abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33470578
Een vriend van ons is binnenkort (dit jaar nog) jarig, en dus willen we iets leuks voor m doen.

Omdat hij in de supermarkt waar hij werkt op de broodafdeling werkt, leek het ons leuk om iets te doen wat daarmee te maken had. Een brood bakken dus.

Niet zomaar een brood, maar een brood met muntgeld er in.

Allemaal leuk enzo, maar als ik dat geld door het deeg zou doen, zou er dan geen enorme chaos ontstaan, of dat het deeg een wordt met het geld? Geld kan hopelijk toch wel tegen een temperatuurtje van rond de 200 graden?

Iemand tips/aanbevelingen?
pi_33470777

[flauw]
doe je er gelijk een aanvullende tandartsverzekering bij cadeau?
[/flauw]

Gemiddeld reactieniveau op de FP:
[quote]Ben benieuwd wanneer Bin Laden zelf met een boek komt![/quote]
Buzzz: Wat, gebundelde grot tekeningen??? >:)
pi_33470790
Die kan ie dan van het geld wat er in zit mooi aanvragen
pi_33471048
Misschien kan je het geld op de bodem vh broodblik doen. Dan heb je een brood met een geldbodem.

Je kan dit niet in een broodbakmachine doen, want daar kan de tefallaag niet tegen. Je kan wel het deeg zonder de munten bereiden in de broodbakmachine en hem dan afbakken in de oven.

Ik ben erg benieuwd hoe die wordt. Ik vind het een erg leuk idee.
pi_33471252
Ik heb helaasch geen broodbakmachine dus alles moet handmatig in de oven gebeuren...
Op de bodem zou kunnen, misschien ook wel een idee om de muntjes ipv 'sesamzaad' bovenop het brood te doen.
Alhoewel het natuurlijk wel erg leuk is als je aan de buitenkant niet kan zien dat er geld in zit...

Ik ga morgen eerst maar eens proberen of ik uberhaubt wel een brood kan bakken
pi_33471844
Ik denk dat als je het brooddeeg klaar hebt, je het ook open kan vouwen en geld erin doen en dan weer dichtvouwen en in het blik doen. Wel goed de zijkanten dichten.
  woensdag 28 december 2005 @ 18:33:18 #7
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_33477185
Muntgeld smelt niet bij 200 graden, dus dat kan sowieso al geen kwaad, papiergeld kan volgens mij ook wel omdat de temperatuur binnenin het brood veel lager is dan de oven zelf.
pi_33478204
Is het dan niet makkelijker om een afbakbrood te kopen?
Die vanaf de onderkant een beetje uithollen, muntgeld erin, weer dichtmaken (desnoods met een beetje eigeel als lijm) en dan de oven in
  woensdag 28 december 2005 @ 19:40:39 #9
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_33479436
quote:
Op woensdag 28 december 2005 19:06 schreef detulp050 het volgende:
Is het dan niet makkelijker om een afbakbrood te kopen?
Die vanaf de onderkant een beetje uithollen, muntgeld erin, weer dichtmaken (desnoods met een beetje eigeel als lijm) en dan de oven in
Waarom? Het is toch totaal geen moeite om zelf brood te maken? Is echt te simpel. Je maakt je deeg, je maakt er de vorm van waarin je je brood wilt hebben, laat het rijzen (oven naar 80 graden brengen, met de plantenspuit mooi vochtig maken en oven uitzetten), goed laten rijzen en afbakken maar.

Je maakt dus gewoon je deeg, en doet dan het geld erin, dan laat je het rijzen. Sim-pel.
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
pi_33480512
Oven op 80 graden? We hebben hier zon combi-magnetron-girll-hitsigeluchtoven dinges en die begint pas bij 100 graden.. Ik neem aan dat ik m dan even een beetje moet laten afkoelen...?

Ik ben ook van plan om t zelf te gaan maken, is weer een 'uitdaging'

Morgen maar een naar de zupermarkt.. ik had dit al gevonden: Brood bakken in de oven!
pi_33481159
hou een beetje rekening met de hygiëne.
Ik veronderstel dat de jarige het brood zal moeten opeten.
geld is zowat het meest onhygiënsiche wat er is.
Ik vind liever geen geld in mijn brood
pi_33482524
quote:
Op woensdag 28 december 2005 20:24 schreef pievdb het volgende:
hou een beetje rekening met de hygiëne.
Ik veronderstel dat de jarige het brood zal moeten opeten.
geld is zowat het meest onhygiënsiche wat er is.
Ik vind liever geen geld in mijn brood
Ik had hetzelfde idee, geld is ontzettend smerig.

Maarrrrr als kadootje, en je gooit het brood weg is het een erg leuk idee
  woensdag 28 december 2005 @ 21:14:35 #13
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_33483097
Zolang niemand het brood eet is er niets aan de hand.
En die munten kunnen prima tegen de hitte.
Leuker trouwens om een taart te maken van tegellijm (soort cement die keihard wordt) en gips, die schilderen in de kleuren van een taart en daar dus het geld in. Lever een hamer bij, dan moet ie dus echt gaan breken voor zijn knaken.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_33490046
Of kaarsvet in een broodvorm gieten?
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_33497375
Voor iemand anders hebben we ooit een fishbowl uit turkije nagemaakt, maar dan met echte vissen er in.. Op de bodem onder de steentjes lag ook geld, en dat heb ik voor de zekerheid maar een paar keer uitgekookt zodat de meeste bacterien wel dood zouden zijn.

Het is niet echt de bedoeling dat hij het brood op gaat eten
  donderdag 29 december 2005 @ 14:18:40 #16
8638 Ashram
World Wide Webslinger
pi_33504584
Daneroles?

Briefjes van 5 erin of zo?
...en dan croissantjes maken met 2 dwarsstrepen zodat het eurosymbolen worden?

Das toch een idee!
Everyone's got a bit of sadism and masochism in them, but not me, I'm 100% sadistic.
I'm going to burn in hell anyway, so why can't I ???
  donderdag 29 december 2005 @ 17:48:41 #17
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_33511597
quote:
Op donderdag 29 december 2005 14:18 schreef Ashram het volgende:
Daneroles?

Briefjes van 5 erin of zo?
...en dan croissantjes maken met 2 dwarsstrepen zodat het eurosymbolen worden?

Das toch een idee!
Dat is idd ook een erg leuk idee
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_33526975
Wat de temperaturen betreft:

Alle euromunten zijn gemaakt van de volgende metalen:
(al of niet in legeringen)
IJzer
Nikkel
Koper
Zink
Aluminium
Tin

Het metaal met het laagste smeltpunt uit dit rijtje is tin, wat een smeltpunt heeft van 231,85 graden celcius.
Tin maakt (slechts!) 1% uit van de legering "Nordic Gold", waar de 1 en 2 euromunten deels van zijn gemaakt (het goudkleurige gedeelte.)
Verhit je oven dus niet boven deze temperatuur.

Als je onder deze temperatuur blijft, hoef je je geen zorgen te maken.
Het metaal uit het rijtje met het dichtst bij tin gelegen smeltpunt is zink, en dat smelt pas bij 418,85 graden celcius.
Veel meer hitte dan een huis tuin en keukenoven zal maken.

Maar was de munten inderdaad wel graag eerst even met zeep en heet water, en ontvet ze daarna met water met een beetje ammoniak erin. En daarna weer afspoelen met water.
Dat is wel zo hygienisch.

[edit] ik heb het nog even nagevraagd in het forum van de wetenschappers en wat de smeltpunten betreft is het nog iets ingewikkelder; je moet een sommetje maken met de hoeveelheden van de verschillende metalen en dan gaan rekenen met hun smeltpunten etc. - sorry middelbare school is alweer even geleden:
Bepalen van smeltpunt legering

[ Bericht 19% gewijzigd door brrrrrrt op 30-12-2005 09:50:11 ]
pi_33586562
Ik heb de munten eerst een paar minuten laten doorkoken... Toen ben ik deeg gaan maken en op een bepaald moment de munten er doorheen gaan mixen. Dat ging opzich moeilijker dan gedacht maar uiteindelijk zat het er toch allemaal in.
Omdat ik geen broodbakvorm had, heb ik er een soort vloerbrood van gemaakt, een oversized volkorenbolletje is het dus geworden. Uurtje rijzen, 40 minuten op 210 graden (er is dus neem ik aan niets gesmolten) en klaar!

Het rook enorm lekker!

Ik heb helaas het eindresultaat niet gezien omdat ik eerder die dag iets verkeerds gegeten had, waardoor ik dus zegmaar een beetje beroerd werd (nee niet tussen het broodmaken door )

Hoop ik maar dat iemand foto's gemaakt heeft.... T scheen dat hij het wel erg leuck gevonden heeft!

Ps. dat kwam niet doordat ik van het brood gesnoept zou hebben
pi_33586838
Haha, ok, jammer dat je het zelf niet gezien hebt
Leuke update
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')