abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33534182
quote:
Toevallig staat in de Scientific American een heel stuk over de evolutie van vissen naar landdieren. Is wel de moeite waard als je er een paar euro voor over hebt.
Ik heb dit artikel gelezen. Een interessante theorie, maar het probleem met deze theorieen is dat er, kijkend naar het bewijsamateriaal, meerdere antwoorden mogelijk zijn. Kijk bijvoorbeeld eens naar de pagina met de globe en al die vissen en de botjes die ze hebben gevonden. Op de een of andere manier kunnen ze dus als ze een MINIEM KLEIN botje hebben gevonden, de gehele vis reconstrueren. Ik heb een aantal colleges gevolgd over hoe ze dat soort dingen doen, en ik moet eerlijk zeggen dat het erg veel fantasie vergt, mensen zien erin wat ze erin willen zien, en zo kun je natuurlijk al snel je theorie vormen en 'bewijzen'.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen echte voorstander ben van de moderne evolutietheorie. Ze is nog steeds gebaseerd op een aantal dingen die net zo goed, of misschien zelfs beter te verklaren zijn door de aanwezigheid van een Schepper. De evolutietheorie probeert uit te leggen waarom er zoveel gelijkenissen zijn tussen de dieren, en geeft als antwoord dat ze uit een gemeenschappelijke voorouder komen en zelfstandig zijn geevolueerd door mutatie en natuurlijke selectie naar wat ze nu zijn. Het bewijsmateriaal is wat we zien (de gelijkenissen) de gelijkenissen in de DNA structuren, en de manipulaties die we kunnen uitvoeren die tot verschillende mutaties leiden. Ook wordt er ontzettend veel onderzoek gedaan naar 'evolution in action' dat vooral over micro-evolutie gaat (kan ook niet anders, evolutie heeft per definitie veel tijd nodig).

Stel je dan eens voor dat evolutie onwaar is, en dat er een God is die alle vormen van leven gecreeerd heeft. De basis (blauwdruk) van Zijn creatie is het DNA. Hij heeft DNA, wat de meest simpele maar tegelijkertijd ook de best coderende substantie is die wij kennen, gebruikt om alle verschillende levensvormen mee te maken. Ik vind het dan niet gek dat deze organismen op elkaar lijken, want ze zijn op dezelfde basis gemaakt. En net zoals wij, als we eens flink aan het DNA van beestjes gaan frunniken, nieuwe eigenschappen kunnen maken, zo kan God dit ook hebben gedaan, alleen dan veel beter natuurlijk. God heeft ook genoeg flexibiliteit in de dieren gelaten om zich te kunnen aanpassen aan de omstandigheden, wat je zou kunnen beschrijven als een soort 'design improvement'. Zo kan ik natuurlijk een tijdje doorgaan, maarwaar het dus om gaat is dat je prima, gebaseerd op de huidige kenis die we hebben, juist kunt concluderen dat God een zeer intelligent wezen is die op de bovengenoemde manieren leven heeft gecreeerd/verandert.

Dit is natuurlijk maar een zeer kleine en incomplete samenvatting van twee theorieen die vrij uitgebreid zijn, maar wat van belang is, is dat ze allebei een claim doen over de structuur van de werkelijkheid. Wat is er onwetenschappelijk aan het onderzoeken van beide claims? ID-hoogleraren als Michael Behe (Microbioloog), William Dembski (Wiskundige/filosoof) doen onderzoek naar het detecteren van design in de natuur. Dit is nuttig en wetenschappelijk onderzoek, omdat het de tweede 'theorie' steunt, net zoals evolutiebiologen nuttig onderzoek verrichten, omdat hun onderzoek de eerste theorie ondersteunen. Wetenschappers doen zeer vaakl onderzoek naar het detecteren van design (SETI is een vaak genoemd voorbeeld, maar denk ook aan archeologen), daar zijn bepaalde wetenschappelijke regels voor, en het is interessant dat als je die op de natuur toepast dat het dan opeens niet meer wetenschappelijk is.

Ik deenk dus dat ze beide wetenschappelijk gegrond zijn, en natuurlijk zijn er enkele geloofsfanaten bij de rare dingen zeggen, dat heb je ook bij de evolutiebiologen, daar gaat het niet om. Maar de manier van onderzoek is zeer zeker wetenschappelijk.
  vrijdag 30 december 2005 @ 12:05:45 #52
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_33534459
quote:
Op vrijdag 30 december 2005 11:05 schreef BansheeBoy het volgende:
Ok, for the sake of the argument: voor het gemak erken ik de evolutietheorie, hoe zijn de weersomstandigheden dan ontstaan: wind, Ren and Stimpy, bliksem, water etc. De evolutie omvat nl. niet de totale Schepping, alleen die van de levende wezens. Het probleem van de evolutionalisten is dat zij kosten wat kost de Schepper niet willen erkennen, uit een soort van ideologische arrogantie, en vooral het ideologische karakter van het neo-Darwinisme stoort mij dus.

²
En hier ga je raakvlakken vertonen met mijn denkwijze.
Een mooie documentaire was destijd ooit uitgezonden op de VPRO (Noorderlicht).
Kan de titel ff niet voor de geest halen maar was een bijzonder aantrekkelijke en beschouwelijke uitzending.

Een groot aantal fundi-wetenschappers hebben een rotsvast vertrouwen/geloof dat er een schepper/operwezen moet wezen. In de beschijving van parallele universums kwamen ze tot de conclusie dat er vele heelal structuren moesten bestaan (die mogelijkheid laat zelf Stephan Hawking open). Maar het juist unieke is dat in ons universum leven bestaat (!!).
We kent er niet de aflevering van Startrek (NG) dat er ontelbare startrekschepen bestaan elke met een eigen verhaal en tijdspanne (van historie). Waarom zit ik nu hier te tiepen (?!), terwijl ik in een ander universum allang dood was, of ergens met een pilsje zat te pimpen.

De beschrijving van quatum-gedrag die meervoudig kan plaatsvinden terwijl we beredeneren over 1 mogelijkheid met bijbehorende tijdsgeest/momentopname is fucking wierd. Heeft zelfs wetenschappers letterlijk versteld laten staan van wat je nu alles omvattend kunt noemen. Het is in ieder geval veel meer dan onze eigen waarnemingshorizon waarop we dingen verklaren.

Einstein had gelijk (as always).... alles is relatief. Maar ten opzichte van wat ?!
  vrijdag 30 december 2005 @ 12:08:04 #53
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_33534534
Drugshond, ik merk aan je teksten dat je erg ver bent qua intelligentie, ik kan je helaas niet altijd volgen. Toch merk ik dat datgene wat je zegt wel altijd een punt heeft. Heb jij toevallig een universitaire opleiding?

²
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
  vrijdag 30 december 2005 @ 12:08:55 #54
89730 Drugshond
pi_33534564
quote:
Op vrijdag 30 december 2005 12:08 schreef BansheeBoy het volgende:
Drugshond, ik merk aan je teksten dat je erg ver bent qua intelligentie, ik kan je helaas niet altijd volgen. Toch merk ik dat datgene wat je zegt wel altijd een punt heeft. Heb jij toevallig een universitaire opleiding?

²
Yup
  vrijdag 30 december 2005 @ 12:09:58 #55
133728 soulsurvivor
It's not a egotrip
pi_33534601
quote:
Op vrijdag 30 december 2005 11:57 schreef SoFDelta het volgende:

[..]

Ik heb dit artikel gelezen. Een interessante theorie, maar het probleem met deze theorieen is dat er, kijkend naar het bewijsamateriaal, meerdere antwoorden mogelijk zijn. Kijk bijvoorbeeld eens naar de pagina met de globe en al die vissen en de botjes die ze hebben gevonden. Op de een of andere manier kunnen ze dus als ze een MINIEM KLEIN botje hebben gevonden, de gehele vis reconstrueren. Ik heb een aantal colleges gevolgd over hoe ze dat soort dingen doen, en ik moet eerlijk zeggen dat het erg veel fantasie vergt, mensen zien erin wat ze erin willen zien, en zo kun je natuurlijk al snel je theorie vormen en 'bewijzen'.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen echte voorstander ben van de moderne evolutietheorie. Ze is nog steeds gebaseerd op een aantal dingen die net zo goed, of misschien zelfs beter te verklaren zijn door de aanwezigheid van een Schepper. De evolutietheorie probeert uit te leggen waarom er zoveel gelijkenissen zijn tussen de dieren, en geeft als antwoord dat ze uit een gemeenschappelijke voorouder komen en zelfstandig zijn geevolueerd door mutatie en natuurlijke selectie naar wat ze nu zijn. Het bewijsmateriaal is wat we zien (de gelijkenissen) de gelijkenissen in de DNA structuren, en de manipulaties die we kunnen uitvoeren die tot verschillende mutaties leiden. Ook wordt er ontzettend veel onderzoek gedaan naar 'evolution in action' dat vooral over micro-evolutie gaat (kan ook niet anders, evolutie heeft per definitie veel tijd nodig).

Stel je dan eens voor dat evolutie onwaar is, en dat er een God is die alle vormen van leven gecreeerd heeft. De basis (blauwdruk) van Zijn creatie is het DNA. Hij heeft DNA, wat de meest simpele maar tegelijkertijd ook de best coderende substantie is die wij kennen, gebruikt om alle verschillende levensvormen mee te maken. Ik vind het dan niet gek dat deze organismen op elkaar lijken, want ze zijn op dezelfde basis gemaakt. En net zoals wij, als we eens flink aan het DNA van beestjes gaan frunniken, nieuwe eigenschappen kunnen maken, zo kan God dit ook hebben gedaan, alleen dan veel beter natuurlijk. God heeft ook genoeg flexibiliteit in de dieren gelaten om zich te kunnen aanpassen aan de omstandigheden, wat je zou kunnen beschrijven als een soort 'design improvement'. Zo kan ik natuurlijk een tijdje doorgaan, maarwaar het dus om gaat is dat je prima, gebaseerd op de huidige kenis die we hebben, juist kunt concluderen dat God een zeer intelligent wezen is die op de bovengenoemde manieren leven heeft gecreeerd/verandert.

Dit is natuurlijk maar een zeer kleine en incomplete samenvatting van twee theorieen die vrij uitgebreid zijn, maar wat van belang is, is dat ze allebei een claim doen over de structuur van de werkelijkheid. Wat is er onwetenschappelijk aan het onderzoeken van beide claims? ID-hoogleraren als Michael Behe (Microbioloog), William Dembski (Wiskundige/filosoof) doen onderzoek naar het detecteren van design in de natuur. Dit is nuttig en wetenschappelijk onderzoek, omdat het de tweede 'theorie' steunt, net zoals evolutiebiologen nuttig onderzoek verrichten, omdat hun onderzoek de eerste theorie ondersteunen. Wetenschappers doen zeer vaakl onderzoek naar het detecteren van design (SETI is een vaak genoemd voorbeeld, maar denk ook aan archeologen), daar zijn bepaalde wetenschappelijke regels voor, en het is interessant dat als je die op de natuur toepast dat het dan opeens niet meer wetenschappelijk is.

Ik deenk dus dat ze beide wetenschappelijk gegrond zijn, en natuurlijk zijn er enkele geloofsfanaten bij de rare dingen zeggen, dat heb je ook bij de evolutiebiologen, daar gaat het niet om. Maar de manier van onderzoek is zeer zeker wetenschappelijk.
eindelijk een doorgrondende post in dit onderwerp
gelijk
"Word bokser, dan heb je meer kans op slagen"
"Mensen die nooit wat geven, daar krijg ik wat van"
  vrijdag 30 december 2005 @ 12:18:20 #56
13462 BansheeBoy
pi_33534865
quote:
Op vrijdag 30 december 2005 11:57 schreef SoFDelta het volgende:Lap tekst
Hele mooie post, en zeer objectief. Mooi

²
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
  vrijdag 30 december 2005 @ 12:36:45 #57
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_33535549
quote:
Het probleem is dus, dat een schepper niet wetenschappelijk is. Je kunt je als wetenschapper niet met god bezighouden, of met een schepping. En daarbij, jouw "theorie" hierboven is absoluut niet gebaseerd op wetenschappelijke feiten.
quote:
Wat is er onwetenschappelijk aan het onderzoeken van beide claims? ID-hoogleraren als Michael Behe (Microbioloog), William Dembski (Wiskundige/filosoof) doen onderzoek naar het detecteren van design in de natuur.
Dat is dus absoluut niet wetenschappelijk. Ten eerste is ID geen wetenschappelijke theorie. Ten tweede, "design in de natuur" is niet definieerbaar. Want je kunt wel zeggen "oh dat is te complex voor mij, dus kan het niet komen door toeval", zoals Behe doet, maar dat is absoluut geen wetenschap. Dan heeft hij dus ook nog eens de evolutietheorie verkeerd begrepen.
quote:
Dit is nuttig en wetenschappelijk onderzoek, omdat het de tweede 'theorie' steunt, net zoals evolutiebiologen nuttig onderzoek verrichten, omdat hun onderzoek de eerste theorie ondersteunen.
Zie hierboven. ID is geen wetenschappelijke theorie. Als je wilt weten waarom niet, er zijn een paar topics op dit forum waar dat wordt uitgelegd.
quote:
Wetenschappers doen zeer vaakl onderzoek naar het detecteren van design (SETI is een vaak genoemd voorbeeld, maar denk ook aan archeologen), daar zijn bepaalde wetenschappelijke regels voor, en het is interessant dat als je die op de natuur toepast dat het dan opeens niet meer wetenschappelijk is.
Maar er is geen enkele aanwijzing dat er design in de natuur voorkomt. Als er nou eens een mooi voorbeeld zou komen dat wetenschappelijk getoetst kan worden, dan kun je spreken van een theorie.
quote:
Ik kreeg de indruk dat jij wel wist wat wetenschap is. Ik heb me vergist.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  vrijdag 30 december 2005 @ 12:39:03 #58
89730 Drugshond
pi_33535626
quote:
[knip]
Ook hier gaat hetzelfde verhaal op.
Een schepper/operwezen knoopt de eindjes aan elkaar waar wetenschappers tegen een muur aanlopen. (zie vorige topic)

Wie zijn we als mens (?!) om het scheppingsverhaal in twijfel te brengen als we werken met dezelfde klei/bouwstenen die juist diezelfde schepper voor ons heeft neergelegd (als een schijnbaar (?!) oplosbare pussel).
De mate van dankbaarheid zou je kunnen uitdrukken in een willekeurig geloof. Of je denkt abject en denkt in niets... maar dan bestaat er ook niets.

Een heel mooi voorbeeld van toevalligheid is waar Einstein gruwelijk de mist in ging.
God dobbelt niet, toen hij alle wetenschappelijke verklaringen wilde onder brengen onder de unificatie theorie dat alles verklaarbaar zou zijn. Niels Bohr had iets andere opvattingen.
Wel nu, je kunt alles wetenschappelijk verklaren tot je er letterlijk dood bij neervalt, maar elke keer komt er weer een nieuwe theorie op een nieuwe theorie (babuska poppetje). Denk aan snaar-theorie, wormgaten en dergelijke.
Hoever moet je eigenlijk nog gaan voordat je schepper (elke keer) opnieuw vermoord hebt ? Feit is wel dat de mens redelijk aan de grens van zijn kunnen is beland van wat hij nog zou kunnen verklaren. Omdat de rest zeer moeilijk (tot niet) te bewijzen valt met de huidige stand der techniek.
En de volgende trede der wetenschap zullen we nooit halen.
- We blijven intelligente apen, as a matter of speaking -

Ik mag wel atheist zijn omdat ik niet geloof in een menselijk vervat handvest, maar voor een passende rol van een schepper/operwezen zie ik wel een voedingsbodem. Ik ben dankbaar op mijn eigen manier (als dat mag). En ga zeker niks stelselmatig ontkennen omdat ik het niet kan bevatten.
  vrijdag 30 december 2005 @ 12:40:00 #59
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_33535656
quote:
Op vrijdag 30 december 2005 12:18 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]

en zeer objectief.
Je kan me zeggen wat je wil, maar dat was geen objectieve post. Het soort redeneringen dat gebruikt wordt, wordt vaak toegepast door ID aanhangers.
  vrijdag 30 december 2005 @ 12:42:24 #60
89730 Drugshond
pi_33535751
quote:
Op vrijdag 30 december 2005 12:36 schreef Fir3fly het volgende:
Het probleem is dus, dat een schepper niet wetenschappelijk is.
Daarin heb je gelijk.... Maar maakt dat iets uit ?
Je geeft vrije speelruimte, en accepteerd je lot.

Denk je zelf dat de wetenschap alles zal kunnen overrulen, nee dat denk ik ook niet.
  vrijdag 30 december 2005 @ 12:42:47 #61
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_33535768
quote:
Op vrijdag 30 december 2005 12:39 schreef Drugshond het volgende:
Hoever moet je eigenlijk nog gaan voordat je schepper (elke keer) opnieuw vermoord hebt ? Feit is wel dat de mens redelijk aan de grens van zijn kunnen is beland van wat hij nog zou kunnen verklaren. Omdat de rest zeer moeilijk (tot niet) te bewijzen valt met de huidige stand der techniek.
En de volgende trede der wetenschap zullen we nooit halen.
- We blijven intelligente apen, as a matter of speaking -
Tja, ik denk ook dat veel mensen altijd een schepper of god nodig zullen hebben. Die mensen kunnen moeilijk leven met het idee dat er geen reden en doel achter hun leven zit. Op zich is daar helemaal niets mis mee, als ze zich maar niet gaan bemoeien met wetenschap.

En daarom zullen er altijd sommige dingen zijn die de wetenschap niet kan verklaren.
  vrijdag 30 december 2005 @ 12:43:44 #62
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_33535805
quote:
Op vrijdag 30 december 2005 12:42 schreef Drugshond het volgende:

[..]
Denk je zelf dat de wetenschap alles zal kan overrulen, nee dat denk ik ook niet.
Zie mn post hierboven
  vrijdag 30 december 2005 @ 12:47:46 #63
89730 Drugshond
pi_33535979
quote:
Op vrijdag 30 december 2005 12:42 schreef Fir3fly het volgende:
Tja, ik denk ook dat veel mensen altijd een schepper of god nodig zullen hebben. Die mensen kunnen moeilijk leven met het idee dat er geen reden en doel achter hun leven zit. Op zich is daar helemaal niets mis mee, als ze zich maar niet gaan bemoeien met wetenschap.

En daarom zullen er altijd sommige dingen zijn die de wetenschap niet kan verklaren.
Mee eens, het is een suplament. Heet geeft vrije ruimte.
De een noemt het een leegte, de ander een fundamenteel bestaansrecht.
Ik ga daar geen ruzie over maken.
pi_33537409
quote:
Op vrijdag 30 december 2005 11:30 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]

Enorm veel evolutionalisten, waaronder ook graag gezien gasten in die scene, ontkennen De Schepper, maar deze theorie omvat niet het totale Universum, waarom laten ze dan geen ruimte voor de Schepper? Of in het ergste geval zouden ze moeten toegeven:"Er is iets wat de evolutie in werking heeft gesteld. dat zou De Schepper kunnen zijn."

²
De Evolutietheorie omvat idd niet de hele schepping. Het ontstaan van het leven en het heelal worden niet in de Evolutietheorie beschreven. Zelfs over het al dan niet bestaan van god zegt de Evolutietheorie niets.

Echter, geologen en biologen hebben met ontstellend veel bewijs aangetoond dat de huidige soortenrijkdom door evolutie ontstaan is. Daarnaast is uit dat bewijs gebleken dat de geschiedenis van de aarde en van het leven heel anders verlopen is dan in de heilige boeken beschreven is. Wie op dat gebied goed geinformeerd is neemt de letterlijke teksten van scheppingsverhalen uit bijbel, torah of koran dus al met een korrel zout.

Ook is het zo dat de Evolutietheorie een alternatieve verklaring geeft voor de huidige biodiversiteit waarbij strikt genomen geen god meer noodzakelijk is. Juist iemand die om wat voor reden dan ook niet in god gelooft zal zich dus prima thuisvoelen bij de Evolutietheorie.

Maar het bestaan van god kan men wetenschappelijk niet uitsluiten of bewijzen. Er zijn dus wel degelijk wetenschappers die de juistheid van de evolutietheorie en andere wetenschappelijke bevindingen erkennen, maar die daarnaast nog geloven in een god. Vaak zien zij evolutie als het meganisme waarmee god de huidige biodiversiteit geschapen zou hebben. Dat is ook een manier waarop je er tegen aan kan kijken. Omdat men de eventuele rol van god nooit wetenschappelijk kan bewijzen of ontkrachten dient god wel uit de wetenschappelijke discusie gelaten te worden. Dat gaat de meeste gelovige wetenschappers heel goed af, zoals blijkt uit de geringe aanhang dat intelligent design ook onder gelovige wetenschappers heeft.
Nothing in biology makes sense, except in the light of evolution. (Theodosius
Dobzhansky 1900-1975).
pi_33537770
Fir3fly & Drugshond,

Ik zal reageren op jullie posten, maar ik weet niet of het nut heeft. Als je dogmatisch vasthoud aan evolutie dan heeft discussie over het onderwerp geen nut. Jr kunt wel blijven zeggen dat ID geen wetenschappelijke theorie is, maar ik heb het gevoel dat je wetenschap op een bepaalde manier gebruikt waardoor ID a priori geen wetenschap meer is. Ik zal toch proberen op jullie 'argumenten' in te gaan zonder te filosofisch te worden. Ik zal daarbij de 'design in natuur' en 'God of the Gaps' argumenten behandelen

Laat ik eerst duidelijk iets neerzetten. Intelligent Design vooronderstelt geen bijbelse schepper. De argumenten die ik nu ga gebruiken vooronderstellen ook absoluut niet het bestaan van de bijbelse God. Deze zaken (de eigenschappen van God, Zijn plan, Zijn wil, etc) horen allemaal tot het rijk van de theologie en behoren inderdaad niet in (exacte) wetenschappen te worden besproken. Iedere ID-advocaat zal het hier mee eens zijn (en dit is precies waar ID aanhangers en creationisten in verschillen). Natuurlijk zijn er veel ID aanhangers die in God geloven, net zoals dat er veel evolutionisten zijn die in God geloven, maar er zitten zeer zeker ook atheisten bij.

De grootste claim van Intelligent Design aanhangers is dat er design in de natuur valt te detecteren. Een goed boek hierover is Nature, Design and Science van Del Ratzsch. Er zijn bepaalde regels voor het detecteren van design. Laat ik eerst iets definieren:

Patterns = Abstracte structuren die op een bepaalde manier aan de geest correleren.
Design = Een geintendeerde, geproduceerde pattern
Counterflow = Iets dat contrair is aan dat wat de natuur zelf zou hebben kunnen maken (Iets in de natuur kan nooit counterflow produceren)
Artifact = Een object dat counterflow verschijnselen heeft

Dit zijn zeer belangrijke begrippen. Ik zal voorbeelden geven om ze duidelijk te maken. Een sneeuwvlok heeft een bepaald patroon, maar is zeker niet geintendeerd, dus is geen design. Er zijn echter ook patronen die wel geintendeerd zijn (bijvoorbeeld het patroon in de binnenkant van een horloge). Deze zijn vaak te herkennen aan dat het object dan ook counterflow eigenschappen heeft, waaraan te herkennen is dat het door iemand gemaakt is omdat de natuur zelf het niet zou hebben kunnen maken (Ik hoop dat iedereen het met mij eens is dat de natuur geen horloges kan maken). Zo'n object noemen wij een artefact. Nu zijn er vele wetenschappers die bezig zijn met het detecteren van design. De twee voorbeelden die ik heb genoemd zijn het SETI project (het zoeken naar extra terrestrials door het vinden van counterflow patronen in de ruimte, zoals een signaal die in volgorde alle priemgetallen opdreunt (ala Contact)) en archeologie (een archeoloog vindt een bepaalde steen, ziet er om verschillende redenen counterflow in, en concludert dan dat het ontworpen moet zijn). Ook zou je kunnen denken aan het volgende: stel je voor dat je op het strand loopt en er staat in het zand geschreven: "To be or not to be, that's the question". Je ziet geen voetstappen van of naar deze text lopen. Toch zou je niet concluderen dat de zee dit zomaar heeft gemaakt. Dit patroon in het zand heeft counterflow eigenschappen. Als we een perfecte kubus van puur titanium op Mars vinden, dan zal het geloof in marsmannetjes weer oplaaien, omdat de natuur geen perfecte titanium kubussen produceert. Het is counterflow, oftewel design.

Nu, wat ID onderzoekers doen is de natuur onderzoeken naar counterflow eigenschappen en tekenen van geintendeerde patronen. Ik herhaal dat dit zeer zeker wetenschap is. Als dit geen wetenschap is dan zijn de conclusies die ik eerder heb genoemd ook geen wetenschap, dan zou Archeologie geen wetenschap zijn en zouden er veel vlakken in de biologie ook geen wetenschap genoemd mogen worden. En deze ID onderzoekers claimen dat ze op verschillende plekken wel degelijk design/counterflow tegenkomen. Nu, los van het feit of ze gelijk hebben of niet, dit is gewoon wetenschap beoefenen, het valt in het gebied van de methodologische naturalisme en heeft nog niks met God te maken.

Nog even over complexiteit. Iets dat complex is hoeft nog niet gedesigned te zijn (een sneeuwvlokje is vrij complex), maar omgekeerd hoeft iets dat gedesigned is niet complex te zijn (een kubus titanium heeft niet een erg complexe structuur, maar je wilt toch niet zeggen dat het natuurlijk is). Het enige dat complexiteit doet is dat het als een aanwijzing kan worden gebruikt voor het detecteren van design, maar het is nooit voldoende. Geen ID advocaat zal claimen dat complexiteit = design.

Ik kan nog veel meer zeggen over het detecteren van counterflow, maar lees liever dat boek, Ratzsch doet het beter dan ik

Nu, naar het God of the Gaps argument en daar kan ik kort of zijn: Omdat ID theorieen niet uitgaan van God kunnen ze, als ze onjuist zouden zijn, ook niets aan het geloof in God afnemen. Het vergt een theologische stap om van het ID onderzoek te concluderen dat God bestaat, net zoals het een theologische stap vergt om te concluderen uit evolutietheorie dat God niet bestaat, namelijk:

Counterflow -> Design -> Designer -> God (de laatste stap is theologisch, waarom zou de designer God zijn, waarom niet aliens of en andere God dan de bijbelse God of een soort van natuurlijke drang of natuurgeest, wereldziel).

Bij evolutie is het iets anders, daar je nog sdteeds in evolutie kunt geloven en in een God die de evolutie startte, of de creatie van het universum begon, etc. Maar als je gelooft dat er geen God is omdat evolutie alles heeft gedaan heb je een theologische keuze gemaakt.

Ik concludeer nogmaals dat wat ID'ers doen echt wetenschap is, en dat het nog niets met God te maken heeft, net zoals evolutieonderzoek niets met God te maken heeft.

PS: let wel, ik probeert inderdaad objectief te zijn. Ik ga helemaal niet in over de wetenschappelijkheid van evolutie omdat dit duidelijk is, natuurlijk is evolutieonderzoek wetenschappelijk. Maar dat wil nog niet zeggen dat ID onderzoek onwetenschappelijk is. Ik zet ze beide op 1 lijn, en het is een persoonlijke keuze die je tussen de twee moet maken (welke argumenten tellen zwaarder mee?), net zoals je een persoonlijke keuze moet maken of je gelooft in de verschillende beginpunten van de Big Bang, of dat er parallelle universa zijn, etc.
  vrijdag 30 december 2005 @ 14:30:27 #66
71624 pomtiedom
Shadow Soldier
pi_33540098
BSB,

jij kent schijnbeer niet de evolutietheorie geod want je zet jezelf belachelijk. De evolutietheorie is slechts een overkoepelende gedachte achter een reeks subtheorieeen die reeds lang en breed bewezen zijn (mutatie, aanpassing, etc. etc.).
De enigste reden waarom het woord 'theorie' achter evolutie staat is doordat het wetenschappelijk nog niet in de natuur naar zijn volledigheid (dus uit een soort bestaat een compleet nieuwe en unieke tak van andere soorten) feitelijk is waargenomen. Ook zijn er mensen zoals jij op de wereld (veelal religieus) die keihard zullen volhouden dat het onzin is simpelweg omdat het niet in hun denkbeeld past.

Sluit je aan bij Harun Yahya en zijn medeoplichters zou ik zeggen.
I mean no harm
  vrijdag 30 december 2005 @ 14:32:52 #67
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_33540185
quote:
Op vrijdag 30 december 2005 13:31 schreef SoFDelta het volgende:
knip
Hmm, misschien ga ik dat boek nog wel even lezen.

Als ik het zo lees heb je op een bepaald punt wel gelijk. Er zijn misschien mensen die echt wetenschappelijk onderzoek doen naar design in de natuur. Maar dat wil absoluut nog niet zeggen dat de ID theorie op zichzelf wetenschappelijk is. Iedereen die wetenschap beoefent weet dat je pas van een theorie kun spreken als je niet alleen bewijs hebt, maar daar moet je ook nog experimenten en voorspellingen mee kunnen doen. Met ID kan dit niet.

Want ook al zijn die onderzoekers wetenschappelijk bezig, er is nog geen enkel bewijs voor ID. En ik heb nog geen enkel voorbeeld gezien van counterflow in de natuur. Het enige wat ik gehoord heb, is "het is te complex om door toeval te zijn ontstaan, dus moet een ontwerper het gedaan hebben." Als ze echt zulke dingen hadden die jij nu uitlegt (en die redelijk plausibel lijken), waarom brengen ze die dan niet uit in de wereld, in plaats van dat lulverhaal over complex=design?

En volgens mij zie jij ID verkeert. Het enige wat het namelijk is, is een schaamteloze aanval op de evolutietheorie, en een poging om god in het wetenschappelijk onderwijs te krijgen. Want hoe je het ook zegt, met de "intelligent designer" wordt toch echt de christelijke god bedoelt. Dat hebben bijna alle ID "wetenschappers" toegegeven.

[ Bericht 13% gewijzigd door Fir3fly op 30-12-2005 14:43:41 ]
  vrijdag 30 december 2005 @ 14:41:38 #68
13462 BansheeBoy
pi_33540488
quote:
Op vrijdag 30 december 2005 14:30 schreef pomtiedom het volgende:

Sluit je aan bij Harun Yahya en zijn medeoplichters zou ik zeggen.
En dat is?

²
pi_33540513
quote:
Op vrijdag 30 december 2005 14:32 schreef Fir3fly het volgende:
Want hoe je het ook zegt, met de "intelligent designer" wordt toch echt de christelijke god bedoelt. Dat hebben bijna alle ID "wetenschappers" toegegeven.
Maar wat houdt dat dan precies in? Dat de ID-wetenschappers dat hebben toegegeven? Het algemene, neutrale concept van ID doet geen enkele uitspraak over de ontwerper. Ook al koppelen de meeste ID-wetenschappers de christelijke God aan de schepping, daarmee is het nog niet zo, dat met de intelligent ontwerper in zijn conceptuele vorm die God wordt beoogd. Als opeens de grote evolutiewetenschappers gaan beweren dat evolutie toch niet op toeval gebaseerd kan zijn, maar dat het intelligente paarse theeservies vanuit zijn baan om Neptunus het proces telepathisch aanstuurt met een voorbedacht plan, dan doet dat niets af aan het algemene concept van de evolutietheorie.
pi_33540597
quote:
Op vrijdag 30 december 2005 13:31 schreef SoFDelta het volgende:

-knip-
Al een tijdje hopen "we" op een mooi, wetenschappelijk, objectief stukje in de wiki over Intelligent Design. Ik weet niet of je eventueel tijd, zin en interesse hebt om een stukje in de wiki er over te schrijven?
  vrijdag 30 december 2005 @ 14:45:10 #71
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_33540628
quote:
Op vrijdag 30 december 2005 14:42 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Maar wat houdt dat dan precies in? Dat de ID-wetenschappers dat hebben toegegeven? Het algemene, neutrale concept van ID doet geen enkele uitspraak over de ontwerper. Ook al koppelen de meeste ID-wetenschappers de christelijke God aan de schepping, daarmee is het nog niet zo, dat met de intelligent ontwerper in zijn conceptuele vorm die God wordt beoogd. Als opeens de grote evolutiewetenschappers gaan beweren dat evolutie toch niet op toeval gebaseerd kan zijn, maar dat het intelligente paarse theeservies vanuit zijn baan om Neptunus het proces telepathisch aanstuurt met een voorbedacht plan, dan doet dat niets af aan het algemene concept van de evolutietheorie.
OK, dat was geen goed argument. Maar de achterliggende gedachte van ID is zeker wel dat het de christelijke god is.

En natuurlijk doet ID geen uitspraak over de ontwerper. Want zo lijkt het meer op de evolutietheorie, en dus meer op wetenschap.
  vrijdag 30 december 2005 @ 14:45:10 #72
13462 BansheeBoy
pi_33540630
quote:
Op vrijdag 30 december 2005 14:41 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]

En dat is?

²
Ik zie alleen maar turkse (?) teksten als ik op google kijk.

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=harun+yahya&meta=

²
  vrijdag 30 december 2005 @ 14:49:41 #73
28662 roobje
Invisible Pink Unicorn
pi_33540796
Get your facts straight; medewerkers van SETI zijn het absoluut niet eens met de claim van ID-voorstanders dat zij zoeken naar design. Bron

Hier de conclusie van het artikel:
quote:
In short, the champions of Intelligent Design make two mistakes when they claim that the SETI enterprise is logically similar to their own: First, they assume that we are looking for messages, and judging our discovery on the basis of message content, whether understood or not. In fact, we’re on the lookout for very simple signals. That’s mostly a technical misunderstanding. But their second assumption, derived from the first, that complexity would imply intelligence, is also wrong. We seek artificiality, which is an organized and optimized signal coming from an astronomical environment from which neither it nor anything like it is either expected or observed: Very modest complexity, found out of context. This is clearly nothing like looking at DNA’s chemical makeup and deducing the work of a supernatural biochemist.
ID is geen wetenschap; ID stelt geen mechanisme voor, evolutie wel. ID is niet testbaar, evolutie wel. ID geeft geen voorspellingen voor de productie/ontdekking van nieuwe kennis, evolutie heeft geleid tot enorme vooruitgang in verscheidene disciplines. Er is nog geen enkel peer-reviewed wetenschappelijk artikel over ID, over evolutie kan je boekenkasten vullen. Er zijn wel boeken over ID, maarja in boeken kan je schrijven wat je wil.

Onlangs heeft een rechter, een gelovige rechter zelfs, al bepaald dat ID geen wetenschap is. In die rechtzaak zijn Behe en ik geloof Dembski ook aan het woord geweest. Als dan zelfs een rechter die aangesteld is door GW Bush bepaald dat ID geen wetenschap is dan is dat een heel sterk argument.

En tuurlijk is de designer van ID wel god. Wie anders? Aliens? Probeer eens een ID-voorstander te vinden die niet religieus is. Dat is in die rechtzaak ook vastgesteld overigens, dat ID inherent een religeuze theorie is.
"Religion. A daughter of Hope and Fear, explaining to Ignorance the nature of the Unknowable."
Ambroce Bierce
pi_33540988
quote:
Op vrijdag 30 december 2005 14:45 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

OK, dat was geen goed argument. Maar de achterliggende gedachte van ID is zeker wel dat het de christelijke god is.

En natuurlijk doet ID geen uitspraak over de ontwerper. Want zo lijkt het meer op de evolutietheorie, en dus meer op wetenschap.
Maar waar is dit dan op gebaseerd? Je zegt aan de ene kant dat het zeker wel gebaseerd is op de christelijke God, maar aan de andere kant geef je aan dat ID geen uitspraak doet over de ontwerper. Wat is het nou ? Natuurlijk weet ik ook wel dat bepaalde creationisten maar al te graag willen doorbreken in het onderwijs met hun 'theorieën', maar het neutrale idee achter ID is wat mij betreft gewoon een geldige hypothese.
pi_33541153
quote:
Op vrijdag 30 december 2005 14:49 schreef roobje het volgende:Onlangs heeft een rechter, een gelovige rechter zelfs, al bepaald dat ID geen wetenschap is. In die rechtzaak zijn Behe en ik geloof Dembski ook aan het woord geweest. Als dan zelfs een rechter die aangesteld is door GW Bush bepaald dat ID geen wetenschap is dan is dat een heel sterk argument.
Dat vind ik helemaal geen sterk argument. De argumenten van die rechter kunnen en zullen waarschijnlijk ook sterk zijn, maar het is toch absurd om de rechter als persoon neer te zetten als een argument ? Doet mij denken aan christenen die zeggen: "het is zo, want het staat in de Bijbel."
quote:
[b]Op [url=http://forum.fok.nl/topic/796803/2/50#33540796]En tuurlijk is de designer van ID wel god. Wie anders? Aliens? Probeer eens een ID-voorstander te vinden die niet religieus is. Dat is in die rechtzaak ook vastgesteld overigens, dat ID inherent een religeuze theorie is.
Dat bepaalde mensen, ook al is het de meerderheid, wel een bepaald beeld koppelen aan een op zich neutraal concept, zegt niets over dat concept an sich. Dat is een groot en zeer belangrijk verschil! Je moet de desbetreffende ID'ers aanvallen wat dit betreft, maar niet ID.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')