abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33901863
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 13:56 schreef speknek het volgende:
Waarom niet? Hoe definieer jij een soort?
Ik hanteer de definitie van Ernst Mayr (kennelijk), die zegt dat een soort een op zichzelf staande populatie van dieren is waarvan alle mannetjes nakomelingen kunnen krijgen bij alle vrouwtjes. Ik heb het dus specifiek over soorten waar geslachtelijke voortplanting plaatsvindt, anders wordt het namelijk een veel te arbitraire kwestie.
quote:
Ja, bij een verandering van 1 procent had het 1829 stappen nodig, wat uit zou komen op 364,000 generaties, dat wil nog niet zeggen dat het zo is gebeurd natuurlijk.
(de wetenschappelijke bron: Nilsson, D.-E. and S. Pelger, 1994. A pessimistic estimate of the time required for an eye to evolve. Proceedings of the Royal Society of London, Biological Sciences, 256: 53-58. )
Ja, ik doelde op een wetenschappelijke referentie voor die verschillende evolutionaire stadia van het oog, en dat die inderdaad leiden tot een plausibele ontwikkeling van het oog. (En nogmaals, één van de veertig volstaat. Ik wil niet moeilijk doen.)
Wittgenstein
  dinsdag 10 januari 2006 @ 14:05:57 #127
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_33901865
quote:
Op maandag 9 januari 2006 23:51 schreef Koekepan het volgende:
Alleen omdat je niet goed spelt. Het is "micro-evolutie" en "basissoorten". Maar ik ben het met je eens, H5N1 is een argument van niets, en alle pro-evolutionisten die claimen dat soortvorming geen issue is, steken hun kop in het zand.
Je verdraait de boel. Mijn vraag was niet hoe het evolutionair te verklaren zo (al is dat niet zo moeilijk), mijn vraag was hoe het niet-evolutionair te verklaren is.

En kom dan niet aan met "micro-evolutie", want dat slaat natuurlijk nergens op, tenzij je kan aangeven waar de grenzen liggen van die micro-evolutie. Of bewijs even terloops dat alle opgetelde 'micro-evoluties' samen uiteindelijk een netto-effect van 0,0 hebben, ergo: bewijs dat er niet zoiets bestaat als natuurlijke selectiedruk.

Pas als dát gebeurt is, kunnen we gaan nadenken over zo'n idee als "basissoorten".
'Nuff said
pi_33901879
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 13:59 schreef Invictus_ het volgende:
Ook hier staat een hoop over ogen en evolutie met een hoop links naar oa dawkins etc.
Ja precies, wetenschappelijke referenties dus graag.
Wittgenstein
  FOK!fotograaf dinsdag 10 januari 2006 @ 14:07:08 #129
17893 Forno
pi_33901920
Dat de theorie nog niet af is ben ik met Koekepan eens. Ik ben geen deskundige, maar de huidige evolutietheorie is een logische verklaring hoe soorten tot stand komen. Er zitten nog (grote) gaten in, maar het is juist een zwaktebod om die aan te vallen. En hij weet zijn eigen standpunt mooi te verbloemen.
pi_33901951
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 14:05 schreef Doffy het volgende:

[..]

Je verdraait de boel. Mijn vraag was niet hoe het evolutionair te verklaren zo (al is dat niet zo moeilijk), mijn vraag was hoe het niet-evolutionair te verklaren is.
Geen wonder dat ik de boel verdraai, want dat is een wel héél rare vraag. Dat iemand tegen de notie is dat de mens uit de aap is ontstaan wil nog niet zeggen dat-ie het niet kan vinden met de gebruikelijke wetenschappelijke theorie over het ontstaan van nieuwe virussen.
Wittgenstein
  dinsdag 10 januari 2006 @ 14:11:20 #131
27698 Doffy
pi_33902094
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 14:07 schreef Koekepan het volgende:
Geen wonder dat ik de boel verdraai, want dat is een wel héél rare vraag. Dat iemand tegen de notie is dat de mens uit de aap is ontstaan wil nog niet zeggen dat-ie het niet kan vinden met de gebruikelijke wetenschappelijke theorie over het ontstaan van nieuwe virussen.
Ik zie het verschil niet direct. Het één heeft verregaande consequenties voor het andere: waarom zouden er voor apen andere regels gelden dan voor virii?
'Nuff said
  dinsdag 10 januari 2006 @ 14:12:11 #132
8369 speknek
Another day another slay
pi_33902124
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 14:05 schreef Koekepan het volgende:
Ik hanteer de definitie van Ernst Mayr (kennelijk), die zegt dat een soort een op zichzelf staande populatie van dieren is waarvan alle mannetjes nakomelingen kunnen krijgen bij alle vrouwtjes. Ik heb het dus specifiek over soorten waar geslachtelijke voortplanting plaatsvindt, anders wordt het namelijk een veel te arbitraire kwestie.
kunnen krijgen, of dat ook echt doen? Is een ezel een andere soort dan een paard? Zijn twee verschillende vinken ook verschillende soorten? Zijn mensen andere soorten dan apen? De meeste hiervan kunnen geslachtelijk kinderen voortbrengen, maar worden toch onder andere soorten gerekend. De indeling is zachtgezegd nogal arbitrair. Je kunt er wel vanuit gaan dat de natuur namelijk helemaal geen indeling kent.
quote:
Ja, ik doelde op een wetenschappelijke referentie voor die verschillende evolutionaire stadia van het oog, en dat die inderdaad leiden tot een plausibele ontwikkeling van het oog. (En nogmaals, één van de veertig volstaat. Ik wil niet moeilijk doen.)
Het betreffende onderzoek ging over de ogen van de vertebrae.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_33902329
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 14:12 schreef speknek het volgende:
kunnen krijgen, of dat ook echt doen? Is een ezel een andere soort dan een paard? Zijn twee verschillende vinken ook verschillende soorten? Zijn mensen andere soorten dan apen? De meeste hiervan kunnen geslachtelijk kinderen voortbrengen, maar worden toch onder andere soorten gerekend. De indeling is zachtgezegd nogal arbitrair. Je kunt er wel vanuit gaan dat de natuur namelijk helemaal geen indeling kent.
O, daar ben ik het helemaal mee eens. . Maar ezels en paarden kunnen zich volgens mij inderdaad niet voortplanten, mensen en apen al evenmin. De vraag is dus of uit één populatie van zich onder elkaar voortplantende dieren (door middel van mutatie en selectie) twee populaties kunnen ontstaan die niet meer "compatible" zijn. Dat is in ieder geval een noodzakelijke voorwaarde voor de geldigheid van de evolutietheorie, niet?
Wittgenstein
pi_33902336
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 14:11 schreef Doffy het volgende:

[..]

Ik zie het verschil niet direct. Het één heeft verregaande consequenties voor het andere: waarom zouden er voor apen andere regels gelden dan voor virii?
Beetje retorisch allemaal, Doffy. En het meervoud van virus is gewoon virussen.
Wittgenstein
  dinsdag 10 januari 2006 @ 14:22:29 #135
8369 speknek
Another day another slay
pi_33902568
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 14:16 schreef Koekepan het volgende:
O, daar ben ik het helemaal mee eens. . Maar ezels en paarden kunnen zich volgens mij inderdaad niet voortplanten, mensen en apen al evenmin. De vraag is dus of uit één populatie van zich onder elkaar voortplantende dieren (door middel van mutatie en selectie) twee populaties kunnen ontstaan die niet meer "compatible" zijn. Dat is in ieder geval een noodzakelijke voorwaarde voor de geldigheid van de evolutietheorie, niet?
Paarden en ezels kunnen wel voortplanten, en doen dat ook. Dan krijg je muilezels; deze zijn zelf wel meestal(!) onvruchtbaar. Mensen en Chimpansees is zuiver hypothetisch, ook niemand die dat uit wil proberen, maar er gaan geluiden op dat het theoretisch moet kunnen.

Waar ze in ieder geval van uitgaan is dat er verschillende groepen ontstaan die niet meer met elkaar willen voortplanten. Dit komt zeer regelmatig voor in de natuur. Overigens is het ontstaan ervan door evolutie nog niet vaak waargenomen. Volgens mij zelfs maar een keer.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 10 januari 2006 @ 14:25:50 #136
27698 Doffy
pi_33902711
quote:
Beetje retorisch allemaal, Doffy.
Heerlijk, zinvolle antwoorden
quote:
En het meervoud van virus is gewoon virussen.
In de spelling zoals ik die jáááren geleden geleerd heb, was 't nog gewoon virii. Goede ouwe tijd
'Nuff said
pi_33902735
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 14:22 schreef speknek het volgende:

[..]

Paarden en ezels kunnen wel voortplanten, en doen dat ook. Dan krijg je muilezels; deze zijn zelf wel meestal(!) onvruchtbaar.
Ik dacht dat ze altijd onvruchtbaar waren. Nou ja, probleempje voor het begrip "soort" dus, maar niet voor mijn vraagstelling. (Juist niet, zou je zeggen.)
quote:
Mensen en Chimpansees is zuiver hypothetisch, ook niemand die dat uit wil proberen, maar er gaan geluiden op dat het theoretisch moet kunnen.
Lijkt me niet, anders zouden we dat wel van Stalin gehoord hebben.
quote:
Waar ze in ieder geval van uitgaan is dat er verschillende groepen ontstaan die niet meer met elkaar willen voortplanten. Dit komt zeer regelmatig voor in de natuur. Overigens is het ontstaan ervan door evolutie nog niet vaak waargenomen. Volgens mij zelfs maar een keer.
Dat bedoel ik. En willen voortplanten kwalificeert inderdaad niet als niet-kunnen, dus in dat geval is Mayrs definitie niet van toepassing.
Wittgenstein
pi_33902891
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 14:25 schreef Doffy het volgende:

[..]

Heerlijk, zinvolle antwoorden
Ja, dat was ook een beetje mijn reactie. Geeft niet, laten we het gewoon rusten. .
quote:
[..]

In de spelling zoals ik die jáááren geleden geleerd heb, was 't nog gewoon virii. Goede ouwe tijd
Nou, dat kan ik wel ontkrachten hoor. Het Latijnse woord "virus" heeft als meervoud "virus" als ik het me goed herinner (u-declinatie), en mocht het o-declinatie zijn (en dat is het volgens mij echt niet), dan is het alsnog viri met een enkele i. Nou ja, details, zullen we maar zeggen.
Wittgenstein
  dinsdag 10 januari 2006 @ 14:30:51 #139
135389 AtraBilis
Met stille trom vertrokken.
pi_33902927
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 14:25 schreef Doffy het volgende:
Nonsens. Virus, slijm in het Latijn, is nooit in klassieke geschriften in een meervoudsvorm geattesteerd. Doch, hadde het meervoud gehad, dan ware het zeker niet virii geweest. Ook niet viri. Misschien vira, denk aan corpus, corpora of opus/opera. Het is er niet, we kunnen slechts gissen naar de vorm, en welke het ook wordt, zeker is dat hij niet-klassiek is. Voor het Nederlands doe je er nochtans verstandig aan gewoon virussen te gebruiken en je niet te laten verleiden door hippe leet-speak op het internet.
Het is tijd voor wat anders.
  dinsdag 10 januari 2006 @ 14:38:14 #140
27698 Doffy
pi_33903192
Ik zal mijn leraar Nederlands van destijds er met terugwerkende kracht voor laten straffen

On-topic weer
'Nuff said
  dinsdag 10 januari 2006 @ 14:43:42 #141
28662 roobje
Invisible Pink Unicorn
pi_33903375
quote:

[..]
De vraag is dus of uit één populatie van zich onder elkaar voortplantende dieren (door middel van mutatie en selectie) twee populaties kunnen ontstaan die niet meer "compatible" zijn. Dat is in ieder geval een noodzakelijke voorwaarde voor de geldigheid van de evolutietheorie, niet?
Het antwoord is ja. Dat is al in het lab waargenomen. Ik geloof bij zeeslakken waarbij ze een deel van een populatie naar een andere plek hadden verplaatst en jaren later bleek dat de oorspronkelijke populatie en de 'verhuisde' populatie samen geen levensvatbare jongen meer konden produceren. Bron (incl. referentie): http://www.vuletic.com/hume/cefec/4-19.html
"Religion. A daughter of Hope and Fear, explaining to Ignorance the nature of the Unknowable."
Ambroce Bierce
  dinsdag 10 januari 2006 @ 14:49:37 #142
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_33903575
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 14:06 schreef Koekepan het volgende:

[..]

Misschien moet je eens een linkje aanklikken, referenties zat.
Now I'm walking on the sunnyside of the street
  dinsdag 10 januari 2006 @ 14:51:21 #143
135389 AtraBilis
pi_33903633
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 14:43 schreef roobje het volgende:

[..]

Het antwoord is ja. Dat is al in het lab waargenomen. Ik geloof bij zeeslakken waarbij ze een deel van een populatie naar een andere plek hadden verplaatst en jaren later bleek dat de oorspronkelijke populatie en de 'verhuisde' populatie samen geen levensvatbare jongen meer konden produceren. Bron (incl. referentie): http://www.vuletic.com/hume/cefec/4-19.html
Volgens mij is 't ook met fruitvliegjes wel gelukt. Met verschillende planten ook wel. Maar ja, dat komt uit m'n geheugen en daar kan ik niet direct bronnen bijvinden.
pi_33903681
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 14:43 schreef roobje het volgende:

[..]

Oké, dan kan ik dit punt van m'n lijstje schrappen. .
Wittgenstein
pi_33904072
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 14:52 schreef Koekepan het volgende:

[..]

Oké, dan kan ik dit punt van m'n lijstje schrappen. .
post je lijstje es?
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
  dinsdag 10 januari 2006 @ 15:04:27 #146
135389 AtraBilis
pi_33904090
Voor soortvorming heb ik nog deze site, met ook wel enige referenties naar wetenschappelijke artikelen, gevonden: http://www.talkorigins.org/faqs/faq-speciation.html. Kenmerkend is wel dat het stuk meldt:
quote:
The literature on observed speciations events is not well organized. I found only a few papers that had an observation of a speciation event as the author's main point (e.g. Weinberg, et al. 1992). In addition, I found only one review that was specifically on this topic (Callaghan 1987). This review cited only four examples of speciation events. Why is there such a seeming lack of interest in reporting observations of speciation events?

In my humble opinion, four things account for this lack of interest. First, it appears that the biological community considers this a settled question. Many researchers feel that there are already ample reports in the literature. Few of these folks have actually looked closely. To test this idea, I asked about two dozen graduate students and faculty members in the department where I'm a student whether there were examples where speciation had been observed in the literature. Everyone said that they were sure that there were. Next I asked them for citings or descriptions. Only eight of the people I talked to could give an example, only three could give more than one. But everyone was sure that there were papers in the literature
Dat schijnt hier ook een beetje de teneur te zijn. Toch vreemd.

[ Bericht 2% gewijzigd door AtraBilis op 10-01-2006 15:17:08 (Url gefikst.) ]
pi_33904219
laatst is er in elk geval nog 1tje bijgekomen.. was ook op de frontpage te vinden
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
  dinsdag 10 januari 2006 @ 15:27:50 #148
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_33904847
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 14:06 schreef Koekepan het volgende:

[..]

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=8008757&dopt=Citation
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
  dinsdag 10 januari 2006 @ 15:30:43 #149
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_33904947
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 13:48 schreef Koekepan het volgende:

[..]

Ja, en resistentie tegen penicilline is dan zeker ook soortvorming? How convenient.

Die website over dat oog vertrouw ik trouwens niet, kom liever met iets waar in elk geval wetenschappelijke referenties bij staan. Zo wordt er gesteld dat het oog binnen 360 000 jaar heeft kunnen ontstaan uit lichtgevoelige cellen, hetgeen volgens mij gewoon een verdraaiing is van een onderzoeksresultaat dat niet over jaren ging maar over evolutionaire stappen (die elk makkelijk tienduizend jaar zouden kunnen duren).
1 van die stappen was een enkele generatie Er vanuitgaande dat een organisme eens per jaar nakomelingen krijgt kom je dan op die tijdsduur uit.
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_33907392
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 15:30 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

1 van die stappen was een enkele generatie Er vanuitgaande dat een organisme eens per jaar nakomelingen krijgt kom je dan op die tijdsduur uit.
Blijft nog de vraag of die hypothetische ontwikkeling ook aan te wijzen is in het fossielbestand. Want dat werd ook geclaimd.
Wittgenstein
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')