FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Zelf carbon maken
Googolplexianvrijdag 30 december 2005 @ 22:21
Omdat mij dat een leuk iets lijkt ben ik eens op zoek gegaan op het internet en kwam op hetvolgende uit (van motor-forum.nl):

Quote:
Sluierde een chronologische werktekening op de wijze waarop men zich er moet nemen om stukken in vezel van koolstof te vervaardigen. Het is eveneens geldig als men stukken in vezel van glas wil doen, hij voldoet dan eenvoudigweg om het woord "koolstof" te vervangen door "glas"...

1 MATERIEL 1.1. Om de vorm (van rechts naar links op de foto) te verwezenlijken:



- hars polyester - verharder (verkocht met het hars) - penseel dat + voor het schoonmaken van het penseel (en de vingers verdunt,!!) - dof van glas (kwaliteit 300g/m2): het is een massa vezels die tussen hen enchevêtrée. Men kan eveneens stof van glas nemen, maar het is + duur. - de was van démoulage: hyper belangrijk. Zonder haar, is het zelfs niet de straf om te beginnen... - van gel-coat van moulage, verkocht met zijn verharder (is niet aanwezig op de foto). - een paar handschoenen van chirurg (latex) om zijn mimines van het hars te beschermen dat sacrément plakt. MEN VINDT ALLES BIJ de Heer KNUTSELEN (BIJVOORBEELD)

1.2. Om de stukken in koolstof (van links naar rechts op de foto) te verwezenlijken:



- époxy hars of polyester met zijn verharder. Verkiest het polyester, zij voelt + zeer maar is minder schadelijk dan époxy en in + is zij minder duur... - stof van koolstof ("de hier gebruikte dichtheid" is van 200g/m2. door het te kopen, men ziet vele strengen en dus "de reden". Er bestaat verschillende erover en men moet die kiezen dat men verkiest en die zich het best werkt). - van transparante gel-coat en zijn verharder (is niet aanwezig op de foto): invoerend: als u eveneens hars polyester neemt, gel-coat polyester en omgekeerd gebruikt als het époxy is. - men houdt het penseel, het verdunningsmiddel en de handschoenen latex


2. VERVOLGENS, VALT MEN MOULAGE AAN Men neemt het stuk van oorsprong waarmee men een vorm zal trekken. Men snijdt wat men van dof van glas om het heel stuk moet te kunnen bedekken (erover voorzien voor 2 minimale lagen. Meer zullen er lagen zijn, meer zal vorm star en stevig zijn, maar 2 voldoen reeds). Men bestrijkt goed het stuk met oorsprong van was van démoulage (het is beter overdrijven). Men bereidt vervolgens de vorst-coatvoor en men past het toe op het tevoren in de was gezette stuk. Men laat drogen (zie gebruiksaanwijzing op de doos van gel-coat). Eens droog aangezien hij zich moet, de mengeling hars/verharder voor dof van glas voorbereiden. Men neemt het penseel en men spreidt hars uit over het stuk. Vervolgens legt men dof van glas boven en daar imbibe men een goed hars door de lucht met het penseel te verjagen en door goed in de uithoeken te steunen. Men begint dezelfde verrichting voor è opnieuw legt, enz. Dof van glas en het hars moeten een beetje overal met het stuk van oorsprong overschrijden om zeker te zijn dat de vorm alle dit stuk omvat. Men laat het geheel juist drogen (aan de kou dat gaat sneller, het best zijnd een gehele nacht te laten drogen) en men kan démouler aan de kleine ochtend! Men moet er zacht gaan om niet alles te breken. Het is soms moeilijk om "op te stijgen" en men zeer boven moet trekken, door hefboom te doen naarmate dat zich opstijgt (het is op dit ogenblik dat men weet of men de was van démoulage juist Clin van oog heeft gezet). Men heeft dan 2 stukken: origineel en de vorm



Vanaf daar, kan men het stuk van oorsprong van genoteerd laten, zij dient niet meer tot niets (behalve om de vaststellingsgaten te vinden, enz.) 3. DECOUPE EN AFWERKING VAN DE VORM: Aangezien dof van glas en het hars met alle kanten overschrijden, moet men de vorm op die van origineel bijsturen. Men moet dus alles snijden die in te veel is. Daarvoor het best is werktuigen van het soort "Dremel" en ponceuse aan hand met een papier van grote korrel te gebruiken. Eens dat de vorm van de vorm identiek aan het stuk van oorsprong is, pakt men aan de binnenlandse oppervlakte. HET IS EEN VAN de BELANGRIJKSTE ETAPPES. De binnenlandse oppervlakte zal aan het definitieve stuk zijn buitenlands aspect geven. Dus als er soufflures, luchtbellen of om het even welk ander gebrek is, mag men niet aarzelen om goed te schuren en zelfs kauwen een beetje (stopverf van carrosserieontwerper) teneinde een zo glad mogelijke oppervlakte te hebben. Men kan zelfs met een afwerkingsgekunsteldheid eindigen die bij de verf wordt gebruikt, auto, vrij om 2 ervan te zetten of 3 lagen (dat men enigszins schuurt) om lisser het geheel. Op de foto, ziet men goed de grijze stopverf en de gekunsteldheid. De gekunsteldheid is niet absoluut noodzakelijk: als de vorst-coat juist werd gezet betreft dat nikkel van de eerste slag en behoefte om het binnenste niet te hernemen. Daar wordt de vorm zeer tevreden zeer tevreden het is in het algemeen de langste etappe in het vervaardigingsproces van de stukken in Droevige vezel beëindigd



AANTAL: meer zal vorm schitterend stuk in vezel binnen, meer zijn dat zal erover uitgetrokken worden zal zijn schitterend zonder niets doen. Dat wat wil zeggen dat men dus het binnenste van de vorm eveneens kan vernissen om hem een glans te geven, die op het definitieve stuk zal een invloed hebben. 4. VERVAARDIGING VAN HET STUK IN KOOLSTOF: Men berekent, zoals voor dof van glas, de hoeveelheid van stof van koolstof die er nodig is. Maar in tegenstelling tot dof waar men over de einden kon beschikken een naast de anderen, daar heeft men tenslotte een volledig stuk (het beter is) nodig, omdat anders men elke overgang zal eens zien démoulage uitgevoerd Droevige wat niet noodzakelijkerwijs van het mooiste gevolg is. MEN MOET ALTIJD A HOUDEN Esprit DAT de EERSTE LAAG DIE MEN ONDERIN de VORM LEGT ZIJN=ZAL= de LAAG (EN ENIG) DIE MEN aan het EIND ZIE (behalve als men het stuk door onder goed op Uitroep kijkt). Men kan dus de oriëntatie van de vezels ten opzichte van het definitieve stuk kiezen. Men neemt dus de onberispelijk beëindigde vorm en men kalkt het wit van was van démoulage (altijd door te overdrijven, kan men binnen en zelfs erover zetten buiten aangezien het hars opnieuw zal gieten aan kant). Men bereidt de transparante vorst-coatvoor en men past een fijne laag ervan in de vorm toe. Men laat drogen. Eens droog, bereidt men de mengeling hars/verharder voor de stof van koolstof voor en men doet precies op dezelfde wijze als wanneer men dof van glas legde. Men moet goed de bellen verjagen en goed in de uithoeken gaan. Het is iets meer moeilijk want de stof van koolstof werkt zich minder goed (is meer star). Men loopt een beetje buiten de vorm over en men laat het geheel (opnieuw een nacht) drogen. De volgende dag ochtend, wordt dat bijna de routine... men démoule door een beetje uit alle kanten geschiedenis te trekken om het geheel geleidelijk op te stijgen. Eens het stuk in koolstof "ruwe aardolie van gieterij" in hand, moet men opnieuw het "snijden" opdat zij de goede vorm terugvindt. Het aldus verkregen stuk is nooit nikkel en blijft een beetje dof (zie foto)



5. AFWERKING VAN HET STUK IN KOOLSTOF Het is het moment om het te testen en om te zien of zij zich op de motor aanpast. D.w.z gaat zelden tip-top van de eerste slag. De gaten van de verschillende vaststellingen moeten op dit ogenblik geboord worden en men mag niet aarzelen om de omtrekken aan ponceuse (papier grote korrel) te hernemen teneinde het af te stellen. "Dremel" is voor de afwerkingsomtrekken te vermijden, want zij neemt vaak te snel van de materie weg. Uiteindelijk aangezien het stuk dof is en dat zij over het algemeen werd geschuurd, moet men een vernis par-dessus (gebruikt in zelf verf) erop toepassen om hem een nieuwe jeugd te geven. Voor al degenen die me het hadden gevraagd, ziehier het uiteengenomen definitieve stuk en beklimming op mijn Katoche.





De volgende uitdaging (eind van deze week, reeds) zal zijn een stuk in koolstof te doen dat op dit mooie GB van 640 LC4 wordt gevormd, die een vriend me heeft willen lenen zeer tevreden zeer tevreden zeer tevreden zeer tevreden Clin van oog Clin van oog Clin van oog ........



et enkele tijd na, sluierde het beroemde verwezenlijkte achter spatbord (men volgt eveneens verder in dit post de vervaardiging van gezegd het spatbord):



Sluierde voor mijn techniek. Ik hoop dat dat tot al degenen zal kunnen dienen die zich in het avontuur "koolstof" willen lanceren. Ik raad u aan om met eenvoudige stukken te beginnen (de zijdekbladen van gaan aan lucht mank bijvoorbeeld) om vervolgens in moeilijkheid te stijgen als u accros.

/quote (effe zo voor de breedte)


Ik sanp hier zelf geen bal van. Wie heeft hier zelf ook ervaring mee en kan het één en ander toelichten? Mijn toepassing zou zijn: interieur en motor-kappen van carbon maken (auto).

[ Bericht 0% gewijzigd door Googolplexian op 30-12-2005 22:40:02 ]
Googolplexianvrijdag 30 december 2005 @ 22:23
edit: dit is (duidelijk) een Belg geweest met een mooi verhaal dus een Belgisch-Nederlandse tolk is ook welkom
sj44kvrijdag 30 december 2005 @ 22:25
is gebabelfished uit frans ofzo
Googolplexianvrijdag 30 december 2005 @ 22:26
quote:
Op vrijdag 30 december 2005 22:25 schreef sj44k het volgende:
is gebabelfished uit frans ofzo
ah! dat zal het zijn!



maar dan wil ik nog steeds wel weten hoe het moet. In het Nederlands
gohan16vrijdag 30 december 2005 @ 22:32
dood aan imageshack

edit: plaatje niet meer nodig

[ Bericht 28% gewijzigd door gohan16 op 31-12-2005 01:13:41 ]
Repeatvrijdag 30 december 2005 @ 22:39
Wat de neuk is dit voor verhaal Ik snap er echt geen reet van, ja misschien als ik erg mn best doe, maar hier is echt niet doorheen te komen, wat erg jammer is omdat ik het wel interessant vind.
Googolplexianvrijdag 30 december 2005 @ 22:40
quote:
Op vrijdag 30 december 2005 22:32 schreef gohan16 het volgende:
dood aan imageshack

[afbeelding]

de laatste foto
veranderd
Drumpievrijdag 30 december 2005 @ 22:42
aha!!
Googolplexianvrijdag 30 december 2005 @ 22:42
Hier heb ik het vandaan:

http://www.motor-forum.nl/forum/topic.php/93699/1
Repeatvrijdag 30 december 2005 @ 22:44
Maar zoiets heeft die kerel van "a .... is born" ook wel es gedaan. Komt er volgens mij op neer dat je een mal maakt van piepschuim of hout oid, die insmeert met een soort hars, daaroverheen een matje glas legt wat ook in die hars gedoopt is, en dan weer een matje haaks daarop leggen etc. Uit laten harden en mal verwijderen. Volgens mij is dat alles, zag er niet zo moeilijk uit

en volgens mij kan je dan ipv de matjes glasvezel ook koolstofvezel gebruiken. Lijkt me logisch tenminste
Foo_niksvrijdag 30 december 2005 @ 23:07
Mooi,waar koop ik koolstofvezeldoek?
DenSuperieurenVlaeminckvrijdag 30 december 2005 @ 23:13
Eij!!! Da 's geen belg, ik snap er ook niks van.
Lucillevrijdag 30 december 2005 @ 23:19
quote:
Op vrijdag 30 december 2005 23:07 schreef Foo_niks het volgende:
Mooi,waar koop ik koolstofvezeldoek?
Je zou eens kunnen informeren bij dit bedrijf:
http://www.polyservice.nl
Steijnzaterdag 31 december 2005 @ 02:16
Wordt echte koolstofvezel niet gebakken? Niet dat zo'n composiet niet goed is.
StefanPzaterdag 31 december 2005 @ 03:51
Lijkt alsof iemand het gewoon door Babelfish translate gehaald heeft.

Als je echt iets moois wil hebben dan moet je het laten doen door een pro, anders kan het geen kwaad om zelf een beetje te hobbyen
Googolplexianzaterdag 31 december 2005 @ 11:04
quote:
Op zaterdag 31 december 2005 03:51 schreef StefanP het volgende:
Lijkt alsof iemand het gewoon door Babelfish translate gehaald heeft.

Als je echt iets moois wil hebben dan moet je het laten doen door een pro, anders kan het geen kwaad om zelf een beetje te hobbyen
klopt, ja babelfished van Frans naar "Nederlands"

maar toch is een centraal carbon topic wel handig. Ik ga kijken of ik meer how-to info kan opsporen en misschien ook wat handige linkjes naar Nederlandse en Belgische cf-bedrijfjes.
M5zaterdag 31 december 2005 @ 12:28
alleen ff de autoclaaf overgeslagen , dus je hebt er niets aan behalve het uiterlijk verder ziet het er wel netjes uit.
Repeatzaterdag 31 december 2005 @ 13:08
quote:
Op zaterdag 31 december 2005 12:28 schreef M5 het volgende:
alleen ff de autoclaaf overgeslagen , dus je hebt er niets aan behalve het uiterlijk verder ziet het er wel netjes uit.
ach als je zelf een paneel wil maken is deze manier met glas oid echt handig hoor, anders moet je het uit hout gaan doen ofzo

Ben wel benieuwd hoe ze echt sterke dingen van koolstofvezel maken, zoals frame's ed, zoiets kan je never nooit niet thuis...
_Omicron_zaterdag 31 december 2005 @ 13:50
Hmm....eigen zijschermen van carbon maken Weer minder gewicht Maar eerst is een leesbare howto fixen
Googolplexianzaterdag 31 december 2005 @ 14:02
quote:
Op zaterdag 31 december 2005 13:50 schreef _Omicron_ het volgende:
Hmm....eigen zijschermen van carbon maken Weer minder gewicht Maar eerst is een leesbare howto fixen
Goedkoper om kant en klaar te kopen (en dan polyester .. dat geeft tenminste nog wat mee)

Voor mijn Del Sol zijn bijvoorbeeld deuren, achterkleppen, motorkappen en voorschermen van cf te koop en alleen voorschermen en bodykits van polyester
Googolplexianzaterdag 31 december 2005 @ 14:04
linkje: http://www.mci.i12.com/carbon/
quote:
In a magazine article about carbon fibre it said something along the lines of: "Making carbon fibre components requires a clean environment, an autoclave and experienced technicians. It certainly isn't suitable for amateur use". So I immediately sourced some carbon and some resin, I got acceptable parts after a couple of tries, well maybe three
en nog een linkje: http://www.oneoceankayaks.com/Wshophtm/carb_tubing.htm
is wel een buis maar het proces is gelijk
Sterke_Yerkezaterdag 31 december 2005 @ 14:58
Echt carbon is toch 100% carbon, dus komt er geen glasvezel in voor.
M5zaterdag 31 december 2005 @ 15:34
quote:
Op zaterdag 31 december 2005 13:08 schreef Repeat het volgende:

[..]

ach als je zelf een paneel wil maken is deze manier met glas oid echt handig hoor, anders moet je het uit hout gaan doen ofzo

Ben wel benieuwd hoe ze echt sterke dingen van koolstofvezel maken, zoals frame's ed, zoiets kan je never nooit niet thuis...
Je hebt gewoon een autoclaaf nodig, en een goede mal, met de juiste afmetingen zodat het er ook nog uit komt. En dat gaat thuis niet, teminste, niet als je geen ruimte hebt voor een autoclaaf (die al snel het formaat van een garage box hebben )
the_Napsterzaterdag 31 december 2005 @ 15:42
wat is een autoclaaf?
Tommehzaterdag 31 december 2005 @ 15:43
Misschien zijn deze twee tutorials ook leuk. Erg duidelijk met veel foto's :

Tutorial 1
Tutorial 2
the_Napsterzaterdag 31 december 2005 @ 15:46
Dit is een vrij "eenvoudige"uitleg http://www.scooter-freaks(...)/creatief_carbon.php
eer-ikzaterdag 31 december 2005 @ 15:48
au·to·claaf (de ~ (m.), -claven)
1 toestel voor sterilisatie met damp onder hoge druk
M5zaterdag 31 december 2005 @ 15:49
quote:
Op zaterdag 31 december 2005 15:42 schreef the_Napster het volgende:
wat is een autoclaaf?
quote:
Autoclaaf

De autoclaaf is een oven waarin temperatuur en druk instelbaar zijn. In een autoclaaf worden producten uitgehard onder hoge druk en temperatuur. Het product ligt hierbij in een enkelzijdige mal ingepakt onder een vacuümfolie, zoals beschreven bij vacuüminjectie. Door de verhoogde druk en temperatuur is een hoog vezelvolumegehalte en een laag gehalte aan luchtinsluitingen mogelijk. De hoge temperatuur maakt toepassing van warmhardende harssystemen, meestal epoxy, mogelijk. Voordelen hiervan zijn het werken met van tevoren geïmpregneerde vezels en goede mechanische en thermische eigenschappen van het eindproduct. De prepregs worden op rol aangeleverd door de materiaalfabrikant en zijn eenvoudig op maat te snijden.
Het uithardingsproces wordt met temperatuur en druk gestuurd en verloopt daardoor gecontroleerd.

Producten
Met de autoclaaf worden hoogwaardige producten in kleine series gemaakt. Met name voor de lucht- en ruimtevaart en onderdelen voor racewagens.
bron: http://www.vkcn.nl/
-Shibby-zaterdag 31 december 2005 @ 15:51
Autoclaaf : grote oven

Maar dat is tegenwoordig niet perse meer nodig. Er zijn ook Epoxy systemen die bij kamertemperatuur al flink goed uitharden. Kleine onderdelen kan je dus na ze uit een mal te hebben gehaald in een gewone oven leggen.
Repeatzaterdag 31 december 2005 @ 15:53
quote:
Op zaterdag 31 december 2005 15:34 schreef M5 het volgende:

[..]

Je hebt gewoon een autoclaaf nodig, en een goede mal, met de juiste afmetingen zodat het er ook nog uit komt. En dat gaat thuis niet, teminste, niet als je geen ruimte hebt voor een autoclaaf (die al snel het formaat van een garage box hebben )
die mensen in die tuturials laten het ook gewoon aan de lucht drogen.
_Omicron_zaterdag 31 december 2005 @ 15:54
quote:
Op zaterdag 31 december 2005 14:02 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

Goedkoper om kant en klaar te kopen (en dan polyester .. dat geeft tenminste nog wat mee)

Voor mijn Del Sol zijn bijvoorbeeld deuren, achterkleppen, motorkappen en voorschermen van cf te koop en alleen voorschermen en bodykits van polyester
Goedkoper ? Wat is dan de prijs voor een zijscherm ? Daarnaast, voor mijn auto vind je dat moeilijk niet.
M5zaterdag 31 december 2005 @ 15:56
quote:
Op zaterdag 31 december 2005 15:53 schreef Repeat het volgende:

[..]

die mensen in die tuturials laten het ook gewoon aan de lucht drogen.
kan wel, maar gebruik het dan alleen als plaatwerk bijv. niet om iets mee te verstevigen. ten zij je graag van trail-and-error houdt
eer-ikzaterdag 31 december 2005 @ 15:58
quote:
Op zaterdag 31 december 2005 15:54 schreef _Omicron_ het volgende:

[..]

Goedkoper ? Wat is dan de prijs voor een zijscherm ? Daarnaast, voor mijn auto vind je dat moeilijk niet.
Wat rij je wel niet dan? Dat er géén zijschermen voor je wagen zijn te vinden?
-Shibby-zaterdag 31 december 2005 @ 15:59
quote:
Op zaterdag 31 december 2005 15:56 schreef M5 het volgende:

[..]

kan wel, maar gebruik het dan alleen als plaatwerk bijv. niet om iets mee te verstevigen. ten zij je graag van trail-and-error houdt
Maar als je iets wilt verstevigen ben je met polyester en glas en flink fout bezig. En dan nog valt het wel mee met het bakken zegmaar, het wordt er nog wel een stuk harder/stijver door. Maar dus niet perse sterker.
M5zaterdag 31 december 2005 @ 16:00
quote:
Op zaterdag 31 december 2005 15:59 schreef -Shibby- het volgende:

[..]

Maar als je iets wilt verstevigen ben je met polyester en glas en flink fout bezig. En dan nog valt het wel mee met het bakken zegmaar, het wordt er nog wel een stuk harder/stijver door. Maar dus niet perse sterker.
Met glasvezel kun je hele sterke onderdelen maken. ligt er maar net aan hoe het belast wordt (trek, druk, buiging, etc.) Je bent dus niet zomaar fout bezig, maar je moet wel weten wat je doet.
-Shibby-zaterdag 31 december 2005 @ 16:08
quote:
Op zaterdag 31 december 2005 16:00 schreef M5 het volgende:

[..]

Met glasvezel kun je hele sterke onderdelen maken. ligt er maar net aan hoe het belast wordt (trek, druk, buiging, etc.) Je bent dus niet zomaar fout bezig, maar je moet wel weten wat je doet.
Eensch, en met luchtvaarttechnologie zal je het ook wel net wat beter weten dan ik. Maar kblijf erbij, koolstof

Maar voor het zelfbouw, voor het zicht onderdelen maken kan zo wel prima, echter een goede mal (mooist is CNC gefreest) en eventueel een vacuüm pomp zijn wel een vereeiste. En niet heel duur op een CNC machine na (connecties regelen).
M5zaterdag 31 december 2005 @ 16:11
quote:
Op zaterdag 31 december 2005 16:08 schreef -Shibby- het volgende:

[..]

Eensch, en met luchtvaarttechnologie zal je het ook wel net wat beter weten dan ik. Maar kblijf erbij, koolstof

Maar voor het zelfbouw, voor het zicht onderdelen maken kan zo wel prima, echter een goede mal (mooist is CNC gefreest) en eventueel een vacuüm pomp zijn wel een vereeiste. En niet heel duur op een CNC machine na (connecties regelen).
Daarnaast moet je ook nog op letten hoe je materiaal geweven is, en hoe je de lagen op elkaar legt. Opletten op luchtbelletjes tussen de lagen (vandaar die autoclaaf o.a.), en zo zijn er nog veel meer details.

Uiteraard is Carbon (heet eigenlijk CRP carbon-reïnforced-plastic) het mooiste, zeker als 't een mooie harslaag heeft.
-Shibby-zaterdag 31 december 2005 @ 16:16
quote:
Op zaterdag 31 december 2005 16:11 schreef M5 het volgende:

[..]

Daarnaast moet je ook nog op letten hoe je materiaal geweven is, en hoe je de lagen op elkaar legt. Opletten op luchtbelletjes tussen de lagen (vandaar die autoclaaf o.a.), en zo zijn er nog veel meer details.

Uiteraard is Carbon (heet eigenlijk CRP carbon-reïnforced-plastic) het mooiste, zeker als 't een mooie harslaag heeft.
Zelfbouw RTM , het is te doen heb het werkende bewijs gezien.

En schuur die mal tot je erbij neervalt, dan krijg je producten die er mooi uit gaan zien. En lossing aanbrengen om het product er ook nog eens uit te krijgen.
M5zaterdag 31 december 2005 @ 16:28
quote:
Op zaterdag 31 december 2005 16:16 schreef -Shibby- het volgende:

[..]

En lossing aanbrengen om het product er ook nog eens uit te krijgen.
Dat is wel het eerste waar je op moet letten als je een mal maakt.
_Omicron_zaterdag 31 december 2005 @ 18:01
quote:
Op zaterdag 31 december 2005 15:58 schreef eer-ik het volgende:

[..]

Wat rij je wel niet dan? Dat er géén zijschermen voor je wagen zijn te vinden?
Charade G102. Kan wel zijschermen kant en klaar kopen maar niet van poly of carbon en dat zou ik wel willen.
eer-ikzaterdag 31 december 2005 @ 18:07
en laten maken?
Zal toch niet zo mega duur zijn?
_Omicron_zaterdag 31 december 2005 @ 18:12
Maatwerken zijn meestal wel duur...maar goed, als jij voor mij een mail adres hebt dan wil ik wel is mailen wat het kost om het te laten maken
_Omicron_zondag 1 januari 2006 @ 22:07
In hoeverre kan carbon en poly eigenlijk tegen hitte ?
M5zondag 1 januari 2006 @ 22:30
quote:
Op zondag 1 januari 2006 22:07 schreef _Omicron_ het volgende:
In hoeverre kan carbon en poly eigenlijk tegen hitte ?
Matig, staal/alu presteren duidelijk beter. Je kunt wel hitte werende laag erover heen doen (zie je vaak bij achterwiel ophaning van F1 wagens), maar dan ben je wel de "Carbon-look" kwijt. Motorkap oid is uiteraard geen probleem.
Googolplexianzondag 1 januari 2006 @ 22:34
quote:
Op zondag 1 januari 2006 22:07 schreef _Omicron_ het volgende:
In hoeverre kan carbon en poly eigenlijk tegen hitte ?
carbon zelf kan uitstekend tegen hitte ... het afvalproduct van (het proces) vuur is namelijk vaak carbon (koolstof) dus het kan niet verder gereduceert worden door verbranding.

De hars-lagen waar het mooie glimmende carbon vandaan komt (dus niet dat uit de racerij) is ... tsja ... hars. En hars brandt goed.

De binnenkant van een cf-motorkap is dan ook vaak van hittewerend glasvezel.
M5zondag 1 januari 2006 @ 22:44
quote:
Op zondag 1 januari 2006 22:34 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

carbon zelf kan uitstekend tegen hitte ... het afvalproduct van (het proces) vuur is namelijk vaak carbon (koolstof) dus het kan niet verder gereduceert worden door verbranding.

De hars-lagen waar het mooie glimmende carbon vandaan komt (dus niet dat uit de racerij) is ... tsja ... hars. En hars brandt goed.

De binnenkant van een cf-motorkap is dan ook vaak van hittewerend glasvezel.
Het carbon uit de racerij gebruikt ook gewoon hars, alleen is het veel minder (meer vezels, minder hars) maar toch resulteerd het in een glad oppervlak, alleen is het minder mooi.
Of het carbon zelf vuurbestendig is, is hier totaal irrelevant. Op het moment dat de harslaag aangetast wordt verliest het materiaal alle sterkte op de aangestaste plaatsen en heb je er niets meer aan.
_Omicron_zondag 1 januari 2006 @ 22:48
Luchtbuizen maken voor een CAI zou dus wel kunnen mits het de buis niet direct op het blok zit ? En een motorkap, dat zou je theoretisch wel van poly kunnen maken ?
M5zondag 1 januari 2006 @ 22:52
quote:
Op zondag 1 januari 2006 22:48 schreef _Omicron_ het volgende:
Luchtbuizen maken voor een CAI zou dus wel kunnen mits het de buis niet direct op het blok zit ? En een motorkap, dat zou je theoretisch wel van poly kunnen maken ?
Ja dat kan, en het mag niet te dicht langs andere hete onderdelen lopen van bijv. de uitlaat. Het is wat lastig te balen wat te dicht er op is, omdat je warmte kan ontstaan door straling en geleiding.

Over de kap. Poly...wat?
buitenbeentjezondag 1 januari 2006 @ 23:04
De hier vernoemde hars is er grofweg in twee soorten: de polyerster en de epoxy. Beiden zijn tweecomponentenspul, maar daar houdt het verschil ook op.
De polyester blijft uitharden, dat kan je ook ruiken op een warme dag. Het wordt veel gebruikt voor goedkopere producten, het is een stuk goedkoper als epoxy. Na langere tijd en wisselende belastingen zal de polyester dan ook verkruimelen.
De epoxy vindt over het algemeen een wat hogere temperatuur het prettigst om uit te harden, vandaar ook de autoclaaf die hier vaak voor gebruikt wordt. Na het harden dat tot 3 dagen ongeveer kan duren is het chemische proces eigenlijk klaar en is het verder reukloos.

Beiden moeten wel van een gelcoat worden voorzien voor de afwerking en weersbestendigheid.
_Omicron_zondag 1 januari 2006 @ 23:32
quote:
Op zondag 1 januari 2006 22:52 schreef M5 het volgende:

[..]
Over de kap. Poly...wat?
Carbon doe je toch met poly-hars erbij (of epoxy) ?
Googolplexianmaandag 2 januari 2006 @ 03:12
quote:
Op zondag 1 januari 2006 22:44 schreef M5 het volgende:

[..]

Het carbon uit de racerij gebruikt ook gewoon hars, alleen is het veel minder (meer vezels, minder hars) maar toch resulteerd het in een glad oppervlak, alleen is het minder mooi.
Of het carbon zelf vuurbestendig is, is hier totaal irrelevant. Op het moment dat de harslaag aangetast wordt verliest het materiaal alle sterkte op de aangestaste plaatsen en heb je er niets meer aan.
klopt helemaal. hars uit de racerij is trouwens FIA approved en tot een hoge graad hittebestendig.

straatauto-cf-hoods smelten gewoon weg in geval van fik en de gesmolten hars doet er nog graag een schepje bovenop > instant bbq
Googolplexianmaandag 2 januari 2006 @ 03:14
quote:
Op zondag 1 januari 2006 23:04 schreef buitenbeentje het volgende:
De hier vernoemde hars is er grofweg in twee soorten: de polyerster en de epoxy. Beiden zijn tweecomponentenspul, maar daar houdt het verschil ook op.
De polyester blijft uitharden, dat kan je ook ruiken op een warme dag. Het wordt veel gebruikt voor goedkopere producten, het is een stuk goedkoper als epoxy. Na langere tijd en wisselende belastingen zal de polyester dan ook verkruimelen.
De epoxy vindt over het algemeen een wat hogere temperatuur het prettigst om uit te harden, vandaar ook de autoclaaf die hier vaak voor gebruikt wordt. Na het harden dat tot 3 dagen ongeveer kan duren is het chemische proces eigenlijk klaar en is het verder reukloos.

Beiden moeten wel van een gelcoat worden voorzien voor de afwerking en weersbestendigheid.
en ook dat klopt helemaal behalve dan dat cf niet afgewerkt hoeft te worden voor de racerij

heb JIJ geen how-to van carbon fibre?

zo te lezen heb je verstand van het materiaal
PNGmaandag 2 januari 2006 @ 04:48
edit, offtopic heeft verder niets met topic te maken

[ Bericht 93% gewijzigd door ThaFreak op 03-01-2006 13:41:32 (offtopic = weg) ]
M5maandag 2 januari 2006 @ 12:02
quote:
Op zondag 1 januari 2006 23:32 schreef _Omicron_ het volgende:

[..]

Carbon doe je toch met poly-hars erbij (of epoxy) ?
Zo snap ik het. Poly kan zoveel zijn (betekend ook "veel"). Idd, polyester of epoxy harssen. Polyester is makkelijker in gebruik en goedkoper. Binnenkant van de kap eventueel een hittewerend maken.
M5maandag 2 januari 2006 @ 12:03
quote:
Op maandag 2 januari 2006 04:48 schreef PNG het volgende:
Astra-verbouwing-verhaal.
Astra verbouwingen kun je beter in een ander topic plaatsen.
Googolplexianmaandag 2 januari 2006 @ 12:05
geen foto met carbon te bekennen maar gewoon een project van iemand ... wat doet dat er tussen dan?
buitenbeentjemaandag 2 januari 2006 @ 14:14
quote:
Op maandag 2 januari 2006 03:14 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

en ook dat klopt helemaal behalve dan dat cf niet afgewerkt hoeft te worden voor de racerij

heb JIJ geen how-to van carbon fibre?

zo te lezen heb je verstand van het materiaal
Helaas niet. Ik heb wel eens een beetje met glasmat en zo gestoeid in kano's. De mat die jullie hier trouwens willen gebruiken is een pure carbon mat, die is alleen stijf. In kano's worden carbon-kevlar matten gebruikt. Carbon is star en wordt hierbij dus voor de stijfheid gebruikt. Kano's worden echter niet alleen op hun stijfheid op de proef gesteld, erkomen ook hoge duw- en trekkrachten om de hoek kijken. Kevlar is een materiaal dat onder andere in touw gebruikt wordt, het heeft een hele hoge rekgrens. Deze matten geven een patroon van zwarte en bruine ruitjes.

Wat me trouwens ook opvalt in de tutorails: de glas- en carbon mat worden er met en kwast doordrenkt met epoxy of polyester. hierdoor is de hoeveelheid hars die gebruikt wordt relatief hoog. Door een speciaal rolletje te gebruiken rol je ook de lucht uit de mat en kan je met veel minder hars toe. Hierdoor kan je zeer licht bouwen, wat weer prettig is bij het versjouwen van de onderdelen en de hanteerbaarheid/wendbaarheid van de kano in het water.

Carbon-Kevlar:


Carbon:
cheukertdinsdag 3 januari 2006 @ 01:42
Hmm, aan wat voor prijzen moet ik denken voor dit soort spul?
Ik heb niet echt een doel of iets om te maken, maar meer om een beetje te klussen/experimenteren
buitenbeentjedinsdag 3 januari 2006 @ 08:24
Om mee te experimenteren zou ik polyester en galsmat of zo nemen, dat is een stuk goedkoper als epoxy en carbon of carbon-kevlar mat. Exacte prijzen heb ik zo niet bji de hand, maar als je naar een goede hobbyzaak gaat waar ze de spullen verkopen kunnen ze je dat haarfijn uitleggen.
Youpdinsdag 3 januari 2006 @ 10:49
is wel wat voor mn ktm.... spatbordjes en zijschermen enzo van carbon maken maarja dan moet ik idd ook weten aan wat voor prijzen ik zit te denken...

ik ga iig het topic nog een keer helemaal doorlezen oftewel een half verkapte tvp
deliberatorwoensdag 4 januari 2006 @ 09:39
quote:
Composite Classroom
We Made Some Strong, Light, And Trick-Looking Carbon Fiber Panels In Our Garage

By Tony Nausieda
Photography: Tony Nausieda

Bet you never dreamed you’d see a carbon-fiber how-to story in the pages of Car Craft! Don’t worry; we haven’t fallen victim to the import craze, and we’re certainly not going high-buck on you. We’re not totally clueless. We invested a total of $127 into this project, and we made some strong, light, and trick-looking carbon fiber panels in our garage. Care to read on?

There’s an aura surrounding composite panels that keeps them shrouded in mystery from most car guys. Certain composite-manufacturing processes do qualify as “black arts,” but laying up simple carbon-fiber panels doesn’t require an advanced degree or an enormous pile of cash.

We kept the panel design simple for this story because it was our first crack at fabricating carbon fiber. Learning to lay up flat panels is the best way to start because there’s no need for a complicated mold—all you need is a clean and scratch-free piece of glass. Guided by the information in this story, you can create a set of door panels or a switch/gauge panel for that sexy street machine in your life. Thanks in part to help from Ivan Nausieda (proof that younger brothers are good for something), this project turned out so well that we’re planning to make a carbon dash cluster for our Chevelle. We’ll be sure to show you that project in the future—provided we can make it look as good as these flat panels.




Here’s what makes it all happen. A composite material is composed of a matrix material and a reinforcement material. Carbon fiber uses woven strands of carbon as the reinforcement and an epoxy as the matrix. The carbon reinforcement carries most of the load burden when the material is bent and stretched, and the epoxy transfers the load from fiber to fiber to evenly distribute that load. Some composites use a thermosetting polymer as a matrix material and must be oven-baked to cure, but the epoxy we used cures with a liquid hardener.


First, clear a large, clean work space. You want it as spotless as possible; trapped dust and dirt look pretty lame in composite panels. Preparing the mold is simple when you’re fabricating flat panels. We placed our glass sheet on a table, then sprayed it with glass cleaner to make sure it was clean. The next step is to apply the mold release so the carbon won’t stick to the mold after it’s cured. Apply the release in a swirl pattern, like you’re waxing a car, and buff off the haze after it dries. For a new mold, repeat the waxing process at least 4 times. On the final coat, buff the glass as if you were detailing a 100-point show car, because every imperfection (including dried wax residue) will show up in the carbon’s surface. Preparing a good mold is the key to turning out flawless panels.


Unroll as much carbon cloth as you need. Be sure to allow for 2 inches of extra cloth in every direction, because the fiber strands on the edges are likely to distort—you’ll want to trim those edges off after the panel has cured. Lay out the piece you want to cut with low-tack masking tape. Keep in mind that you can cut the carbon at either 90- or 45-degree angles (on a bias). Bias cuts look cooler but usually waste more material—it’s your choice. Cut down the center of the tape lines so the carbon strands don’t unravel. Even with the low-tack tape, we still pulled off the outer two strands of carbon when we removed the tape after cutting out the cloth. That’s why we recommend you cut extra material! Unroll some of the clear plastic sheet and cut out a piece that’s approximately 1 foot larger in all directions than your carbon. Lay the carbon flat on top of this plastic sheet.


A good rule of thumb when mixing the epoxy/hardener is to use one part epoxy to one part carbon cloth, by weight. We didn’t have an accurate scale around the shop, but fortunately there’s an approximation that makes measuring easier: 1 fluid ounce (volume) of epoxy weighs about 1 ounce. We bought a few disposable graduated measuring cups from U.S. Composites, so it was easy to measure the epoxy in fluid ounces. The carbon cloth we purchased was 5.7 ounces (weight) per square yard. We cut a 10x10-inch piece of carbon, and although we didn’t have a scale, we were able to calculate its weight by knowing a square yard of this material weighed 5.7 ounces.


Using this equation, our carbon piece weighed 0.44 ounce, so we combined 0.33 fluid ounce of epoxy with 0.11 fluid ounce of hardener (three parts epoxy to one part hardener). Stir the epoxy for a few minutes.


Pour some of the epoxy onto the carbon cloth that you laid on the plastic sheet. Use the Bondo squeegee to carefully saturate the carbon with epoxy, spreading the epoxy from the center of the carbon to the edges. Add the rest of the epoxy and squeegee until the carbon is completely smooth and “wet” with epoxy. Carry the carbon and the plastic sheet over to your glass mold, flip it over on the glass (carbon-side down), and continue to squeegee the carbon through the plastic sheet.


Carefully peel the plastic sheet off the carbon, and squeegee off the excess epoxy, making sure there aren’t any dry areas on the carbon. Any dry spots or air bubbles will appear as “pinholes” in the finished carbon panel, so take your time. Let the epoxy dry (this will take a few hours—we came back the next morning to finish the project).


You have a few options when it comes to reinforcing the carbon-fiber layer. “Sandwich core” construction is the most rigid reinforcement. This involves a layer of fibrous material sandwiched between the carbon outer layer and a fiberglass backing. We didn’t need a panel that was very rigid (we built a radio block off-plate/ switch panel for our Chevelle), so instead we opted to laminate the back of the carbon with two layers of fiberglass weave. The finished panel is plenty strong, but not as rigid as a sandwich-core construction. Lay out and cut two or more pieces of fiberglass using the low-tack masking tape, so each piece is the same size as the carbon fiber. We cut each fiberglass piece at a slightly different bias so the weaves were at different angles. This adds panel strength because the fibers “pull” in more directions when the panel is loaded.


The fiberglass cloth also gets saturated with epoxy in the same proportion as the carbon cloth (1:1 by weight). Measure and mix the correct amount of epoxy and hardener and place your fiberglass cloth atop another piece of plastic sheet. Before you transfer the ’glass onto the dry carbon-fiber sheet, wet the carbon with a little epoxy to help the ’glass stick to it. Then flip the plastic sheet over and transfer the fiberglass onto the carbon fiber. Squeegee in the same manner as you did the carbon fiber. Let the ’glass dry, and repeat the process with your other fiberglass layer(s).


After all the laminates are applied and everything has dried, it’s time to reap the rewards of your work! Pop the carbon fiber panel off the glass mold. We needed to use a razor blade to “encourage” the carbon to come off the glass, but the panel came off without incident (this is why we applied five coats of mold release). The panel looks awesome, and it’s amazingly resilient and strong. We trimmed it with a sheetmetal shear, but it’s possible to cut these thin panels with scissors if you’re careful. Larger panels require a cutoff wheel or the like, but use respiratory protection and wear gloves because the dust is downright nasty. Don’t even think of grinding on your panel near open flames, because the airborne carbon dust will ignite!

Bron: Carcraft.com
Googolplexianwoensdag 4 januari 2006 @ 11:23
nu nog zo'n how-to over hoe je mooie mallen maakt en dan zijn we er
buitenbeentjewoensdag 4 januari 2006 @ 12:33
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 11:23 schreef Googolplexian het volgende:
nu nog zo'n how-to over hoe je mooie mallen maakt en dan zijn we er
Dat is een kwestie van het goed in de was zetten van het ding dat je wil copieren en daar een mal omheen frotten. Door de was kan de mal goed lossen. Staat ook wel goed uitgelegd in 1 van de tutorials in dit topic.

Kijk ook eens op http://www.mrboat.nl/epoxyfaq.htm .

Op http://users.skynet.be/bs712776/index.htm vind je een heel assortiment.

[ Bericht 1% gewijzigd door buitenbeentje op 04-01-2006 13:34:05 ]
Googolplexianwoensdag 4 januari 2006 @ 12:39
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 12:33 schreef buitenbeentje het volgende:

[..]

Dat is een kwestie van het goed in de was zetten van het ding dat je wil copieren en daar een mal omheen frotten. Door de was kan de mal goed lossen. Staat ook wel goed uitgelegd in 1 van de tutorials in dit topic.

Kijk ook eens op http://www.mrboat.nl/epoxyfaq.htm.

Op http://users.skynet.be/bs712776/index.htm vind je een heel assortiment.
eerste link werkt niet
deliberatorwoensdag 4 januari 2006 @ 12:57
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 12:39 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

eerste link werkt niet
haal even de punt achter .htm weg

dus http://www.mrboat.nl/epoxyfaq.htm
Googolplexianwoensdag 4 januari 2006 @ 13:27
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 12:57 schreef deliberator het volgende:

[..]

haal even de punt achter .htm weg

dus http://www.mrboat.nl/epoxyfaq.htm
doh
buitenbeentjewoensdag 4 januari 2006 @ 13:34
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 12:39 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

eerste link werkt niet
Fixed.
1299woensdag 4 januari 2006 @ 13:45
Is er toevallig ook carbon plaatwerk voor een mitsubishi colt ergens te koop? Wat gewicht besparen doet het altijd goed met optrekken
Googolplexianwoensdag 4 januari 2006 @ 13:50
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 13:45 schreef 1299 het volgende:
Is er toevallig ook carbon plaatwerk voor een mitsubishi colt ergens te koop? Wat gewicht besparen doet het altijd goed met optrekken
Het is altijd te laten maken maar da's duur... je zou het zelf kunnen proberen.

voor kopen zou je kunnen bellen met TCC in Bleiswijk (010 5210 900). Zij doen JDM Tuning (wel voornamelijk Honda maar ze kunnen echt overal aan komen)

[ Bericht 1% gewijzigd door Googolplexian op 04-01-2006 18:35:11 ]
PNGwoensdag 4 januari 2006 @ 18:34
Zat o.a. een carbon dash in die Astra. Die speedworks jongen, een belg, maakt zelf Carbon delen voor allerlei auto's, hij is nu bv bezig voor een RX-7. kHad zijn adres er ff bij gezet, zodat je hem een mailtje kon sturen voor info.
Mad-Mattwoensdag 4 januari 2006 @ 20:41
Beetje creatief iemand gaat wat verder en maakt dit:

deliberatorwoensdag 4 januari 2006 @ 22:55
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 20:41 schreef Mad-Matt het volgende:
Beetje creatief iemand gaat wat verder en maakt dit:

[afbeelding]
wtf
zal aardig wat werk in hebben gezeten
Repeatdonderdag 5 januari 2006 @ 23:22
carbon panelen ed begrijp ik nu wel....
maar hoe maak je dan precies dat extreem sterke, maar toch lichte carbon wat je kan gebruiken in frames ed?
Googolplexiandonderdag 5 januari 2006 @ 23:57
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 22:55 schreef deliberator het volgende:

[..]

wtf
zal aardig wat werk in hebben gezeten
nog maar een keer dan:

Amuse Carbon R (Ja, ook uit Gran Turismo 4)





FunnyNamevrijdag 6 januari 2006 @ 10:11
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 23:22 schreef Repeat het volgende:
carbon panelen ed begrijp ik nu wel....
maar hoe maak je dan precies dat extreem sterke, maar toch lichte carbon wat je kan gebruiken in frames ed?
Zoals hier in dit topic beschreven.

Maar dan dus wel meer laags en verschillende matten.
Het verschil van de carbon/kevlar matten zit uhm in de manier van wefen. De richting van de vezels, de dikte en het patroon bepalen de (trek)sterke, buigbaarheid of stijfheid van het eindproduct.
Er wordt gewerkt met de dure Epoxy, die gehard wordt in een Autoclaaf. Het type Epoxy wordt aangepast aan de toepassingen van het onderdeel, bijvoorbeeld als er veel warmte verwerkt moet kunnen worden (motor compartiment)
-Shibby-vrijdag 6 januari 2006 @ 14:24
Je kan ook nog denken aan triax, 3 lagen op b.v. -45 0 +45 graden, is 1 weefsel met 3 lagen. En in de hoek te krijgen die voor jouw het sterkste resultaat geeft.

En daarnaast denk ik dat je met alleen kwasten dus, op de "amateur" manier geen extreem sterke componenten kan gaan/moet gaan maken. Er zit dan teveel epoxy in (zwaar), en teveel tussen de verschillende weefsels. Wat niet een supersterk geheel geeft.
M5vrijdag 6 januari 2006 @ 14:26
quote:
Op vrijdag 6 januari 2006 14:24 schreef -Shibby- het volgende:
Je kan ook nog denken aan triax, 3 lagen op b.v. -45 0 +45 graden, is 1 weefsel met 3 lagen. En in de hoek te krijgen die voor jouw het sterkste resultaat geeft.

En daarnaast denk ik dat je met alleen kwasten dus, op de "amateur" manier geen extreem sterke componenten kan gaan/moet gaan maken. Er zit dan teveel epoxy in (zwaar), en teveel tussen de verschillende weefsels. Wat niet een supersterk geheel geeft.
Als je het goed doet hoef je tussen de lagen helemaal niets te smeren, gewoon voor geimpregneerde matten gebruiken.
n00cL30nvrijdag 6 januari 2006 @ 14:35
teeeeering veel precisie....
buitenbeentjevrijdag 6 januari 2006 @ 14:40
quote:
Op vrijdag 6 januari 2006 14:24 schreef -Shibby- het volgende:
Je kan ook nog denken aan triax, 3 lagen op b.v. -45 0 +45 graden, is 1 weefsel met 3 lagen. En in de hoek te krijgen die voor jouw het sterkste resultaat geeft.

En daarnaast denk ik dat je met alleen kwasten dus, op de "amateur" manier geen extreem sterke componenten kan gaan/moet gaan maken. Er zit dan teveel epoxy in (zwaar), en teveel tussen de verschillende weefsels. Wat niet een supersterk geheel geeft.
Daarom wordt bij het maken van bijvoorbeeld kano's na het kwasten gebruikt gemaakt van een soot rolletjes. Deze bestaan uit ringetjes op een asje. Hiermee wordt de overtollige hars uit de mat gerold waardoor de afzonderlijke lagen een stuk dunner worden en een stuk sterker zijn..
Sterke_Yerkemaandag 9 januari 2006 @ 20:19
Nou is er al iemand geweest die daadwerkelijk carbon gemaakt heeft van glasvezel?

Dan moet je echt wel master der chemie zijn. Het is net als of je van een stuk ijzer + goudverf een stuk goud maakt
master_Xmaandag 9 januari 2006 @ 20:21
ziet er wel goed uit
PNGmaandag 16 januari 2006 @ 02:49
quote:
Op maandag 9 januari 2006 20:19 schreef Sterke_Yerke het volgende:
Nou is er al iemand geweest die daadwerkelijk carbon gemaakt heeft van glasvezel?

Dan moet je echt wel master der chemie zijn. Het is net als of je van een stuk ijzer + goudverf een stuk goud maakt
Ja die link die ik poste, zo zie je dat meeste er wel over willen hip doen, maar dat zeker in het echt nooit gaan doen.