Ik ben ook om die reden heel snel met de pil gestopt. En ik heb hetzelfde nu ik zwanger ben. Ik ben het dan ook hardgrondig met je eens Belana! Ik heb alleen nog geen geweldig alternatief gevonden voor de pil, maarja, nu ik zwanger ben heeft dat ook niet echt haastquote:Op zaterdag 7 januari 2006 22:37 schreef Belana het volgende:
om die reden slik ik al 11 jaar de pil niet meer idd. Maar ik heb dus hetzelfde als ik zwanger ben en that sucks
nee juist nietquote:Op zaterdag 7 januari 2006 22:37 schreef Belana het volgende:
om die reden slik ik al 11 jaar de pil niet meer idd. Maar ik heb dus hetzelfde als ik zwanger ben en that sucks
ik hoop dat het zo blijft, bij maxim was ik in totaal 23 kg aangekomen. daarvan zitten er nu nog 5 aan. en aangezien ik al in de 100 weeg vind ik het wel best zoquote:Op zondag 8 januari 2006 00:05 schreef MiSs-TaKe het volgende:
Martineke wat knap ! geen KILO!?? Pffffffff ruilenDaar droom ik alleen maar van haha.
Pffff... hier ook. Zelf baal ik niet zo zeer van het schrikbarend lage libido, maar wel van een vriend die daar duidelijk merk- en hoorbaar van baalt. ik heb zes maanden moeten wachten tot hij eindelijk durfde, hij mag best de komende maanden zijn eigen hand weer tevoorschijn halenquote:Op zaterdag 7 januari 2006 22:31 schreef Belana het volgende:
nahja, kwaaltjes.... ik heb als ik zwanger ben hetzelfde als wanneer ik aan de pil ben.... absoluut geen zin in sex en daar baal ik wel van...
je hebt ze ook in light-versie hé ... best lekker hoorquote:Op zaterdag 7 januari 2006 22:17 schreef Belana het volgende:
wel halfvolik wil eigenlijk niet weer 23 kilo aankomen
mmmm die methode klinkt wel intressant....quote:Op zaterdag 7 januari 2006 22:55 schreef MiSs-TaKe het volgende:
Ik zit zelf te denken aan die nieuwe methode voor sterilisatie. Schijnt een simpel ingreepje te zijn die ook snel weer ongedaan te maken is. Ik zal eens kijken of ik de naam zometeen kan vinden. Maar eerst wacht ik daar mee, ik weet nl nog niet of we nog graag een 3e kindje zouden willenen of dit lukt natuurlijk
Belana; dat is inderdaad balen zeg!!! Ik heb zo geen tips voor je. Normaalgesproken tips genoeg hiervoor, maar tijdens de zwangerschap ligt dat allemaal anders
Bronquote:Inleiding
Bij alle foetussen is tussen de 11e en 14e week van de zwangerschap een dun vochtblaasje onder de huid in de nek te zien, de zogenaamde nekplooi. De dikte van de nekplooi varieert met de zwangerschapsduur en de normale waarden zijn door onderzoek bekend geworden. Normaal is een nekplooi maximaal 3 mm dik. Uit onderzoek is gebleken dat bij 80% van de foetussen met het syndroom van Down (mongooltje), er sprake is van een verdikte nekplooi (groter dan 3mm), er is dus meer vocht in de nekregio zichtbaar. De nekplooi is slechts tijdelijk en verdwijnt later in de zwangerschap.
Op grond van de leeftijd van de zwangere vrouw, de zwangerschapsduur en de dikte van de nekplooi kan een risicoschatting worden bepaald op een kind met Downsyndroom. Hoe dikker de nekplooi, hoe groter de kans op het syndroom van Down.
Betrouwbaarheid
De nekplooimeting geeft slechts een risicoschatting aan. Dus als tijdens de echo blijkt dat de nekplooi verdikt is, dan kan alleen met vervolgonderzoek (vruchtwaterpunctie of vlokkentest) zekerheid worden verkregen of je kind wel of niet het syndroom van Down heeft.
Uit onderzoek is gebleken dat bij tussen de 60 en 70% van de foetussen met een verdikte nekplooi na vervolgonderzoek geen Down-syndroom werd gevonden. Dus van de 100x dat er een verdikte nekplooi wordt gevonden, blijken tussen de 60 en 70 foetussen het syndroom van Down niet te hebben. Aan de andere kant wordt ongeveer 70% van de kinderen met het syndroom van Down opgespoord als er een nekplooimeting wordt verricht. Hoe dikker de nekplooi, hoe groter de kans is dat je kindje het syndroom van Down heeft.
Een sterk verdikte nekplooi kan ook een aanwijzing zijn voor andere chromosoomafwijkingen, hartafwijkingen of genetische syndromen. Als er een sterk verdikte nekplooi wordt gevonden, dan zal de aanstaande ouder de keuze krijgen voor vervolgonderzoek in de vorm van een vlokkentest of vruchtwaterpunctie. Als hieruit blijkt dat het kind geen chromosomale afwijkingen (zoals het syndroom van Down) heeft, dan wil dit nog niet zeggen dat de foetus geen andere afwijkingen heeft. Vaak wordt er bij ongeveer 20 weken zwangerschap nog een uitgebreide echo gemaakt om eventuele hartafwijkingen op te sporen, maar ook als die niet gevonden worden blijft de kans aanwezig op afwijkingen die niet met de echo te zien zijn of met de vruchtwaterpunctie gevonden worden.
Een nekplooimeting moet worden gedaan door een echoscopist die veel ervaring heeft en is bijgeschoold in de specifieke meting. Het gaat immers om millimeters en een geringe mismeting kan al veel onrust en onnodig onderzoek veroorzaken. Als je eventueel een nekplooimeting wilt, bespreek dit dan met je verloskundige of arts. Zij kan je eventueel verwijzen naar een, op dit gebied, ervaren echoscopist.
Een nekplooimeting gecombineerd met een dubbeltest geeft een betere inschatting of je kindje wel of niet een chromosoomafwijking heeft zoals het syndroom van Down.
Heb je geen indicatie voor prenatale diagnostiek, dan kun je dit onderzoek op eigen kosten laten verrichten. De kosten voor een nekplooimeting kunnen erg wisselen. Het is verstandig om van te voren naar de kosten te informeren.
Ja maar wat ik er eng aan vind is dat het nog geen zekerheid geeft. Ik heb namelijk ook al een verhaal gehoord van mijn vader. Die collega toen zijn vrouw nog zwanger was.. Nou dat kindje zou echt alles mankeren wat er maar verkeerd aan kon zijn en het was dus moeilijke beslissing van wat doen we met deze info. Ze hebben het gehouden en het was kerngezond, maar wat als je het weg zou hebben laten halen.quote:Op maandag 9 januari 2006 11:03 schreef Brighteyes het volgende:
Over de betrouwbaarheid van een nekplooimeting:
[..]
Bron
De nekplooimeting geeft dus nooit uitsluitsel maar het is wel een eerste indicatie voordat iemand een evt. vruchtwaterpunctie doet die veel meer risico's met zich mee brengt.
herkenbaarquote:Op maandag 9 januari 2006 08:05 schreef Sugar het volgende:
En ook ik heb een chocomelktic, haha!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |