Het is nog wat te vroeg om van een trend te spreken, maar de laatste tijd is de emigratie flink toegenomen terwijl de nieuwe instroom veel kleiner is. Dit heeft geleid tot een ongekend lage bevolkingsgroei.quote:Bevolkingsgroei stagneert
Van een verslaggeefster
NIJMEGEN - De groei van de Nederlandse bevolking is bijna tot stilstand gekomen. Volgens berekeningen van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) zijn er dit jaar slechts 31.000 inwoners bijgekomen, de geringste groei ooit.
De aanwas in 2005 is de kleinste bevolkingstoename sinds de oprichting van het CBS in 1899. De daling van de groei wordt veroorzaakt door een groot aantal emigranten, een daling van het aantal immigranten, een kleiner aantal geboortes en een hoger sterftecijfer.
''Een zeldzame, bijzonder heftige verandering,'' noemt hoogleraar demografie Jan Latten, verbonden aan het CBS, de daling van de totale bevolkingsgroei dit jaar. Het aantal van 31.000 is gebaseerd op reeds bekende cijfers over de eerste tien maanden van 2005 en de geschatte cijfers voor de maanden november en december.
De totale bevolkingsgroei is gebaseerd op het aantal geboortes minus het aantal sterftes, en het aantal mensen dat zich in Nederland vestigt (immigratie) minus het aantal mensen dat vertrekt naar het buitenland (emigratie).
De bevolkingsgroei daalt al sinds de eeuwwisseling. In vijf jaar is de bevolkingsgroei geslonken tot bijna een kwart van de groei in het jaar 2000. Toen piekte de totale bevolkingsaanwas nog even met 123.125 mensen. Dat kwam vooral doordat er toen veel baby's geboren werden en er veel mensen in Nederland kwamen wonen.
Vorig jaar groeide de totale bevolkingsgroei met 47.494 mensen, ruim 16.000 meer dan dit jaar. Er wonen nu volgens het CBS 16.334.378 mensen in Nederland.
'' De emigratie is sterk toegenomen. Dit komt vooral voor rekening van geboren Nederlanders die in het buitenland gaan wonen. Blijkbaar vinden steeds meer Nederlanders het aantrekkelijk om in het buitenland te wonen,'' aldus Latten.
Hij schat dat een deel van de emigratie veroorzaakt wordt doordat Nederlanders verhuizen naar plaatsen net over de grens in België en Duitsland. (GPD)
© Het Parool, 29-12-2005
Minder mensen zorgen niet per definitie voor meer ruimte. Leegstand levert geen weiland op.quote:Op donderdag 29 december 2005 13:21 schreef Cheesecake het volgende:
Het feit dat het geboortecijfer omlaag gaat lijkt me een gunstige ontwikkeling. Over een aantal jaren eindelijk wat meer ruimte in ons nu veel te kleine land.
Wat moet je dan ook met weiland?quote:Op donderdag 29 december 2005 13:22 schreef Slarioux het volgende:
[..]
Minder mensen zorgen niet per definitie voor meer ruimte. Leegstand levert geen weiland op.
Is het een gunstige ontwikkeling als er meer laagopgeleiden komen en hoogopgeleiden weggaan ?quote:Op donderdag 29 december 2005 13:21 schreef Cheesecake het volgende:
Het feit dat het geboortecijfer omlaag gaat lijkt me een gunstige ontwikkeling. Over een aantal jaren eindelijk wat meer ruimte in ons nu veel te kleine land.
Nee.quote:Op donderdag 29 december 2005 13:21 schreef Cheesecake het volgende:
Ow ja, de Italie oplossingquote:Op donderdag 29 december 2005 15:20 schreef DaveHarris het volgende:
Och, ik maak me geen zorgen.. Als echt steeds meer Nederlanders vertrekken dan moeten we gewoon meer Marokkanen en Turken importeren om de vergrijzing tegen te gaan.![]()
Dat is inderdaad de oplossing die de EU en sommige Nederlandse politici voor ogen staat.quote:Op donderdag 29 december 2005 15:20 schreef DaveHarris het volgende:
Och, ik maak me geen zorgen.. Als echt steeds meer Nederlanders vertrekken dan moeten we gewoon meer Marokkanen en Turken importeren om de vergrijzing tegen te gaan.![]()
Zucht...quote:Op donderdag 29 december 2005 14:48 schreef MrX1982 het volgende:
Logisch. Wie zet er in het hedendaagse Nederland nou een kind op de wereld.
Het is tijd om het zinkende schip te verlaten zoals uit de stijgende emigratiecijfers ook wel blijkt.
Doei, graag oprotten voordat de Nederlandse staat een fortuin in je scholing geinvesteerd heeftquote:Op donderdag 29 december 2005 14:48 schreef MrX1982 het volgende:
Logisch. Wie zet er in het hedendaagse Nederland nou een kind op de wereld.
Het is tijd om het zinkende schip te verlaten zoals uit de stijgende emigratiecijfers ook wel blijkt.
Als je een béétje slim bent ga je natuurlijk eerst lekker studeren op staatskosten hier (Voor zover dat nog mogelijk is, maar iig veel goedkoper als in het buitenland)quote:Op donderdag 29 december 2005 16:18 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Doei, graag oprotten voordat de Nederlandse staat een fortuin in je scholing geinvesteerd heeft.
Tja prachtige idee hoor "we hebben te weinig mensen dus importeren we er een hoop". Gelukkig heeft dat ons land ook heel erg veel goeds gedaan de vorige keer dat dat is geprobeerdquote:Op donderdag 29 december 2005 16:02 schreef LXIV het volgende:
De jeugd die besluit te vertrekken wens ik veel succes. Vanaf de zijlijn zullen ze Nederland langzaam zien afglijden. Misschien komt er wel een dag dat de regering ze gaat smeken om terug te komen, op hún voorwaarden. Maar dan zal zij ervoor bedanken.
Wauw ! Niks meer aan toe te voegenquote:Op donderdag 29 december 2005 16:02 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat is inderdaad de oplossing die de EU en sommige Nederlandse politici voor ogen staat.
<knip>
Maar dan zal zij ervoor bedanken.
Ik denk dat de emigratie voor een belangrijk deel valt toe te schrijven aan Turken en Marokkanen die terugkeren naar Turkije of Marokko. Verder zijn er veel mensen in de grensstreek die net over de grens in Duitsland en België gaan wonen, omdat dat goedkoper is. Daarmee valt waarschijnlijk de overgrote meerderheid van het aantal emigraties te verklaren.quote:Op donderdag 29 december 2005 13:54 schreef RemcoDelft het volgende:
De grootste oorzaak van deze afname is het verdwijnen van veel jonge, hoog-opgeleide Nederlanders... Die het simpelweg gezien hebben in dit volle, drukke, criminele en dure land!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |