“Casa pequena Elbera”Deze naam staat voor:” het huis van de kleine beer” in het Spaans. Hoe kom ik aan deze naam? Nou het huis wat we op 10 oktober j.l hebben gekocht draagt deze naam. Het is er opgehangen door mijn moeder omdat haar vader (mijn opa dus
![]()
) altijd Sijp de Beer werd genoemd. Hij werd zo genoemd omdat hij een cafetaria had met de naam “het ijsbeertje”.
Ik gaf net al aan dat we 10 oktober j.l dit huis gekocht hebben, dat hebben we overgenomen van mijn moeder welke van 1986 tot bezig 2005 in heeft gewoond. Nu ze door haar leeftijd en de daar bijkomende gebreken wat minder “valide”is geworden werd het haar allemaal te groot.Van 1969 tot 1986 hebben mijn opa en oma van mijn moeders kant erin gewoond.
Ik heb dus vanwege mijn opa, oma, en moeder een band met het huis. Nu wil het feit dat ik altijd dacht dat mijn moeder pas met een jaar of tien(2015 ofzo) te oud zou gaan worden voor dit huis, maar niks was minder waar. Mijn moeder had zich al geruime tijd terug ingeschreven bij de woningbouwvereniging om via hun een soort van “aanleunwoning”te kunnen gaan huren. Ineens was daar eind april 2005 het bericht dat mijn moeder naar een aanleunwoning zou gaan. En of wij (haar zoon en schoondochter) er interesse in hadden.
We hebben er eerst maar eens flink over nagedacht immers dit huis was in een behoorlijk vervallen staat(echt totaal geen onderhoud meer sinds 1990). Mijn vrouw zag zich er wel oud worden, dus de knoop werd doorgehakt. We zouden t gaan kopen!(Mits t kon natuurlijk)
![]()
Dit wordt ons nieuwe huis
![]()
Ik ben aan t uitzoeken geslagen wat ik kon lenen, plus hoe het moest gaan met ons andere huis.(net gekocht: begin 2004, dag 6% onroerendgoedbelasting….). Dat kon allemaal, plus er was nog wel wat geld over om te verbouwen, zoals ik net al zei er zit een puist werk aan.
Wat er moest gebeuren:
A)Zwembad uit de tuin halen(12m x 6m, laten leggen door mijn opa en oma, maar inmiddels helemaal vervallen doordat er 25 jaar geen onderhoud aan was gepleegd)
B)Al het houtwerk rondom vervangen, enkel een raam in de keuken, en het houtwerk van de serre kan blijven zitten en volstaan met een goede schilderbeurt. Dus dekveren, deklijsten, dakgoten, erkers, deurkozijnen, schijfpui, alle raamkozijnen, openslaande deuren boven op de slaapkamers moeten vervangen worden plus voorzien van HR+ glas en nieuw hang en sluit werk.
C) Alle vloeren beneden vervangen op twee stukken na, de serre was nog goed(beton, 1980) plus de hal (beton,1969)
D) De complete verwarmingsinstallatie moest eruit, hing aan elkaar van aan elkaar gelaste pijpen(zo ging het vroeger) plus begon door te rotten.
E) De hele elektrische installatie werd afgekeurd, was een aaneenschakeling van beunhaas werk en uitbreiding op uitbreiding
F)het hele huis moet echt hoognodig van boven naar beneden geschilderd worden, maar met zo veel nieuw hout nog maar ff uitstellen. Je kan je geld immers maar een keer uitgeven.
G)De badkamer was niet meer van deze tijd, denk aan “mode 1969”en je weet wel hoe laat t was. Nou hing wel een thermostaatkraan, omdat twee jaar terug de kraan gewoon weg “op”was.
H)Tuin aanleggen, mijn moeder was op zijn lichts gezegd geen fan van tuinieren. Alles lag vol met beton tegels (denk aan iets van 300 m²!)
I)De slaapkamers boven aanpassen aan de tijd van nu, zowel qua comfort, als qua IT(CAI, en utp everywhere)
J)Keuken eruit, was wel een echt Bruynzeel keuken, maar dan eentje van 1970
![]()
Daar moest dus een nieuwe voor terug.
K) De bijkeuken, daar was een douche gemaakt door beun vroeger, en dat lekte aan alle kanten. Hele bijkeuken was van de binnenkant kaas-verrot dus. Daar dus een nieuwe bijkeuken van maken.
L)Toilet beneden kompleet vervangen, hoewel t nog wel kan is het donkere bruin van de jaren 80 ook niet meer je van het natuurlijk…
M) In de hal een nieuwe meterkast, standpijpkast ed maken omdat de oude loden standpijp van 1955 er nog zat en het hele huis op 3 groepjes stroom verdeeld zat(heb ik nog niet genoeg aan in mijn “nieuwe”keuken
![]()
N)Waterleiding van het hele huis zat net als de stroom aan elkaar vastgebreid en kompleet onlogisch, moest dus ook kompleet vervangen worden
O)Afvoeren werkten nog voor een deel op “grespijp”welke afvoerden op een waterput bij mij onder de serre. Andere deel(keuken en afvoer wc zaten al wel via de steeg van de buren op t normale riool.
P)kaalhalen van de muren, mijn moeder vond t vroeger mooi om hoogpolig tapijt aan de wand te hangen. Later meer, maar t zou echt verboden moeten worden wat een k… klus om t eraf te krijgen.
Q) Vloer keuken(beton) slopen, beton lag tussen de originele houten balken gestort met daar plavuizen overheen . Het hout kon dus niet ademen en was dus verrot geworden.
Hoewel ik vast te een en ander vergeet hier te noemen, is het natuurlijk een flinke klus en ik kon het alleen laten doen als ik zelf een hoop zelfwerkzaamheid erin zou stoppen.(wat je zelf doet hoeft een ander niet te doen)
Nog voordat de “koop”officieel was ben ik al bezig geweest op mijn vrije dagen om een heel deel van wat hierboven is genoemd te slopen.
We zijn eerst begonnen met het zwembad, daar heb ik bij mijn kameraad(werkt bij een installateur) een dompelpomp geleend. En daarmee op een smoorhete dag ergens in september de boel laten leeglopen. Wat een lol hele straat liep uit om te kijken waar al dat water vandaan kwam. Kinderen erdoorheen fietsen e.d
![]()
Goed bad leeg en toen
![]()
Wanden waren van dat blauwe zwembadfolie(stonk uur in de wind, niet zo raar zat 25 jaar brak water achter ten slotte) en piepschuim voor de isolatie.Dat hebben we allemaal uit de betonnen bak van het zwembad gesneden, en naar de lokale stort gebracht. Alleen t folie en piepschuim wat an sich niet veel weegt was al 480 kilo!
Daarna kwam de betonnen bak van B2 blokken naar buiten in al zijn volle glorie
![]()
Zie die maar eens uit elkaar te krijgen met je kangootje van de bouwmarkt….. (not). Ik heb daar na ampel beraad met mijn baas de volgende oplossing voor bedacht: Ik huurde een zzp’er in met een minikraan. Koste niet zo veel per uur plus hij had de machines(minikraan, shovel, trekker, grote kar voor t puin) Zo gezegd zo gedaan. Kraantje moest echter wel naar achteren komen dus de stenen schutting moest eraan geloven. Was ook al niet veel meer, maar goed t geeft de buurt wel meteen een blik op wat je aan het doen bent daar( massa’s kijkers natuurlijk
![]()
)
![]()
folie en piepschuim weg, je ziet hoe groot de "bak "was .
![]()
hier is Marcel mijn"held"in "bange"dagen driftig in de weer met zijn kraantje
Tussen mijn werk door ( 2 dagen vrij per week, rest van de week heavy workload op het werk) het zwembad samen met zzp’er gesloopt en half september was het weg. Kraandrijver had inmiddels ook al nieuwe aarde gestort dus dat was al een heel verschil met hoe het vroeger was.
Mijn moeder heeft vroeger ooit eens een offerte gevraagd aan een bouwbedrijf en dat was toen al ƒ10.000 voor het verwijderen ,plus volgooien met schoon zand. Kwam ik mooi weg met veel eigen werk en een rekening van ¤2000,-
![]()
( das minder dan de helft van het geld en die offerte is al 10 jaar oud
![]()
)
Toen was het 1/2 september en waren we een zwembad minder rijk, druk bezig met offertes aanvragen, aanpassen van offertes(meer, en minder werk), plus ik moest nog ook ff werken nog (60 uur per week ofzo
![]()
) drukte alom dus.
Na die tijd heb ik tussen half september en 10 oktober (passeren bij notaris van koopakte) het volgende gedaan:
1)Plafond serre eruit gesloopt(waren schrootjes bruin, en stroomlayout eronder was niet bepaald van deze tijd meer.
2)Plafond hal gesloopt zodat er zicht kwam hoe afvoeren boven liepen en dergelijke
3)plafond keuken gesloopt
4) plafond bijkeuken gesloopt
![]()
Ik zie de gek
![]()
in de bijkeuken bezig met t verwijderen van plafond, een aanverwante zaken
5) verwarmingsinstallatie van het zwembad plus de daarbijbehorende apparatuur(ketel, filter, pomp etc etc)
6) douchecel in de bijkeuken gesloopt, al was “omblazen”hier beter op zijn plaats. Man man wat een rot zooitje zeg. Er was een lekkage en dat heeft er voor gezorgd dat zowel de fermacell platen als het houtwerk waar alles aan elkaar mee hing verrot was
![]()
doorkijkje naar de keuken, op de oude muur kan je nog wel zien hoeveel vocht, plantjes, wortels e.d zich in de bijkeuken bevonden.
7) Oude Brynzeel keuken verwijderen, plus tegels van de muur af geslagen. Ken je dat? 4000 tegels ongeveer van nog geen 7 cm bij 7 cm, en reken er maar niet op dat ze zoals nu gebeurt met een soort van “matje”geplakt zijn. Nee per stuk. Was leuk
![]()
Heb spontaan zere arm van de kangoo als ik er aan terugdenk
![]()
deel keuken al weg, ben bezig met de tegels, man wat zijn die dingen klein!
8) meest klotige klus allertijden tot nu toe voor mij in mijn leven……..
het verwijderen van het tapijt wat gelijmd zat op de wanden van de woonkamer, van onder naar boven hoogpolig. Eerst met een stanleymes het tapijt snijden, dan lostrekken. Okay dat viel wel mee. Maar de foam laag en de lijmlaag bleven achter
![]()
dat moest ook nog weg. Eerst geprobeerd weg te halen met een krabbertje daarna met plamuurmes, maar dat spul wou gewoonweg niet toegeven.
Ik heb dus eerst maar eens goed rondgeneusd wat ik daar nou voor moest hebben. Ik kwam op een apparaatje uit van het merk “Fein”, een multimaster. Een soort van schuurmachine waar je diverse soorten opzetstukken op kan zetten. En ook een soort van lijm krabbers.Deze besteld en het apparaat via Ebay gescoord. En een week verder en weer vol goed moed gingen we verder. Foam ging er prima af, duurde wel even. Ik was denk ik twee dagen bezig om mijn woonkamer rond om vrij te maken van het foam. Maar het werkte in ieder geval. Er zijn iets van 15 vuilniszakken vol met foamresten uit de woonkamer gekomen. In kleine stukjes weliswaar maar het geeft aan hoeveel tapijt er op de muur zat…
Week verder dan de lijm maar eens gaan proberen te verwijderen, wou echt voor geen meter, multimaster was echt te slap voor het werk dat ik hem nou bezorgde. Nog ff een stukje van 1 m² gedaan met de hand, beitel en een hamer maar na 2 ½ uur was ik daar ook wel ff klaar mee. Ja wat nou? Rondgevraagd hoe ik die Bisonkit kon verwijderen, tapijtlegger zei probeer het eens met lijmoplosser oid. Zo gezegd zo gedaan, ½ m² verder en ¤20,- armer van die zooi, zo stoned als een garnaal tot de conclusie gekomen dat dit hem ook niet werd.
Wat dan? Ik naar HSS hireshop , daar mijn probleem voor gelegd. Kwamen met een apparaat van makita. Een soort van betoonslijper waar je zeg maar per millimeter de muur kan wegfrezen over de breedte van het apparaat. Alleen daar hadden ze geen slijpschijven van liggen en dat zou nog wel ff duren ook. Alternatieve oplossing was om van het merk: Flex , een soort van saneerfrees te huren, hij had hem voor iemand besteld bij het hoofdkantoor maar die bleek hem niet nodig te hebben vandaar dat hij er nog lag. Dat is zeg maar een soort van überslijpapparaat voor beton , je kan dan tot 5mm per keer eraf frezen
http://www.24tools.de/shop/pd133684309.htm?categoryId=212Apparaat werkte naar behoren, maar wat een k… klus zeg stof stof stof!!! Zelfs de speciale bouwstofzuiger die ik erbij had gehuurd kon er niet tegen bolwerken. Ik ging dan met mijn oordoppen, speciaal masker voor het stof naar binnen in de kamer en binnen een paar minuten kon je nog maar een paar cm voor je uit kijken!! Uurtje wachten en dan was de stof weer gezakt. Ondertussen goed luchten, des te eerder was het stof weg natuurlijk. Apparaat weegt flink wat en ik moest t steeds boven mijn macht houden dus dat hou je ok niet al te lang vol natuurlijk.
Dacht eerst met een dag wel klaar te zijn, maar dat werd een week huren van t ding, stofzuiger en de baas vragen of ik die week niet wat extra vrij kon
![]()
Eind van de week was alles klaar maar wat een klus zeg, ding huurde je per dag wat vrij prijzig was, en de laatste restjes heb ik maar met de hand gedaan. Dat was ook het stukje waar de minste lijm zat waarschijnlijk omdat het daar vanwege de samenstelling van de muur wel goed plakte oid. Ik heb berekend dat er totaal iets van 50 kilo bisonkit oid op de wanden moet zijn gesmeerd om dat hele zware tapijt “houwes”te krijgen op die wanden.
![]()
Nadat de boel weer opgeruimd is, je kan aan de van origine bruine balken zien dat het echt mega stoffig is geweest daar in die kamer
![]()
Een paar dagen later was het 10 oktober en zijn we naar de Notaris gegaan om daar het huis over te laten schrijven.Op die dag heb ik ook aanbesteed van de installateur en de bouwaannemer welke mij het meest solide en qua prijs het beste leken.
Tada!!!!
Twee huizen, een om te wonen, eentje om “flink”te gaan verbouwen…….
[to be continued]![]()
Plaatje van onze oprit, plus garage, je kan zien dat t een heel breed perceel is(ca.15m) plus het is heel diep (iets van bijna 30 m.)
[ Bericht 7% gewijzigd door Cybersijp op 29-12-2005 02:25:56 ]