Flamen? Je ziet spoken. Ga je nog inhoudelijk reageren inzake het beleid van bepaalde overheden of is dat teveel gevraagd?quote:Op maandag 2 januari 2006 13:04 schreef SCH het volgende:
[..]Begin je nou alweer te flamen
![]()
Die ramp gaat over moeders met twee kinderen en daar gaat dit topic over. Dus reageer daar gewoon op.
Ik geef prinicipieel soms aan goede doelen. Niet omdat ik het geld zo makkelijk kan missen, maar omdat sommige gebeurtenissen plotseling en onverwacht optreden (rampen dus), en ik aan dergelijke incidenten graag incidenteel steun verleen, niet structureel.quote:Op zaterdag 31 december 2005 16:20 schreef raptorix het volgende:
Ik geef principieel niet aan goede doelen, niet omdat ik het niet kan missen, maar omdat ik vind dat zaken structureel dienen te worden aangepakt vanuit gemeenschappelijke middelen. En ja ik ben gaarne bereid extra belasting te betalen mits het geld op een duurzame manier gebruikt wordt. Het voordeel van centrale hulpverlening is dat er minder geld verdwijnt in overhead, bovendien kan je een politiek plan laten samenvoegen met hulpverlening. Zo een pakistan actie, heel leuk en aardig, maar een regering die wel geld heeft voor kernwapens maar kennelijk niet in staat is zijn slachtoffers te helpen, daar wordt je pas echt moe van.
Het topic gaat over rampen en hulp en daar reageer ik op. In eerste instantie zijn de slachtoffers waar ik op doel, direct het slachtoffer van een ramp en niet van het beleid van een overheid. En dan nog: beleid zal altijd iets met rampen te maken hebben, waar ter wereld dan ook, van aardbevingen in Azie tot overstromingen in Limburg. En dan kies ik om hulp te geven aan de mensen die het op dat moment hard nodig hebben, die geen dak of eten meer hebben. Die mensen hebben niets te maken met het beleid.quote:Op maandag 2 januari 2006 13:05 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Flamen? Je ziet spoken. Ga je nog inhoudelijk reageren inzake het beleid van bepaalde overheden of is dat teveel gevraagd?
Als de VS het nog niet eens goed geregeld heeft, wanneer voldoet een ramp dan aan jouw wensen om wél zelf steun te willen geven? Als ze het zo goed voor elkaar hebben dat ze geen steun vragen, zeker.quote:Op maandag 2 januari 2006 13:49 schreef IntroV het volgende:
Ik geef principieel alleen geld voor rampen in landen waar de zaken goed geregeld zijn ()
Daarbij, in welk land is het goed geregeld? In de VS? In New Orleans bleken de dijken toch niet zo hoog als eigenlijk nodig was. Ondanks herhaalde waarschuwingen bleek het toch minder belangrijk om voor zwarten even hoge dijken te bouwen als voor blanken.
Dat lijkt me nu juist een reden om dergelijke hulpverlening te doen via (allerlei) organisaties, dan kan je een organisatie kiezen (of oprichten) waarin je vertrouwen hebt. Vertrouwen in hun besteding van jouw geld, vertrouwen in de acties die ze uitvoeren.quote:En dan hoef ik het over de meeste Afrikaanse landen niet eens te hebben. De machthebbers regelen alles goed voor zichzelf, maar niks voor hun onderdanen. Ik heb ook weinig fiducie dat het geld dat gedoneerd wordt goed besteed gaat worden.
De oorzaak van de rampzalige gevolgen van 'n ramp is natuurlijk wel terug te leiden tot het gevoerde beleid en daar ging het nu juist even om. Iets vindt plaats, het vooraf beperken van gevolgen van bepaalde gebeurtenissen en het achteraf goed handelen nadat er wat heeft plaatsgevonden heeft alles met beleid te maken.quote:Op maandag 2 januari 2006 13:40 schreef SCH het volgende:
[..]
Het topic gaat over rampen en hulp en daar reageer ik op. In eerste instantie zijn de slachtoffers waar ik op doel, direct het slachtoffer van een ramp en niet van het beleid van een overheid. En dan nog: beleid zal altijd iets met rampen te maken hebben, waar ter wereld dan ook, van aardbevingen in Azie tot overstromingen in Limburg. En dan kies ik om hulp te geven aan de mensen die het op dat moment hard nodig hebben, die geen dak of eten meer hebben. Die mensen hebben niets te maken met het beleid.
Het verwijzen naar overheidsbeleid is deels wel terecht maar is natuurlijk ook een vrij gemakkelijke manier om niets te hoeven doen.
hier kan ik mij ook in vinden alleen ik zie liever kleine organisatie die geen 2 ton per jaar aan hun directeur betalen maar het gewoon vanuit ideologie doenquote:Op zaterdag 31 december 2005 16:20 schreef raptorix het volgende:
Ik geef principieel niet aan goede doelen, niet omdat ik het niet kan missen, maar omdat ik vind dat zaken structureel dienen te worden aangepakt vanuit gemeenschappelijke middelen. En ja ik ben gaarne bereid extra belasting te betalen mits het geld op een duurzame manier gebruikt wordt. Het voordeel van centrale hulpverlening is dat er minder geld verdwijnt in overhead, bovendien kan je een politiek plan laten samenvoegen met hulpverlening. Zo een pakistan actie, heel leuk en aardig, maar een regering die wel geld heeft voor kernwapens maar kennelijk niet in staat is zijn slachtoffers te helpen, daar wordt je pas echt moe van.
Na de Tsunami-ramp bleek dat veel kleine organisaties weinig efficiënt omgingen met het binnengehaalde geld. Verkeerde medicijnen, medicijnen die uiteindelijk niet de distrubutie in konden omdat bepaalde papieren en/of etiketten niet klopten en/of ontbraken....quote:Op maandag 2 januari 2006 14:47 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
hier kan ik mij ook in vinden alleen ik zie liever kleine organisatie die geen 2 ton per jaar aan hun directeur betalen maar het gewoon vanuit ideologie doen
Maar nogmaals: daar kunnen de direct getroffenen van een ramp niets aan doen. Die kinderen kunnen er niks aan doen dat ze in een land leven dat arm is of een baggerregering heeft of in een gebied dat nou eenmaal wat gevoeliger is voor rampen. En die kinderen tref je wel als je niet aan noodhulp doet. Daarnaast moet er telkens bekeken worden hoequote:Op maandag 2 januari 2006 14:33 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
De oorzaak van de rampzalige gevolgen van 'n ramp is natuurlijk wel terug te leiden tot het gevoerde beleid en daar ging het nu juist even om. Iets vindt plaats, het vooraf beperken van gevolgen van bepaalde gebeurtenissen en het achteraf goed handelen nadat er wat heeft plaatsgevonden heeft alles met beleid te maken.
Voorkomen is beter dan genezen. Ik zie liever dat bepaalde landen aangesproken worden op hun verantwoordelijkheid in plaats van dat wij miljoenen of milajrden euro's er in pompen die niet efficiënt besteed worden.quote:Op maandag 2 januari 2006 15:59 schreef SCH het volgende:
[..]
Maar nogmaals: daar kunnen de direct getroffenen van een ramp niets aan doen. Die kinderen kunnen er niks aan doen dat ze in een land leven dat arm is of een baggerregering heeft of in een gebied dat nou eenmaal wat gevoeliger is voor rampen. En die kinderen tref je wel als je niet aan noodhulp doet. Daarnaast moet er telkens bekeken worden hoe
In principe steun ik zelf het liefst kleine organisaties zoals XminT http://www.xminy.nl/ of Strohalm http://www.strohalm.nl/site.php die heel tastbaar en vaak kleinschalig bezig zijn. Maar in situaties van rampen geef ik ook graag aan 555.
Ik vind de opzet van het topic niet zo aansprekend. Lekker voor mensen die een ramp meemaken dat wij hier bij de kachel rampenmoe zijn.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |