abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33509961
Hoi,

Ik heb een vraagje over goudvissen. Ik heb voor een verjaardag gister 2 goudvissen gekocht,
een kom, wat van dat grind spul en een water plantje. (de kom is vrij klein) Maar enfin, gister avond
de vissen in de kom, eerst aan de temperatuur laten wennen in het zakje van de dierenspeciaalzaak.
En het ging super goed. Vanochtend waren ze ook spring levend. Maar in de loop van de middag
zakten ze in en gingen ze tegen de bodem hangen. Uiteindelijk dus beide dood. Nou is mijn vraagje
hoe kan dat? kan het zijn dat de vissen te veel zuurstof hadden? of dat de kom te klein is voor 2?
(het plantje is echt groot).

Groetjes Jeloo
the best is yet to come undone
  donderdag 29 december 2005 @ 16:58:10 #2
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_33510065
Hier is alvast een topic: 2 goudvissen 1 dood na 5 dagen

En hier nog een: Mijn goudvissen krijgen geen adem

Een link uit die laatste over waarom je goudvissen niet moet houden in een kom: http://www.animalfreedom.org/paginas/column/goudvis.html
The love you take is equal to the love you make.
pi_33510396
Die links hebben niet een antwoord op mijn vragen. En die laatste gaat er alleen maar over dat vissen niet in een kom moeten
pi_33510410
wel heel erg bedankt voor de moeite natuurlijk
  donderdag 29 december 2005 @ 17:12:35 #5
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_33510486
quote:
Op donderdag 29 december 2005 17:09 schreef jeloo het volgende:
Die links hebben niet een antwoord op mijn vragen. En die laatste gaat er alleen maar over dat vissen niet in een kom moeten
En er staat in te lezen waarom goudvissen te lijden hebben onder een leven in een vissekom. Lijkt met toch wel relevant, aangezien jij ze ook in een kom had.

Ik hoop alleen maar dat je het niet nog een keer gaat proberen in die kom.
  donderdag 29 december 2005 @ 17:16:43 #6
64438 Bucko
##Prison Break##
pi_33510619
Het is moeilijk te zeggen waaraan goudvissen doodgaan. Meestal is stress een grote oorzaak. Temperatuurverschillen zorgt er meestal voor dat ze stress krijgen en doodgaan. Op zich is het goed om eerst het zakje op het water te leggen zodat ze kunnen wennen. Maar het is ook belangrijk dat de kom met water op kamertemperatuur is. Warm water in de kom doen zodat het water wat warmer is, is slecht aangezien er geen zuurstof in warm water zit.

Vissen moet je elke dag voeren maar wel maar een beetje anders wordt het water slecht. Verder moet een cis eigenlijk 8 liter water hebben om in te zwemmen, maar dat zal wel geen reden zijn dat jou vis dood is gegaan. Ik denk dat het te maken heeft gehad met de temperatuurverschillen.
pi_33510643
Hoe warm had je het water in de kom? Als je daar ijskoud water in had zitten, heeft het laten wennen aan het water nog geen zin. Je water moet ongeveer 20 graden zijn.

En goudvissen houden in een kom is echt crimineel. Hoeveel liter is die kom? Je moet minstens 20 liter per vis hebben, en zoals ik jou hoor zitten ze met z'n tweetjes in een kom van 10 liter.

Even nadenken dus. Dieren zijn een leuk cadeau, maar er komt wat meer bij kijken dan een zakje snoep cadeau geven/krijgen.
pi_33510754
Interessante link Lienekien! Lijkt me inderdaad zeer relevant!
pi_33510914
Het is gewoon een kleine kom, ik schat een litertje of 5-8. Ik heb ze laten wennen aan het water, wat gewoon koud kraan water was. ze zijn ongeveer 18 uur nadat ik ze in de kom gedaan heb dood gegaan. En ze hebben eten gehad.

Maar er mag een slotje op, volgens de vrouw van de dierenwinkel zal het een ziekte zijn ofzo :p
We gaan het iig nog een keer proberen, ruimte voor een bak van 20 liter heeft de persoon in kwestie niet
  donderdag 29 december 2005 @ 17:27:19 #10
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_33510979
quote:
Op donderdag 29 december 2005 17:17 schreef filmfreek het volgende:
(...) Dieren zijn een leuk cadeau, maar er komt wat meer bij kijken dan een zakje snoep cadeau geven/krijgen.
Ik vind dat je dieren eigenlijk nooit cadeau moet doen, tenzij je zeker weet dat de nieuwe eigenaar ten volle bereid is om de verantwoordelijkheid voor het dier/de dieren op zich te nemen. Dus iemand verrassen met een dier/dieren is meestal geen goed idee.
  donderdag 29 december 2005 @ 17:28:19 #11
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_33511013
quote:
Op donderdag 29 december 2005 17:25 schreef jeloo het volgende:
(...)

Maar er mag een slotje op, volgens de vrouw van de dierenwinkel zal het een ziekte zijn ofzo :p
We gaan het iig nog een keer proberen, ruimte voor een bak van 20 liter heeft de persoon in kwestie niet
Misschien moet de persoon in kwestie dan maar geen goudvissen nemen!
pi_33511019
Hi Jello,ik heb een paar jaar in een dierenwinkel gewerkt en weet uit ervaring dat de meeste goudvissen het niet lang uithouden in een kom.
Goudvissen verbruiken erg veel zuurstof, en een kom bied ze dat bij lange na niet. Wat je als basis regel kunt aanhouden is 10 liter stromend water per goudvis. Voor jou is dit moeilijk te halen omdat je nu eenmaal je kom al hebt.
Als je weer van plan bent om een goudvis te nemen zou ik er voor zorgen dat je er een lucht-pompje bij koopt. Deze zorgt voor stroming in het water en geeft tegelijkertijd heel veel luchtbelletjes.
Verder hoeft je ze niet iedere dag te voeren, om de dag is voldoende; ze eten hoofdzakelijk van de plantjes.

Even algemeen, een goudvis kan een leeftijd bereiken van 60 a 80 jaar, dit geeft aan dat hun leven niet optimaal benut wordt in een vissenkom. De meeste goudvissen in een vissenkom worden niet ouder dan een paar weken/maanden - en in enkele gevallen jaren.

Ik ken zelf iemand die een goudvis 12 jaar lang heeft gehad en die zat in een kom. Maar dat zijn meer uitzonderingen.
  donderdag 29 december 2005 @ 17:37:28 #13
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_33511280
quote:
Op donderdag 29 december 2005 17:25 schreef jeloo het volgende:
volgens de vrouw van de dierenwinkel zal het een ziekte zijn ofzo :p
de vrouw van de dierenwinkel is een dierenbeul en denkt alleen aan verkopen en omzet

Neem een aquarium of neem geen goudvissen!
Vi är Borg. Motstånd är meningslöst. Ni kommer att bli assimilerade!!
pi_33511421
quote:
Op donderdag 29 december 2005 17:37 schreef Prowl het volgende:

[..]

de vrouw van de dierenwinkel is een dierenbeul en denkt alleen aan verkopen en omzet

Neem een aquarium of neem geen goudvissen!
Klopt ik heb zelf jaren in een dierenwinkel gewerkt, maar ik kan je 1 advies geven, geloof niet in hun praatjes van dat het een ongelukje was. Ze willen je inderdaad gewoon verkopen, en of die vis 2 dagen later dood is, dat maakt hun echt niet uit...
pi_33511735
Een kom van 5 tot 8 liter. Zelfs als je daar "maar" één vis in stopt ben je achterlijk.

Niet doen!
pi_33530048
quote:
Op donderdag 29 december 2005 17:28 schreef Sebastiaan_2003 het volgende:
Hi Jello,ik heb een paar jaar in een dierenwinkel gewerkt en weet uit ervaring dat de meeste goudvissen het niet lang uithouden in een kom.
Goudvissen verbruiken erg veel zuurstof, en een kom bied ze dat bij lange na niet. Wat je als basis regel kunt aanhouden is 10 liter stromend water per goudvis. Voor jou is dit moeilijk te halen omdat je nu eenmaal je kom al hebt.
Als je weer van plan bent om een goudvis te nemen zou ik er voor zorgen dat je er een lucht-pompje bij koopt. Deze zorgt voor stroming in het water en geeft tegelijkertijd heel veel luchtbelletjes.
Verder hoeft je ze niet iedere dag te voeren, om de dag is voldoende; ze eten hoofdzakelijk van de plantjes.

Even algemeen, een goudvis kan een leeftijd bereiken van 60 a 80 jaar, dit geeft aan dat hun leven niet optimaal benut wordt in een vissenkom. De meeste goudvissen in een vissenkom worden niet ouder dan een paar weken/maanden - en in enkele gevallen jaren.

Ik ken zelf iemand die een goudvis 12 jaar lang heeft gehad en die zat in een kom. Maar dat zijn meer uitzonderingen.
Ah kijk dat zijn de tips dank je!
Ik zal mn best gaan doen om het leven van die vis wat beter te maken
In ieder geval het stromend water
pi_33530050
quote:
Op donderdag 29 december 2005 17:43 schreef Sebastiaan_2003 het volgende:

[..]

Klopt ik heb zelf jaren in een dierenwinkel gewerkt, maar ik kan je 1 advies geven, geloof niet in hun praatjes van dat het een ongelukje was. Ze willen je inderdaad gewoon verkopen, en of die vis 2 dagen later dood is, dat maakt hun echt niet uit...
Ik kreeg garantie op de vis dus om verkopen ging het niet
Maar in de dierenwinkel hebben ze tig aquaria die allemaal prop vol zitten, daar heeft
een visje ook niet zijn 10 liter stromend water
  vrijdag 30 december 2005 @ 15:13:01 #18
136830 Nenootje
severely detached
pi_33541792
quote:
Op vrijdag 30 december 2005 08:17 schreef jeloo het volgende:

[..]

Ik kreeg garantie op de vis dus om verkopen ging het niet
Maar in de dierenwinkel hebben ze tig aquaria die allemaal prop vol zitten, daar heeft
een visje ook niet zijn 10 liter stromend water
Nee, maar het is ook niet de bedoeling dat die vis de rest van z'n leven in de dierenwinkel doorbrengt Een dierenwinkel is over het algemeen een tijdelijke plaats, dus daarom zitten de dieren er soms krapjes bij.
Hoera, wat is het leuk dat ik besta.
pi_33541998
En bovendien heb jij geen zicht op het aantal goudvissen dat daar al dood gaat.
  vrijdag 30 december 2005 @ 15:27:54 #20
136830 Nenootje
severely detached
pi_33542377
Ja, dat ook nog. Ik hoor wel vaker van ex-dierenwinkelmedewerkers dat ze elke ochtend even de drijvende vissen uit de aquaria mochten plukken.
Hoera, wat is het leuk dat ik besta.
pi_33542692
Goudvissen zwemmen het liefst gewoon in een vijver, of een groot aquarium. Aangeraden is voor 1 goudvis 37 liter water. dus geen wonder dat ze in dat kleine kommetje doodgingen.......
pi_33742578
Hoeveel liter moet 1 goudvis nou? Ik heb hier al drie getallen voorbij zien komen en elke website zegt weer wat anders.
Tap tap tap
pi_33742683
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 20:48 schreef CherryLips het volgende:
Hoeveel liter moet 1 goudvis nou? Ik heb hier al drie getallen voorbij zien komen en elke website zegt weer wat anders.
Gewoon een plastic goudvis kopen, de 3de goudvis is inmiddels ook overleden (3 binnen een week(!)).
Een plastic visje siert deze kom nu
pi_33744618
Gek hè, na alles wat je nu wist hoe het niet moet.

Ben benieuwd wat je ervan vindt als domheid jouw je leven gaat kosten. Ik zou je de ervaring wel gunnen.
Eet eerlijk vlees!................Steun de jacht!
pi_33747317
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 21:38 schreef PåpårMøle het volgende:
Gek hè, na alles wat je nu wist hoe het niet moet.

Ben benieuwd wat je ervan vindt als domheid jouw je leven gaat kosten. Ik zou je de ervaring wel gunnen.
Inderdaad, ik had gehoopt dat je van mijn verhaal iets had op gestoken, maar blijkbaar niet. Jammer voor de vissen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')