abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 1 juni 2005 @ 21:31:35 #1
90169 Binnetie
-=Met Een Hamer Past Alles=-
pi_27557302
Vrijdag 27 mei heb ik op mijn verjaardag van mijn vriendin 2 goudvissen gekregen in een glazen plantenbak (zon cilinder van 35 cm doorsnede en 30 cm hoog). Er zitten genoeg plantjes in en het water is niet te warm (18 graden ongeveer). Alleen heb ik nog geen steentje op de bodem. Nu is er na 5 dagen al 1 vis overleden, vermoedelijk het mannetje want deze was heel klein terwijl beide vissen even oud zijn.

Wat kan er aan de hand geweest zijn dat er al zo snel eentje dood is? Ze krijgen elke 2 dagen een beetje voer (vertelde de vrouw in de dierenwinkel). Maar de 1 zegt elke dag een beetje de andere zegt 2 keer per dag voeren. Ik heb ergens gelezen dat goudvissen groepsdieren zijn en dat ze alleen niet lang leven, is dat zo?
Heeft iemand een paar tips hoe goudvissen het beste te houden zijn?
pi_27558730
Is je misschien ook iets opgevallen aan de helderheid van het water, dwz een iets wittige waas oid? Het kan zijn dat ondanks je weinige voeren er toch te veel nitriet in je water komt waardoor je dood gaan.
  woensdag 1 juni 2005 @ 22:11:26 #3
20572 Rino
wErkelijk
pi_27558891
Tegenwoordig zit er ook op goudvissen garantie. Je kunt dus van de dierenwinkel een nieuwe eisen. Zoals je beschrijft heb je namelijk wel goed voor hem gezorgd. Waarschijnlijk was hij al ziek toen je hem kreeg.

Vissen hoeven maar weinig te eten. Je kunt ze gerust zelfs om de dag voeren. Geef niet meer als ze in een keer opeten, anders eten ze te veel.
Het uitzicht hierboven is daar beneden....
  woensdag 1 juni 2005 @ 22:18:30 #4
90169 Binnetie
pi_27559171
quote:
Op woensdag 1 juni 2005 22:07 schreef idiotforaliving het volgende:
Is je misschien ook iets opgevallen aan de helderheid van het water, dwz een iets wittige waas oid? Het kan zijn dat ondanks je weinige voeren er toch te veel nitriet in je water komt waardoor je dood gaan.
Nitriet wordt veroorzaakt door het voer wat te lang in het water blijft liggen? En wat is normaal voor een goudvis qua grootte van de "kom"?
  woensdag 1 juni 2005 @ 22:29:54 #5
17698 nappel
raar menneke..
pi_27559660
quote:
Op woensdag 1 juni 2005 22:18 schreef Binnetie het volgende:

[..]

Nitriet wordt veroorzaakt door het voer wat te lang in het water blijft liggen? En wat is normaal voor een goudvis qua grootte van de "kom"?
Eigenlijk is het te klein, maar daar zullen anderen wel over beginnen..

Je zou kunnen proberen wat vaker het water te verversen, maar nooit alles in 1 keer.
Hoe vaker je ververst hoe vaker je de afvalstoffen en dus het giftige nitriet verdund..
Ong. 1/4 per week.
Wanneer je het mis ziet gaan kun je meer water verversen.

Je kunt overwegen een filtertje erin te hangen of zelfs gaan werken met een extern filter.
Plantjes zijn altijd goed.
Kopen ze dure kunstmest, maar als de hond in de tuin schijt doen ze moeilijk..
  woensdag 1 juni 2005 @ 23:51:47 #6
120479 DoctorBeat
Yes, The Rebel, The Rebel !!!
pi_27562504
Goudvissen horen niet in een kom of "plantenbak"

Een goudvis hoort eigenlijk een behoorlijk uitgerust aquarium te hebben.
Minimum 80x30x40 is ideaal. Ook een filter is zeker aan te raden (of tenminste een luchtpompje).

Best laat je het aquarium, na het vullen, ook een weekje of 3 zonder vissen staan. Zo krijgen waardevolle bacterieën de kans zich te vermeerderen. (Het zijn deze bacterieën die later het nitriet in het water zullen afbreken tot nitraten.

Dit is een restproduct en krijg je uit het water door om de 2 a 3 weken de helft van het water te verversen.

Goudvissen hou je ook best in een groepje van een stuk of 5 a 6. Elke dag voeren (niet meer dan ze in 2 minuten opkunnen) en zorgen voor wat zuurstofplantjes in je bak zoals waterpest of hoornblad.

Suc6 !

[ Bericht 76% gewijzigd door DoctorBeat op 01-06-2005 23:56:59 ]
  donderdag 2 juni 2005 @ 18:50:06 #7
90169 Binnetie
pi_27585181
Plantjes heb ik er genoeg in, dat zit wel goed, maar hoeveel kost zon aquarium ongeveer?
  donderdag 2 juni 2005 @ 19:23:08 #8
17698 nappel
raar menneke..
pi_27585933
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 18:50 schreef Binnetie het volgende:
Plantjes heb ik er genoeg in, dat zit wel goed, maar hoeveel kost zon aquarium ongeveer?
Jammer genoeg kost een beetje aquarium best veel..
..maar wanneer je even op marktplaats naar een 2ehandsje kijkt, vind je er genoeg voor heel weinig!

Je moet wel opletten dat er geen (of weinig) krasjes op het glas zitten,
hoewel krasjes in het begin bijna niet opvallen, worden deze op den duur erg vervelend.

Meestal worden ze aangeboden met filter en al..
..ook een verwarming, maar die heb je niet nodig bij goudvissen, maar in de toekomst wil je misschien overstappen naar guppen of andere vissen?
Kopen ze dure kunstmest, maar als de hond in de tuin schijt doen ze moeilijk..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')