abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 4 januari 2006 @ 13:12:28 #51
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_33691493
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 13:05 schreef joshus_cat het volgende:
Je rekent ook de BTW mee, en 't feit dat je pas echt 'winst' maakt op grote porties?

wat wel weer prettig is is dat de makro ook spullen betrekt van andere leveranciers dan de standaard supermarkt-leveranciers, waardoor je dingen kunt kopen die je in geen enkele supermarkt kunt vinden
Wat is eigenlijk ook alweer de (wettelijke) reden dat alleen ondernemers er mogen kopen?
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
pi_33691622
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 13:12 schreef _Flash_ het volgende:

[..]

Wat is eigenlijk ook alweer de (wettelijke) reden dat alleen ondernemers er mogen kopen?
Omdat het een groothandel is en geen detailhandel.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_33691678
So?
pi_33691751
Groothandels zitten vaak op industrie- of bedrijventerreinen waar volgens bestemmingsplan geen detailhandel mag zitten. Is een reden.
.
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_33691897
Maar je kunt niet altijd ontheffing aanvragen. Dit geldt alleen voor ondernemingen die anders onder de KOR zouden vallen. Dus volgens mij haal ik het niet door elkaar en heeft het wel degelijk met elkaar te maken.

Anyway, dat van die ICT leveringen is interresant. Weet je ook hoe het zit met ICT leveringen naar buiten de EU?
pi_33692377
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 13:22 schreef Alcatraz het volgende:
Maar je kunt niet altijd ontheffing aanvragen. Dit geldt alleen voor ondernemingen die anders onder de KOR zouden vallen. Dus volgens mij haal ik het niet door elkaar en heeft het wel degelijk met elkaar te maken.
Inderdaad geldt biede voor kleine ondernemingen. Of je éérst onder de KOR moet vallen om ontheffing te kunnen krijgen, dacht ik niet, maar het zijn wel 2 dingen apart. Volgens mij kan de Belastingdienst je bij de start (bij het aanvragen van een BTW-nummer) al als niet-BTW-plichtig aanmerken.
quote:
Anyway, dat van die ICT leveringen is interresant. Weet je ook hoe het zit met ICT leveringen naar buiten de EU?
Dat zijn "leveringen buiten de EU", dien je BTW in rekening te brengen (en op te geven in een apart BTW-vak op de OB-aangifte) en krijgt je klant te maken met invoerrechten, inklaringen, etc. Verder heb ik daar niet echt ervaring mee.
.
pi_33692803
Met invoerrechten etc. zou het erg zuur worden. Ons product is voornamelijk afhankelijk van buitenlandse afnemers.
pi_33692926
Als je je software "ter download" zou stellen (met nodige beveiliging) , dan hoef je niets te leveren toch? Maar bouw je een mogelijkheid tot online betalen. Dan kan je toch simpel btw rekenen als ieder ander, en heb je verder geen enge regeltjes?
Cooky
  zaterdag 7 januari 2006 @ 11:45:08 #59
18335 djdano
Eet meer shoarma!!!
pi_33793418
d
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 13:47 schreef Tom-my het volgende:
Als je je software "ter download" zou stellen (met nodige beveiliging) , dan hoef je niets te leveren toch? Maar bouw je een mogelijkheid tot online betalen. Dan kan je toch simpel btw rekenen als ieder ander, en heb je verder geen enge regeltjes?
De manier van leveren maakt natuurlijk niet uit. Downloaden is ook leveren.
pi_33793558
Is downloaden niet hetzelfde als een toerist in Nederland die iets koopt bij een winkel?
pi_33795141
quote:
Op zaterdag 7 januari 2006 11:51 schreef Alcatraz het volgende:
Is downloaden niet hetzelfde als een toerist in Nederland die iets koopt bij een winkel?
Wel enigszins vergelijkbaar, ja. Maar what's your point?
.
pi_33795306
Nou dan betreft het dus geen levering naar het buitenland als men het in Nederland (van een server) komt halen. En dan kun je dus voor iedereen, of ze nu uit Canada of Urk komen, dezelfde BTW regeling hanteren.
pi_33795461
quote:
Op zaterdag 7 januari 2006 12:54 schreef Alcatraz het volgende:
Nou dan betreft het dus geen levering naar het buitenland als men het in Nederland (van een server) komt halen. En dan kun je dus voor iedereen, of ze nu uit Canada of Urk komen, dezelfde BTW regeling hanteren.
Ja, klopt, behalve als jouw zakelijke EU-klant vraagt om een ICT-levering (kan een Canadees in een Urkse winkel ook). Voor de rest berken je gewoon 19%, ja.
.
  zondag 8 januari 2006 @ 04:41:18 #64
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_33823833
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 12:06 schreef Alcatraz het volgende:

[..]

Je kunt in verband met de Kleine Ondernemersregeling een ontheffing vragen voor de administratie meen ik. Je hoeft dan geen BTW in rekening te brengen en je hebt dan ook niks aan te geven.
fout, voor die regeling moet je wel degelijk gewoon je administratie bijhouden en aangifte doen (sowieso altijd, tenzij je ontheffing hebt); bovendien moet je ondernemer zijn in de zin van wet IB.
Wie haar benen spreidt, spreidt gezelligheid.
pi_33823864
quote:
Op zondag 8 januari 2006 04:41 schreef dr.dunno het volgende:
fout, voor die regeling moet je wel degelijk gewoon je administratie bijhouden en aangifte doen (sowieso altijd, tenzij je ontheffing hebt); bovendien moet je ondernemer zijn in de zin van wet IB.
Klopt, alleen dat laatste hoeft dan weer niet.
.
pi_33827456
quote:
Op zondag 8 januari 2006 04:41 schreef dr.dunno het volgende:

[..]

fout, voor die regeling moet je wel degelijk gewoon je administratie bijhouden en aangifte doen (sowieso altijd, tenzij je ontheffing hebt);
Voor die regeling wel ja, tenzij je ontheffing hebt. Dat is exact wat ik daar schreef. Dat 'in verband met' slaat op t feit dat als je niet onder de KOR valt, je ook nooit ontheffing zult krijgen.
pi_33827527
Maar wat is je punt nu eigenlijk? Dat je weinig zin hebt om een administratie op te gaan zetten?
pi_33827551
Nee, ik verken de mogelijkheden.
pi_33905150
Een levering aan het buitenland is voor zowel binnen de EU (intracommunautaire levering) als buiten de EU (uitvoer) tegen een 0% belasting tarief.

Boekhoudtechnisch kan het niet makkelijker aangezien het dan standaard wordt

debiteuren buitenland x
aan omzet x

kostprijs omzet x
aan voorraad x

Makkelijker kan het niet.. (moet je wel leveren in euro;s zodat je niet met valutakoersen zit ect. Dan wordt het weer wat uitgebreider..)

Dus die buitenlandse levering moet het probleem niet zijn. Zowiezo het hele BTW verhaal niet, aangezien dat 1 regel extra is in de boeking bij elke levering!
  zaterdag 7 februari 2009 @ 19:44:45 #70
139324 Plots
Luctor et Emergo
pi_65833532
Interessant topic. Hoe is het met de topicstarter?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')