hulpmiddelen (paar steunzolen die niet zijn vergoed)
6. Kosten van chiropractie die niet zijn vergoed.

7. Normbedrag voor studiefinanciering van 2 maand dat ik nog student was
8. Computer die ik nodig had voor mijn studie (is volgens mij aftrekbaar in 3 jaar met restwaarde van 10%).

Iemand die hier nog iets aan kan toevoegen? of iemand die onvolledigheden ziet? Vergeet ik nog iets?
Veni..Vidi..Vagina --> Ik kwam... Ik zag... En het was KUT!
pi_34964740
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 12:02 schreef Hollie het volgende:
Oke mensen even kijken of ik alles goed heb met mijn aftrekposten:

1. Ziekenfondspremie die ik maandelijks betaal
2. Ingehouden ziekenfondspremie (werkgeversdeel - zie jaaropgaaf)
3. Klein beetje premie voor een particuliere ziekenfonds verzekering die ik 3 maand heb gehad.
4. Vaste aftrek apotheek (23 ¤)
5. Uitgaven voor hulpmiddelen (paar steunzolen die niet zijn vergoed)
6. Kosten van chiropractie die niet zijn vergoed.

7. Normbedrag voor studiefinanciering van 2 maand dat ik nog student was
8. Computer die ik nodig had voor mijn studie (is volgens mij aftrekbaar in 3 jaar met restwaarde van 10%).

Iemand die hier nog iets aan kan toevoegen? of iemand die onvolledigheden ziet? Vergeet ik nog iets?

Buiten je werkgeversdeel heb je ook nog je werknemersdeel ziekenfonds. Over puntje 8 heb ik twijfels.(heb even geen bron)
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  zaterdag 11 februari 2006 @ 13:03:43 #179
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_34965178
Vraagje.
Ik heb wel een 'mannetje' die onze belastingaangifte zou doen (vriend die belastingrecht studeert) maar ik wil het toch ook even zelf proberen.
Alleen loop ik al zo ongeveer bij het allereerste deel vast.

Waar laten we de woning die op dit moment te koop staat?
We zijn zelf in Oktober in ons nieuwe huis getrokken en sinds die tijd staat er dus nog een flat te koop.
Iemand enig idee waar we die moeten laten in de aangifte?

En de kosten van de overdracht die je mag aftekken, die komen toch bij de 'Betaalde rente en kosten woningschuld'?

Kan het niet uit staan dat ik het zelf niet voor elkaar krijg.
pi_34965833
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 13:03 schreef Brighteyes het volgende:
Vraagje.
Ik heb wel een 'mannetje' die onze belastingaangifte zou doen (vriend die belastingrecht studeert) maar ik wil het toch ook even zelf proberen.
Alleen loop ik al zo ongeveer bij het allereerste deel vast.

Waar laten we de woning die op dit moment te koop staat?
We zijn zelf in Oktober in ons nieuwe huis getrokken en sinds die tijd staat er dus nog een flat te koop.
Iemand enig idee waar we die moeten laten in de aangifte?

Die staan "gewoon" onder "Eigen woning" (bijzondere situaties van de eigen woning)
Maar ik ga er vanuit dat je digitaal aangifte doet
quote:
En de kosten van de overdracht die je mag aftekken, die komen toch bij de 'Betaalde rente en kosten woningschuld'?
  zaterdag 11 februari 2006 @ 13:41:49 #181
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_34965945
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 13:35 schreef Five_Horizons het volgende:
Die staan "gewoon" onder "Eigen woning" (bijzondere situaties van de eigen woning)
Maar ik ga er vanuit dat je digitaal aangifte doet
Ja, maar dan nog kom ik er niet uit.
Hij heeft namelijk wel de hele jaar de VT gehad en als ik het programma goed begrijp kan je maar 1 hoofdverblijf hebben.

Als we dus in zouden vullen
01-01 tot 12-10 = flat hoofdverblijf en dan de WOZ waarde
13-10 tot 31-12 = huis hoofdverblijf en dan de WOZ waarde

dan klopt dat toch niet met de VT van de flat (die ik later toch weer ergens aan moet geven?
  zaterdag 11 februari 2006 @ 14:49:59 #182
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_34967551
Mag je eigenlijk ook de kosten voor de Pil aftrekken? Deze wordt bij mij niet meer vergoed.
  zaterdag 11 februari 2006 @ 15:09:20 #183
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_34967970
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 14:49 schreef Aventura het volgende:
Mag je eigenlijk ook de kosten voor de Pil aftrekken? Deze wordt bij mij niet meer vergoed.
Volgens mij wel. Alle medische kosten die niet vergoed worden mag je volgens mij aftrekken. Maar probeer het gewoon. Specificeer bij bijzondere kosten dat het om de anticonceptiepil gaat, dan kan de inspecteur daarmee akkoord gaan of niet..
pi_34967990
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 13:41 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Ja, maar dan nog kom ik er niet uit.
Hij heeft namelijk wel de hele jaar de VT gehad en als ik het programma goed begrijp kan je maar 1 hoofdverblijf hebben.

Als we dus in zouden vullen
01-01 tot 12-10 = flat hoofdverblijf en dan de WOZ waarde
13-10 tot 31-12 = huis hoofdverblijf en dan de WOZ waarde

dan klopt dat toch niet met de VT van de flat (die ik later toch weer ergens aan moet geven?

Die VT moet je los zien van de aangifte. Dat is gewoon een voorschot. Wat je daar invult hoeft niet noodzakelijkerwijs te kloppen met wat op je aangifte staat. (ik weet bijvoorbeeld nooit wat ik jaarlijks aan inkomen heb, maar toch vul ik mijn VT in met een schatting en kan het voorkomen dat ik moet terugbetalen.)

Je kunt inderdaad maar 1 hoofdverblijf hebben.
pi_34968035
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 14:49 schreef Aventura het volgende:
Er is wel een drempel he.. Waarschijnlijk blijf je daaronder en krijg je niks terug...

Ik heb zelf een vraagje.. Bij mijn aagifte heb ik per ongeluk een verkeerd kenteken bij m'n bedrijfsauto ingevuld. Moet ik even een belletje plegen of komen ze daar zelf wel achter ?
pi_34968163
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 15:11 schreef gelly het volgende:

[..]

Er is wel een drempel he.. Waarschijnlijk blijf je daaronder en krijg je niks terug...

Ik heb zelf een vraagje.. Bij mijn aagifte heb ik per ongeluk een verkeerd kenteken bij m'n bedrijfsauto ingevuld. Moet ik even een belletje plegen of komen ze daar zelf wel achter ?
Daar komt men vanzelf wel achter (ervaringsdeskundige is)
pi_34968287
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 15:17 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Daar komt men vanzelf wel achter (ervaringsdeskundige is)
Met een naheffing omdat het kenteken bij een Ferrari hoort
  zaterdag 11 februari 2006 @ 16:55:25 #188
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_34971123
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 15:11 schreef gelly het volgende:

[..]

Misschien is de situatie voor Aventura wel anders. Maar bij het invullen merkt ze vanzelf wel of ze onder de drempel blijft of niet..
pi_34975853
Ben je eigenlijk verplicht om aangifte te doen indien je bij zou moeten betalen wegens box 3?
Ik heb geen blauwe envelop gekregen, en ik denk "gelijke monniken gelijke kappen" (jullie niet verplicht terugbetalen, ik nu niet verplicht betalen).
Maar heb geen zin dat ik straks een boete mag betalen omdat ik een paar slapende honden wakker had moeten maken
pi_34976067
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 19:27 schreef frederik het volgende:
Ben je eigenlijk verplicht om aangifte te doen indien je bij zou moeten betalen wegens box 3?
Ik heb geen blauwe envelop gekregen, en ik denk "gelijke monniken gelijke kappen" (jullie niet verplicht terugbetalen, ik nu niet verplicht betalen).
Maar heb geen zin dat ik straks een boete mag betalen omdat ik een paar slapende honden wakker had moeten maken
Helaasch!

Als je in geen aangiftebiljet in het eerste halfjaar hebt ontvangen en als je vermoed dat je wel aangifte moet doen (vanwege een te betalen bedrag), dan zul je de Belastingdienst om een aangiftebiljet moeten vragen.
  zaterdag 11 februari 2006 @ 20:38:22 #191
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_34978473
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 15:09 schreef Five_Horizons het volgende:
Je kunt inderdaad maar 1 hoofdverblijf hebben.
Maar waar laat ik de 2e dan? Of geef ik dat op die manier aan?
van 01-01 tot 12-10 en dan van 13-10 tot 31-12 het andere huis?
En wat dan met de te betalen lasten over het eerste huis in de laatste 3 maanden?
pi_34978635
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 20:38 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Maar waar laat ik de 2e dan? Of geef ik dat op die manier aan?
van 01-01 tot 12-10 en dan van 13-10 tot 31-12 het andere huis?
En wat dan met de te betalen lasten over het eerste huis in de laatste 3 maanden?
De perioden van hoofdverblijf geef je onder eigen woning weer, dus inderdaad

1e woning 1/1/2005 t/m 12/10/2005
2e woning 13/10/2005 t/m 31/12/2005

Rente laatste drie maanden eerste woning kun je opgeven bij 'bijzondere situaties eigen woning' (regel eronder )
  zaterdag 11 februari 2006 @ 20:50:44 #193
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_34978933
Klinkt zeer zinnig!
pi_35027043
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 12:02 schreef Hollie het volgende:

De volgende kosten mag u meetellen:

- lesgeld;
- kosten voor studieboeken of vakliteratuur;
- rente die u in 2005 heeft betaald voor een schuld (niet de studiefinanciering) die op 31 december 2000 bestond en die u bent aangegaan om uw studiekosten te betalen.

De volgende kosten mag u niet meetellen:

- rente voor schulden op grond van de Wet studiefinanciering 2000;
- uitgaven voor levensonderhoud, bijvoorbeeld huisvesting, voeding en kleding;
- reis- en verblijfkosten;
- uitgaven voor studiereizen of excursies;
- uitgaven voor een werk- of studeerruimte (ook niet de inrichting daarvan). Dus ook geen computer!

Copyright © 2005 Belastingdienst. Alle rechten voorbehouden.

Zie de help-functie in het aangifte programma. Altijd handig
"No hay mal que por bien no venga" Geen ongeluk zo groot, of er is altijd nog wel een geluk bij
pi_35027433
quote:
Op maandag 13 februari 2006 09:17 schreef Mariposa het volgende:

[..]

De volgende kosten mag u niet meetellen:

- rente voor schulden op grond van de Wet studiefinanciering 2000;
- uitgaven voor levensonderhoud, bijvoorbeeld huisvesting, voeding en kleding;
- reis- en verblijfkosten;
- uitgaven voor studiereizen of excursies;
- uitgaven voor een werk- of studeerruimte (ook niet de inrichting daarvan). Dus ook geen computer!
Ik denk dat jebij uitgaven voor een werk- of studeerruimte meer moet denken aan bureau, bureaustoel, boekenkast, vloerbedekking, stookkosten en dergelijke. Een computer valt opzich wel af te trekken, maar dan zul je wel moeten afschrijven. Doorgaans 90% van de aanschafwaarde met een levensduur van 3 jaar. Daarbij moet je wel een splitsing maken tussen privégebruik en gebruik voor studie. Als je de computer voor 40% van de tijd gebruikt voor andere doeleinden, dan mag je dus maar 60% van de afschrijvingskosten meenemen als scholingsuitgaven.

Als je nog beurs ontvangt, moet je overigens normbedragen aanhouden en niet de werkelijke kosten. Dan gaat het bovenstaade verhaal ook niet op. In situaties waarbij je veel meer uitgaven hebt gehad dan het normbedrag (> 2x), dan mag je de werkelijke kosten minus 1x normbedrag aftrekken (bron: aanvullende toelichting)
  dinsdag 14 februari 2006 @ 16:23:33 #196
66186 foetre
Wielren en Hardloop addict
pi_35078997
Nog wat kleine vraagjes.
Hoe kom ik aan me WOZ waarde?Ik weet wel een executiewaarde maar dat lijkt me niet hetzelfde.

En ik heb vanaf 11-11 me 1e huis gekocht maar nog niet bewoond moet ik dan alleen bijzondere situaties eigen woning invullen?
  dinsdag 14 februari 2006 @ 16:31:43 #197
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_35079295
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 16:23 schreef foetre het volgende:
Nog wat kleine vraagjes.
Hoe kom ik aan me WOZ waarde?Ik weet wel een executiewaarde maar dat lijkt me niet hetzelfde.
Die staat op je aanslag gemeentebelastingen.
  dinsdag 14 februari 2006 @ 16:38:32 #198
66186 foetre
Wielren en Hardloop addict
pi_35079484
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 16:31 schreef Aventura het volgende:

[..]

Die staat op je aanslag gemeentebelastingen.
En wanneer krijg je die
  dinsdag 14 februari 2006 @ 17:10:51 #199
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_35080702
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 16:38 schreef foetre het volgende:

[..]

En wanneer krijg je die
Geen idee, ik had hem vorige maand (Amsterdam)
Overigens is het geen nieuwe WOZ-beschikking maar is het dezelfde als die van vorig jaar, en dat bedrag moet dus sowieso ergens in je koopakte staan.
pi_35083436
quote:
Op maandag 13 februari 2006 09:36 schreef RubberenRobbie het volgende:
Ik denk dat jebij uitgaven voor een werk- of studeerruimte meer moet denken aan bureau, bureaustoel, boekenkast, vloerbedekking, stookkosten en dergelijke. Een computer valt opzich wel af te trekken, maar dan zul je wel moeten afschrijven. Doorgaans 90% van de aanschafwaarde met een levensduur van 3 jaar. Daarbij moet je wel een splitsing maken tussen privégebruik en gebruik voor studie. Als je de computer voor 40% van de tijd gebruikt voor andere doeleinden, dan mag je dus maar 60% van de afschrijvingskosten meenemen als scholingsuitgaven.

Als je nog beurs ontvangt, moet je overigens normbedragen aanhouden en niet de werkelijke kosten. Dan gaat het bovenstaade verhaal ook niet op. In situaties waarbij je veel meer uitgaven hebt gehad dan het normbedrag (> 2x), dan mag je de werkelijke kosten minus 1x normbedrag aftrekken (bron: aanvullende toelichting)
Ik heb me vergist, ik dacht dat de aftrek voor de computer afgeschaft was. Maar ik heb vanmiddag nog even in de Belastingalmanak gekeken. Daar staat dat voor duurzame leermiddelen op de waarde minus een redelijke restwaarde afgeschreven mag worden en dan moet dat op de wijze zoals al eerder beschreven was, wel moet rekening gehouden worden met privé- en studiegebruik. En dat is denk ik voor de meeste mensen wel een bottleneck denk ik, omdat de computer bij de meeste studies alleen als tekstverwerker gebruikt wordt of als opzoekmachine.
"No hay mal que por bien no venga" Geen ongeluk zo groot, of er is altijd nog wel een geluk bij
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')