abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33527348
nav deze post van mez11:

'Prijzig' brood bakken

Is het inderdaad wel zo dat als je het smeltpunt van een stuk metaal wilt bepalen, wat een legering is,
je het smeltpunt moet nemen van het metaal met het laagste smeltpunt wat erin zit?

Bijvoorbeeld bij messing=koper en zink,
begint dat te smelten bij het smeltpunt van zink?
Of heeft elke legering een eigen smeltpunt?

Natuurkunde is zooo lang geleden voor mij jongen
  vrijdag 30 december 2005 @ 03:17:30 #2
18811 sooty
Hab' meine Frist verlänge
pi_33528762
Het is relatief simpel. Het smeltpunt van een legering als messing ("geel koper") hangt af van het percentage van de gebruikte metalen.
Als een legering 70% metaal X bevat en 30% metaal Y, dan kan het smeltpunt bepaald worden door een relatieve vergelijking van de smeltpunten van de metalen. Ga hierbij niet uit van graden Celsius (1083 voor koper bijvoorbeeld), maar van graden Kelvin. (Celsius + 273).
HGW XX/7 gewidmet, in Dankbarkeit.
pi_33528933
Okee bedankt!
Dus concludeer ik even praktisch en zonder rekenen:

Dat wil zeggen dat het smeltpunt van een koper (89%) - aluminium (5%) - zink (5%) - tin (1%) legering (namelijk Nordic gold, het goudkleurige stuk van 1 en 2 euro munten) ver boven het smeltpunt van tin ligt en dicht bij het smeltpunt van koper zal liggen (1083,85 graden celcius)
Dat is meer dan een normale oven in iemands keukentje zal presteren.
Dus smelt een euromunt niet gauw als je een brood bakt met muntjes erin.

En dat is alles wat ik wilde weten!

[ Bericht 1% gewijzigd door brrrrrrt op 30-12-2005 09:49:20 ]
pi_33541526
quote:
Op vrijdag 30 december 2005 01:58 schreef brrrrrrt het volgende:
nav deze post van mez11:

'Prijzig' brood bakken

Is het inderdaad wel zo dat als je het smeltpunt van een stuk metaal wilt bepalen, wat een legering is,
je het smeltpunt moet nemen van het metaal met het laagste smeltpunt wat erin zit?

Bijvoorbeeld bij messing=koper en zink,
begint dat te smelten bij het smeltpunt van zink?
Of heeft elke legering een eigen smeltpunt?

Natuurkunde is zooo lang geleden voor mij jongen
Je hebt geen smeltpunt maar een smelttraject.
pi_33568287
quote:
Op vrijdag 30 december 2005 15:06 schreef Protos4 het volgende:

[..]

Je hebt geen smeltpunt maar een smelttraject.
Heeft ie ook eens wat geleerd , maar daar gaat het niet om, hij wil muntjes in een brood verwerken, di t kan zonder problemen ///
Komt keesje bij de leraar: "Meester, ik word gepest, iedereen noemt me schele keesje"
Waarop de leraar antwoordt: "Wat kan jou dat nou schelen keesje ?"
_o_
  zondag 1 januari 2006 @ 12:32:26 #6
42829 Mister1977
Furred, not shaven
pi_33598846
quote:
Op vrijdag 30 december 2005 03:17 schreef sooty het volgende:
Het is relatief simpel. Het smeltpunt van een legering als messing ("geel koper") hangt af van het percentage van de gebruikte metalen.
Als een legering 70% metaal X bevat en 30% metaal Y, dan kan het smeltpunt bepaald worden door een relatieve vergelijking van de smeltpunten van de metalen. Ga hierbij niet uit van graden Celsius (1083 voor koper bijvoorbeeld), maar van graden Kelvin. (Celsius + 273).
Dat hoeft niet hoor. Het smeltpunt kan ook lager liggen dan alle gebruikte metalen. Een mengsel van gallium, indium en tin bijvoorbeeld, vriest pas bij -20C. http://en.wikipedia.org/wiki/Galinstan

http://en.wikipedia.org/wiki/Eutectic
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_alloys
"If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through" General Melchett
Klik hier voor uw dagelijkse portie vitaminen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')