En dus ook niet alleen over immigranten die vallen onder het generaal pardon.quote:Op zaterdag 31 december 2005 13:55 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ja maar daar gaat de enquete niet over. Die gaat gewoon over immigranten.
Hoe groot is die aanzuigende werking ongeveer?quote:Op zaterdag 31 december 2005 13:53 schreef Ciurlizza het volgende:
[..]
Al gezegd was dat een aanzuigende werking een van de ongewenste neveneffecten is van het generaal pardon en dat is ook wat er nu aan het plaatsvinden is.
Klopt, maar heel veel mensen vinden volgens de enquete dat immigranten zonder baan sowieso al geweigerd moeten worden.quote:Op zaterdag 31 december 2005 13:56 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Er staat dat ook immigranten die werk hebben niet geliefd zijn bij de Spaanse bevolking. Erg vaag onderzoek.
En hoe groot is dat aantal dan?quote:Op zaterdag 31 december 2005 13:56 schreef Ciurlizza het volgende:
[..]
En dus ook niet alleen over immigranten die vallen onder het generaal pardon.
Twee quotes uit de OP:quote:Op zaterdag 31 december 2005 13:55 schreef Mutant01 het volgende:
Ja maar daar gaat de enquete niet over. Die gaat gewoon over immigranten.
Ze vinden dus dat iets gedaan moet worden aan het grote aantal immigranten dat NU al in het land IS.quote:Een groot deel van de Spaanse bevolking vindt dat er veel te veel immigranten in het land zijn en dat daar iets aan moet worden gedaan.
En dit gaat over nieuwkomers, die alleen nog maar toegelaten mogen worden als ze aan bepaalde eisen voldoen.quote:Zo vinden de Spanjaarden dat de Spaanse regering alleen nog maar buitenlanders mag toelaten die in het bezit zijn van een arbeidscontract.
Dat staat in dit topic, om precies te zijn in het artikel afkomstig van de NOS. Ik ben de beroerdste niet en geef je even een link: http://www.nos.nl/nosjour(...)05_spaanspardon.htmlquote:Op zaterdag 31 december 2005 13:56 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Hoe groot is die aanzuigende werking ongeveer?
Ieder jaar is er ongeveer een verdubbeling te zien van het aantal immigranten. Dat gaat heel erg hard dus.quote:Op zaterdag 31 december 2005 13:56 schreef Sidekick het volgende:
Hoe groot is die aanzuigende werking ongeveer?
Dat is geen gemak van mijn kant, maar dat is niet erg relevant voor een groep mensen die al jarenlange werkervaring in Spanje hebben nietwaar?quote:Op zaterdag 31 december 2005 13:52 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Voor het gemak laat je " Ruim 93 procent wil dat er wettelijke obstakels komen voor buitenlanders die in Spanje willen komen werken" maar even weg?
Daaronder vallen dus ook de gelegaliseerde immigranten die wel aan de criteria voldoen.quote:Op zaterdag 31 december 2005 13:58 schreef IntroV het volgende:
[..]
Twee quotes uit de OP:
[..]
[quote]
Ze vinden dus dat iets gedaan moet worden aan het grote aantal immigranten dat NU al in het land IS.
Daar staat nog wat achter.quote:En dit gaat over nieuwkomers, die alleen nog maar toegelaten mogen worden als ze aan bepaalde eisen voldoen.
Waar doel je op of waar wil je heen?quote:Op zaterdag 31 december 2005 13:59 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Daaronder vallen dus ook de gelegaliseerde immigranten die wel aan de criteria voldoen.
[..]
Daar staat nog wat achter.
Maar die waren dus al voor het generale pardon in het land. Die vallen dan toch niet onder de aanzuigende werkingquote:Op zaterdag 31 december 2005 13:58 schreef Ciurlizza het volgende:
[..]
Dat staat in dit topic, om precies te zijn in het artikel afkomstig van de NOS. Ik ben de beroerdste niet en geef je even een link: http://www.nos.nl/nosjour(...)05_spaanspardon.html
In 2004 675.000 immigranten. Dat is niet niks, een record.
Het gaat niet alleen over de mensen die onder het generaal pardon vallen. Het gaat erom dat niet elke Ecuadoriaan of Somalier die bananen komt plukken toegelaten hoeft te worden.quote:Op zaterdag 31 december 2005 13:59 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Dat is geen gemak van mijn kant, maar dat is niet erg relevant voor een groep mensen die al jarenlange werkervaring in Spanje hebben nietwaar?
Ik denk dat je twee vormen van aanzuigende werking hebt:quote:Op zaterdag 31 december 2005 14:00 schreef Mutant01 het volgende:
Maar die waren dus al voor het generale pardon in het land. Die vallen dan toch niet onder de aanzuigende werking
Er was al een tijdje voor het geven van dat generaal pardon sprake van dat er een generaal pardon zou komen.quote:Op zaterdag 31 december 2005 14:00 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Maar die waren dus al voor het generale pardon in het land. Die vallen dan toch niet onder de aanzuigende werking
En nog even doorgaan op punt 1:quote:Op zaterdag 31 december 2005 14:02 schreef IntroV het volgende:
Ik denk dat je twee vormen van aanzuigende werking hebt:
1. De verhalen van mensen die vertellen hoe goed ze 't hebben: direct een uitkering, goede medische zorg etc. Deze verhalen trekken heel veel nieuwkomers aan.
2. Het generale pardon, dat als een lopend vuurtje de wereld over gaat.
Ik heb er al melding van gemaakt in het feedbacktopic van nieuws. De reactie van KlowJow valt nog wel te billijken, Mutant01 doet een poging ontopic te blijven, maar het gedrag van Lord Vetinari en Sidekick is gewoon heel erg triest.quote:Op zaterdag 31 december 2005 14:00 schreef Pietverdriet het volgende:
Grappig hoe de mods hier over elkaar heen vallen om de discussie zo vol te baggeren en het thema verschuiven.
Ja, onderdeel 1 hou je altijd. Dus ik denk dat dat nogal irrelevant is om dat hier neer te plempen. Elk land dat een welvaartsvoorsprong heeft op een ander land, zal een aanzuigende werking hebben. Bij onderdeel 2 haalde je de link naar het NOS erbij om de aanzuigende werking te laten zien. Dat is nogal vreemd, want de aantallen waar zij het over hebben zijn mensen die al een tijdje in Spanje wonen, een baan hebben, en geen strafblad hebben. Die mensen konden dus nooit weten dat er een generaal pardon zou komen en vallen in die zin dus niet onder "de aanzuigende werking". De oppositie stelt dat die er is (nogal logisch, tis immers de oppositie), maar er zijn geen cijfers waaruit blijkt hoe groot de aanzuigende werking van zo'n generaal pardon is. De vergrote toestroom kan ook komen door het feit dat Spanje in een rap tempo groeit.quote:Op zaterdag 31 december 2005 14:02 schreef IntroV het volgende:
[..]
Ik denk dat je twee vormen van aanzuigende werking hebt:
1. De verhalen van mensen die vertellen hoe goed ze 't hebben: direct een uitkering, goede medische zorg etc. Deze verhalen trekken heel veel nieuwkomers aan.
2. Het generale pardon, dat als een lopend vuurtje de wereld over gaat.
Nee, dat is niet heel erg relevant. Maar ja kan er vanuit gaan, denk ik, dat 1 immigrant niet zoveel moeilijkheden zal opleveren.quote:Op zaterdag 31 december 2005 14:04 schreef kLowJow het volgende:
Is het eigenlijk van belang om hoeveel mensen het precies gaat? We spreken hier natuurlijk over de beleving van de Spanjaarden zelf. Of het nu één migrant betreft of één miljoen, het is voor ons nogal onmogelijk te beoordelen in hoeverre hun subjectieve waarneming terecht is.
Het aantal maakt wel degelijk uit. Vooral het feit dat het aantal immigranten explosief toeneemt is zorgwekkend.quote:Op zaterdag 31 december 2005 14:04 schreef kLowJow het volgende:
Is het eigenlijk van belang om hoeveel mensen het precies gaat? We spreken hier natuurlijk over de beleving van de Spanjaarden zelf. Of het nu één migrant betreft of één miljoen, het is voor ons nogal onmogelijk te beoordelen in hoeverre hun subjectieve waarneming terecht is.
Klopt. Daarom is het goed om je te realiseren dat immigratie er altijd zal zijn, maar ook om je te realiseren dat ongelimiteerde immigratie niet in alle gevallen succesvol zal zijn.quote:Op zaterdag 31 december 2005 14:05 schreef Mutant01 het volgende:
Ja, onderdeel 1 hou je altijd. Dus ik denk dat dat nogal irrelevant is om dat hier neer te plempen. Elk land dat een welvaartsvoorsprong heeft op een ander land, zal een aanzuigende werking hebben.
Dat deed ik niet. Hoe kom je daarbij.quote:Bij onderdeel 2 haalde je de link naar het NOS erbij om de aanzuigende werking te laten zien.
Dat ben ik met je eens.quote:Op zaterdag 31 december 2005 14:09 schreef IntroV het volgende:
Klopt. Daarom is het goed om je te realiseren dat immigratie er altijd zal zijn, maar ook om je te realiseren dat ongelimiteerde immigratie niet in alle gevallen succesvol zal zijn.
Daar moet je dus je maatregelen op nemen.
Dat heb ik dan waarschijnlijk verkeerd begrepen.quote:Dat deed ik niet. Hoe kom je daarbij.
Ik geloof dat er in Spanje net zo goed eisen aan immigratie worden gesteld als in de rest van de EU, en dat is uiteraard nuttig om het proces enigszins gestructureerd te laten verlopen. Het enige verschil is voor zover ik kan zien het eenmalige pardon voor een grote groep reeds in Spanje woonachtige en werkzame mensen.quote:Op zaterdag 31 december 2005 14:07 schreef IntroV het volgende:
[..]
Nee, dat is niet heel erg relevant. Maar ja kan er vanuit gaan, denk ik, dat 1 immigrant niet zoveel moeilijkheden zal opleveren.
Als jij 1 druppel pis in een glas water druppelt, dan zal je er weinig van merken als je het drinkt. Maar las je er eens lekker in gaat zeiken, dan drinkt niemand het meer.
Het is niet onverstandig om een quotum van immigranten in te stellen. Omdat het best goed lukt om een aantal immigranten per jaar in een samenleving op te nemen, als het er niet teveel zijn.
Daarbij moeten er ook eisen aan opleiding en werk worden gesteld.
Het is een combinatie van verschillende factoren natuurlijk. De keuze wordt wel degelijk afgewogen, het gaat immers om de gemakkelijkheid waarmee je een land binnen kunt komen, de taal speelt mee, het welvaartniveau speelt mee, zo'n generaal pardon speelt mee, maar ook de bereikbaarheid speelt mee.quote:Op zaterdag 31 december 2005 14:05 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ja, onderdeel 1 hou je altijd. Dus ik denk dat dat nogal irrelevant is om dat hier neer te plempen. Elk land dat een welvaartsvoorsprong heeft op een ander land, zal een aanzuigende werking hebben. Bij onderdeel 2 haalde je de link naar het NOS erbij om de aanzuigende werking te laten zien. Dat is nogal vreemd, want de aantallen waar zij het over hebben zijn mensen die al een tijdje in Spanje wonen, een baan hebben, en geen strafblad hebben. Die mensen konden dus nooit weten dat er een generaal pardon zou komen en vallen in die zin dus niet onder "de aanzuigende werking". De oppositie stelt dat die er is (nogal logisch, tis immers de oppositie), maar er zijn geen cijfers waaruit blijkt hoe groot de aanzuigende werking van zo'n generaal pardon is. De vergrote toestroom kan ook komen door het feit dat Spanje in een rap tempo groeit.
http://costabrava.plein.nl/weblog/?month=02&year=2005quote:De Spaanse politie is ermee opgehouden om passagiers, die vanuit Milaan via Portbou met de trein Spanje binnenkomen, te controleren. Volgens een woordvoerder van de politie hebben ze hiertoe al drie maanden geleden opdracht gekregen van het Spaanse ministerie voor Binnenlandse Zaken, in verband net de legalisatieperiode in Spanje.
De Talgo Milaan-Barcelona is een ‘oude bekende’ bij de Spaanse politie. In deze trein bevinden zich dagelijks tientallen illegale Roemenen, Bulgaren, Chinezen, Indiërs en Pakistani. Tot voor kort werden per maand gemiddeld 400 illegale immigranten van deze trein geplukt en terug naar Frankrijk gezonden. Nu komen ze ongestoord, zonder de minste vorm van controle, Spanje binnen. Deze trein rijdt rechtstreeks, zonder in Frankrijk te stoppen, van Milaan door tot in Barcelona-Sants. Volgens een woordvoerder van een politievakbond is het aantal illegalen dat Spanje met deze trein binnenkomt, de afgelopen maanden met meer dan 30 procent gestegen.
Heb je een idee welke eisen dit zijn?quote:Op zaterdag 31 december 2005 14:14 schreef kLowJow het volgende:
Ik geloof dat er in Spanje net zo goed eisen aan immigratie worden gesteld
Nee, maar dat valt vast wel op te zoeken.quote:Op zaterdag 31 december 2005 14:17 schreef IntroV het volgende:
[..]
Heb je een idee welke eisen dit zijn?
Zou wel interessant zijn om te weten.
Dan zie ik 't wel verschijnen.quote:Op zaterdag 31 december 2005 14:18 schreef kLowJow het volgende:
Nee, maar dat valt vast wel op te zoeken..
Dat lijkt me erg onwaarschijnlijk.quote:Op zaterdag 31 december 2005 14:20 schreef IntroV het volgende:
Overigens zou 't zomaar kunnen dat er helemaal geen eisen worden gesteld aan immigranten.
België doet niet moeilijk waar het naturalisatie van huwelijkspartners betreft. Voor overige immigranten gelden ook vrij strenge regels dacht ik.quote:België doet bijvoorbeeld ook niet zo moeilijk toch? Ik heb 't idee dat België zijn hoofd liever in het zand steekt.
Uit de openingspost is op te maken dat het hebben van een baan in elk geval geen vereiste is. Dan hebben we het nog niet eens over illegale migranten.quote:Op zaterdag 31 december 2005 14:28 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Dat lijkt me erg onwaarschijnlijk.
[..]
Dat is helemaal afhankelijk van het soort immigratie waar je over spreekt. Net zoals elk ander land stelt ook Spanje een hoop eisen. Zie bijvoorbeeld: http://www.spain-visas.com/.quote:Op zaterdag 31 december 2005 14:38 schreef Ciurlizza het volgende:
[..]
Uit de openingspost is op te maken dat het hebben van een baan in elk geval geen vereiste is. Dan hebben we het nog niet eens over illegale migranten.
Toch neemt het aantal migranten flink toe, tot aan 675.000 zelfs. Dan hebben we het nog niet over illegale migranten, die trekken zich van geen enkele eis of regel wat aan.quote:Op zaterdag 31 december 2005 14:43 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Dat is helemaal afhankelijk van het soort immigratie waar je over spreekt. Net zoals elk ander land stelt ook Spanje een hoop eisen. Zie bijvoorbeeld: http://www.spain-visas.com/.
Regels voor Illegale migrantie is ook een beetje vreemd. Ze zijn niet voor niets illegaal hč.
Dat lijkt me logisch. Wanneer de welvaart in een land sterk stijgt, zoals in Spanje het geval is geweest en andere landen hun regels ineens sterk gaan verscherpen is het vrij logisch dat de immigratie elders sterk toeneemt. Wat dat betreft lijkt de verscherping van de regels in Nederland mij net zo goed een mogelijke oorzaak van de "aanzuigende werking" als het generale pardon.quote:Op zaterdag 31 december 2005 14:46 schreef Ciurlizza het volgende:
[..]
Toch neemt het aantal migranten flink toe, tot aan 675.000 zelfs. Dan hebben we het nog niet over illegale migranten, die trekken zich van geen enkele eis of regel wat aan.
Nee, het blijkt dat immigranten die Spanje binnenkomen, in Spanje blijven en zich daar vestigen in plaats van proberen door te reizen tot Nederland of 'n ander land uit de EU. Spanje heeft dan ook vooral aantrekkingskracht op Zuidamerikanen en Afrikanen vanwege de ligging en de taal. Het is makkelijker om met 'n bootje Spanje te bereiken dan om Nederland te bereiken.quote:Op zaterdag 31 december 2005 14:50 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Dat lijkt me logisch. Wanneer de welvaart in een land sterk stijgt, zoals in Spanje het geval is geweest en andere landen hun regels ineens sterk gaan verscherpen is het vrij logisch dat de immigratie elders sterk toeneemt. Wat dat betreft lijkt de verscherping van de regels in Nederland mij net zo goed een mogelijke oorzaak van de "aanzuigende werking" als het generale pardon.
O ja? Verklaar je nader?quote:Op zaterdag 31 december 2005 13:51 schreef Vassili_Z het volgende:
Het echte probleem ligt niet bij de immigranten maar bij de autochtone bevolking
Toch wel vreemd dat blijkbaar ALLE Europeanen dan xenofoob zijn. In Zweden, Denemarken, Nederland, Duitsland, GB, Belgie, Frankrijk, Griekenland en Spanje. Nee, het heeft niets met het gedrag van de allochtonen te maken hoor...quote:Op zaterdag 31 december 2005 13:25 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ja, zeurende Spanjolen. En? Er staat niks in het artikel over waarom de Spanjaarden het vinden of wat ze ervan merken. Xenofoob gereutel, dus.
Nee? Ik heb toch een baan! Wat wil je nog meer dat ik doe, een operatieve plastisch chirurgie alá Michael Jackson met her en der wat blanke tinten?quote:Op zaterdag 31 december 2005 13:30 schreef IntroV het volgende:
[..]
Komop zeg, heb je niks geleerd van wat er in Nederland is gebeurd, toen de kraan met immigranten wijd open is gezet?
Wat is er vreemd aan? Lang niet alle Eureanen zijn xenofoob, jij wordt bijvoorbeeld niet moe te wijzen op de knuffelhouding van vele Europeanen, die zijn dus niet xenofoob. In alle landen ter wereld, in alle samenlevingsvormen, komt xenofobie voor. Het is een menselijke eigenschap. Wie de vreemdelingen zijn maakt niet zoveel uit.quote:Op zaterdag 31 december 2005 22:42 schreef StefanP het volgende:
[..]
Toch wel vreemd dat blijkbaar ALLE Europeanen dan xenofoob zijn. In Zweden, Denemarken, Nederland, Duitsland, GB, Belgie, Frankrijk, Griekenland en Spanje. Nee, het heeft niets met het gedrag van de allochtonen te maken hoor...
Och, de meeste Spanjaarden hebben het prima naar hun zin in hun land hoor.quote:Die Spanjaarden hebben gewoon groot gelijk. Niemand wil met zoveel allochtonen in een land wonen. Het verrot alles.
Zoals die Spaanse werkvergunning voor beperkte tijd voor buitenlanders-met-een-baan bedoel jequote:De EU moet gewoon geen enkele allochtoon meer toelaten die hier niet komt werken. Baan ten einde? Dan ga je terug.
Welke 'westerse normen en waarden' behouden we wanneer we onze eigen burgers recht op vrije parterkeuze, recht op gezinsvorming naar eigen wens, één wet geldig voor álle burgers afschaffen? 't Klinkt mij meer als een een walgelijke staatsdwingelanderij, waartegen ik de wapens zou opnemen met een beroep op álle westerse waarden die ik ken en wens te verdedigen.quote:Daarnaast moeten er extra maatregelen komen die ongetwijfeld racisme genoemd gaan worden, maar die broodnodig zijn om de westerse moraal, normen en waarden te behouden. Zoals GEEN bruiden/bruidegommen uit het buitenland, GEEN gezinshereniging, max. 1 kind voor moslims, bij een dubbel paspoort het land uit als je iets flikt.
Dat duidt er volgens mij op dat Spanje zich nu in de positie bevindt waarin Nederland zat in de jaren '60 en '70, toen er ook grote getalen aan laaggeschoolde arbeiders werden binnengehaald. Daar is op zich niks mis mee, zolang het maar gedoseerd gebeurt, volgens criteria waar is over nagedacht.quote:Op maandag 2 januari 2006 07:55 schreef multatuli het volgende:
Verder heeft Spanje een grote behoefte aan laaggeschoolde arbeid
Dat geeft in ieder geval een positief signaal, in die zin dat Spanje niet simpelweg de kraan wijd open draait en vervolgens wel ziet wat er van komt.quote:Daar hoort dat 'generaal pardon' bij (dat slechts leidt tot een vergunning voor een jaar overigens, die dan steeds verlengd kan worden als je nog steeds aan de criteria voldoet), maar ook een strakker beleid.
quote:[...] cracking down on illegal employment.
Strengthened immigration enforcement mechanisms (border enforcement, workplace inspections, and removals).
[...] reduce the pool of irregular immigrants to a more manageable number.
[...]strengthen immigration enforcement policies.
Het woord Moslim is nog nauwelijks voorbijgekomen in dit topic, Winston Bogarde.quote:Op maandag 2 januari 2006 08:08 schreef multatuli het volgende:
De samenstelling van de 'regulation' groep van bijna 700.000 mensen:
[afbeelding]
Zoals je hieruit en de bovenstaande citaten kunt zien heeft dat maar weinig met de Nederlandse discussie te maken. Dat hele moslimbashen is hier niet van toepassing, hoe graag sommige users ook zouden willen.
Topic bloedt nu ongetwijfeld snel dood; gebeurt altijd als er feiten op tafel komen en er niet over kutmarokkanen gezeurd kan worden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |