Googolplexian | vrijdag 30 december 2005 @ 22:21 |
Omdat mij dat een leuk iets lijkt ben ik eens op zoek gegaan op het internet en kwam op hetvolgende uit (van motor-forum.nl): Quote: Sluierde een chronologische werktekening op de wijze waarop men zich er moet nemen om stukken in vezel van koolstof te vervaardigen. Het is eveneens geldig als men stukken in vezel van glas wil doen, hij voldoet dan eenvoudigweg om het woord "koolstof" te vervangen door "glas"... 1 MATERIEL 1.1. Om de vorm (van rechts naar links op de foto) te verwezenlijken: - hars polyester - verharder (verkocht met het hars) - penseel dat + voor het schoonmaken van het penseel (en de vingers verdunt,!!) - dof van glas (kwaliteit 300g/m2): het is een massa vezels die tussen hen enchevêtrée. Men kan eveneens stof van glas nemen, maar het is + duur. - de was van démoulage: hyper belangrijk. Zonder haar, is het zelfs niet de straf om te beginnen... - van gel-coat van moulage, verkocht met zijn verharder (is niet aanwezig op de foto). - een paar handschoenen van chirurg (latex) om zijn mimines van het hars te beschermen dat sacrément plakt. MEN VINDT ALLES BIJ de Heer KNUTSELEN (BIJVOORBEELD) 1.2. Om de stukken in koolstof (van links naar rechts op de foto) te verwezenlijken: - époxy hars of polyester met zijn verharder. Verkiest het polyester, zij voelt + zeer maar is minder schadelijk dan époxy en in + is zij minder duur... - stof van koolstof ("de hier gebruikte dichtheid" is van 200g/m2. door het te kopen, men ziet vele strengen en dus "de reden". Er bestaat verschillende erover en men moet die kiezen dat men verkiest en die zich het best werkt). - van transparante gel-coat en zijn verharder (is niet aanwezig op de foto): invoerend: als u eveneens hars polyester neemt, gel-coat polyester en omgekeerd gebruikt als het époxy is. - men houdt het penseel, het verdunningsmiddel en de handschoenen latex 2. VERVOLGENS, VALT MEN MOULAGE AAN Men neemt het stuk van oorsprong waarmee men een vorm zal trekken. Men snijdt wat men van dof van glas om het heel stuk moet te kunnen bedekken (erover voorzien voor 2 minimale lagen. Meer zullen er lagen zijn, meer zal vorm star en stevig zijn, maar 2 voldoen reeds). Men bestrijkt goed het stuk met oorsprong van was van démoulage (het is beter overdrijven). Men bereidt vervolgens de vorst-coatvoor en men past het toe op het tevoren in de was gezette stuk. Men laat drogen (zie gebruiksaanwijzing op de doos van gel-coat). Eens droog aangezien hij zich moet, de mengeling hars/verharder voor dof van glas voorbereiden. Men neemt het penseel en men spreidt hars uit over het stuk. Vervolgens legt men dof van glas boven en daar imbibe men een goed hars door de lucht met het penseel te verjagen en door goed in de uithoeken te steunen. Men begint dezelfde verrichting voor è opnieuw legt, enz. Dof van glas en het hars moeten een beetje overal met het stuk van oorsprong overschrijden om zeker te zijn dat de vorm alle dit stuk omvat. Men laat het geheel juist drogen (aan de kou dat gaat sneller, het best zijnd een gehele nacht te laten drogen) en men kan démouler aan de kleine ochtend! Men moet er zacht gaan om niet alles te breken. Het is soms moeilijk om "op te stijgen" en men zeer boven moet trekken, door hefboom te doen naarmate dat zich opstijgt (het is op dit ogenblik dat men weet of men de was van démoulage juist Clin van oog heeft gezet). Men heeft dan 2 stukken: origineel en de vorm Vanaf daar, kan men het stuk van oorsprong van genoteerd laten, zij dient niet meer tot niets (behalve om de vaststellingsgaten te vinden, enz.) 3. DECOUPE EN AFWERKING VAN DE VORM: Aangezien dof van glas en het hars met alle kanten overschrijden, moet men de vorm op die van origineel bijsturen. Men moet dus alles snijden die in te veel is. Daarvoor het best is werktuigen van het soort "Dremel" en ponceuse aan hand met een papier van grote korrel te gebruiken. Eens dat de vorm van de vorm identiek aan het stuk van oorsprong is, pakt men aan de binnenlandse oppervlakte. HET IS EEN VAN de BELANGRIJKSTE ETAPPES. De binnenlandse oppervlakte zal aan het definitieve stuk zijn buitenlands aspect geven. Dus als er soufflures, luchtbellen of om het even welk ander gebrek is, mag men niet aarzelen om goed te schuren en zelfs kauwen een beetje (stopverf van carrosserieontwerper) teneinde een zo glad mogelijke oppervlakte te hebben. Men kan zelfs met een afwerkingsgekunsteldheid eindigen die bij de verf wordt gebruikt, auto, vrij om 2 ervan te zetten of 3 lagen (dat men enigszins schuurt) om lisser het geheel. Op de foto, ziet men goed de grijze stopverf en de gekunsteldheid. De gekunsteldheid is niet absoluut noodzakelijk: als de vorst-coat juist werd gezet betreft dat nikkel van de eerste slag en behoefte om het binnenste niet te hernemen. Daar wordt de vorm zeer tevreden zeer tevreden het is in het algemeen de langste etappe in het vervaardigingsproces van de stukken in Droevige vezel beëindigd AANTAL: meer zal vorm schitterend stuk in vezel binnen, meer zijn dat zal erover uitgetrokken worden zal zijn schitterend zonder niets doen. Dat wat wil zeggen dat men dus het binnenste van de vorm eveneens kan vernissen om hem een glans te geven, die op het definitieve stuk zal een invloed hebben. 4. VERVAARDIGING VAN HET STUK IN KOOLSTOF: Men berekent, zoals voor dof van glas, de hoeveelheid van stof van koolstof die er nodig is. Maar in tegenstelling tot dof waar men over de einden kon beschikken een naast de anderen, daar heeft men tenslotte een volledig stuk (het beter is) nodig, omdat anders men elke overgang zal eens zien démoulage uitgevoerd Droevige wat niet noodzakelijkerwijs van het mooiste gevolg is. MEN MOET ALTIJD A HOUDEN Esprit DAT de EERSTE LAAG DIE MEN ONDERIN de VORM LEGT ZIJN=ZAL= de LAAG (EN ENIG) DIE MEN aan het EIND ZIE (behalve als men het stuk door onder goed op Uitroep kijkt). Men kan dus de oriëntatie van de vezels ten opzichte van het definitieve stuk kiezen. Men neemt dus de onberispelijk beëindigde vorm en men kalkt het wit van was van démoulage (altijd door te overdrijven, kan men binnen en zelfs erover zetten buiten aangezien het hars opnieuw zal gieten aan kant). Men bereidt de transparante vorst-coatvoor en men past een fijne laag ervan in de vorm toe. Men laat drogen. Eens droog, bereidt men de mengeling hars/verharder voor de stof van koolstof voor en men doet precies op dezelfde wijze als wanneer men dof van glas legde. Men moet goed de bellen verjagen en goed in de uithoeken gaan. Het is iets meer moeilijk want de stof van koolstof werkt zich minder goed (is meer star). Men loopt een beetje buiten de vorm over en men laat het geheel (opnieuw een nacht) drogen. De volgende dag ochtend, wordt dat bijna de routine... men démoule door een beetje uit alle kanten geschiedenis te trekken om het geheel geleidelijk op te stijgen. Eens het stuk in koolstof "ruwe aardolie van gieterij" in hand, moet men opnieuw het "snijden" opdat zij de goede vorm terugvindt. Het aldus verkregen stuk is nooit nikkel en blijft een beetje dof (zie foto) 5. AFWERKING VAN HET STUK IN KOOLSTOF Het is het moment om het te testen en om te zien of zij zich op de motor aanpast. D.w.z gaat zelden tip-top van de eerste slag. De gaten van de verschillende vaststellingen moeten op dit ogenblik geboord worden en men mag niet aarzelen om de omtrekken aan ponceuse (papier grote korrel) te hernemen teneinde het af te stellen. "Dremel" is voor de afwerkingsomtrekken te vermijden, want zij neemt vaak te snel van de materie weg. Uiteindelijk aangezien het stuk dof is en dat zij over het algemeen werd geschuurd, moet men een vernis par-dessus (gebruikt in zelf verf) erop toepassen om hem een nieuwe jeugd te geven. Voor al degenen die me het hadden gevraagd, ziehier het uiteengenomen definitieve stuk en beklimming op mijn Katoche. De volgende uitdaging (eind van deze week, reeds) zal zijn een stuk in koolstof te doen dat op dit mooie GB van 640 LC4 wordt gevormd, die een vriend me heeft willen lenen zeer tevreden zeer tevreden zeer tevreden zeer tevreden Clin van oog Clin van oog Clin van oog ........ et enkele tijd na, sluierde het beroemde verwezenlijkte achter spatbord (men volgt eveneens verder in dit post de vervaardiging van gezegd het spatbord): ![]() Sluierde voor mijn techniek. Ik hoop dat dat tot al degenen zal kunnen dienen die zich in het avontuur "koolstof" willen lanceren. Ik raad u aan om met eenvoudige stukken te beginnen (de zijdekbladen van gaan aan lucht mank bijvoorbeeld) om vervolgens in moeilijkheid te stijgen als u accros. /quote (effe zo voor de breedte) Ik sanp hier zelf geen bal van. Wie heeft hier zelf ook ervaring mee en kan het één en ander toelichten? Mijn toepassing zou zijn: interieur en motor-kappen van carbon maken (auto). [ Bericht 0% gewijzigd door Googolplexian op 30-12-2005 22:40:02 ] | |
Googolplexian | vrijdag 30 december 2005 @ 22:23 |
edit: dit is (duidelijk) een Belg geweest met een mooi verhaal dus een Belgisch-Nederlandse tolk is ook welkom ![]() | |
sj44k | vrijdag 30 december 2005 @ 22:25 |
is gebabelfished uit frans ofzo ![]() | |
Googolplexian | vrijdag 30 december 2005 @ 22:26 |
quote:ah! dat zal het zijn! ![]() maar dan wil ik nog steeds wel weten hoe het moet. In het Nederlands ![]() | |
gohan16 | vrijdag 30 december 2005 @ 22:32 |
dood aan imageshack ![]() edit: plaatje niet meer nodig [ Bericht 28% gewijzigd door gohan16 op 31-12-2005 01:13:41 ] | |
Repeat | vrijdag 30 december 2005 @ 22:39 |
Wat de neuk is dit voor verhaal ![]() ![]() | |
Googolplexian | vrijdag 30 december 2005 @ 22:40 |
quote:veranderd ![]() | |
Drumpie | vrijdag 30 december 2005 @ 22:42 |
aha!! | |
Googolplexian | vrijdag 30 december 2005 @ 22:42 |
Hier heb ik het vandaan: http://www.motor-forum.nl/forum/topic.php/93699/1 | |
Repeat | vrijdag 30 december 2005 @ 22:44 |
Maar zoiets heeft die kerel van "a .... is born" ook wel es gedaan. Komt er volgens mij op neer dat je een mal maakt van piepschuim of hout oid, die insmeert met een soort hars, daaroverheen een matje glas legt wat ook in die hars gedoopt is, en dan weer een matje haaks daarop leggen etc. Uit laten harden en mal verwijderen. Volgens mij is dat alles, zag er niet zo moeilijk uit ![]() en volgens mij kan je dan ipv de matjes glasvezel ook koolstofvezel gebruiken. Lijkt me logisch tenminste ![]() | |
Foo_niks | vrijdag 30 december 2005 @ 23:07 |
Mooi,waar koop ik koolstofvezeldoek? | |
DenSuperieurenVlaeminck | vrijdag 30 december 2005 @ 23:13 |
Eij!!! Da 's geen belg, ik snap er ook niks van. | |
Lucille | vrijdag 30 december 2005 @ 23:19 |
quote:Je zou eens kunnen informeren bij dit bedrijf: http://www.polyservice.nl | |
Steijn | zaterdag 31 december 2005 @ 02:16 |
Wordt echte koolstofvezel niet gebakken? Niet dat zo'n composiet niet goed is. ![]() | |
StefanP | zaterdag 31 december 2005 @ 03:51 |
Lijkt alsof iemand het gewoon door Babelfish translate gehaald heeft. Als je echt iets moois wil hebben dan moet je het laten doen door een pro, anders kan het geen kwaad om zelf een beetje te hobbyen ![]() | |
Googolplexian | zaterdag 31 december 2005 @ 11:04 |
quote:klopt, ja ![]() maar toch is een centraal carbon topic wel handig. Ik ga kijken of ik meer how-to info kan opsporen en misschien ook wat handige linkjes naar Nederlandse en Belgische cf-bedrijfjes. | |
M5 | zaterdag 31 december 2005 @ 12:28 |
alleen ff de autoclaaf overgeslagen ![]() ![]() | |
Repeat | zaterdag 31 december 2005 @ 13:08 |
quote:ach als je zelf een paneel wil maken is deze manier met glas oid echt handig hoor, anders moet je het uit hout gaan doen ofzo ![]() Ben wel benieuwd hoe ze echt sterke dingen van koolstofvezel maken, zoals frame's ed, zoiets kan je never nooit niet thuis... | |
_Omicron_ | zaterdag 31 december 2005 @ 13:50 |
Hmm....eigen zijschermen van carbon maken ![]() ![]() ![]() | |
Googolplexian | zaterdag 31 december 2005 @ 14:02 |
quote:Goedkoper om kant en klaar te kopen (en dan polyester .. dat geeft tenminste nog wat mee) Voor mijn Del Sol zijn bijvoorbeeld deuren, achterkleppen, motorkappen en voorschermen van cf te koop en alleen voorschermen en bodykits van polyester | |
Googolplexian | zaterdag 31 december 2005 @ 14:04 |
linkje: http://www.mci.i12.com/carbon/quote:en nog een linkje: http://www.oneoceankayaks.com/Wshophtm/carb_tubing.htm is wel een buis maar het proces is gelijk | |
Sterke_Yerke | zaterdag 31 december 2005 @ 14:58 |
Echt carbon is toch 100% carbon, dus komt er geen glasvezel in voor. | |
M5 | zaterdag 31 december 2005 @ 15:34 |
quote:Je hebt gewoon een autoclaaf nodig, en een goede mal, met de juiste afmetingen zodat het er ook nog uit komt. En dat gaat thuis niet, teminste, niet als je geen ruimte hebt voor een autoclaaf (die al snel het formaat van een garage box hebben ![]() | |
the_Napster | zaterdag 31 december 2005 @ 15:42 |
wat is een autoclaaf? | |
Tommeh | zaterdag 31 december 2005 @ 15:43 |
Misschien zijn deze twee tutorials ook leuk. Erg duidelijk met veel foto's : Tutorial 1 Tutorial 2 | |
the_Napster | zaterdag 31 december 2005 @ 15:46 |
Dit is een vrij "eenvoudige"uitleg http://www.scooter-freaks(...)/creatief_carbon.php | |
eer-ik | zaterdag 31 december 2005 @ 15:48 |
au·to·claaf (de ~ (m.), -claven) 1 toestel voor sterilisatie met damp onder hoge druk | |
M5 | zaterdag 31 december 2005 @ 15:49 |
quote: quote:bron: http://www.vkcn.nl/ | |
-Shibby- | zaterdag 31 december 2005 @ 15:51 |
Autoclaaf : grote oven Maar dat is tegenwoordig niet perse meer nodig. Er zijn ook Epoxy systemen die bij kamertemperatuur al flink goed uitharden. Kleine onderdelen kan je dus na ze uit een mal te hebben gehaald in een gewone oven leggen. | |
Repeat | zaterdag 31 december 2005 @ 15:53 |
quote:die mensen in die tuturials laten het ook gewoon aan de lucht drogen. | |
_Omicron_ | zaterdag 31 december 2005 @ 15:54 |
quote:Goedkoper ? Wat is dan de prijs voor een zijscherm ? Daarnaast, voor mijn auto vind je dat | |
M5 | zaterdag 31 december 2005 @ 15:56 |
quote:kan wel, maar gebruik het dan alleen als plaatwerk bijv. niet om iets mee te verstevigen. ten zij je graag van trail-and-error houdt ![]() | |
eer-ik | zaterdag 31 december 2005 @ 15:58 |
quote:Wat rij je wel niet dan? Dat er géén zijschermen voor je wagen zijn te vinden? | |
-Shibby- | zaterdag 31 december 2005 @ 15:59 |
quote:Maar als je iets wilt verstevigen ben je met polyester en glas en flink fout bezig. En dan nog valt het wel mee met het bakken zegmaar, het wordt er nog wel een stuk harder/stijver door. Maar dus niet perse sterker. | |
M5 | zaterdag 31 december 2005 @ 16:00 |
quote:Met glasvezel kun je hele sterke onderdelen maken. ligt er maar net aan hoe het belast wordt (trek, druk, buiging, etc.) Je bent dus niet zomaar fout bezig, maar je moet wel weten wat je doet. | |
-Shibby- | zaterdag 31 december 2005 @ 16:08 |
quote:Eensch, en met luchtvaarttechnologie zal je het ook wel net wat beter weten dan ik. Maar kblijf erbij, koolstof ![]() Maar voor het zelfbouw, voor het zicht onderdelen maken kan zo wel prima, echter een goede mal (mooist is CNC gefreest) en eventueel een vacuüm pomp zijn wel een vereeiste. En niet heel duur op een CNC machine na (connecties regelen). | |
M5 | zaterdag 31 december 2005 @ 16:11 |
quote:Daarnaast moet je ook nog op letten hoe je materiaal geweven is, en hoe je de lagen op elkaar legt. Opletten op luchtbelletjes tussen de lagen (vandaar die autoclaaf o.a.), en zo zijn er nog veel meer details. Uiteraard is Carbon (heet eigenlijk CRP carbon-reïnforced-plastic) het mooiste, zeker als 't een mooie harslaag heeft. ![]() | |
-Shibby- | zaterdag 31 december 2005 @ 16:16 |
quote:Zelfbouw RTM ![]() En schuur die mal tot je erbij neervalt, dan krijg je producten die er mooi uit gaan zien. En lossing aanbrengen om het product er ook nog eens uit te krijgen. | |
M5 | zaterdag 31 december 2005 @ 16:28 |
quote:Dat is wel het eerste waar je op moet letten als je een mal maakt. ![]() | |
_Omicron_ | zaterdag 31 december 2005 @ 18:01 |
quote:Charade G102. Kan wel zijschermen kant en klaar kopen maar niet van poly of carbon en dat zou ik wel willen. | |
eer-ik | zaterdag 31 december 2005 @ 18:07 |
en laten maken? Zal toch niet zo mega duur zijn? | |
_Omicron_ | zaterdag 31 december 2005 @ 18:12 |
Maatwerken zijn meestal wel duur...maar goed, als jij voor mij een mail adres hebt dan wil ik wel is mailen wat het kost om het te laten maken ![]() | |
_Omicron_ | zondag 1 januari 2006 @ 22:07 |
In hoeverre kan carbon en poly eigenlijk tegen hitte ? | |
M5 | zondag 1 januari 2006 @ 22:30 |
quote:Matig, staal/alu presteren duidelijk beter. Je kunt wel hitte werende laag erover heen doen (zie je vaak bij achterwiel ophaning van F1 wagens), maar dan ben je wel de "Carbon-look" kwijt. Motorkap oid is uiteraard geen probleem. | |
Googolplexian | zondag 1 januari 2006 @ 22:34 |
quote:carbon zelf kan uitstekend tegen hitte ... het afvalproduct van (het proces) vuur is namelijk vaak carbon (koolstof) dus het kan niet verder gereduceert worden door verbranding. De hars-lagen waar het mooie glimmende carbon vandaan komt (dus niet dat uit de racerij) is ... tsja ... hars. En hars brandt goed. De binnenkant van een cf-motorkap is dan ook vaak van hittewerend glasvezel. | |
M5 | zondag 1 januari 2006 @ 22:44 |
quote:Het carbon uit de racerij gebruikt ook gewoon hars, alleen is het veel minder (meer vezels, minder hars) maar toch resulteerd het in een glad oppervlak, alleen is het minder mooi. Of het carbon zelf vuurbestendig is, is hier totaal irrelevant. Op het moment dat de harslaag aangetast wordt verliest het materiaal alle sterkte op de aangestaste plaatsen en heb je er niets meer aan. | |
_Omicron_ | zondag 1 januari 2006 @ 22:48 |
Luchtbuizen maken voor een CAI zou dus wel kunnen mits het de buis niet direct op het blok zit ? En een motorkap, dat zou je theoretisch wel van poly kunnen maken ? | |
M5 | zondag 1 januari 2006 @ 22:52 |
quote:Ja dat kan, en het mag niet te dicht langs andere hete onderdelen lopen van bijv. de uitlaat. Het is wat lastig te balen wat te dicht er op is, omdat je warmte kan ontstaan door straling en geleiding. Over de kap. Poly...wat? ![]() | |
buitenbeentje | zondag 1 januari 2006 @ 23:04 |
De hier vernoemde hars is er grofweg in twee soorten: de polyerster en de epoxy. Beiden zijn tweecomponentenspul, maar daar houdt het verschil ook op. De polyester blijft uitharden, dat kan je ook ruiken op een warme dag. Het wordt veel gebruikt voor goedkopere producten, het is een stuk goedkoper als epoxy. Na langere tijd en wisselende belastingen zal de polyester dan ook verkruimelen. De epoxy vindt over het algemeen een wat hogere temperatuur het prettigst om uit te harden, vandaar ook de autoclaaf die hier vaak voor gebruikt wordt. Na het harden dat tot 3 dagen ongeveer kan duren is het chemische proces eigenlijk klaar en is het verder reukloos. Beiden moeten wel van een gelcoat worden voorzien voor de afwerking en weersbestendigheid. | |
_Omicron_ | zondag 1 januari 2006 @ 23:32 |
quote:Carbon doe je toch met poly-hars erbij (of epoxy) ? | |
Googolplexian | maandag 2 januari 2006 @ 03:12 |
quote:klopt helemaal. ![]() straatauto-cf-hoods smelten gewoon weg in geval van fik en de gesmolten hars doet er nog graag een schepje bovenop > instant bbq | |
Googolplexian | maandag 2 januari 2006 @ 03:14 |
quote:en ook dat klopt helemaal ![]() heb JIJ geen how-to van carbon fibre? zo te lezen heb je verstand van het materiaal | |
PNG | maandag 2 januari 2006 @ 04:48 |
edit, offtopic heeft verder niets met topic te maken ![]() [ Bericht 93% gewijzigd door ThaFreak op 03-01-2006 13:41:32 (offtopic = weg) ] | |
M5 | maandag 2 januari 2006 @ 12:02 |
quote:Zo snap ik het. Poly kan zoveel zijn (betekend ook "veel"). Idd, polyester of epoxy harssen. Polyester is makkelijker in gebruik en goedkoper. ![]() | |
M5 | maandag 2 januari 2006 @ 12:03 |
quote:Astra verbouwingen kun je beter in een ander topic plaatsen. ![]() | |
Googolplexian | maandag 2 januari 2006 @ 12:05 |
geen foto met carbon te bekennen maar gewoon een project van iemand ... wat doet dat er tussen dan? ![]() | |
buitenbeentje | maandag 2 januari 2006 @ 14:14 |
quote:Helaas niet. Ik heb wel eens een beetje met glasmat en zo gestoeid in kano's. De mat die jullie hier trouwens willen gebruiken is een pure carbon mat, die is alleen stijf. In kano's worden carbon-kevlar matten gebruikt. Carbon is star en wordt hierbij dus voor de stijfheid gebruikt. Kano's worden echter niet alleen op hun stijfheid op de proef gesteld, erkomen ook hoge duw- en trekkrachten om de hoek kijken. Kevlar is een materiaal dat onder andere in touw gebruikt wordt, het heeft een hele hoge rekgrens. Deze matten geven een patroon van zwarte en bruine ruitjes. Wat me trouwens ook opvalt in de tutorails: de glas- en carbon mat worden er met en kwast doordrenkt met epoxy of polyester. hierdoor is de hoeveelheid hars die gebruikt wordt relatief hoog. Door een speciaal rolletje te gebruiken rol je ook de lucht uit de mat en kan je met veel minder hars toe. Hierdoor kan je zeer licht bouwen, wat weer prettig is bij het versjouwen van de onderdelen en de hanteerbaarheid/wendbaarheid van de kano in het water. Carbon-Kevlar: Carbon: ![]() | |
cheukert | dinsdag 3 januari 2006 @ 01:42 |
Hmm, aan wat voor prijzen moet ik denken voor dit soort spul? Ik heb niet echt een doel of iets om te maken, maar meer om een beetje te klussen/experimenteren | |
buitenbeentje | dinsdag 3 januari 2006 @ 08:24 |
Om mee te experimenteren zou ik polyester en galsmat of zo nemen, dat is een stuk goedkoper als epoxy en carbon of carbon-kevlar mat. Exacte prijzen heb ik zo niet bji de hand, maar als je naar een goede hobbyzaak gaat waar ze de spullen verkopen kunnen ze je dat haarfijn uitleggen. ![]() | |
Youp | dinsdag 3 januari 2006 @ 10:49 |
is wel wat voor mn ktm.... spatbordjes en zijschermen enzo van carbon maken ![]() ik ga iig het topic nog een keer helemaal doorlezen oftewel een half verkapte tvp ![]() | |
deliberator | woensdag 4 januari 2006 @ 09:39 |
quote: | |
Googolplexian | woensdag 4 januari 2006 @ 11:23 |
![]() ![]() | |
buitenbeentje | woensdag 4 januari 2006 @ 12:33 |
quote:Dat is een kwestie van het goed in de was zetten van het ding dat je wil copieren en daar een mal omheen frotten. Door de was kan de mal goed lossen. Staat ook wel goed uitgelegd in 1 van de tutorials in dit topic. Kijk ook eens op http://www.mrboat.nl/epoxyfaq.htm . Op http://users.skynet.be/bs712776/index.htm vind je een heel assortiment. [ Bericht 1% gewijzigd door buitenbeentje op 04-01-2006 13:34:05 ] | |
Googolplexian | woensdag 4 januari 2006 @ 12:39 |
quote:eerste link werkt niet ![]() | |
deliberator | woensdag 4 januari 2006 @ 12:57 |
quote:haal even de punt achter .htm weg ![]() dus http://www.mrboat.nl/epoxyfaq.htm | |
Googolplexian | woensdag 4 januari 2006 @ 13:27 |
quote:doh ![]() ![]() | |
buitenbeentje | woensdag 4 januari 2006 @ 13:34 |
quote:Fixed. ![]() | |
1299 | woensdag 4 januari 2006 @ 13:45 |
Is er toevallig ook carbon plaatwerk voor een mitsubishi colt ergens te koop? Wat gewicht besparen doet het altijd goed met optrekken ![]() | |
Googolplexian | woensdag 4 januari 2006 @ 13:50 |
quote:Het is altijd te laten maken maar da's duur... je zou het zelf kunnen proberen. voor kopen zou je kunnen bellen met TCC in Bleiswijk (010 5210 900). Zij doen JDM Tuning (wel voornamelijk Honda maar ze kunnen echt overal aan komen) [ Bericht 1% gewijzigd door Googolplexian op 04-01-2006 18:35:11 ] | |
PNG | woensdag 4 januari 2006 @ 18:34 |
Zat o.a. een carbon dash in die Astra. Die speedworks jongen, een belg, maakt zelf Carbon delen voor allerlei auto's, hij is nu bv bezig voor een RX-7. kHad zijn adres er ff bij gezet, zodat je hem een mailtje kon sturen voor info. | |
Mad-Matt | woensdag 4 januari 2006 @ 20:41 |
Beetje creatief iemand gaat wat verder en maakt dit:![]() | |
deliberator | woensdag 4 januari 2006 @ 22:55 |
quote: ![]() zal aardig wat werk in hebben gezeten | |
Repeat | donderdag 5 januari 2006 @ 23:22 |
carbon panelen ed begrijp ik nu wel.... maar hoe maak je dan precies dat extreem sterke, maar toch lichte carbon wat je kan gebruiken in frames ed? | |
Googolplexian | donderdag 5 januari 2006 @ 23:57 |
quote:nog maar een keer dan: Amuse Carbon R (Ja, ook uit Gran Turismo 4) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
FunnyName | vrijdag 6 januari 2006 @ 10:11 |
quote:Zoals hier in dit topic beschreven. Maar dan dus wel meer laags en verschillende matten. Het verschil van de carbon/kevlar matten zit uhm in de manier van wefen. De richting van de vezels, de dikte en het patroon bepalen de (trek)sterke, buigbaarheid of stijfheid van het eindproduct. Er wordt gewerkt met de dure Epoxy, die gehard wordt in een Autoclaaf. Het type Epoxy wordt aangepast aan de toepassingen van het onderdeel, bijvoorbeeld als er veel warmte verwerkt moet kunnen worden (motor compartiment) | |
-Shibby- | vrijdag 6 januari 2006 @ 14:24 |
Je kan ook nog denken aan triax, 3 lagen op b.v. -45 0 +45 graden, is 1 weefsel met 3 lagen. En in de hoek te krijgen die voor jouw het sterkste resultaat geeft. En daarnaast denk ik dat je met alleen kwasten dus, op de "amateur" manier geen extreem sterke componenten kan gaan/moet gaan maken. Er zit dan teveel epoxy in (zwaar), en teveel tussen de verschillende weefsels. Wat niet een supersterk geheel geeft. | |
M5 | vrijdag 6 januari 2006 @ 14:26 |
quote:Als je het goed doet hoef je tussen de lagen helemaal niets te smeren, gewoon voor geimpregneerde matten gebruiken. | |
n00cL30n | vrijdag 6 januari 2006 @ 14:35 |
teeeeering veel precisie.... ![]() | |
buitenbeentje | vrijdag 6 januari 2006 @ 14:40 |
quote:Daarom wordt bij het maken van bijvoorbeeld kano's na het kwasten gebruikt gemaakt van een soot rolletjes. Deze bestaan uit ringetjes op een asje. Hiermee wordt de overtollige hars uit de mat gerold waardoor de afzonderlijke lagen een stuk dunner worden en een stuk sterker zijn.. | |
Sterke_Yerke | maandag 9 januari 2006 @ 20:19 |
Nou is er al iemand geweest die daadwerkelijk carbon gemaakt heeft van glasvezel? Dan moet je echt wel master der chemie zijn. Het is net als of je van een stuk ijzer + goudverf een stuk goud maakt ![]() | |
master_X | maandag 9 januari 2006 @ 20:21 |
ziet er wel goed uit ![]() | |
PNG | maandag 16 januari 2006 @ 02:49 |
quote:Ja die link die ik poste, zo zie je dat meeste er wel over willen hip doen, maar dat zeker in het echt nooit gaan doen. |