abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_35516599
ow en dan nog een vraagje.
Ik weet dat je een pc gedeeltelijk mag aftrekken van de belasting als je kan aantonen dat deze noodzakelijk is voor de studie. Vroeger zat er achter de helpknop een richtlijn hoe je je de pc kan aftrekken (hoeveel % wel en hoeveel % niet, met bv een afschrijvingstijd van 3 jr). ik kan hier helemaal niets over vinden, ook niet in de index???

wie weet hoe het zit voor 2005 en kan me verder helpen?
pi_35516743
Je mag de pc aftrekken in 3 jaar met een rest waarde van 10% dus 30% per jaar maar alleen het deel wat je voor de studie gebruikt, dus gebruik je de pc 50% prive en 50% voor je studie dan mag je 15% per jaar aftrekken
pi_35516979
hej richard, Thanx voor de info, ik wist dat het zoiets was, maar kon het niet precies meer terug vinden. vraag me ineens ook af of ik tegen het percentage dat ik mijn internetaansluiting voor de studie betaal, ik die ook mag aftrekken?

en ik neem aan dat ik die pc berekening even specificieer in een extra regeltje in de rekenhulp, toch?

weet jij toevallig ook mijn vraag erboven over de noclaim? of zit dat al inclusief bij de betaalde premies en is dat niet aftrekbaar?
  zondag 26 februari 2006 @ 21:58:41 #279
57819 Woessssj
Benbits&Dubbellicious
pi_35525191
Kan iemand mij kort uitleggen hoe het zit met die premies ziektekosten? Moet ik die invullen en zo ja.. waar??
pi_35525373
quote:
Op zondag 26 februari 2006 21:58 schreef Woessssj het volgende:
Kan iemand mij kort uitleggen hoe het zit met die premies ziektekosten? Moet ik die invullen en zo ja.. waar??
Aftrekposten > "Ziektekosten of andere buitengewone uitgaven" aanvinken > Buitengewone uitgaven > Algemene uitgaven > Rekenhulp > De rest spreekt toch voor zich?
  zondag 26 februari 2006 @ 22:03:50 #281
57819 Woessssj
Benbits&Dubbellicious
pi_35525466
Heej bedankt voor je snelle reactie.. maar wanneer mág je die invullen, of gelden er geen voorwaarden?
pi_35526025
quote:
Op zondag 26 februari 2006 22:03 schreef Woessssj het volgende:
Heej bedankt voor je snelle reactie.. maar wanneer mág je die invullen, of gelden er geen voorwaarden?
Je mag het altijd invullen. Het liefst wel in de bestemde invulvelden. Dus niet alles door elkaar halen.
  zondag 26 februari 2006 @ 22:18:17 #283
57819 Woessssj
Benbits&Dubbellicious
pi_35526199
En ik heb nog een vlugge vraag, een bijstandsuitkering en of WW, moet deze nou bij het kopje 'tegenwoordige dienstbetrekking of bij vroegere dienstbetrekking'
Bij vroegere dienstbetrekking staan deze 2 genoemd, en boven niet...
  zondag 26 februari 2006 @ 22:19:16 #284
57819 Woessssj
Benbits&Dubbellicious
pi_35526260
quote:
Op zondag 26 februari 2006 22:14 schreef Phoenixjuh het volgende:

[..]

Je mag het altijd invullen. Het liefst wel in de bestemde invulvelden. Dus niet alles door elkaar halen.
Ik heb het gevonden, bedankt!
pi_35526321
Ik zou een WW uitkering geen dienstbetrekking willen noemen. Valt onder het kopje "uitkering" zover ik weet.
  zondag 26 februari 2006 @ 22:22:13 #286
57819 Woessssj
Benbits&Dubbellicious
pi_35526429
quote:
Op zondag 26 februari 2006 22:20 schreef gelly het volgende:
Ik zou een WW uitkering geen dienstbetrekking willen noemen. Valt onder het kopje "uitkering" zover ik weet.
Zo lees ik het ook, maar waarom noemen ze dat een vroegere dienstbetrekking, en waarom scheelt het zoveel geld? Mijn belastbaar inkomen veranderd er niets door...of zeg ik nu iets doms....
pi_35527288
quote:
Op zondag 26 februari 2006 22:22 schreef Woessssj het volgende:

[..]

Zo lees ik het ook, maar waarom noemen ze dat een vroegere dienstbetrekking, en waarom scheelt het zoveel geld? Mijn belastbaar inkomen veranderd er niets door...of zeg ik nu iets doms....
Ze noemen dat niet een vroegere dienstbetrekking. Je leest het dus verkeerd.

Zo moet je het zien:
- Pensioen
- AOW
- WAO
- WW
- Anw
- Bijstand
- Andere inkomsten uit vroegere dienstbetrekking
- Lijfrente-uitkeringen en afkoopsommen die onder de loonheffing vielen.

ps. valt allemaal onder hetzelfde kopje.
pi_35527459
quote:
Op zondag 26 februari 2006 22:20 schreef gelly het volgende:
Klopt.
  dinsdag 28 februari 2006 @ 03:32:21 #289
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_35564164
quote:
Op zondag 26 februari 2006 17:48 schreef Babbelzz het volgende:
ha ff een vraagje,

na de afschuwelijke aanslag voor gemeentelijke belastingen ben ik mijn aangifte voor 2005 aan het invullen, om weer wat geld te genereren

Nu heb ik de volgende vraag: Ik heb de no-claim voor ziektekosten niet teruggekregen ivm zorg die ik in 2005 geclaimd heb. Kan ik die 250 euro ook aftrekken van de belasting in het kopje ziektekosten en buitengewone uitgaven ?

Hopelijk heeft iemand t antwoord :-)
Die noclaim-teruggaaf kan je niet aftrekken, die wordt pas in april 2006 uitgekeerd
Misschien moet je die er zelfs bijtellen

Zijn die ziektekosten vergoedt door de verzekering? ja-> geen aftrek, nee -> wel aftrek
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  dinsdag 28 februari 2006 @ 14:27:05 #290
52590 MallePall
De zuivelste verwenner...
pi_35573004
699 euro terug van de 1531 euro en verzamel inkomen was 8400 euro

'k ben maar een arme student
pi_35573912
quote:
Op dinsdag 28 februari 2006 14:27 schreef MallePall het volgende:
699 euro terug van de 1531 euro en verzamel inkomen was 8400 euro

'k ben maar een arme student
Dan heb je het niet goed gedaan. Als je verzamelinkomen 8400 euro is, dan kan je in veel gevallen echt wel meer dan 699 euro terug krijgen. Heb je je ziektekosten enzo wel goed ingevuld?
  woensdag 1 maart 2006 @ 15:37:55 #292
8669 Qarinx
Fashionista!
pi_35608587
Klopt het dat je alle ziektekosten die je hebt gemaakt, en die niet door je verzekering zijn vergoed, dat je die af kan trekken? En de premie ziekenfonds die ingehouden is op je loon, kan je die ook aftrekken?
Brave meisjes komen in de hemel, brutale overal...
pi_35608808
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 15:37 schreef Qarinx het volgende:
Klopt het dat je alle ziektekosten die je hebt gemaakt, en die niet door je verzekering zijn vergoed, dat je die af kan trekken? En de premie ziekenfonds die ingehouden is op je loon, kan je die ook aftrekken?
Dat klopt

Zowel het werkgevers- als het werknemersdeel zijn aftrekbaar. Verder geldt in principe dat alles wat op medisch voorschrift is gebeurd en wat niet vergoed is door de verzekering in aftrek mag worden gebracht. Let goed op het onderscheid tussen specifieke en overige ziektekosten. Lees de toelichting bij het aangiftepakket maar eens goed door.
Zu hause ist alles besser
  woensdag 1 maart 2006 @ 16:16:50 #294
8669 Qarinx
Fashionista!
pi_35610156
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 15:43 schreef kaputwiehund het volgende:
Dat klopt

Zowel het werkgevers- als het werknemersdeel zijn aftrekbaar. Verder geldt in principe dat alles wat op medisch voorschrift is gebeurd en wat niet vergoed is door de verzekering in aftrek mag worden gebracht. Let goed op het onderscheid tussen specifieke en overige ziektekosten. Lees de toelichting bij het aangiftepakket maar eens goed door.
Maar wat ik dus neit snap, iedereen die ziekenfonds/particulier verzekerd is betaalt toch maandelijks premie?? Dat zou dus iedereen kunnen aftrekkem?

Dit deel in de toelichting dus:

Ziekenfonds
De volgende ziekenfondspremies kunt u meetellen:

- de ziekenfondspremies die u zelf aan het ziekenfonds betaalde;
- de premies die de werkgever of uw uitkeringsinstantie inhield op uw loon of uitkering (het werknemersdeel) en het deel van de ziekenfondspremie dat uw werkgever voor u betaalde (het werkgeversdeel). Deze bedragen vindt u meestal op uw jaaropgaaf;
- de ziekenfondspremie die u als zelfstandige op aanslag betaalde.

Copyright © 2005 Belastingdienst. Alle rechten voorbehouden.

Of begrijp ik het nu verkeerd? En is het dan de nominale premie? Of ook die van de aanvullende verzekering?

Als dat kan, dan komt iedereen toch makkelijk aan die drempel van 1000 nog iets?
Brave meisjes komen in de hemel, brutale overal...
pi_35610667
Vergeet niet dat de ziekenfondspremie in 2005 nog een stuk lager lag dan dat -ie nu is. Overigens ligt de grens iets lager dan 1000 euro, maar die zal inderdaad voor veel fulltime werkenden mensen haalbaar zijn. Maar of dat nog veel (lees: honderden/duizenden euro's) verschil zal maken is maar de vraag.

Volgend jaar zal de drempelwaarde ook weer aangepast worden aan de hogere nominale ziekenfondspremies van 2006.
pi_35610739
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 16:16 schreef Qarinx het volgende:

[..]

Maar wat ik dus neit snap, iedereen die ziekenfonds/particulier verzekerd is betaalt toch maandelijks premie?? Dat zou dus iedereen kunnen aftrekkem?

Dit deel in de toelichting dus:

Ziekenfonds
De volgende ziekenfondspremies kunt u meetellen:

- de ziekenfondspremies die u zelf aan het ziekenfonds betaalde;
- de premies die de werkgever of uw uitkeringsinstantie inhield op uw loon of uitkering (het werknemersdeel) en het deel van de ziekenfondspremie dat uw werkgever voor u betaalde (het werkgeversdeel). Deze bedragen vindt u meestal op uw jaaropgaaf;
- de ziekenfondspremie die u als zelfstandige op aanslag betaalde.

Copyright © 2005 Belastingdienst. Alle rechten voorbehouden.

Of begrijp ik het nu verkeerd? En is het dan de nominale premie? Of ook die van de aanvullende verzekering?

Als dat kan, dan komt iedereen toch makkelijk aan die drempel van 1000 nog iets?
Dat klopt. Het is ook niet een probleem dat iedereen boven die drempel komt. Het gaat er om dat de eerste x bedrag niet aftrekbaar is, en alles boven de drempel wel.
pi_35610882
wanneer gebruik je een t biljet en wanneer een tj biljet? Ik ben 22....
I might be wrong, but I doubt it!!
Dvd'tjes
Cd'tjes
pi_35610999
-> Aangifte Tj Voor Teruggaaf 2005

Als u in 2005 in Nederland woonde en over 2005 een teruggaaf van inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen verwacht die meer bedraagt dan ¤ 13 en u bent jonger dan 30 jaar, dan kunt u een Tj-biljet indienen.
pi_35611095
ik krijg 66 euro terug, maar ik heb dan ook alleen de laatste 2 weken van 2005 eventjes gewerkt...

luie ik...
pi_35611100
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 16:35 schreef Ill-Skillz het volgende:
-> Aangifte Tj Voor Teruggaaf 2005

Als u in 2005 in Nederland woonde en over 2005 een teruggaaf van inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen verwacht die meer bedraagt dan ¤ 13 en u bent jonger dan 30 jaar, dan kunt u een Tj-biljet indienen.
Dus aan een t biljet heb ik niets
Wanner moet je dan aangifte doen?? ooo, begrijp er niets van! Voor welke mensen geldt dit dan?
I might be wrong, but I doubt it!!
Dvd'tjes
Cd'tjes
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')