Echt nietquote:Op vrijdag 6 januari 2006 15:11 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Nooit gedacht dat ik dat uit jouw toetsenbord zou lezen.![]()
Maar ik ben het er helemaal mee eens.![]()
Mensen die zeggen dat ze een onzichtbaar vriendje hebben, dat niet waarneembaar is, maar dat ze wel steun en toeverlaat en begeleiding geeft stoppen we ook zonder pardon bij een psychiater in de stoel. Wat mij betreft heb je, als iemand zich in zulke bochten moet wringen om nog een God erin te houden, God met succes weerlegd.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 15:06 schreef FuifDuif het volgende:
Maar dan mis je mijn punt. Het is inderdaad volstrekt niet noodzakelijk, zo'n constructie. De wetenschap heeft daar niets aan en het is niet noodzakelijk om de wereld te begrijpen. Mijn punt hiermee is, zoals je het zelf al zegt: per definitie kun je een dergelijke 'theorie' (of beter gezegd: theïstische opvatting) niet weerleggen.
Daarin verschillen wij dan van mening. Waarom is dat een vorm van in bochten moeten wringen? Dat is heel persoonlijk. Voor de één zal dat het geval zijn, voor de ander is het meer een soort vanzelfsprekendheid. Ik ben het er mee eens dat het geloof in zoiets niet gebaseerd kan zijn op rationele gronden, maar dat betekent niet dat het er niet is.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 15:17 schreef AtraBilis het volgende:
[..]
Mensen die zeggen dat ze een onzichtbaar vriendje hebben, dat niet waarneembaar is, maar dat ze wel steun en toeverlaat en begeleiding geeft stoppen we ook zonder pardon bij een psychiater in de stoel. Wat mij betreft heb je, als iemand zich in zulke bochten moet wringen om nog een God erin te houden, God met succes weerlegd.
Nou ja, gewoon. Ik weet dat je een soort "geestesverschuiving" hebt meegemaakt. Daarvor was het ondenkbaar dat je zoiets zou neerzettenquote:
Onze waarden en normen zijn dan wel weer gebaseerd op het christendom...quote:Waarden en normen zijn in mijn ogen producten, zoals ik al zei, van de cultuur van een samenleving. Ze zijn het logische gevolg van de vorming van complexe sociale structuren.
Jawel, maar dat is slechts een pakket waarden en normen. Zo heeft het zich ontwikkeld en of dat nu onder invloed is van een religie doet daar niets aan af. Ik bedoel te zeggen: er is niet één moraal dè moraal.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 15:24 schreef Fir3fly het volgende:
Onze waarden en normen zijn dan wel weer gebaseerd op het christendom...
Ik kan niet anders dan je gelijk geven.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 15:28 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Jawel, maar dat is slechts een pakket waarden en normen. Zo heeft het zich ontwikkeld en of dat nu onder invloed is van een religie doet daar niets aan af. Ik bedoel te zeggen: er is niet één moraal dè moraal.
Ik zie niet in waarom evangeliseren en bekeren het monopolie van de godsdiensten zou moeten zijn. Dawkins is niet degene die op stations posters ophangt. De verwijten zijn zo onterecht m.i. en de geldige handelingen in de discussie zijn zo assymmetrisch verdeeld over de partijen.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 15:12 schreef FuifDuif het volgende:
Maar waar ik altijd wat geïrriteerd door raak is mensen, zoals Dawkins, die bijna een kruistocht voeren tegen het geloof (en welk specifiek geloof is dat dan eigenlijk?) vol agressie en frustratie. Het is een nutteloze bezigheid, wanneer je niet specifiek bent over het geloof (of de God) waar je tegen strijdt.
Hey maar ik ben het volledig met jou eens verder hoor. Natuurlijk is het belachelijk dat er geen kritiek geuit mag worden op het geloof, maar je moet twee dingen daarbij wel van elkaar onderscheiden. Je hebt de vormgeving van een bepaald godsbeeld welke uiteindelijk resulteert in een bepaalde gedragsvorm en handelingswijze binnen de maatschappij, waarmee conflicten kunnen ontstaan met andersdenkenden. En vooral die vormgegeven godsbeelden mogen wat mij betreft volledig worden afgebroken als daar (wetenschappelijke) aanleiding voor bestaat. Maar daarnaast heb je ook het gebied waarover niemand iets weet... datgene wat achter de grenzen van onze kennis ligt. Dawkins mag van mij zoveel kritiek uiten op gelovigen en hun gedrag en hun vormgegeven godsbeelden, maar ik kan hem niet serieus nemen, wanneer hij denkt het algemene concept 'God' te kunnen verwerpen. Vanwege de doodsimpele reden dat niemand er iets over kan zeggen.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 15:35 schreef AtraBilis het volgende:
[..]
Ik zie niet in waarom evangeliseren en bekeren het monopolie van de godsdiensten zou moeten zijn. Dawkins is niet degene die op stations posters ophangt. De verwijten zijn zo onterecht m.i. en de geldige handelingen in de discussie zijn zo assymmetrisch verdeeld over de partijen.
Atheïsten kunnen voor a-moreel, immoreel, verdoemd, et cetera uitgemaakt worden, zendingsmissies naar Zuid-Amerika, Afrika, Azië door gelovigen, allemaal geen enkel probleem. Maar zodra mensen het geloof aanvallen in plaats van verdedigen komen de gepikeerde reacties los over 'kwetsen', 'heilig', et cetera. Het doet aan alsof in de politiek de liberalen wel de socialisten mogen overtuigen, maar zodra de socialisten eens iets terug willen zeggen is het niet okay.
Nee, vind ik niet. Ik heb al vaker gezegd (in één van de vorige delen geloof ik), dat zoiets dan afhankelijk is van kansen:quote:Op vrijdag 6 januari 2006 16:39 schreef AtraBilis het volgende:
Onlangs was er iemand op TV die een Ark ging bouwen, omdat God hem dat vertelt. Ik kan natuurlijk niet aantonen dat hij ongelijk heeft. Er zijn mensen die de terugkomst van Jezus verwachten. Daar kan ik ook niet aantonen dat ze ongelijk hebben. Als iemand gaat staan wachten bij het standbeeld van Erasmus totdat hij een bladzijde omslaat, dan kan 't ook gebeuren.
Volgens mij is 't allemaal dezelfde mate van waarschijnlijkheid. En daarom kun je er best wat over zeggen.
Maar waarom zou een intelligent ontwerp perfect moeten zijn? Een geniale softwareontwikkelaar is geen garantie op een foutloos programma.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 17:00 schreef AtraBilis het volgende:
Met de aanname 'er ligt een intelligent ontwerp aan het bestaan ten grondslag' kunnen we best een redenatie opzetten; zoals ook al in deze topics is gedaan. De conclusie is, mijns inziens, that nothing in biology makes sense except in the light of evolution. Het veronderstelde intelligente ontwerp heeft namelijk nogal wat niet-intelligente zaken opgeleverd.
Nee, jij begrijpt mij nietquote:Op vrijdag 6 januari 2006 17:00 schreef AtraBilis het volgende:Daarnaast vind ik de argumenten die jij aandraagt eerlijk gezegd woordspelletjes, en pogingen om de bewijslast te verschuiven. Als iemand beweert dat er iets is, dan vind ik het redelijker dat zij aantonen dat dat inderdaad zo is, dan dat ze de anderen laten aantonen dat het niet zo is. Het argument dat 'je niet kunt zeggen dat het niet zo is' vind ik in dit geval geen argument om aan te tonen dat het wel zo is, want het omgekeerde argument heeft evenveel zeggingskracht.
En uiteraard is dat zijn goedrecht..quote:Op vrijdag 6 januari 2006 19:51 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
[..]
Ik vraag niet om een bewijs TEGEN het bestaan van God, maar kennelijk is Dawkins daar zelf wel graag mee bezig.
Volgens mij lees ik dit verkeerd, maar vind je dus dat je niet kunt zeggen dat de evolutie gestart is zonder dat er iets 'intelligents' aan vooraf ging?quote:Op vrijdag 6 januari 2006 19:51 schreef FuifDuif het volgende:
Nee, jij begrijpt mij niet. Ik beweer juist niets. Ik leg geen enkele bewijslast bij jou. Het enige wat ik zeg is dat het absurd is om te concluderen dat er helemaal geen intelligentie (op welke manier dan) ten grondslag ligt aan alles wat is op basis van de kennis zoals we die hebben.
Dekker gebruikt zijn professoriaat om op persoonlijke titel een boek te schrijven zonder dat het ook maar een beetje wetenschap uit zijn vakgebied bevat. Dat is wel op de grens van wat kan een wetenschapper wel en niet doen. Dat bedoel je toch, maar dan iets politiek correcter geformuleerd? Dan ben ik met je eens.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 22:42 schreef Razz_Gul het volgende:
door zich op deze manier op te stellen in de evolutie vs ongevolueerde ID-isme discussie heeft Dekker naar mijn idee alle geloofwaardigheid als 'pure' wetenschapper verloren. Hiermee stel ik niet dat wetenschappers zich aan een bep erecode moeten houden ofzo waar ze niet van mogen afwijken, das een veel te ID- en achterlijk creationistische opstelling, maar t minste dat ik van een wetensch verwacht is zich verre houden van alles dat naar 'geloof' riekt. nog kwalijker is t feit dat ie zich ook nog geroepen voelde op basis van persoonlijke overtuiging een boek vol te kladden met t woord 'ID' in elke hiaat v.d evolutietheorie...![]()
Niet in absoluut opzicht nee.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 20:05 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Volgens mij lees ik dit verkeerd, maar vind je dus dat je niet kunt zeggen dat de evolutie gestart is zonder dat er iets 'intelligents' aan vooraf ging?
quote:Op maandag 2 januari 2006 23:05 schreef WAT het volgende:
[..]
Ik heb Dekker een e-mail gestuurd.Flink in gekwijld en geslijmd, ik hoop namelijk dat ik een reactie krijg. Zal wel niet, maar niet geschoten is altijd mis.
quote:Beste meneer H.
Dank voor uw email. Vervanging van 'ontwerp' door systeem zal niet veel
veranderen meen ik.
Bij het tikwerk van Jan heeft u gelijk dat Jan intelligent is en het tikwerk
niet. Maar.. het tikwerk vertoont wel kenmerken die de intelligentie van Jan
verraden. Dat is dus de discussie.
Hartelijke groet,
Cees Dekker
Mee eens, als hypothese is zij zinloos (want iets wat wij niet kunnen kennen, kunnen wij niet kennen), maar als mogelijkheid is het niet uit te sluiten. Binnen ons wetenschappelijke systeem van logica, ratio en rede is er dan simpelweg geen plaats voor God.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 10:11 schreef pomtiedom het volgende:
Laten we zowiezo niet uit het oog verliezen dat het opperen van een hypothese dat er een hogere wetmatigheid bestaat die wij nooit (of nu niet) kunnen bepalen een simpele manier is om te zeggen dat 'Gods wegen ondoorgrondelijk zijn' en dus in feite de hypothese daarmee voor ons mensen zijn nut verliest evenals zijn waarde.
'Daar staat wat' en 'de lucht beweegt'quote:Op zaterdag 7 januari 2006 10:30 schreef WAT het volgende:
Cees Dekker geeft geen antwoord op mijn vraag hoe hij de bergen en de wind zou hebben genoemd als hij duizenden jaar terug leefde.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |