Het is trouwens stiekem een 5 deurs, net zoals die nieuwe Leon met verborgen achter portieren. (Zelf ben ik echter geen fan van de nieuwe Leon, de oude vond ik er beter uit zien).quote:Op vrijdag 30 december 2005 11:32 schreef dyna18 het volgende:
Helaas zijn er niet zo heel veel betaalbare 2 / 3 deurs auto's die ook nog eens sportief zijn, maar dit vind ik echt weer een topper.
Ja, hij is te leasen. Staat al bij www.directlease.nlquote:Op vrijdag 30 december 2005 11:49 schreef Zeverzak het volgende:
Hopelijk is ie te leasen... Want dan komt ie er!!
en dat spul werkt nog eens erg lang ook, want het ding heeft niet alleen de ontwerpfase overleefd, maar is zelfs in productie gebracht en in de verkoop gegaanquote:Op vrijdag 30 december 2005 14:11 schreef Mad-Matt het volgende:
Ik weet niet wat voor spul de ontwerper heeft gebruikt, maar het moet flink hevig geweest zijn.
![]()
![]()
![]()
![]()
Dat zeiden ze van de gen3 Civic ook. Ik vind deze wel mooi. Zag 'm ook laatst rijden en best een geinig karretje. Dat "glas" over de achterlichten had van mij niet gehoeven maar ik zie wel wat de ontwerper heeft gedaan; de lijnen van de voorkant doorgetrokken naar achteren (kijk bijv. maar naar de mistlampen voor en de uitlaten achter).quote:Op vrijdag 30 december 2005 15:08 schreef R-Powa het volgende:
Echt een van de allerlelijkste auto's van de laatste tijd. Achterkant (en die uitlaten!!!) zijn gaan echt nergens over gewoon. IMHO is elke nieuwe generatie Civic een stap terug qua looks. Zal technisch best een prima auto zijn hoor, maar de looks:
![]()
bronquote:La Vie c'est Civic
In november komen de Mussen nou niet bepaald dood uit de lucht vallen in Nederland (okay op eentje na dan), en dus was de introductie van de nieuwe Honda Civic in Zuid-Frankrijk aan de Cote d'Azur. Direkt vanaf het vliegveld hup de auto in (dat doen ze bij motorintroducties nou nooit ;-), GPS met favoriete route erin activeren en rijden maar. Blijkbaar was de Franse voorrijder mijn maat want ik hoefde zowel de stoel als het stuur niet te verstellen. Ik kijk voor me, wat een cool dashboard zeg en dat niet alleen, het is ook nog eens heel erg functioneel.
Het is een tweetraps-dashboard of beter gezegd een dashboard met twee etages. Op de eerste etage zit de toerenteller met tripmeter etc. met rechts daarvan het GPS, en op de tweede etage bevindt zich de snelheidsmeter. De snelheidsmeter is zo gepositioneerd - op de 2e etage - dat je zonder dat je naar beneden te hoeven kijken je snelheid af kunt lezen. Ik vind het verreweg het mooiste dashboard wat ik ooit heb gezien en dat voor een middenklasse auto nota bene. Veel dure merken kunnen hier nog een voorbeeld aan nemen.
Motoren, benzine of diesel
De eerste dag heb ik de benzine-versie (zilveren Civic) met een 1.8 liter SOHC VTEC-motorblok erin gereden en de tweede dag de diesel-versie (rode Civic) met het befaamde 2.2 liter CTDi dieselmotorblok. Na een rustig vlak ritje richting de heuvels ging het gas er al snel wat meer op. Wat mij direkt opviel is dat je voor je gevoel meer toeren lijkt te maken dan je denkt als je puur op je gehoor rijdt, en dus niet naar de toerenteller kijkt. Dat komt volgens mij doordat dit motorblok een enkele bovenliggende nokkenas heeft ipv. een dubbele. Geen idee of ik nu loop te bazelen maar ik zal het eens nachecken.
Wel vind ik deze 1.8 liter benzinemotor minder sterk aanvoelen als ik verwacht had terwijl hij er toch een dikke 140 Pk uitperst volgens de technische specs. Je moet 'm goed op toeren houden als je lekker door wilt rijden maar met de werkelijk perfect schakelende 6-bak is dat geen enkel probleem. Ik vind de motor eerlijk gezegd wel wat rumoerig, en dat is niet typisch Honda want meestal isoleert Honda alles zo goed dat je amper iets hoort. De diesel-versie vond ik fijner rijden als ik eerlijk ben. De 2.2 liter trekt echt heel goed van onderuit en heeft net als de benzine-versie ook 140 Pk. Op de snelweg hebben we (je rijdt altijd met z'n tweeën tijdens een introductie) de diesel nog even op 216 km/u gehad, en er zat nog wel meer in maar de echte fut is er dan allang uit.
Paus Enzo
Onderweg hadden we een bekijks dat was echt lachen gewoon. Zelfs in een Ferrari Enzo had ik waarschijnlijk minder bekijks gehad als met deze nieuwe Civic. Een concullega van Autoweek schreef in zijn weblog (zie: Autoweek.nl) dat het leek alsof we de paus naakt op het dak hadden vast gebonden, ha, ha (dan wel die oude paus want die nieuwe weirdo laat zich nooit zien). Overal waar we stopten stonden er binnen no time mensen om de Civic heen dus het is duidelijk geen grijze muis of een tien in een dozijn-auto dat was ons snel duidelijk. Met de looks zit het dus absoluut goed. Zelf vind ik de nieuwe Civic erg mooi. Hij is gewoon lekker anders zonder een auto van een ander merk na te apen.
Er zitten echt leuke details aan de Civic, neem bv. de uitlaten die werkelijk prachtig weg gewerkt zitten in de achterbumper. Verder is de transparante voorkant tussen de koplampen erg fraai vorm gegeven. Ook de achterspoiler geeft de Civic een lekker markant uiterlijk, alhoewel die de bestuurder helaas wel het zicht naar achteren voor een groot deel ontneemt.
Ergonomie en gewichtsverdeling
De zit in de Civic is echt uitstekend en alles (stoelen, stuur etc.) laat zich makkelijk naar wens instellen. Ook de passagiers hebben voldoende ruimte achterin ook al lijkt de Civic van buiten een kleine auto maar dat is schijn. De achterbank kan op een hele slimme manier naar voren geklapt worden zonder dat je de voorstoelen ook maar 1 mm naar voren hoeft te schuiven. Er ontstaat daarna een volledig vlakke laadvloer die echt uniek is voor een dergelijke 'kleine' auto. Daardoor heb je echt een zee van ruimte in de Civic die een stuk groter - 70 liter meer dan de Ford Focus! - is dan zijn naaste concurrenten.
Er is geen reservewiel aanwezig (wel een compressor + latexpatronen, je krijgt gemiddeld maar eens in de 7-10 jaar een lekke band) en ook de benzinetank is naar voren geplaatst. Deze zit nu onder de voorstoelen en dus centraler wat weer goed is voor de gewichtsverdeling en dus het rijgedrag. De nieuwe Civic is bovendien korter en lager als het vorige model en dat mag je toch wel een trendbreuk noemen. Bijna alle nieuwe modellen zijn namelijk altijd, langer, hoger, zwaarder en....... duurder.
Strak als een Honda
Van tevoren had iemand van Honda NL tegen mij gezegd dat hij bang was dat wij (lees: journalisten) de vering misschien wel aan de harde kant zouden vinden. Nou laat ik dan maar meteen zeggen dat de vering wat mij betreft super is net als het weggedrag. Je kan echt retestrak sturen met deze Civic zonder dat ie ook maar een krimp geeft. De electrische stuurbekrachtiging is echt heel direkt, je voelt echt precies wat de auto doet. Ik heb er een geweldige hekel aan als je eerst je halve stuur moet draaien voordat een auto eindelijk reageert.
Op de schitterende kustweg tussen St Raphaël en Cannes heb ik ff goed zitten planken (en op dat moment zat ik nog steeds niet op de limiet) en dat beviel me prima. Nee qua sportief weggedrag heeft Honda het goed voor elkaar met deze Civic, zoals eigenlijk bij bijna al haar modellen. Net als bij de Jazz heeft de Civic ook een hele vlakke bodemplaat. Er steekt niets uit wat weer gunstig is voor de luchtstroom met als resultaat een uitstekend weggedrag (=geen last van body-roll en een neutraal stuurgedrag).
Vernieuwend
Op de forums heb ik alweer de nodige negatieve reacties gelezen over het uiterlijk van de nieuwe Civic. Ik denk dan altijd maar ga er eerst maar eens in rijden voordat je zo hoog van de toren blaast (ik doe er zelf vaak net zo hard aan mee ;-). Hoe je het ook draait of keert de Civic is absoluut vernieuwend in een aantal opzichten en je mag 'm dan ook gerust een trendsetter noemen. Honda is in mijn ogen goed bezig en het is voor mij dan ook een raadsel waarom dit merk nog steeds ondergewaardeerd wordt door veel automobilisten. Hopelijk gaat de nieuwe Civic daar verandering in brengen want dat zou absoluut verdiend zijn.
Begin december hebben we nog weer even de kans om de nieuwe Civic te testen (half januari staat ie in de 'schappen') en dan zal ik wat meer ingaan op een aantal dingen. Deze introductie is in wezen toch niet veel meer dan een rij-indruk, en ik heb dan ook echt zin om de nieuwe Civic op mijn eigen 'thuiscircuit' te testen.
Jah, ze reden een heuvel op met half gas hè. Zo test men nu eenmaal topsnelheden, nooit door het pedaal door de podem te trappen. Iedereen op fok heeft ook altijd ofwel 1000 toeren over, of nog een versnelling, of nog half gas, of er zat een voetbalelftal in, of of ofquote:Op vrijdag 30 december 2005 16:15 schreef Repeat het volgende:
216 km/u gehaald, en er zat nog wel meer in met 140 pk?![]()
![]()
naja dan nog, ding ziet er werkelijk niet uit
Voor dat beetje extra klasse nemen we de Coupéquote:Op vrijdag 30 december 2005 16:13 schreef R-Powa het volgende:
Al dat glas en grote gespoten kunststof delen zijn ook altijd fijn bij een eventuele aanrijding. Maar goed, dat is niet relevant ofcourse. Wellicht dat 'ie in het echt in een coole kleur nog best te pruimen is maar dus is wel een beetje een speelgoedautootje zo, vind ik dan. Gaat weinig "klasse" van uit. Ik vind het een beetje een desperate attempt om iets unieks te doen. Welnu, dat is op zeker gelukt. En inderdaad zijn auto's die je in het begin vreselijk vindt na een tijdje toch wel weer mooi, al gaat dat niet in 100% van de gevallen op.
quote:Op vrijdag 30 december 2005 16:35 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Voor dat beetje extra klasse nemen we de Coupé
[afbeelding]
Het is korter en lager dan de huidige Civic die dodelijk saai is, maar wel breder geworden.quote:Op woensdag 4 januari 2006 15:59 schreef Metro2005 het volgende:
Ik vind hem wel apart maar eigenlijk iets te kort.
De huidige Civic vond ik niet saai hoor.quote:Op woensdag 4 januari 2006 17:59 schreef Dr_Crouton het volgende:
Het is korter en lager dan de huidige Civic die dodelijk saai is, maar wel breder geworden.
Maar ik rij veeeeeel liever in deze Civic dan een Golf.quote:Op donderdag 5 januari 2006 09:03 schreef DJ_WB het volgende:
maar vind het wel jammer dat het geen azië prijzen zijn
de 2.2 diesel is net zo duur als een 2 liter golf
maar op een 2 liter golf zit een hogere inruil waarde for sure .....
1.4 16v en dan behoorlijk behoudend gechipt. Houdt em wel lekker zuinig.quote:Op donderdag 5 januari 2006 23:48 schreef yup het volgende:
83 pk? Is dat een 1.1 ofzo :/
Zelfs een 1.4 dual carb uit de steentijd had 90 pkquote:Op vrijdag 6 januari 2006 23:03 schreef RRRobert het volgende:
[..]
1.4 16v en dan behoorlijk behoudend gechipt. Houdt em wel lekker zuinig.
Heb 'm inmiddels ook zien rijden en ik blijf bij m'n mening... leuk dingquote:Op vrijdag 13 januari 2006 01:33 schreef bietelboer het volgende:
Ik vind hem super! vond eerst de achterkant ook niks maar toen ik hem bij de dealer zag veranderde me mening sterk! de kont moet je ff in het echt zien
ziet er wel aardig uit iddquote:Op vrijdag 13 januari 2006 13:23 schreef neuromancer het volgende:
Ik vind de Si (die alleen in de states uit komt) wel een stuk mooier.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
zozo ... wen d'r maar aan want ik heb net 10 modelletjes ervan om jouw voodoo poppetje gezet dus al je buren zullen er binnenkort wel één of meer aanschaffenquote:Op zondag 15 januari 2006 14:11 schreef Tjabbo het volgende:
Wat een Godsgruwelijk lelijk wanstaltig gedrocht.
quote:Op zondag 15 januari 2006 15:49 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
zozo ... wen d'r maar aan want ik heb net 10 modelletjes ervan om jouw voodoo poppetje gezet dus al je buren zullen er binnenkort wel één of meer aanschaffen
En daar zit em nou net het pijnpunt; Honda wil dat de Nieuwe Civic als 'premium middenklasse model'gaat concurreren met de Alfa 147, Audi A3 en BMW 1 Serie... En dat terwijl de verkoopstatistieken de laatste jaren toch duidelijk laten zien dat ze Wat betreft de Civic (en ook Accord trouwens) de verkeerde kant op gaan. Daar kunnen de positieve recensies en een eerste award niet veel aan veranderen, vrees ikquote:Op maandag 16 januari 2006 09:18 schreef NoComment het volgende:
Afgelopen zaterdag proefritje gemaakt in de nieuwe civic, ik vind em wel mooi eigenlijkLekker rijden deed ie ook wel, hij is alleen inderdaad een beetje lawaaiig op snelwegsnelheden.. Het motorgeluid hebben ze overigens bewust wat luider gehouden, rolgeluid zou ook wel minder kunnen worden met andere banden trouwens. Maarja, 25000 euro voor een beetje een loaded 1.8i is toch best onbeschoft veel geld
de bron staat er onderquote:Op woensdag 18 januari 2006 13:33 schreef Lorie het volgende:
@ Googolplexion: Dat verslag dat op pagina 1 stond, waar heb je dat vandaan? Ik ben benieuwd of die kerel de civic ondertussen al op bekend terrein heeft getest, vandaar.
Lorie
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |