Jahoor, dan mag het nog steeds.quote:Op woensdag 28 december 2005 15:15 schreef kareltje_de_grote het volgende:
Als je um al opgemaakt hebt gaan ze moeilijk doen.
Ik weet niet of je dan nog in je recht staat.
Je had natuurlijk ook gebruik kunnen maken van hun retour service...quote:Op woensdag 28 december 2005 15:24 schreef --Christiaan-- het volgende:
Ik heb dit mailtje verzonden:
L.S.
Bij deze wil ik de koop van ordernummer xxxxxx en klantnummer xxxx ontbinden. Ik beroep me hierbij op de wet "Koop op Afstand". Ik zal u het product zo spoedig mogelijk terugsturen en verwacht zo snel mogelijk ook het geld terug op mijn rekening,
Hoogachtend,
Al gebeld, ze zeiden dat ik niet terug kon sturenquote:Op woensdag 28 december 2005 15:43 schreef mcintosh het volgende:
[..]
Je had natuurlijk ook gebruik kunnen maken van hun retour service...
Omdat?quote:Op woensdag 28 december 2005 15:43 schreef --Christiaan-- het volgende:
[..]
Al gebeld, ze zeiden dat ik niet terug kon sturen
Al geopendquote:
nee dat niet, geen coulance, is inderdaad wettelijk geregeld. Maar ik vind ook dat het mailtje iets te hard probeerd zakelijk te zijn, wat niet echt lukt en ook niet nodig is, aangezien EMPC.nl de zaken mbt retourneren gewoon goed geregeld heeft. Maar het bovenstaande telefoontje heeft daar wellicht wat mee te maken.quote:Op woensdag 28 december 2005 15:45 schreef Billy_daKid het volgende:
L.S. is heel erg onpersoonlijk zeg, getsie![]()
Gewoon Geachte meneer, mevrouw gebruiken. Bovendien zou ik niet snel wetteksten aanhalen, volgens mij is het terugnemen van producten een coulance regel namelijk.
Yep. 't risico wat je loopt is dat de tegenpartij iets zegt als 'volgens diezelfde wet zijn we nergens toe verplicht dus dahag'quote:Op woensdag 28 december 2005 15:45 schreef Billy_daKid het volgende:
Bovendien zou ik niet snel wetteksten aanhalen, volgens mij is het terugnemen van producten een coulance regel namelijk.
Dat zijn ze dus wel, toch?quote:Op woensdag 28 december 2005 15:48 schreef joshus_cat het volgende:
[..]
Yep. 't risico wat je loopt is dat de tegenpartij iets zegt als 'volgens diezelfde wet zijn we nergens toe verplicht dus dahag'
Bij koop op afstand zijn ze dat verplicht. De achterliggende gedachte is dat je vanaf afstand niet kunt beoordelen of het precies het product is wat je zoekt. In jouw geval is het een aansluiting die niet klopt. Zonder open te maken was je daar niet achter gekomen. Ook het feit dat je het geopend hebt kan niet tegen je in geroepen worden.quote:Op woensdag 28 december 2005 15:48 schreef --Christiaan-- het volgende:
[..]
Dat zijn ze dus wel, toch?
Ah, daar is eens een uitspraak over geweest van de rijdende rechter. Geopende verpakking magquote:
moeilijk lullen kun je welquote:Op woensdag 28 december 2005 15:06 schreef --Christiaan-- het volgende:
Hoi,
Ik heb een modem besteld bij EMPC.nl, eenmaal aangekomen bleek er iets mis te zijn met de bekabeling hier in huis, en nu wil ik de modem terugsturen. Het is binnen 7 dagen en ik heb het product wel geopend maar alles is nog bij elkaar. Nu heb ik gelezen dat ik de koop mag ontbinden. Is dit genoeg daarvoor?
"L.S.
Hierbij wil ik de koop ontbinden en mij beroepen op de wet "Koop op Afstand". Klantnummer xxxxx en ordernummer xxxxx.
Hoogachted,
--Christiaan--"
Inderdaad. Ik was eens erg blij verrast toen ik zag dat Proxis het gewoon op de rekening zet die je bij de levering krijgt. Je mag daar zeker 7, maar misschien ook 14, dagen terugsturen zonder opgave van reden. Daarbij draait de klant alleen op voor de verzendkosten van het terugsturen. Erg netjes dat ze dat vermelden.quote:Op woensdag 28 december 2005 15:51 schreef Alicey het volgende:
Veel internetwinkeliers zijn echter weinig bekend met de wet verkoop of afstand, of doen bewust of hun neus bloedt.
Wil je mij even het artikel geven waarin dat staat?quote:Op woensdag 28 december 2005 16:22 schreef KieWie het volgende:
Bij kopen via internet heb je, uitzonderingen als bijvoorbeeld levensmiddelen daargelaten, zelfs 30 dagen de tijd om de koopovereenkomst ongedaan te maken.
Het gaat hier niet om defecte spullen, want dat is gewoon garantie. Het gaat hier om een goed werkend product dat niet goed kan werken doordat de bekabeling bij de TS niet klopt. Geen enkele moden had hier goed gewerkt.quote:Op woensdag 28 december 2005 16:22 schreef KieWie het volgende:
Ongelooflijk, de hoeveelheid mensen die in een topic als deze 'juridisch advies' gaan geven waar echt geen barst van klopt.
Voor het argument dat het lullig is voor de leverancier: daar heb je geen barst mee te maken. Jij hebt een verbintenis met hem dat hij werkende spullen levert. Doet hij dat niet, dan is het klaar. De leverancier heeft op zijn beurt weer een verbintenis met de importeur of fabrikant (of iets dergelijks) dat hij werkende spullen krijgt. Krijgt de leverancier die niet, dan haalt hij z'n geld weer terug bij de importeur of fabrikant.
Bij kopen via internet heb je, uitzonderingen als bijvoorbeeld levensmiddelen daargelaten, zelfs 30 dagen de tijd om de koopovereenkomst ongedaan te maken.
Natuurlijk mag je eerst de verpakking openen. Stel je voor dat zoiets niet kan en dat er in de verpakking een partij stront zit. Je komt daar natuurlijk pas achter nadat je het hebt geopend (we gaan er even vanuit dat er een zakje omheen zit). Wat dan...?
Ik moet inderdaad nog wakker worden. Ik dacht dat het lag aan de bekabeling van het modem. Desalniettemin mag de TS het modem rustig terugsturen. Hij hoeft geen reden te geven voor het ongedaan maken van de koopovereenkomst.quote:Op woensdag 28 december 2005 16:28 schreef buitenbeentje het volgende:
[..]
Het gaat hier niet om defecte spullen, want dat is gewoon garantie. Het gaat hier om een goed werkend product dat niet goed kan werken doordat de bekabeling bij de TS niet klopt.
Sorry hoor, er zijn welgeteld 2 mensen die iets verkeerd zeggen, waarvan er 1 nog bij zet dat ie twijfeld over zijn antwoord... dus niet zo verongelijkt doen, dat slaat negens op.quote:Op woensdag 28 december 2005 16:22 schreef KieWie het volgende:
Ongelooflijk, de hoeveelheid mensen die in een topic als deze 'juridisch advies' gaan geven waar echt geen barst van klopt.
Voor het argument dat het lullig is voor de leverancier: daar heb je geen barst mee te maken. Jij hebt een verbintenis met hem dat hij werkende spullen levert. Doet hij dat niet, dan is het klaar. De leverancier heeft op zijn beurt weer een verbintenis met de importeur of fabrikant (of iets dergelijks) dat hij werkende spullen krijgt. Krijgt de leverancier die niet, dan haalt hij z'n geld weer terug bij de importeur of fabrikant.
Natuurlijk mag je eerst de verpakking openen. Stel je voor dat zoiets niet kan en dat er in de verpakking een partij stront zit. Je komt daar natuurlijk pas achter nadat je het hebt geopend (we gaan er even vanuit dat er een zakje omheen zit). Wat dan...?
Anders lees je eerst alle reply's , dan zie je dat die vraag al beantwoord is.quote:Op woensdag 28 december 2005 16:30 schreef SuperJERK het volgende:
Geopende producten hoeven niet door de leverancier retour worden genomen (behalve als deze defect zijn uiteraard).
Deze is hiervoor wel aardig:quote:Op woensdag 28 december 2005 16:30 schreef SuperJERK het volgende:
Geopende producten hoeven niet door de leverancier retour worden genomen (behalve als deze defect zijn uiteraard).
Jah fout beantwoord en anders zie ik graag een bron vermelding zodat ik weer wat nieuwsgeleerd heb. Naar mijn weten hoeven geopende producten niet retour genomen te worden.quote:Op woensdag 28 december 2005 16:32 schreef mcintosh het volgende:
[..]
Anders lees je eerst alle reply's , dan zie je dat die vraag al beantwoord is.
Ik was inderdaad wat rap met mijn generalisatie. Deze slaat dan ook mede op andere topics waarin mensen vragen hoe het met hun recht zit. En je hebt gelijk, mijn verhaal klopte in eerste instantie ook niet helemaal. Ik had eerst even wakker moeten worden voordat ik op 'invoeren' klikte.quote:Op woensdag 28 december 2005 16:31 schreef mcintosh het volgende:
[..]
Sorry hoor, er zijn welgeteld 2 mensen die iets verkeerd zeggen, waarvan er 1 nog bij zet dat ie twijfeld over zijn antwoord... dus niet zo verongelijkt doen, dat slaat negens op.
En als ik jou was zou ik eerst maar eens goed lezen voordat je hoog van de toren blaast.
hmmm, interessant en altijd handig.quote:Op woensdag 28 december 2005 16:33 schreef KieWie het volgende:
[..]
Deze is hiervoor wel aardig:
http://www.computerconsum(...)ail.php?redartID=171
Naar mijn weten staat er niks over geopende verpakkingen in de wet kopen op afstand (art. 7:46 BW). Maar misschien kun jij een bron geven die vermeldt dat geopende producten niet retour genomen hoeven te worden.quote:Op woensdag 28 december 2005 16:34 schreef SuperJERK het volgende:
[..]
Jah fout beantwoord en anders zie ik graag een bron vermelding zodat ik weer wat nieuwsgeleerd heb. Naar mijn weten hoeven geopende producten niet retour genomen te worden.
Uiteraard ben ik nieuwsgierig wat nu uiteindelijk het goeie antwoord op de vraag is. Helaas kan ik niet echt "rechter uitspraken" op internet vinden welke deze verduidelijken. Z'n beetje alle webshops die het over de 7 dagen afkoelingsperiode hebben vermelden duidelijk dat alleen ongeopende verpakkingen retour kunnen worden gestuurd. Ik denk dat ik zo even een belletje aan de consumentenbond pleeg.quote:Op woensdag 28 december 2005 16:38 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Naar mijn weten staat er niks over geopende verpakkingen in de wet kopen op afstand (art. 7:46 BW). Maar misschien kun jij een bron geven die vermeldt dat geopende producten niet retour genomen hoeven te worden.
quote:Op woensdag 28 december 2005 16:42 schreef SuperJERK het volgende:
[..]
Uiteraard ben ik nieuwsgierig wat nu uiteindelijk het goeie antwoord op de vraag is. Helaas kan ik niet echt "rechter uitspraken" op internet vinden welke deze verduidelijken. Z'n beetje alle webshops die het over de 7 dagen afkoelingsperiode hebben vermelden duidelijk dat alleen ongeopende verpakkingen retour kunnen worden gestuurd. Ik denk dat ik zo even een belletje aan de consumentenbond pleeg.
http://cgi.omroep.nl/cgi-(...)ters/bb.20051006.asfquote:Op woensdag 28 december 2005 15:54 schreef mcintosh het volgende:
[..]
Ah, daar is eens een uitspraak over geweest van de rijdende rechter. Geopende verpakking mag
Bijna alle webshops waarvan ik de AV's heb bekeken, die stellen dat je het dan niet meer kan ontbinden. Tsjah, een AV staat natuurlijk niets mee te maken, en zelfs een onervaren advocaat maakt hier gehakt van dus laat je niet in de war brengen door onwettige Algemene Voorwaarden.quote:Op woensdag 28 december 2005 16:42 schreef SuperJERK het volgende:
[..]
Uiteraard ben ik nieuwsgierig wat nu uiteindelijk het goeie antwoord op de vraag is. Helaas kan ik niet echt "rechter uitspraken" op internet vinden welke deze verduidelijken. Z'n beetje alle webshops die het over de 7 dagen afkoelingsperiode hebben vermelden duidelijk dat alleen ongeopende verpakkingen retour kunnen worden gestuurd. Ik denk dat ik zo even een belletje aan de consumentenbond pleeg.
Het gaat hier om computerapparatuur, de wet maakt een uitzondering voor computerprogrammatuur. Da's toch wat anders.quote:Op woensdag 28 december 2005 16:49 schreef SuperJERK het volgende:
ehh ik bedoel dus.. we zaten allebei fout.. het gaat hier tenslote om computerapparatuur
Ik mailde terug:quote:Geachte heer,
Dit is geen probleem indien u aan de voorwaarden voldoet. U kunt hiervoor inloggen op onze site, en naar het kopje garantie gaan. U kunt daar de CMA aanvraag indienen, en ziet daarbij ook de voorwaarden voor het retourneren. U mag o.a. het artikel bijvoorbeeld niet in gebruik genomen hebben.
Zodra u aan de voorwaarden kunt voldoen kunt u het artikel retourneren, en zullen wij deze bij binnenkomst het artikel controleren. Vervolgens zal de administratie het bedrag retourneren binnen 30 dagen.
Als ze nog zeuren geef ik even die link van de consumentenbond door.quote:Het product is geopend geweest, maar volgens de wet "Koop op afstand" mag ik deze nog steeds retourneren zonder opgaaf van reden.
Hoe moet ik het volgens jou dan aanpakken?quote:Op woensdag 28 december 2005 17:43 schreef EnderOnline het volgende:
Je mag dan wel in je recht staan, je pakt het niet echt diplomatiek aan hè...
Zeg maar dat jij het linkje van hun naar de consumentenbond stuurtquote:Op woensdag 28 december 2005 18:23 schreef Gunner het volgende:
Stuur ze gewoon dat linkje van de consumentenbond
Ze mailden terugquote:Op woensdag 28 december 2005 18:41 schreef Gunner het volgende:
Maar heb je nog verder op hun mail gereageerd?
Ik heb gezegd dat ik "per ongeluk" de ISDN versie had genomen en het wetsartikel van hierboven gekopieerdquote:U mag inderdaad het product retourneren zonder opgave van reden, maar er zijn wel enkele voorwaarde gebonden aan het retourneren.
Dit wordt ook aangegeven in de wet koop op afstand,
" Wet Kopen op afstand"
Sinds 1 februari 2001 is de wet "kopen op afstand" van kracht. Door deze wet hebben consumenten een sterkere rechtspositie gekregen, dus ook als het om kopen via internet gaat. Volgens de wet is er van kopen op afstand sprake wanneer consument en verkoper elkaar bij de aankoop niet hebben gezien.
De volgende belangrijke uitbreidingen voor wat betreft de rechten van consumenten zijn in de wet kopen op afstand opgenomen:
Consumenten hebben recht op een afkoelingsperiode van 7 werkdagen na levering van het product. Zij mogen een product binnen die periode terugsturen, waarbij ze alleen de portokosten hoeven te betalen. De verkoper mag dan administratiekosten in rekening brengen. De verkoper mag wel voorwaarden verbinden aan het retour zenden." U dient de verkopende partij aangetekend te laten weten dat u de koop wenst te ontbinden, en dient u nadat de brief is bevestigd voor afgifte de artikelen te retourneren. De artikelen dienen op de 7e werkdag retour te zijn bij de betreffende leverancier.
In onze algemene voorwaarde kunt u terug vinden welke voorwaarde er gebonden zijn aan het retourneren van de producten.
http://empc.nl/index.php?page=1
De voorwaarde die van toepassing zijn, vind u in punt 24, en wij verwijzen er ook naar onderaan de factuur die u hebt ontvangen.
Mag ik u vragen, u bent uiteraard niet verplicht te antwoorden, maar waarom het artikel retour komt? Werkt het niet?
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geinformeerd, en verneem graag uw reactie.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |