Is dat zo? Ik denk dat ze zeggen dat de noodzaak van een god door de evolutietheorie verdwijnt. Niet dat de evolutietheorie het niet-bestaan van god bewijst.quote:Op donderdag 5 januari 2006 15:08 schreef Sovereign het volgende:
Volgens Dawkins en Denett anders wel.
En wie zijn zij? Precies, mensen met een eigen mening. Zij vormen niet de norm op basis waarvan wij zouden moeten aannemen dat de aanhang van de evolutietheorie een atheïstische levensbeschouwing impliceert. Er zijn oneindig veel theïstische visies te bedenken, waarbij de evolutietheorie zou kunnen worden betrokken als onderdeel van een voortdurende schepping als het ware.quote:Op donderdag 5 januari 2006 15:08 schreef Sovereign het volgende:
[..]
Volgens Dawkins en Denett anders wel.
Mee eens.quote:Op donderdag 5 januari 2006 16:04 schreef WAT het volgende:
De evolutietheorie laat zien hoe vergankelijk de natuur is en hoe trots je moet zijn op belangrijke waarden als liefde, wijsheid etc.
Dat vind ik dan weer helemaal niks. Evolutie is wat dat betreft neutraal volgens mij...quote:Op donderdag 5 januari 2006 16:04 schreef WAT het volgende:
De evolutietheorie laat zien hoe vergankelijk de natuur is en hoe trots je moet zijn op belangrijke waarden als liefde, wijsheid etc.
Ja, maar dat is ook mijn eigen mening hoor.quote:Op donderdag 5 januari 2006 16:15 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat vind ik dan weer helemaal niks. Evolutie is wat dat betreft neutraal volgens mij...
Of, als we net toch Dawkins naar voren haalde, in zijn woorden:quote:Op donderdag 5 januari 2006 16:05 schreef FuifDuif het volgende:
Mee eens.
(uit: A Devil's Chaplain, Richard Dawkins)quote:There is no inconsistency in favouring Darwinism as an academic scientist while opposing it as a human being; any more than there is inconsistency in explaining cancer as an academic doctor while fighting it as a practicing one. For good Darwinian reasons, evolution gave us a brain whose size increased to the point where it became capable of understanding its own provenance, of deploring the moral implications and fighting against them.
[..]
So the Devil's Chaplain might conclude, Stand tall, Bipedal Ape.The shark may outswim you, the cheetah outrun you, the swift outfly you, the capuchin outclimb you, the elephant outpower you, the redwood outlast you. But you have the biggest gift of all: the gift of understanding the ruthlessly cruel process that gave us all existence; the gift of revulsion against its implications; the gift of foresight - something utterly foreign to the blundering short-term ways of natural selection - and the gift of internalizing the cosmos.
[..]
Safety and happiness would mean being satisfied with easy answers and cheap comforts, living a warm comfortable lie. The daemonic alternative urged by my matured Devil's Chaplain is risky. You stand to lose comforting delusions: you can no longer suck at the pacifier of faith in immortality. To stand against that risk, you stand to gain 'growth and happiness'; the joy of knowing that you have grown up, faced up to what existence means; to the fact that it is temporary and all the more precious for it.
Dat wil niet zeggen dat iemans als Dawkins geen cruciale rol vervult, Dawkins is niet voor niets "Professor of the Public Understanding of Science". Het verbaast dan ook niet dat men uit de wetenschappelijke hoek weinig kritiek ziet verschijnen op Dawkins' uitgesproken atheistische filosofische visie, temeer daar Dawkins 'science' zelf als wapen wil inzetten om aan te tonen dat er geen schepper mogelijk is en een theïstische visie per definitie zich niet verhoudt met onze wetenschappelijke kennis.quote:Op donderdag 5 januari 2006 16:01 schreef FuifDuif het volgende:
En wie zijn zij? Precies, mensen met een eigen mening.
Hoewel ik moet toegeven dat ik niet veel van Dawkins heb gelezen en gezien, kan ik mij geen enkele manier voor de geest halen waarmee wetenschap (of filosofie) wordt gebruikt om iedere mogelijke theïstische overtuiging af te wijzen. Alleen al het idee dat iemand wetenschap wil inzetten als een wapen tegen iets waar veel mensen steun en hoop in vinden vind ik niet alleen bespottelijk, maar het getuigt ook nog eens van een gebrek aan respect en een gefrustreerde geest.quote:Op donderdag 5 januari 2006 20:11 schreef Sovereign het volgende:
[..]
Dat wil niet zeggen dat iemans als Dawkins geen cruciale rol vervult, Dawkins is niet voor niets "Professor of the Public Understanding of Science". Het verbaast dan ook niet dat men uit de wetenschappelijke hoek weinig kritiek ziet verschijnen op Dawkins' uitgesproken atheistische filosofische visie, temeer daar Dawkins 'science' zelf als wapen wil inzetten om aan te tonen dat er geen schepper mogelijk is en een theïstische visie per definitie zich niet verhoudt met onze wetenschappelijke kennis.
Als Dawkins en consorten dan ook niet de norm zouden zijn, dan is daar binnen 'de' wetenschap (voor zover je al van een entiteit 'de wetenschap' kan spreken) weinig van te merken; filosofisch naturalisme neemt bij velen al zeer snel de plaats in van methodologisch naturalisme.
Ik kan deze link niet vaak genoeg spammen: http://www.biota.org/people/douglasadams/index.htmlquote:Now, the invention of the scientific method and science is, I’m sure we’ll all agree, the most powerful intellectual idea, the most powerful framework for thinking and investigating and understanding and challenging the world around us that there is, and that it rests on the premise that any idea is there to be attacked and if it withstands the attack then it lives to fight another day and if it doesn’t withstand the attack then down it goes. Religion doesn’t seem to work like that; it has certain ideas at the heart of it which we call sacred or holy or whatever. That’s an idea we’re so familiar with, whether we subscribe to it or not, that it’s kind of odd to think what it actually means, because really what it means is ‘Here is an idea or a notion that you’re not allowed to say anything bad about; you’re just not. Why not? — because you’re not!’ If somebody votes for a party that you don’t agree with, you’re free to argue about it as much as you like; everybody will have an argument but nobody feels aggrieved by it. If somebody thinks taxes should go up or down you are free to have an argument about it, but on the other hand if somebody says ‘I mustn’t move a light switch on a Saturday’, you say, ‘Fine, I respect that’. The odd thing is, even as I am saying that I am thinking ‘Is there an Orthodox Jew here who is going to be offended by the fact that I just said that?’ but I wouldn’t have thought ‘Maybe there’s somebody from the left wing or somebody from the right wing or somebody who subscribes to this view or the other in economics’ when I was making the other points. I just think ‘Fine, we have different opinions’. But, the moment I say something that has something to do with somebody’s (I’m going to stick my neck out here and say irrational) beliefs, then we all become terribly protective and terribly defensive and say ‘No, we don’t attack that; that’s an irrational belief but no, we respect it’.
It’s rather like, if you think back in terms of animal evolution, an animal that’s grown an incredible carapace around it, such as a tortoise—that’s a great survival strategy because nothing can get through it; or maybe like a poisonous fish that nothing will come close to, which therefore thrives by keeping away any challenges to what it is it is. In the case of an idea, if we think ‘Here is an idea that is protected by holiness or sanctity’, what does it mean? Why should it be that it’s perfectly legitimate to support the Labour party or the Conservative party, Republicans or Democrats, this model of economics versus that, Macintosh instead of Windows, but to have an opinion about how the Universe began, about who created the Universe, no, that’s holy? What does that mean? Why do we ring-fence that for any other reason other than that we’ve just got used to doing so? There’s no other reason at all, it’s just one of those things that crept into being and once that loop gets going it’s very, very powerful. So, we are used to not challenging religious ideas but it’s very interesting how much of a furore Richard creates when he does it! Everybody gets absolutely frantic about it because you’re not allowed to say these things. Yet when you look at it rationally there is no reason why those ideas shouldn’t be as open to debate as any other, except that we have agreed somehow between us that they shouldn’t be.
oei..Nu ga je de ID aanhangers over je heen krijgenquote:Op donderdag 5 januari 2006 20:18 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Hoewel ik moet toegeven dat ik niet veel van Dawkins heb gelezen en gezien, kan ik mij geen enkele manier voor de geest halen waarmee wetenschap (of filosofie) wordt gebruikt om iedere mogelijke theïstische overtuiging af te wijzen. Alleen al het idee dat iemand wetenschap wil inzetten als een wapen tegen iets waar veel mensen steun en hoop in vinden vind ik niet alleen bespottelijk, maar het getuigt ook nog eens van een gebrek aan respect en een gefrustreerde geest.
quote:Op donderdag 5 januari 2006 20:53 schreef speknek het volgende:
Overigens verdedigde Douglas Adams (van the Hitchhiker's guide) Richard Dawkins in z'n gebrek aan respect:
[..]
Ik kan deze link niet vaak genoeg spammen: http://www.biota.org/people/douglasadams/index.html
lees hem, het is echt prachtig. Het beste (want grappigste) stukje wetenschappelijke filosofie die ik ken.
My heroquote:Op donderdag 5 januari 2006 20:53 schreef speknek het volgende:
Overigens verdedigde Douglas Adams (van the Hitchhiker's guide) Richard Dawkins in z'n gebrek aan respect:
[..]
Ik kan deze link niet vaak genoeg spammen: http://www.biota.org/people/douglasadams/index.html
lees hem, het is echt prachtig. Het beste (want grappigste) stukje wetenschappelijke filosofie die ik ken.
Ach, iedere theïstische overtuiging is natuurlijk moeilijk. Je kunt natuurlijk een God verzinnen die buiten tijd en ruimte interactieloos met ons heelal bestaat. Die is moeilijk te weerleggen. Wel kunnen wetenschap en filosofie gebruikt worden om de grenzen waarbinnen God kan bestaan vast te leggen, en dat tot op een hoogte waarop er nog zo weinig overblijft, dat dat wat overblijft God noemen eigenlijk alles schendt wat we al die millennia zo hebben genoemd.quote:Op donderdag 5 januari 2006 20:18 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Hoewel ik moet toegeven dat ik niet veel van Dawkins heb gelezen en gezien, kan ik mij geen enkele manier voor de geest halen waarmee wetenschap (of filosofie) wordt gebruikt om iedere mogelijke theïstische overtuiging af te wijzen. Alleen al het idee dat iemand wetenschap wil inzetten als een wapen tegen iets waar veel mensen steun en hoop in vinden vind ik niet alleen bespottelijk, maar het getuigt ook nog eens van een gebrek aan respect en een gefrustreerde geest.
Ander leesvoer; Allister McGrath licht Dawkins verhaal door vanuit het christelijk perspectief. Al kon ik het niet uitlezen omdat Dawkins argumenten (met soms redelijke tegenargumenten) worden geneutraliseerd, en die gaten vervolgens een religieuze invulling krijgen. In mijn optiek dubbel zo zielig, om na alle moeite weer terug te vallen op religie, zeker als je een academicus bent.quote:Op donderdag 5 januari 2006 20:53 schreef speknek het volgende:
Overigens verdedigde Douglas Adams (van the Hitchhiker's guide) Richard Dawkins in z'n gebrek aan respect:
[..]
Ik kan deze link niet vaak genoeg spammen: http://www.biota.org/people/douglasadams/index.html
lees hem, het is echt prachtig. Het beste (want grappigste) stukje wetenschappelijke filosofie die ik ken.
Dat is dan een extreme vorm van 'the god of the gaps'. je zoekt de gaten in de wetenschap, en daar past dan elke god in die de wetenschap toelaat.quote:Op donderdag 5 januari 2006 16:01 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
En wie zijn zij? Precies, mensen met een eigen mening. Zij vormen niet de norm op basis waarvan wij zouden moeten aannemen dat de aanhang van de evolutietheorie een atheïstische levensbeschouwing impliceert. Er zijn oneindig veel theïstische visies te bedenken, waarbij de evolutietheorie zou kunnen worden betrokken als onderdeel van een voortdurende schepping als het ware.
Maar hoezo de 'the God of the gaps'? Dat is namelijk niet noodzakelijk. Je zou kunnen stellen dat die aspecten van de evolutie die reeds geobserveerd kunnen worden nog steeds op de één of andere manier worden aangedreven door goddelijke interventie. We zijn in dat geval dan alleen niet in staat om die interveniërende krachten te observeren. Dus het hoeft niet zozeer een geval van "the God of the gaps" te zijn, maar meer een soort van "the invisible and unknowable God behind all things that are known or can be known" (mijzelf, 2005quote:Op vrijdag 6 januari 2006 13:35 schreef averty het volgende:
[..]
Dat is dan een extreme vorm van 'the god of the gaps'. je zoekt de gaten in de wetenschap, en daar past dan elke god in die de wetenschap toelaat.
En hoe eerder we het doen, des te minder zullen we weten.
Ik moet wel zeggen dat hij erg mooi schrijftquote:Op donderdag 5 januari 2006 16:29 schreef speknek het volgende:
[..]
Of, als we net toch Dawkins naar voren haalde, in zijn woorden:
[..]
(uit: A Devil's Chaplain, Richard Dawkins)
En dan komt het bezwaar: "Dat is niet falsificieerbaar." Verder natuurlijk "Ockhams scheermes". En er reizen de vragen: Waarom grijpt God alleen zo in? Waarom houdt Hij geen tsunami's tegen?quote:Op vrijdag 6 januari 2006 14:41 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Maar hoezo de 'the God of the gaps'? Dat is namelijk niet noodzakelijk. Je zou kunnen stellen dat die aspecten van de evolutie die reeds geobserveerd kunnen worden nog steeds op de één of andere manier worden aangedreven door goddelijke interventie. We zijn in dat geval dan alleen niet in staat om die interveniërende krachten te observeren. Dus het hoeft niet zozeer een geval van "the God of the gaps" te zijn, maar meer een soort van "the invisible and unknowable God behind all things that are known or can be known" (mijzelf, 2005).
Waarom zou Hij in moeten grijpen en wie zegt dat Hij in kàn grijpen? Wat is de reden waarom Hij een volkomen natuurlijk proces als een tsunami zou moeten tegenhouden? De wereld is zoals die is en de mens handelt zoals hij handelt. Dat is de natuur, dat is het bestaan. Moraal is een product van de culturele evolutie van de menselijke soort en niet meer dan dat (in mijn ogen).quote:Op vrijdag 6 januari 2006 14:55 schreef AtraBilis het volgende:
En dan komt het bezwaar: "Dat is niet falsificieerbaar." Verder natuurlijk "Ockhams scheermes". En er reizen de vragen: Waarom grijpt God alleen zo in? Waarom houdt Hij geen tsunami's tegen?
Maar dan mis je mijn puntquote:Op vrijdag 6 januari 2006 14:55 schreef AtraBilis het volgende:
Dus wat is de toegevoegde waarde van de onzichtbare, onkenbare en onwaarneembare God die jij voorstelt? Per definitie kun je jouw theorie niet weerleggen. Bovendien kan ik nog een heleboel van die theoriën bedenken. Vervang God door paarsgestippelde superkonijnen, door Goden, door Mickey Mouse; zolang ze onwaarneembaar zijn werkt het allemaal. In dat geval zou ik zeggen dat de bewijslast bij jou ligt: Waarom is zo'n constructie noodzakelijk?
Ja maar mijn punt is nu juist dat zelfs op die plaatsen die al wel kunnen worden verklaard, onzichtbaar, goddelijke interventie plaatsvindt. Natuurlijk is dat vergezocht en totaal overbodig voor de verklarende modellen, maar het IS een mogelijkheid. Hume wierp al de vraag op of het uberhaupt mogelijk is causaliteit daadwerkelijk te kunnen observeren. Het is een belangrijke vraag, want ook al lijken twee schakels in een proces elkaar op te volgen, je hebt geen zekerheid over wat er daartussen plaatsvindt en misschien zul je dat wel nooit weten.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 14:55 schreef AtraBilis het volgende:
Overigens wordt dit wel een God of the gaps, want wetenschappers zullen een boel punten aanwijzen waar die God niet noodzakelijk is, en jou rest dan alleen nog om te zeggen dat hij onwaarneembaar intervenieert op plekken die de wetenschappers nog niet kunnen verklaren.
Nooit gedacht dat ik dat uit jouw toetsenbord zou lezen.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 15:06 schreef FuifDuif het volgende:
Moraal is een product van de culturele evolutie van de menselijke soort en niet meer dan dat (in mijn ogen).
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |