Hebben ouders dezer dagen geen opvoeding genoten? Hebben de oma's en de opa's zo gefaald? Met oud&nieuw tekent het zich allemaal bijzonder goed af. Kutkindjes van nog geen 8 jaar die ruim voor nieuwjaar met vuurwerk lopen te smijten ('heb ik van papa gekregen'). Kutkindjes die voor hun eigen huis onder toeziend (naja) oog van de ouders vuurtje gaan stoken met karton en andere rommel die na het vuurwerk is overgebleven. (Jong boompje. Denk je nou werkelijk dat dat boompje dat tof vindt?)
Gisteren bereikte het niveau toch wel weer een nieuw dieptepunt: er vloog een pijl rakelings over een flatgebouw een eindje verderop. Ik dacht "oei, een afzwaaier". Even later nog zo'n "afzwaaier". Toch eens kijken waar het vandaan komt. Bleek dus dat het kutkindjes waren die
gericht vuurpijlen afvuurden op die flat. Gewoon, voor het huis van pappie en mammie.
Even later waren de sierpijlen blijkbaar op en vlogen (lawine?)pijlen die kant op. Het gaf iig enorme knallen. Ik heb ze twee keer het gebouw zien raken. Echt
WTF! ![]()
Heb je dan nou werkelijk geen hersens in je kop? Die knallen waar groot genoeg om een ruit te laten sneuvelen, of een persoon op een balkon een onvergetelijke oud&nieuw te bezorgen (of de nabestaanden). Laat staan het brandgevaar.
Dan heb je als ouders toch echt bijzonder hard gefaald als je je kind nog niet aan het verstand hebt weten te brengen dat je zoiets niet moet doen. En je hebt nog harder gefaald als je kind het toch doet, voor je eigen huis en je ziet het niet. En je hebt
nog harder gefaald als je het toelaat!
Dit zijn gewoon strafbare feiten. Geen overtredinkje, maar poging tot brandstichting en/of mishandeling. Ofzo. Misdrijven iig!
En om gezeik voor te zijn: NEEN, dat deed ik vroeger beslist NIET. En als ik het zou doen, en m'n pa zou me betrappen dan had ik dus echt problemen! En nee, wij stonden vanaf een ander hoger gebouw te kijken, even naar die kutjochies toelopen en ze eens even uitleggen dat zoiets niet hoort was niet bepaald een mogelijkheid.