abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33600536
Tja, je kunt je afvragen waarom er uberhaupt nog discussies gevoerd worden of evolutie wel of niet bestaat. Het lijkt mij inmiddels duidelijk.
pi_33600780
quote:
Op zondag 1 januari 2006 13:58 schreef FuifDuif het volgende:
Tja, je kunt je afvragen waarom er uberhaupt nog discussies gevoerd worden of evolutie wel of niet bestaat. Het lijkt mij inmiddels duidelijk.
Ach, er zijn blijkbaar een hoop mensen bij wie het nog niet duidelijk is. En zoals je over jezelf al aangaf ben jij inmiddels van mening verandert. Daarmee heeft de discussie dus ook zin.

Prettig nieuwjaar trouwens.
Nothing in biology makes sense, except in the light of evolution. (Theodosius
Dobzhansky 1900-1975).
pi_33601130
tvp en een gelukkig nieuwjaar
pi_33601406
quote:
omdat het anderen ook wel duidelijk lijkt , maar het is inderdaad wat vreemd.

Evolutie: Goed beschreven theorie + Aantoonbaar op kleine schaal (en dmv extrapolatie is grote schaal niet moeilijk) + Rudimentaire organen + Talloze Fossielen + wiskundige aantoonbaarheid van het mechanisme (evolutionaire algorithmes) + Enorme acceptatie + Kweken/fokken bestaat + AIDS en andere supersnel evoluerende viri bestaan + etc

en vooral de dmv evolutie logisch verklaarbare verschijnselen in de natuur (KIJK EENS OM JE HEEN!):
Pooldieren zijn wit: lichte dieren waren moeilijker te zien (hazen konden makkelijker vluchten en ijsberen vielen minder snel op) dus ze hadden betere overlevingskansen en uit eindelijk zijn alleen de lichtste dieren overgebleven. Walrussen hadden niet echt iets aan 'wit zijn'. Ze liggen met grote groepen bij elkaar en kunnen niet snel over het ijs vluchten. Zij halen hun overlevingskansen uit hun gewicht (blubber) en hun tanden, die zijn dan ook goed ontwikkeld. Zelfs voor een ijsbeer kan een volwassen walrus dodelijk zijn.

Antilopes en jachtluipaarden kunnen hard rennen: Antilopes die niet hard genoeg rennen worden gepakt door het jachtluipaard, alleen de antilopes die hard genoeg rennen overleven en planten zich voort. Eveneens krijgen alleen de jachtluipaarden (en hun kinderen) die hard genoeg rennen te eten.

Vissen in ondergrondse meren zijn blind: Als het totaal geen rol meer speelt of je wel of niet iets ziet zijn je ogen geen basis meer voor natuurlijke selectie en dus overgeleverd aan de 'willekeur' van kruisingen en mutaties. Nu kan het dat door stom toeval hun ogen beter worden, hier hebben ze verder vrij weinig aan bij gebrek aan selectie kan dit binnen enkele generaties weer omkeren. Denkend aan de vele manieren waarop onze ogen slechter kunnen worden (en het kleine aantal manieren waarop ze beter kunnen worden) is het niet vreemd dat ogen die overgeleverd zijn aan willekeur eigenlijk alleen maar slechter kunnen worden (probeer eens wat willekeurige letters door een tekst heen te zetten om het idee te begrijpen) en uiteindelijk niet meer functioneren maar wel nog rudimentair aanwezig zijn.

Aan de andere kant kan gevoeligheid van de ogen wel van pas komen, als bepaalde vissen beter hun weg kunnen vinden doordat ze met hun ogen kunnen voelen waar ze heen gaan zullen die vissen betere overlevingskansen krijgen. Elke generatie zullen vissen met gevoeligere ogen overleven en voortplanten en uiteindelijk worden de ogen een nieuw gevoelsorgaan.

ID: Ja, dat kan wel wezen, maar 't is niet zo.

Overigens hebben vissen nauwelijks gevoelige ogen ivm waterdichtheid, maar ik probeer de logica en de denkwijze die achter evolutie schuilt duidelijk te maken. Je hoeft voor evolutie helemaal niet veel te weten. Argumenten in de trent van: ga maar eens een boek lezen doen niet ter zake. Het gaat om het begrijpen van het mechanisme.

Nog even dit: Evolutie theorie gaat niet over het ontstaan van het leven en ID is wel wetenschap.
Jaja...
pi_33601762
ID-aanhangers zeggen vaak dat de evolutietheorie zo'n amorele leer is, maar volgens mij is dat helemaal niet zo. Het feit dat altruisme gewoon ontstaan is door de omstandigheden, laat zien hoe vergankelijk het is, en hoe belangrijk het is dat we naastenliefde koesteren. Mensen worden passiever wanneer ze denken dat een god ieder mens automatisch een altruistisch gen heeft ontworpen, en menen dus dat naastenliefde vanzelfsprekend is.
  zondag 1 januari 2006 @ 15:43:57 #186
17928 averty
Retroactief ziener
pi_33603063
quote:
Omdat er mensen zijn met een agenda, die het niet uitmaakt of dingen onduidelijk zijn, als het maar onduidelijkheid is die van hun god komt.
"Belief in that which reason denies is associated with steadfastness and courage, while skepticism is often identified with cynicism and weak character".
  zondag 1 januari 2006 @ 16:21:36 #187
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_33603817
Jammer dat de wetenschappers niet in staat zijn het ontstaan van het leven te verklaren. Zolang ze dit niet kunnen is die theorie wat mij betreft niet reëel.

En wat die rudimentaire organen betreft, die lijst wordt steeds kleiner het is meer de onkunde dan dat die organen daadwerkelijk rudimenair zouden zijn, zie bv. de amandelen.

²
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
  zondag 1 januari 2006 @ 16:25:27 #188
100054 Quarks
little Eiffel! little Eiffel!
pi_33603880
quote:
Op zondag 1 januari 2006 16:21 schreef BansheeBoy het volgende:
Jammer dat de wetenschappers niet in staat zijn het ontstaan van het leven te verklaren. Zolang ze dit niet kunnen is die theorie wat mij betreft niet reëel.

En wat die rudimentaire organen betreft, die lijst wordt steeds kleiner het is meer de onkunde dan dat die organen daadwerkelijk rudimenair zouden zijn, zie bv. de amandelen.

²
7. Evolution cannot explain how life first appeared on earth.

The origin of life remains very much a mystery, but biochemists have learned about how primitive nucleic acids, amino acids and other building blocks of life could have formed and organized themselves into self-replicating, self-sustaining units, laying the foundation for cellular biochemistry. Astrochemical analyses hint that quantities of these compounds might have originated in space and fallen to earth in comets, a scenario that may solve the problem of how those constituents arose under the conditions that prevailed when our planet was young.

Creationists sometimes try to invalidate all of evolution by pointing to science's current inability to explain the origin of life. But even if life on earth turned out to have a nonevolutionary origin (for instance, if aliens introduced the first cells billions of years ago), evolution since then would be robustly confirmed by countless microevolutionary and macroevolutionary studies.

Eerst lezen voordat je dit soort claims maakt.
* 11:15, restate my assumptions: 1. Mathematics is the language of nature. 2. Everything around us can be represented and understood through numbers. 3. If you graph these numbers, patterns emerge. Therefore: There are patterns everywhere in nature.*
pi_33604370
quote:

²
Omdat aardappelen in de grond groeien geloof je niet dat appels aan bomen hangen?

Ik kan er niets van maken...

....ik probeer het nog een keer...
quote:
Jammer dat de wetenschappers niet in staat zijn het ontstaan van het leven te verklaren.
Vind ik altijd een erg flinke stelling, maar de huidige wetenschap kan inderdaad geen sluitende verklaring geven.
quote:
Zolang ze dit niet kunnen is die theorie wat mij betreft niet reëel.
Omdat ze het ontstaan van het leven niet kunnen verklaren is de evolutietheorie niet reëel!? Wat nog meer niet? Waarom trek je deze conclusie? Is zwaartekracht ook niet reëel omdat de relativiteitstheorie niet klopt met de quantummechanica?

Ik quote mezelf maar even (het zou een goed idee zijn de rest van de post ook te lezen): "Nog even dit: Evolutie theorie gaat niet over het ontstaan van het leven."
quote:
Lijst wordt steeds kleiner? Welke lijst? Ik heb nog steeds een staartbeen, paarden nog steeds een overbodig scheenbenen en ik heb geen amandelen, maar wat heeft dat met onkunde te maken? Had ik moeten leren hoe ik mijn amandelen moest gebruiken?

[ Bericht 22% gewijzigd door Tybris op 01-01-2006 17:02:45 ]
Jaja...
pi_33604707
Hebben hier trouwens toevallig personen vanochtend Buitenhof gekeken? Was een discussie tussen drie ID'ers en drie evolutionisten (waaronder Dijkgraaf). Zeer interessant!
  zondag 1 januari 2006 @ 17:15:47 #191
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_33604953
quote:
Op zondag 1 januari 2006 17:06 schreef FuifDuif het volgende:
Hebben hier trouwens toevallig personen vanochtend Buitenhof gekeken? Was een discussie tussen drie ID'ers en drie evolutionisten (waaronder Dijkgraaf). Zeer interessant!
Was een goeie discussie inderdaad.

En wederom viel het me tegen met welke argumenten de ID'ers aankwamen.
'Nuff said
pi_33605141
quote:
Op zondag 1 januari 2006 17:15 schreef Doffy het volgende:
Was een goeie discussie inderdaad.

En wederom viel het me tegen met welke argumenten de ID'ers aankwamen.
Ja, zeg dat wel. Maar ik vond het vooral interessant voor mijn eigen beleving, omdat nog niet zo lang geleden ik mij zou hebben geschaard achter die ID'ers. Op een gegeven moment ging het over het idee op welke manier sociaal gedrag als naastenliefde en altruïsme zich vanuit een evolutionair beginsel ontwikkeld zouden kunnen hebben en toen reageerde die ID'er (met die zwarte baard) met de opmerking "maar dat is uw visie, maar hoeft niet waar te zijn" (zoiets in ieder geval) en toen reageerde hij (en daarmee komt eigenlijk de essentie): "oke, prima, geef mij maar een betere verklaring dan." Dàt is het hele punt en dat heb ik voorheen nooit gezien.
pi_33605173
Trouwens, ik vraag mij af met welke argumenten de ID'ers in een dergelijke discussie uberhaupt zouden kunnen komen.
pi_33605203
quote:
Op zondag 1 januari 2006 17:06 schreef FuifDuif het volgende:
Het wordt morgen om 13:45 herhaald op Nederland 1

(zie ook http://www.vpro.nl/programma/buitenhof/afleveringen/25203667/)
Jaja...
  zondag 1 januari 2006 @ 18:14:12 #195
28662 roobje
Invisible Pink Unicorn
pi_33606181
quote:
Op zondag 1 januari 2006 17:25 schreef Tybris het volgende:

[..]

Het wordt morgen om 13:45 herhaald op Nederland 1

(zie ook http://www.vpro.nl/programma/buitenhof/afleveringen/25203667/)
Ik ga kijken
"Religion. A daughter of Hope and Fear, explaining to Ignorance the nature of the Unknowable."
Ambroce Bierce
  zondag 1 januari 2006 @ 18:30:14 #196
27698 Doffy
pi_33606445
quote:
Op zondag 1 januari 2006 17:23 schreef FuifDuif het volgende:
Ja, zeg dat wel. Maar ik vond het vooral interessant voor mijn eigen beleving, omdat nog niet zo lang geleden ik mij zou hebben geschaard achter die ID'ers. Op een gegeven moment ging het over het idee op welke manier sociaal gedrag als naastenliefde en altruïsme zich vanuit een evolutionair beginsel ontwikkeld zouden kunnen hebben en toen reageerde die ID'er (met die zwarte baard) met de opmerking "maar dat is uw visie, maar hoeft niet waar te zijn" (zoiets in ieder geval) en toen reageerde hij (en daarmee komt eigenlijk de essentie): "oke, prima, geef mij maar een betere verklaring dan." Dàt is het hele punt en dat heb ik voorheen nooit gezien.
Ik was onder de indruk van Pieter Drenth. Ik vond dat hij zeer goed verwoordde hoe en waarom religie en wetenschap gescheiden dienen te zijn en te blijven, en dat ID die voorwaarde in feite schendt.
'Nuff said
pi_33606567
quote:

²
wetenschappers hebben een aantal mogelijk scenario's op papier gezet waarin wordt verklaard hoe leven uit anorganisch materiaal kan zijn ontstaan. Daar is niks mystieks of goddelijks me gepaard gegaan. voor een goed en leesbaar overzicht hierover (ook van enkele andere wetenschappelijk topics) raad ik je aan eens het boek "verloren paradigma's" van John L.Casti te lezen. Dit boek zullen ze vast wel bij jou bibliotheek hebben.
pi_33606656
quote:
Op zondag 1 januari 2006 18:30 schreef Doffy het volgende:

[..]

Ik was onder de indruk van Pieter Drenth. Ik vond dat hij zeer goed verwoordde hoe en waarom religie en wetenschap gescheiden dienen te zijn en te blijven, en dat ID die voorwaarde in feite schendt.
Ja inderdaad! Maar ik vind het zo gek dat ik zelf in een zeer korte tijd heel anders tegen deze zaken aan ben gaan kijken. In het begin heb ik ook letterlijk gezegd: "je kunt uitgaan van een ontwerper, net zoals je uit kunt gaan van geen ontwerper." Dit lijkt op zich misschien logisch, gezien vanuit hetzelfde startpunt, maar dat is het niet. De aanname van een ontwerper is namelijk onzinnig, omdat het niets bijdraagt! Zeker niet wanneer je die ontwerper niet definieert. Wat stelt het dan nog voor?
  zondag 1 januari 2006 @ 18:54:08 #199
27698 Doffy
pi_33606934
quote:
Op zondag 1 januari 2006 18:40 schreef FuifDuif het volgende:
Ja inderdaad! Maar ik vind het zo gek dat ik zelf in een zeer korte tijd heel anders tegen deze zaken aan ben gaan kijken. In het begin heb ik ook letterlijk gezegd: "je kunt uitgaan van een ontwerper, net zoals je uit kunt gaan van geen ontwerper." Dit lijkt op zich misschien logisch, gezien vanuit hetzelfde startpunt, maar dat is het niet. De aanname van een ontwerper is namelijk onzinnig, omdat het niets bijdraagt! Zeker niet wanneer je die ontwerper niet definieert. Wat stelt het dan nog voor?
Ik ben blij dat je het licht gezien hebt, Fuif. Of juist geen licht, natuurlijk

Maar je hebt gelijk. Dat is ook wat ik zo goed vond aan Drenth: hij, als gelovig christen, gaf mooi de ontwikkeling weer die een gelovig wetenschapper (of zelfs een hele universiteit) (heeft) moet(en) ondergaan: van een door religieuze tradities en wetten gedicteerd wereldbeeld naar een open wereldbeeld waarin objectiviteit moet worden nagestreefd in plaats van het gehoorzamen aan enig heilig boek; en dat doen zonder je geloof te verliezen - dat vind ik knap en bewonderenswaardig. Daarom was hij ook degene die de discussie uit kon tillen boven het suffige 'welles-nietes'.
'Nuff said
  zondag 1 januari 2006 @ 19:13:32 #200
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_33607294
Weet iemand toevallig of die aflevering nog ergens te streamen is?
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
  zondag 1 januari 2006 @ 19:14:57 #201
27698 Doffy
pi_33607320
quote:
Op zondag 1 januari 2006 19:13 schreef ATuin-hek het volgende:
Weet iemand toevallig of die aflevering nog ergens te streamen is?
Ja, hier dus
'Nuff said
  zondag 1 januari 2006 @ 19:19:13 #202
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_33607426
Oh wacht ik had verder door moeten spoelen Thx
Onikaan ni ov dovah
  zondag 1 januari 2006 @ 19:21:48 #203
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_33607473
quote:
Op zondag 1 januari 2006 19:19 schreef ATuin-hek het volgende:
Oh wacht ik had verder door moeten spoelen Thx
Ej nee toch niet.. Ik krijg een hoop geblaat of Afganistan. Waar in de aflevering zou het ongeveer moeten zitten?
Onikaan ni ov dovah
  zondag 1 januari 2006 @ 19:22:47 #204
27698 Doffy
pi_33607495
quote:
Op zondag 1 januari 2006 19:21 schreef ATuin-hek het volgende:
Ej nee toch niet.. Ik krijg een hoop geblaat of Afganistan. Waar in de aflevering zou het ongeveer moeten zitten?
Dezelfde aflevering. Eerst een interview met Couzy over Afganistan (20 minuten ofzo?), daarna bijna een uur lang ID.
'Nuff said
pi_33607498
quote:
Op zondag 1 januari 2006 19:21 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Ik weet het niet, ik viel pas 10 minuten voor het einde in helaas (ik ga de hele discussie nog bekijken), maar volgens mij was het het laatste item, dus dan zal het ergens aan het einde moeten zijn.
pi_33607515
quote:
Op zondag 1 januari 2006 19:22 schreef Doffy het volgende:

[..]

Dezelfde aflevering. Eerst een interview met Couzy over Afganistan (20 minuten ofzo?), daarna bijna een uur lang ID.
Een uur lang?!?!?! Wow! Ik dacht dat ik slechts 5 minuten gemist had ofzo. Nou dan ga ik zeker die hele discussie nog kijken!
  zondag 1 januari 2006 @ 19:24:23 #207
27698 Doffy
pi_33607533
Nou ja, misschien was het 3 kwartier, maar het was in ieder geval de moeite waard
'Nuff said
  zondag 1 januari 2006 @ 19:24:54 #208
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_33607550
quote:
Op zondag 1 januari 2006 19:22 schreef Doffy het volgende:

[..]

Dan heb ik een andere stream. Dat hele ding is maar 55:59
Onikaan ni ov dovah
  zondag 1 januari 2006 @ 19:26:31 #209
27698 Doffy
pi_33607589
quote:
Op zondag 1 januari 2006 19:24 schreef ATuin-hek het volgende:
Dan heb ik een andere stream. Dat hele ding is maar 55:59
Het lijkt inderdaad (nog) een andere stream te zijn. Er staat ook naast dat de aflevering vanaf plusminus 19.00u beschikbaar is, en het is nog maar 19.25 nu...
'Nuff said
pi_33608775
Buitenhof was interessant inderdaad. Cees Dekker vond ik vervelend.
  zondag 1 januari 2006 @ 20:28:44 #211
71624 pomtiedom
Shadow Soldier
pi_33609027
quote:
Op zaterdag 31 december 2005 10:17 schreef Kogando het volgende:
Reeds jaren lang worden wij door de media bestookt met het idee dat al het leven door toeval en evolutie is ontstaan. Hieronder zullen we even enkele getallen aan dit toeval proberen te kleven en daar onze conclusies uit trekken.

Men beweert: 'dat men grote delen van het pad naar het leven heeft kunnen nabootsen'. Dit is sterk overdreven. Waar het in zulke uitspraak over gaat is waarschijnlijk onder andere het onderzoekswerk van Stanley Miller, dat nog steeds niet verder staat dan bij de eerste proefnemingen die gebeurden in 1953, en waar de onderzoeker zelf ten einde raad is. Het resultaat, dat met de huidige stand van zaken kan behaald worden, is nog steeds zeer ver van enig leven. Het enige wat wordt geproduceerd is een aantal simpele aminozuren (lang niet alle 20 die in het leven op aarde voorkomen) en een hele reeks gifstoffen die het leven onmogelijk maken.

De volgende stap op weg naar het leven is het verbinden van deze aminozuren tot bouwstenen van een levend wezen: eiwitten. De mens bezit ong. 100.000 verschillende eiwitten die als katalysator dienen. Een katalysator is een stof die chemische reacties tot stand laat komen onder andere (meestal gemakkelijkere) omstandigheden, dan waardoor het zonder deze stof zou gebeuren. Zo is in ons lichaam bijvoorbeeld de verbranding van koolstof tot CO2 geen verbranding zoals wij kennen maar de chemische reactie gebeurt met behulp van een katalysator bijna op lichaamstemperatuur. Met behulp van deze katalysatoren worden deze processen tevens ook beheerst.

De evolutietheorie wil dat deze katalysatoren door toeval zijn ontstaan. Hoe groot is de kans hiervoor? (Een citaat uit de cursus 'Inleiding tot de biochemie' van J. Van der Veken MD 1994-1995, blz. 26) Veronderstel dat we bijvoorbeeld een eiwit willen vormen uit 15 (van de 20 bij de mens gebruikte) verschillende aminozuren en dat de lengte van het eiwit 400 aminozuren lang is. Dan zijn er wiskundig 15400 mogelijkheden. Dit is ongeveer gelijk aan 10470. In gewicht uitgedrukt zou het totaal van de mogelijk verschillende eiwitten 10448kg wegen... Dit terwijl de totale massa van ons heelal (totnogtoe gekend) geschat wordt op 1052 kg.

Dit voorbeeld is niet uit de lucht gegrepen: hemoglobine bv. is een molecule die uit 574 aminozuurschakels bestaat. De keuze voor die schakels wordt gemaakt uit 20 aminozuren en de kans om zulke molecule per toeval te maken is 1 op 20574 (= 4,6*10744). U begrijpt onmiddellijk dat dit getal nog veel waanzinniger is dan hetgeen hierboven is uitgewerkt. Namelijk voluit geschreven is dat:

1 kans op 4.600.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.
000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.
000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.
000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000

Maar u kan denken: er moeten toch 100.000 verschillende aminozuren gemaakt worden! Dat is zo, in dat geval is de kans van 1 op 4,6 x 10744 terug gebracht met een factor 100.000 (er mogen dan 5 nullen weg in het immense getal hierboven = 4,6 x 10739), doch die 100.000 aminozuren moeten dan nog elk op de juiste plaats terechtkomen, en dat is ook niet zo simpel: de kans hiervoor is 100.000! Ook dit is weer een getal dat ons voorstellingsvermogen (en de capaciteit van vele rekenmachines) te boven gaat: 170! = 7.26 x 10306

Graag zou ik toch nog 1 stap verder gaan: het menselijk DNA is opgebouwd uit 4 basismoleculen en de lengte ervan kan variëren van ong. 100.000 tot 1.000.000 bouwstenen. De kans om zulke molecule per toeval te bouwen (aan de hand van de 4 bouwstenen) is 1 op 4¹ººººº tot 1 op 4¹ºººººº wat betekent: 1 op 10.600.000 tot 1 op 106.000.000.

Ter informatie: het aantal atomen in het heelal wordt geschat op 1080.
Dat is niets vergeleken met de ware grote en leeftijd van het heelal in samenwerking met de toevalsfactor en de natuurkundige wetten.,
I mean no harm
  zondag 1 januari 2006 @ 20:29:29 #212
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_33609042
quote:
Op zondag 1 januari 2006 14:33 schreef Tybris het volgende:
ID is wel wetenschap.
Gaan we weer

Nogmaals dan maar weer de vraag: waarom?
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  zondag 1 januari 2006 @ 20:37:14 #213
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_33609211
De juiste stream staat er ondertussen.
Onikaan ni ov dovah
  zondag 1 januari 2006 @ 20:40:11 #214
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_33609276
Denk dat ondertussen toch wel afdoende aangetoond is dat ID niet wetenschappelijk is...
Onikaan ni ov dovah
  zondag 1 januari 2006 @ 20:53:23 #215
11907 IntroV
Veel voor weinig
pi_33609536
Die twee mannen in Buitenhof (Dekker en Meesers ? ) hebben toch geen enkel argument gegeven VOOR ID, of heb ik 't nou mis?

Wel riepen ze af en toe wat filosofisch geouwehoer en wat over gaten in de evolutietheorie.

Zwak verhaal van die twee.
  zondag 1 januari 2006 @ 20:57:02 #216
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_33609617
Damn stream is nogal brak..
Onikaan ni ov dovah
  zondag 1 januari 2006 @ 22:55:43 #217
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_33612671
quote:
Op zondag 1 januari 2006 18:14 schreef roobje het volgende:

[..]

Ik ga kijken
ik ook
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
  zondag 1 januari 2006 @ 23:00:07 #218
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_33612802
quote:
Op zondag 1 januari 2006 20:53 schreef IntroV het volgende:
Die twee mannen in Buitenhof (Dekker en Meesers ? ) hebben toch geen enkel argument gegeven VOOR ID, of heb ik 't nou mis?

Wel riepen ze af en toe wat filosofisch geouwehoer en wat over gaten in de evolutietheorie.

Zwak verhaal van die twee.
Met de eventuele incompletie van een theorie bewijzen dat jouw theorie goed is... Dat doen ze...

Dekker was toch een beetje van ID af? Hij vond toch dat ID geen weenschap is?
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
pi_33614607
quote:
Op zondag 1 januari 2006 20:29 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Gaan we weer

Nogmaals dan maar weer de vraag: waarom?
Het is een hypothese. Als hypothesen geen onderdeel meer zijn van wetenschap hebben we in de wiskunde nogal een probleem.
Jaja...
  maandag 2 januari 2006 @ 00:12:59 #220
11907 IntroV
Veel voor weinig
pi_33614764
Ik snap trouwens niet dat 't zo moeilijk is om te snappen dat uit iets relatief simpel iets veel moeilijkers en mooiers kan ontstaan. Zeker niet als je bedenkt dat er ondertussen 13,7 miljard jaar is verstreken sinds de Big Bang.

Het kost de natuur tenslotte maar 9 maanden om van een simpele zaadcel en een eicel een flink levend wezen te maken.
pi_33615105
quote:
Op zondag 1 januari 2006 23:00 schreef One_of_the_few het volgende:

[..]
Dekker was toch een beetje van ID af? Hij vond toch dat ID geen weenschap is?
Dan kan hij z'n boek ook wel in de prullenbak flikkeren.

En dan is hij ook geen vriendjes meer met Knevel en Van der Hoeve.
  maandag 2 januari 2006 @ 00:43:27 #222
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_33615348
quote:
Op maandag 2 januari 2006 00:12 schreef IntroV het volgende:
Ik snap trouwens niet dat 't zo moeilijk is om te snappen dat uit iets relatief simpel iets veel moeilijkers en mooiers kan ontstaan. Zeker niet als je bedenkt dat er ondertussen 13,7 miljard jaar is verstreken sinds de Big Bang.
Bestaat tijd wel ?
Wie zegt dat er tijd moet bestaan of al is afgelegd. ?
Ik kan net zo makelijk zeggen dat de Big Bang zojuist heeft plaatsgevonden of door een schepper is ontstaan.
quote:
Where does the time go? Independent physicist Barbour presents an unusual alternate to the standard way of viewing the four-dimensional universe (three spatial dimensions and time), beginning with how our perception of time is formed. Time, he says, does not exist apart from events: the motions of the sun and the stars, the mechanical movement of a clock. Rather than truly feeling the passing of time, we merely note changes in our surroundings, described by the author as a series of "Nows," like frames of a motion picture. Not only do Nows exist for the events that actually occur, but a large number of Nows represent alternate possibilities, inhabiting a land called Platonia. Which Nows become our perceived reality? The rule of thumb Barbour gives is, "only the probable is experienced." In the "macro" world, the author addresses determinism, Newtonian mechanics and the second law of thermodynamics as they relate to his theory of Nows. In the quantum mechanical realm, he ties his theory of time to the Schrodinger Equation in its various forms. Throughout, the author accompanies his theories not with complex equations but rather with elegant (if sometimes convoluted) diagrams. If these theories sound intriguing, readers already familiar with the Wheeler-DeWitt and Schrodinger equations, eigenstates and wave functions may appreciate this unique perspective. Ultimately, however, Barbour's attempts to "simplify" physics, in particular quantum mechanics, will confuse as many readers as they enlighten.
De universele Feigenbaum constante
quote:
Kan mij iemand uitleggen waarom alle 1-D dimensionele niet lineaire systemen deze constante bezitten. Met andere woorden, alle niet lineaire 1 dimensionale systemen (zowel mechanisch als in de natuur) werken met dit basis getal. Het is een soort van getal van napier (lees : e), maar de Feigenbaum constante is geldig voor alle denkbare niet lineaire systemen (waaronder dus ook evolutie !!)
quote:
It is not known if the Feigenbaum constant delta is algebraic, or if it can be expressed in terms of other mathematical constants (Borwein and Bailey 2003, p. 53).
Noem het maar een goddelijke constante (God of the gaps) waarmee leven (zoals wij dit nu kennen) mogelijk is.

[ Bericht 16% gewijzigd door Drugshond op 02-01-2006 00:52:44 ]
  maandag 2 januari 2006 @ 00:53:39 #223
11907 IntroV
Veel voor weinig
pi_33615596
quote:
Op maandag 2 januari 2006 00:43 schreef Drugshond het volgende:

Bestaat tijd wel ?
Open daar eens een nieuw topic voor. Het is namelijk niet echt relevant voor deze discussie.
  maandag 2 januari 2006 @ 01:02:54 #224
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_33615787
quote:
Op maandag 2 januari 2006 00:53 schreef IntroV het volgende:
Open daar eens een nieuw topic voor. Het is namelijk niet echt relevant voor deze discussie.
Ik wil alleen de perceptie scherp zetten, van wat verklaarbaar is of niet.
Tientallen postings gezever over toeval (zonder recursief gedrag) is ook niet relevant voor de hoofdvraag.
- Wat is de bron van het leven ? -

Hoe kijk je tegen leven aan, als tijd een pseudo factor lijkt te zijn. Waarmee onze perceptie waarmee we dingen zien of ervaren middels een ander referentiekader fundamenteel onjuist is.

Vanuit een andere waarnemingshorizon kan men komen tot andere inzichten. In dat opzicht is alle onderzoek (ID-theorie) naar de grondbouwstenen van het leven (en bifurcaties, tot de volgende soort). altijd een leuke aanwinst.

De conclusies die deze (pseudo) wetenschappers nu hebben gemaakt is wel heel erg voorbarig. Maar hun onderzoek verdient zeker een kans.
pi_33619940

Waar komt die aanname vandaan dat het verval van C-14 opeens vertwaalfvoudigd?
pi_33619978
quote:
Op maandag 2 januari 2006 01:02 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Ik wil alleen de perceptie scherp zetten, van wat verklaarbaar is of niet.
Tientallen postings gezever over toeval (zonder recursief gedrag) is ook niet relevant voor de hoofdvraag.
- Wat is de bron van het leven ? -
Die topic gaat over evolutietheorie, niet over het ontstaan van leven. We zien veel relevante processen op moleculair niveau, maar hoe het op aarde precies tot stand is gekomen is slechts speculatie. Het maakt niet uit of je gelooft dat aliens het hebben neergezet, dat god moest niezen, dat het met een meteoriet kwam vanaf een plek waar het ontstaan van leven logisch zou zijn of dat het gewoon hier op aarde volledig door chemie tot stand is gekomen, evolutietheorie gaat over de totstandkoming van soorten en die geldt voor allemaal. Waar het ID aanhangers om gaat is dat de mens een 'goddelijke' creatie is want dat staat zo in hun kinderboekje. Ik zal de laatste zijn die zegt dat het geen wetenschap is, maar overbodige wetenschap is het wel.

Als ID een zinvolle bijdrage wil leveren aan de theoriën over het ontstaan van het leven (waar weinig uitsluitsel over bestaat) is dat prima. Het is bijvoorbeeld niet onzinnig om te denken dat er eerder intelligente levensvormen waren die moleculair erg dom gebouwd waren, maar wel intelligent genoeg om een 'mooiere' levensvorm te bouwen. Als je dit een paar generaties doorzet zou je op de perfect ogende aardse levensvormen kunnen komen. Op die manier ontstaat een evolutie op hoger niveau die ID aanhangers misschien zouden kunnen accepteren.
Jaja...
pi_33620010
quote:
Op maandag 2 januari 2006 11:10 schreef WAT het volgende:
[afbeelding]

god greep in
Jaja...
  maandag 2 januari 2006 @ 11:34:33 #228
27698 Doffy
pi_33620364
Tybris, waarom noem jij ID wél wetenschap?
'Nuff said
  maandag 2 januari 2006 @ 12:22:35 #229
28662 roobje
Invisible Pink Unicorn
pi_33621501
quote:
Op maandag 2 januari 2006 11:10 schreef WAT het volgende:
[afbeelding]

Volgens mij door de zondvloed
"Religion. A daughter of Hope and Fear, explaining to Ignorance the nature of the Unknowable."
Ambroce Bierce
  maandag 2 januari 2006 @ 14:35:32 #230
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_33625400
Nou was een beetje jammer zeg.. Het enige echte argument voor ID wat ik er in kon ontdekken was de vraag waar informatie vandaan komt. Beetje jammer dat het vooral een geloofsdiscussie werd. (buitenhof dus voor de duidelijkheid)
Onikaan ni ov dovah
  maandag 2 januari 2006 @ 14:41:49 #231
28662 roobje
Invisible Pink Unicorn
pi_33625607
Ik vond het ook een teleurstelling. Ik had het idee dat sommigen wel een goed punt wouden maken maar dat ze niet uit konden spreken. Ik geloof dat mevr. Duchateau op een gegeven moment duidelijk wou maken dat complexiteit afhankelijk is van de waarnemer, helaas kwam het er niet zo goed uit en kon ze niet uitspreken. Maar dat is natuurlijk wel een heel goed punt en een denkfout van Dekker en Meester. Iets wat we nu zijn als complex wordt over 100 jaar misschien wel als knutselwerkje op de basisschool gemaakt. Niemand zal ooit een goede definitie van complexiteit kunnen geven of een duidelijke formule kunnen opstellen waarmee je kan bepalen of iets complex is.
Ambroce Bierce
pi_33625616
quote:
Op maandag 2 januari 2006 11:34 schreef Doffy het volgende:
Tybris, waarom noem jij ID wél wetenschap?
quote:
Op maandag 2 januari 2006 00:05 schreef Tybris het volgende:
Het is een hypothese. Als hypothesen geen onderdeel meer zijn van wetenschap hebben we in de wiskunde nogal een probleem.
Daarbij zijn er ook nog mensen die proberen de hypothese aan te tonen. Ik zou je applaudiseren als je mij iets kan geven wat meer met wetenschap te maken heeft.

[ Bericht 7% gewijzigd door Tybris op 02-01-2006 14:50:04 ]
Jaja...
  maandag 2 januari 2006 @ 14:55:24 #233
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_33626064
quote:
Op maandag 2 januari 2006 14:42 schreef Tybris het volgende:

[..]

[..]

Daarbij zijn er ook nog mensen die proberen de hypothese aan te tonen. Ik zou je applaudiseren als je mij iets kan geven wat meer met wetenschap te maken heeft.
Nou wat dacht je van falsificatie?
Onikaan ni ov dovah
  maandag 2 januari 2006 @ 14:56:19 #234
28662 roobje
Invisible Pink Unicorn
pi_33626098
quote:
Op maandag 2 januari 2006 14:42 schreef Tybris het volgende:

[..]

[..]

Dan is álles wetenschap. Een hypothese is letterlijk vertaald uit het Grieks een aanname. Maargoed, laten we het anders zeggen. ID is geen wetenschappelijke theorie.
Ambroce Bierce
pi_33626144
quote:
Op maandag 2 januari 2006 14:35 schreef ATuin-hek het volgende:
Nou was een beetje jammer zeg.. Het enige echte argument voor ID wat ik er in kon ontdekken was de vraag waar informatie vandaan komt. Beetje jammer dat het vooral een geloofsdiscussie werd. (buitenhof dus voor de duidelijkheid)
Waar slaat dat argument op trouwens? Ik begrijp dat niet zo goed.
  maandag 2 januari 2006 @ 14:57:58 #236
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_33626149
quote:
Op maandag 2 januari 2006 14:41 schreef roobje het volgende:
Ik vond het ook een teleurstelling. Ik had het idee dat sommigen wel een goed punt wouden maken maar dat ze niet uit konden spreken. Ik geloof dat mevr. Duchateau op een gegeven moment duidelijk wou maken dat complexiteit afhankelijk is van de waarnemer, helaas kwam het er niet zo goed uit en kon ze niet uitspreken. Maar dat is natuurlijk wel een heel goed punt en een denkfout van Dekker en Meester. Iets wat we nu zijn als complex wordt over 100 jaar misschien wel als knutselwerkje op de basisschool gemaakt. Niemand zal ooit een goede definitie van complexiteit kunnen geven of een duidelijke formule kunnen opstellen waarmee je kan bepalen of iets complex is.
Complex gedrag is opzich nog wel redelijk duidelijk. Een paar simpele regels die samen (of soms zelfs 1 opzichzelf) tot gedrag leiden die niet direct uit de regels af te leiden is. Langton's Ant bijv
Onikaan ni ov dovah
  maandag 2 januari 2006 @ 14:59:25 #237
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_33626196
quote:
Op maandag 2 januari 2006 14:57 schreef WAT het volgende:

[..]

Waar slaat dat argument op trouwens? Ik begrijp dat niet zo goed.
Nou ik neem aan dat ze doelden op de nieuwe informatie die met positieve mutaties meekomt. Dat is echter prima zonder schepper te verklaren.
Onikaan ni ov dovah
pi_33626470
quote:
Op maandag 2 januari 2006 14:59 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Nou ik neem aan dat ze doelden op de nieuwe informatie die met positieve mutaties meekomt. Dat is echter prima zonder schepper te verklaren.
Ik vond Cees Dekker ook een beetje storend qua er doorheen praten ...
pi_33628862
quote:
Op maandag 2 januari 2006 14:56 schreef roobje het volgende:

[..]

Dan is álles wetenschap. Een hypothese is letterlijk vertaald uit het Grieks een aanname. Maargoed, laten we het anders zeggen. ID is geen wetenschappelijke theorie.
inderdaad...

Ik vergelijk ID met de Riemann Hypothese, een wiskundige hypothese die al bijna 150 jaar onopgelost ligt. Sinds het Halting probleem weten we dat niet alles in de wiskunde bewijsbaar (falsificeerbaar) is. Er is een sterk vermoeden dat dat ook voor de Riemann Hypothese geldt. Is de Riemann Hypothese daarmee geen wetenschap meer? Integendeel, het is juist daardoor één van de interessantste problemen uit de wiskunde.

ID heeft in tegenstelling tot Riemann natuurlijk wel alle schijn tegen.
Jaja...
pi_33629616
Jeetje, ik ben er even niet en opeens zijn er 100 nieuwe posts. Ik heb helaas geen tijd om alles door te lezen, maar heb wel een opmerking bij een quote die ik hier heb gezien, en de discussie over het verband toeval en natuurlijke selectie.
quote:
As an analogy, consider the 13-letter sequence "TOBEORNOTTOBE." Those hypothetical million monkeys, each pecking out one phrase a second, could take as long as 78,800 years to find it among the 2613 sequences of that length. But in the 1980s Richard Hardison of Glendale College wrote a computer program that generated phrases randomly while preserving the positions of individual letters that happened to be correctly placed (in effect, selecting for phrases more like Hamlet's). On average, the program re-created the phrase in just 336 iterations, less than 90 seconds. Even more amazing, it could reconstruct Shakespeare's entire play in just four and a half days.
Ik weet niet of iemand hier al op gereageerd heeft, maar dit is natuurlijk een foute analogie, heel erg fout zelfs, en ik zal uitleggen waarom. Natuurlijke selectie werkt niet naar een bepaald doel! Dit is een hele belangrijke regel. Dit is waar deze analogie fout gaat. In deze analogie wordt die zin van Hamlet vooronderstelt, waarbij het computerprogramma steeds de correcte letters vasthoudt (oftewel, het programma weet al van tevoren dat het naar die zin toewerkt! --> "while preserving the positions of individual letters that happened to be correctly placed"). Natuurlijke selectie is geen 'denkend ding', het is een proces dat niet naar iets toewerkt. Dit is trouwens al een heel oud voorbeeld, al gebruikt door Richard Dawkins in zijn The Blind Watchmaker en dit is absoluut niet hoe natuurlijke selectie werkt.

Het volgende zou in principe kunnen gebeuren: Op een stal staan 20 paarden. 19 zijn gezond maar 1 paard heeft een bepaalde mutatie waardoor hij niet kan rennen (en als hij dus in het wild zou leven zou hij ten val komen aan roofdieren). Nu worden de paarden geinfecteerd door een virus dat de 19 gezonde paarden dood, maar niet het ene paard omdat zijn mutatie toevalligerwijs dit virus tegenhoudt. Nu houden wij 1 paard over, die, als hij gaat paren, een mutatie overdraagt dat schadelijk is voor zijn nageslacht (want nogmaals, die mutatie zorgt ervoor dat het beest niet kan rennen en daardoor snel ten prooi valt aan roofdieren).

Nu is dit misschien niet het beste voorbeeld, maar wat ik wil laten zien is dat natuurlijke selectie ook voor uitsterving van een ras of soort kan zorgen. Overigens zijn er nog wat meer problemen met de notie "natuurlijke selectie" an sich, maar daar gaat het hier even niet om.

Nu is er ook de notie van toeval. Ik denk dat iedereen het met mij eens is dat deze notie samengaat met de notie 'mutatie', dwz het toeval in de evolutie zit hem in de plek/overlevering van de (nuttige) mutaties. Maar natuurlijke selectie zou niks kunnen zonder deze mutaties (want organismen met mutaties zijn de basisprincipes waar natuurlijke selectie op werkt). Dus, correct me if i'm wrong, toeval ligt aan de basis van evolutie (note: niet aan de basis van natuurlijke selectie, maar natuurlijke selectie gebeurd niet zonder mutaties, anders is er gewoon niks uit om te selecteren). Dat maakt de evolutietheorie een theorie die gebaseerd is op toeval, en maakt het worthwhile om uit te rekenen hoe waarschijnlijk het is dat in de gegeven tijd de huidige reeks van verschillende organismen geevolueerd zouden kunnen zijn.

Ik denk nu dat het grote probleem dit is: een aantal keer wordt hier gezegd dat evolutie bepaalde complexe structuren, of iets dat lijkt op design, kan uitleggen. Dit komt grotendeels door de grote rol van de notie toeval. Net zoals je "God heeft het gedaan" op alles kunt antwoorden, kun je dat ook doen door te zeggen "Toeval heeft het gedaan" want zowel toeval als God zijn vrijwel almachtig. Het is, in mijn mening als wetenschapper, niet onzinnig om hypothesen over dingen als de "RNA-wereld" of "De overgang van vis naar amfibie" te maken, maar dat je een hypothese kunt vormen comfort evolutie wil niet automatisch zeggen dat het zo gebeurd is! En het probleem dat ik zie is dat er altijd wel manieren kunnen worden gevonden om van sommige dingen te zeggen "Het is design want dit en dit en dat" of "het is evolutie want dit en dit en dat", maar op een gegeven moment, voor veel gevallen, moet je toch concluderen dat er onvoldoende informatie is om voor de een of de ander te kiezen, en dan vind ik het jammer dat je volgens veel mensen die zich 'wetenschappers' noemen niet voor design mag kiezen (en zeker niet les over mag geven).

Nog een note: Ik weet dat ik niet op alle opmerkingen heb kunnen antwoorden die direct aan mij zijn gesteld (zoals sommige dingen op evoWiki tegen ID), maar ik heb weinig tijd en zal zodra ik kan zeker antwoorden (en dat hoeft overigens niet altijd pro-ID te zijn, evolutionisten hebben vaak goede punten, maar ik vind het wel leuk om advocaat van God te spelen )
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')